Zak van het voer in de regen: voer nat, erg?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tieneke

Berichten: 21721
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Zak van het voer in de regen: voer nat, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 12:41

We waren gisteren 2 zakken Cavalor Perfomix gaan halen. 's Avonds moest mama weg, maar die zakken voer lagen nog in de auto. Ik was er niet bij toen ze vertrok, maar ze heeft toen de zakken uit de auto gehaald en buiten laten staan. Op zich prima. Als ik het geweten had, had ik ze wel binnen gezet, maar ik wist dus niet dat ze daar buiten stonden.
's Nachts is het keihard beginnen regenen en ja, nu staat mijn voer wel binnen, maar het is dus vochtig.
Dat komt er dus van als je eens 1 keertje de zak niet dadelijk uit de auto haalt Clown

Mijn vraag nu: kan dit kwaad? Ik heb de zakken geopend zodat het wat kan drogen. Het is niet doornat, maar vochtig.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Zak van het voer in de regen: voer nat, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:44

Als je dit in een ton doet die je elke dag even goed omschept zou het volgens mij geen kwaad kunnen hoor. Als er biks achtige dingen in zitten, ja dat wordt klonterig, maar goed dat kan verder geen kwaad!

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zak van het voer in de regen: voer nat, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:45

Kun je aan de binnenkant van de zak zien dat het daar ook echt nat geworden is ??

Ik zou iig het voer erg goed in de gaten houden en bij de minste aanwijzing op schimmel/muf ruiken de boel weggooien.

Wat je ook zou kunnen doen (als je de ruimte hebt). Is het voer buiten op een grote doek storten en door de zon laten drogen. Af en toe de boel wat omroeren zodat alles goed aan de lucht kan drogen.

Tieneke

Berichten: 21721
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zak van het voer in de regen: voer nat, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 12:49

Dat laatste is een goed idee, maar nu niet mogelijk, want het weer is ongelooflijk onvoorspelbaar. En helaas meer regen dan zonneschijn Scheve mond

De binnenkant van de zak is inmiddels opgedroogd, maar het voer is echt vochtig, zeker de bovenkant. Verder in de zak is het wel droger/normaal.

Tieneke

Berichten: 21721
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zak van het voer in de regen: voer nat, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 12:51

Ik heb wel pas 2 enorme bakken gekocht voor voer in te doen en die zijn nu nog leeg, zal het daar alvast maar eens ingooien.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zak van het voer in de regen: voer nat, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:51

Tja je kunt het moeilijk in de droger stoppen Haha!.
Heb je geen garage of schuur waar je het kunt uitspreiden ??

Tieneke

Berichten: 21721
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zak van het voer in de regen: voer nat, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 13:02

Nee, alles is vol vol vol Haha! En in de schuur doe ik het liever niet. Je weet nooit wat voor beestjes zin hebben om te knagen Knipoog

De droger, moeilijk? Denk je? Haha!

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zak van het voer in de regen: voer nat, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:25

Persoonlijk zou ik het niet aandurven iig Lachen

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: Zak van het voer in de regen: voer nat, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:44

Ik vind het ook maar link. Nat voer kan gaan schimmelen, en dat lijkt me niet bevorderlijk voor de kwaliteit. Ik had laatst ook twee zakken met schimmel (kwam van de fouragehandel, had ook vochtig gelegen). Dat ruikt muf, maar je ziet in eerste instantie niet veel aan het voer. Ik denk dat je er de eerste week nog wel van kan voeren, maar langer zou ik het niet bewaren Wel balen...

Tieneke

Berichten: 21721
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zak van het voer in de regen: voer nat, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 18:11

Het zit nu goed door elkaar gemengd in grote droge bakken. Op zich was het niet allemaal vochtig en was het alleen het bovenste laagje dat echt "geteisterd werd". Ik hou het in ieder geval goed in de gaten met mijn koliekgevoelig beestje hier...

Anoniem

Re: Zak van het voer in de regen: voer nat, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:03

Ik sluit mij volledig aan bij Wesselady. Kijk uit met voer dat nat is geweest. Schimmel zie je niet dirrect, dus kijk er mee uit. Heb eens gezien dat de beesten er door heen kropen terwijl alleen het onderste in de zak in het water had gestaan. De paarden aten het ook niet en rook ook erg muf. In 1e instantie leek er niks mee aan de hand maar toch aten ze het niet.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zak van het voer in de regen: voer nat, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:27

@Tieneke : ik vrees dat je met het mengen meer fout dan goed doet. Nu ga je nl ook het nog droge voer 'aantasten'.
Ik zou de deksel er af laten en het nu elke dag goed omroeren zodat iig de bovenste laag goed kan drogen.
Mocht je binnenkort alsnog de kans krijgen om het in de zon uit te spreiden dan zou ik dat zeker doen.

daantjuhhh

Berichten: 26994
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Zak van het voer in de regen: voer nat, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:30

Ik was 2 weken geleden op wedstrijd en had een emmertje met brok mee.
Het had geregent op wedstrijd en de brokjes waren dus ook een beetje vochtig geworden.
3 dagen later haalde ik de emmer uit de auto en de schimmel stond erop.
Heb het dus weggegooit.

Ik denk dat je nu nog kan voeren maar HEEL erg moet opletten als het gaat schimmelen!

_Ravel_

Berichten: 55
Geregistreerd: 03-12-06

Re: Zak van het voer in de regen: voer nat, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:48

Tieneke schreef:
We waren gisteren 2 zakken Cavalor Perfomix gaan halen. 's Avonds moest mama weg, maar die zakken voer lagen nog in de auto. Ik was er niet bij toen ze vertrok, maar ze heeft toen de zakken uit de auto gehaald en buiten laten staan. Op zich prima. Als ik het geweten had, had ik ze wel binnen gezet, maar ik wist dus niet dat ze daar buiten stonden.
's Nachts is het keihard beginnen regenen en ja, nu staat mijn voer wel binnen, maar het is dus vochtig.
Dat komt er dus van als je eens 1 keertje de zak niet dadelijk uit de auto haalt Clown

Mijn vraag nu: kan dit kwaad? Ik heb de zakken geopend zodat het wat kan drogen. Het is niet doornat, maar vochtig.



Je kan het beter niet voeren, na een aantal dagen kan er idd schimmel en sporen vorming plaatsvinden en dat kan als je grote hoeveelheden zou voeren toxische kunnen zijn voor het paard of pony. Zelf me blote oog zijn vele schimmels en sporen niet direct te zien,..maar als je paar dagen laat staan zie je het zeker Bloos

Tieneke

Berichten: 21721
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zak van het voer in de regen: voer nat, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 21:15

De bakken hebben geen deksels Knipoog

Sja, ik heb het droge voer gewoon bij het klein beetje vochtige gedaan, wat eigenlijk niet anders ging. Ook omdat het me hier eerst aangeraden werd om het dan om te roeren...

crow
Berichten: 2429
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Zak van het voer in de regen: voer nat, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 21:20

Het voer heeft een bepaald vochtigheids percentage, juist om het houdbaar te maken. Als er vocht bij komt, tast dit flink de houdbaarheid aan. Zou er ook geen risico mee nemen of je moet het snel kunnen opvoeren.

JML
Berichten: 263
Geregistreerd: 23-04-07

Re: Zak van het voer in de regen: voer nat, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 21:22

Je zegt dat je paardje koliek gevoelig is?
Dan zou ik officieel geen risico nemen, wel balen hoor!
Maar in mijn eigen geval zou ik het natte voer weggegooid hebben en gespaard hebben wat nog niet vochtig was en dat zo snel mogelijk opvoeren.
Gewoon goed in de gaten houden, als het gaat schimmelen of muf ruikt, dan niet meer voeren, maar denk dat je beest het ook niet meer eet dan.

Bah, stomme regen ook altijd!

Tancreda4

Berichten: 24209
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Zak van het voer in de regen: voer nat, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 23:11

Ik zou het niet zo snel meer geven... Het is zonde, maar nat voer dat weer opdroogt gaat snel broeien en schimmelen waarschijnlijk

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Zak van het voer in de regen: voer nat, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 09:24

Gewoon weggooien !!!!De natte laag in elk geval maar ik ga dan voor de hele zooi... wel duur maar ach...
Dan maar €20 uitgeven aan 2 nieuwe zakken, helemaal met een koliekgevoelig paard zou ik geen risico nemen.