Hoeveel hooi?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandyke

Berichten: 2332
Geregistreerd: 20-09-06

Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 12:36

Ik wil graag weten hoeveel hooi (in kilo's uitgedrukt) een paard van 600kg per dag (dus per 24u) minstens moet hebben. Ik heb het enkel over hooi, geen kuil ofzo.
Hier is de situatie : Paard staat in de dag op de wei waar amper gras op staat, dus eigenlijk een uitvergrote paddock, 's nachts staat ze op stal. Momenteel krijgt ze ongeveer 1 plak hooi als ze 's avonds op stal komt!!!!!!! Veel te weinig, weet ik ook. Nu willen we met een aantal hierover praten met de staleigenaar omdat dit zo niet verder kan, maar hoeveel hooi, in kilogram moet zo'n paard krijgen?

P.S.: ik voer mijn paardje zelf hooi bij hoor, ze staat niet te verhongeren, alleen vind ik dat in vol pension toch niet kunnen.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:37

Mijn paard krijgt bijna onbeperkt hooi, dat kan in de winter, als de wei kaal is, bijna een baal per dag zijn. Geen idee hoeveel kilo dat is.

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:41

Ik geloof dat een paard 1kg droge stof nodig hebben per 100 kilo.
Dat is dus 6 kilo per dag voor jouw paard. Gras zit minder droge stof in als hooi. Bij alleen hooi zal je iets meer als 6 kilo moeten geven. Krijgt ie ook gras dan kan het dus minder.

Jazzit
Berichten: 296
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Roermond

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:16

Op de pakken voer van Subli staat 1 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht, maar... het oog van de meester is natuurlijk doorslaggevend. Laat het afhangen van de toestand van je paard. Het oog van de meester gaat boven de standaard voedingsvoorschriften. Succes!

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:22

Dat varieert tussen de 1% en 2% van het lichaamsgewicht, afhankelijk van de hoeveelheid energie, vocht, hoe goed je paard het kan verteren, etc. Er vanuit gaande dat een kleine baal hooi 20 kg weegt zit je dus al op minimaal 1/4 tot 1/2 baal per dag.
Maar wat versta jij onder amper gras? Veel zand ertussen of vrij kort gras?

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:30

Kijk eens op de site van Pavo daar kan je een heel voedingsadvies krijgen (ook hooi in kg) voor de grote van je paard en wat hij doet.

crow
Berichten: 2429
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:21

Ik ga met degenen mee die uitgaan van 1 kg goed hooi per 100 kg lichaamsgewicht. Dat is natuurlijk ook maar een gemiddelde, dus individueel bepalen.

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:02

allereerst de vraag:
wat voor hooi?
1e snee,2e snee
bemest of onbemest land?
graszaadhooi,hooi van natuurgebied?

eerst moet je weten wat voor hooi je voert,dan kijk je naar wat je dier moet hebben.
maar dan weer: wat voor paard heb je,rijpaard,recreatie?

maar als jij in volpension staat betaal je toch voor hooi/dus als je dier meer moet hebben dan heeft de stal eigenaar dat maar te voeren.

maar naar mijn mening moet een volwassen paard wat een beetje werkt toch wel dagelijks een kilo of 8 aan hooi krijgen Knipoog
het liefste onbeperkt hooi,maar dan wel ouder hooi gaan voeren,want daar zit minder in zodat ze er meer van kunnen eten wat gezonder is Knipoog

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:06

mijn paarden krijgen op dit moment helemaal geen hooi. Ze lopen 24 uur per dag in de wei. Ze kunnen wel naar binnen krijgen 2 keer per dag biks. Zodra het kouder word krijgen ze s morgens een een plak hooi per paard en meestal kijken mijn ouders of zze het s middags op hebben zo ja en ze hebbe nnog zin in hooi krijgen ze er nog 1 per paard en sávonds krijgen ze ook 1 per paard en voordat ik ga slapen gaat mn vader nog bij ze langs en geeft ze dan soms ook nog wat haha. Misschien best veel maar mijn merry wil niet echt goed groeien in de winter

Mandyke

Berichten: 2332
Geregistreerd: 20-09-06

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 19:39

Bedank voor jullie reacties!
Met amper gras op de wei, wil ik zeggen dat het heel kort is met veel zand ertussen. Welke snee het hooi is weet ik niet, ze winnen het niet zelf, dat wordt gebracht door de boer. Het komt dus niet uit een natuurgebied. De paarden bij ons worden allen recreatief bereden.
Maar als vuistregel kan je dus stellen 1kg hooi per 100kg paard. Is dit een minimum of moeten ze hier ruim voldoende mee hebben?

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:00

mijn ponys kregen toen ( toen ze nog niet op de grote volle wei stonde Tong uitsteken )
onbeperkt hooi, en daar gingen ze echt heel goed op...

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:05

Mandyke schreef:
Bedank voor jullie reacties!
Met amper gras op de wei, wil ik zeggen dat het heel kort is met veel zand ertussen. Welke snee het hooi is weet ik niet, ze winnen het niet zelf, dat wordt gebracht door de boer. Het komt dus niet uit een natuurgebied. De paarden bij ons worden allen recreatief bereden.
Maar als vuistregel kan je dus stellen 1kg hooi per 100kg paard. Is dit een minimum of moeten ze hier ruim voldoende mee hebben?


Dat is het minimum bij een rantsoen zonder gras, maar daar moet je wel de hoeveelheid vocht die in het hooi zit aftrekken. Dat is 10-20% ong. Met het beetje gras mee kan je starten met de 6 kg en kijken hoe je paard het daar op doet. Gebruik anders een meetlint om het gewicht bij te houden.

Geef ook 1 of 2 x per jaar een kuur sandclear. Ze kan nogal veel zand binnen krijgen in het weiland dat jij omschrijft. Zeker met deze nattigheid trekken paarden makkelijk het gras met wortel en al uit.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:11

als ik ga kijken naar wat ik geleerd heb en hoe ik het over het algemeen doe is dat een paard van 600 kilo in rust toch echt wel een 12 kilop ds mag hebben dus 14 kg hooi, maar dit is in rust , met arbeid ga je bijvoeren met krachtvoer en kom je op een wat lager totaal uit
maar een dier wat zeg een twee kilo krachtvoer krijgt, zou bij mij toch wel een tien kg hooi mogen hebben , met uitloop naar boven zelfs

hoewel ik persoonlijk dieren het liefst op vrijwel onbeperkt ruwvoer heb

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:38

Dat is helemaal afhankelijk van de kwaliteit van je hooi. Een paard van 600 kg wat lichte arbeid verricht, heeft een EWpa behoefte van ongeveer 6,40. Hooi heeft een EWpa van 0.45 - 0.70 per kg product, afhankelijk van de kwaliteit. Je paard heeft dan van slecht hooi 14 kg nodig, en van goed hooi 9 kg.

Hierbij ga ik ervanuit dat je paard nauwlijks eet van de wei en geen krachtvoer krijgt. Krijgt hij/zij wel krachtvoer, dan moet je het aantal kg's in EWpa van de 6.40 afhalen, en dan uitrekenen hoeveel kilo's je paard nodig heeft.

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:00

WesseLady schreef:
Dat is helemaal afhankelijk van de kwaliteit van je hooi. Een paard van 600 kg wat lichte arbeid verricht, heeft een EWpa behoefte van ongeveer 6,40. Hooi heeft een EWpa van 0.45 - 0.70 per kg product, afhankelijk van de kwaliteit. Je paard heeft dan van slecht hooi 14 kg nodig, en van goed hooi 9 kg.

Hierbij ga ik ervanuit dat je paard nauwlijks eet van de wei en geen krachtvoer krijgt. Krijgt hij/zij wel krachtvoer, dan moet je het aantal kg's in EWpa van de 6.40 afhalen, en dan uitrekenen hoeveel kilo's je paard nodig heeft.


Hoe reken ik dat uit? Bloos

love_01
Berichten: 124
Geregistreerd: 14-04-07

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 21:41

Super Tip (vind ik)

Kijk op. www.pavo.nl voor de rantsoen check

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 21:54

Als ik ga voeren wat ze daar adviseren heb ik eerst een bom, en daarna een dikke rolmops op stal staan. Clown

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 22:35

Needje schreef:
WesseLady schreef:
Dat is helemaal afhankelijk van de kwaliteit van je hooi. Een paard van 600 kg wat lichte arbeid verricht, heeft een EWpa behoefte van ongeveer 6,40. Hooi heeft een EWpa van 0.45 - 0.70 per kg product, afhankelijk van de kwaliteit. Je paard heeft dan van slecht hooi 14 kg nodig, en van goed hooi 9 kg.

Hierbij ga ik ervanuit dat je paard nauwlijks eet van de wei en geen krachtvoer krijgt. Krijgt hij/zij wel krachtvoer, dan moet je het aantal kg's in EWpa van de 6.40 afhalen, en dan uitrekenen hoeveel kilo's je paard nodig heeft.


Hoe reken ik dat uit? Bloos


Staat op de zak, tenminste, daar zou het moeten staan Knipoog
Een gemiddeld krachtvoer bevat zo'n 0.80-1.00 EWpa per kg, maar dat kan behoorlijk varieren. Het totale EWpa aan brok kan je dan van 6.40 afhalen, dan weet je hoeveel EWpa je nog aan hooi moet voeren. Eigenlijk is het heel simpel Tong uitsteken

Maar dan nog, voeren moet je op het oog doen. Je hebt door het uitrekenen van de EWpa's alleen wat meer handgrepen. Ik hoop dat het je nu duidelijker is?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hoeveel hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:00

WesseLady schreef:
Dat is helemaal afhankelijk van de kwaliteit van je hooi. Een paard van 600 kg wat lichte arbeid verricht, heeft een EWpa behoefte van ongeveer 6,40. Hooi heeft een EWpa van 0.45 - 0.70 per kg product, afhankelijk van de kwaliteit. Je paard heeft dan van slecht hooi 14 kg nodig, en van goed hooi 9 kg.

Hierbij ga ik ervanuit dat je paard nauwlijks eet van de wei en geen krachtvoer krijgt. Krijgt hij/zij wel krachtvoer, dan moet je het aantal kg's in EWpa van de 6.40 afhalen, en dan uitrekenen hoeveel kilo's je paard nodig heeft.


ik ga bij die 14 kg uit van geen weidegang Lachen en rust
en slecht of goed hooi...ik ga liever voor minder voedend hooi waardoor er meer gegeven mag worden of ik vervang zelfs hooi voor goed stro zodat er de hele dag gegeten mag worden

en bij een paard wat in arbeid staat omt er vaak krachtvoer bij kijken en dan mag er ook weer iets gecompenseerd worden in het ruwvoer