belangrijke vitamines en bijvoeders?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woeliej

Berichten: 2906
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zutphen

belangrijke vitamines en bijvoeders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 15:20

Wie kan mij vertellen wat voor paarden belangrijke vitamines zijn? Dus wat voor voer is erg gezond, goed voor weerstandopbouw?

Dus van slecht weer uitgaande, waarop moet je dan letten dat je paard het binnen krijgt om een goede weerstand te houden?

Wat zijn verder nuttige bijvoeders? Mijn paard en pony krijgen nu knoflook poeder, zeewier en lijnzaadolie door kun voer. (schepje per dag en een flinke scheut ) Verder krijgt de pony half muesli van pavo natures best en kwartje brok per dag. Heb ik zijn voer zo goed voor elkaar of kan hij nog iets te kort momen aangezien hij redelijk weinig krachtvoer krijgt?

joozz

Berichten: 1212
Geregistreerd: 07-08-05

Re: belangrijke vitamines en bijvoeders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 16:34

Of je genoeg krachtvoer geeft is vanaf hier niet duidelijk, ligt aan het dier zelf en de inspanning die ze moeten leveren.

Maar als een paard/pony gezond is, zou je niet allerlei toevoegingen hoeven geven. Wat misschien nog nuttig kan zijn is een liksteen voor extra mineralen.

woeliej

Berichten: 2906
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zutphen

Re: belangrijke vitamines en bijvoeders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 16:47

de pony doet veel, hij word voor endurance wedstrijden getraint. En hij ziet er ook wel heel gezond uit, maar dat wil ik graag zo houden, vooral nu het weer zo tegen werkt. Liksteen heeft hij overgens en daar maakt hij ook dankbaar gebruik van.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: belangrijke vitamines en bijvoeders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 13:09

even in je profiel gespiekt wat voor pony het is,
forest ruin, 13 jaar , grote D

wat voer je kwa ruwoer , staan ze op de wei, vette wei of niet?
wat doe je precies kwa trainen? dus zeg iedere dag een uurtje en 1 of 2 keer per week een aantal km of ?

voeding is gewoon ontzettend afhankelijk van paard , training en omstandigheden etc
de meeste krachtvoeders baseren de vitamine en mineralen gehaltes op 2 kg per dag ... maar die twee kilo is voor veel ponies gewoon echt te veel kwa energie, suikers en eiwitten...dan groeien ze dicht
maar ik zie ook dat je zeewier bijvoert, wat erg veel vit/min bevat
zeewier bevat trouwens ook redelijk wat jodium wat bij sommige dieren bij langdurig gebruik schildklierproblemen oplevert
ik voer het meestal in kuurtje van een maandje tot 6 weken om daarna weer een aantal weken niet bij te geven

dus wil je een supplement om zeker te zijn van vit/min opname
dan zou ik voor een ander supplement kijken om standaard bij te geven , en de zeewier bewaren voor wisselingen van de vacht(zomer naar winter en winter naar zomer) en eventueel bij weerstand dipjes

knoflook kan bij veel en vaak voeren ook gevoeligheid opleveren , dat is gewoon in de gaten houden

wat voor mueslie voer je, en welke brok?

woeliej

Berichten: 2906
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zutphen

Re: belangrijke vitamines en bijvoeders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 15:15

ik wissel bak en buitenrijden om de dag af. Buiten rijdt ik op stevig tempo 1.5 uur per keer en in de bak ongeveer 3 kwartier niet zo intensief. 6x per week rijdt ik.

hij staat zo'n 6/7 uur buiten in wei met redelijk vet gras, wat onmderhand niet zo lang meer, gezien ze er al een tijdje de boel kapot crossen.

verder krijgt hij nu paar keer per dag een goede pluk kuilachtig hooi (goed stengelig) en pavo muesli en sublibrok, maar gezien hij zo aan het afvallen is ga ik hem overzetten naar ruim kilo musli per dag