Stal overgestapt op kuilhooi. Help!?!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Musjes

Berichten: 716
Geregistreerd: 08-02-06

Stal overgestapt op kuilhooi. Help!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 14:57

Vanmorgen kwam ik er achter dat ze bij ons op stal van hooi zijn overgestapt naar kuilhooi. (er bleken sinds twee dagen briefjes te hangen met info hierover, zo 'duidelijk' dat ik het niet gezien heb.) Schrok er behoorlijk van dacht dat die van mij kuil stonden te eten. Ik heb een paard dat net aan het bijkomen is van hoefbevangenheid, dus krijgt alleen hooi. De stal beweert dat dit kuilhooi eiwit vrij is.

Ik heb geen verstand van kuilhooi, ziet er voor mij gewoon uit als kuilgras/koeienkuil, kan iemand mij vertellen wat de risico's zij als dit gevoerd blijft worden aan mn hoefbevangen gevoelige paard? Of maak ik me drukker dan nodig is? Waar herken ik goed kuilhooi aan?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

omaas
Berichten: 1167
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Hillegom

Re: Stal overgestapt op kuilhooi. Help!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:21

Mijn paard is bevangen geraakt door kuil. Het ligt niet aan de eiwitten, maar aan het fructaan die er in zit. Bij hooi weet je ook niet de gehalte, daarom week ik het minstens een halfuurtje is water, dan kost de suiker op. Kuil weken in water zie ik zelf niet zo zitten.

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Stal overgestapt op kuilhooi. Help!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:26

Hangt er totaal vanaf welke snee er gevoerd wordt. Als het erg nat is zou ik de normale portie halveren en mengen met stro, maar zou dat natte liever helemaal niet voeren.
Is het droog en wat lang stengelig zou ik me er niet zo druk overmaken...dat is juist wel goed

Anoniem

Re: Stal overgestapt op kuilhooi. Help!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:27

Sommige kuil is net gras. Alleen de boer weet of het eiwitrijk is, hij kent zijn land. Hij weet hoe vaak het dat jaar is bemest geweest en of het met kunstmest of drijfmest is geweest, hoelang het heeft gelegen op het land eer het werd gewikkeld.

Als je echt wilt weten of het eiwitrijk is, dan kan je een monster laten onderzoeken.

Voordroog is net hooi en lekker droog spul, daar gaan paarden niet van aan de diarree, krijgen geen eiwitbultjes.

Maar ik zou als ik jouw was het zekere van het onzekere nemen, je DA bellen en in overleg gaan met je pensioneigenaar.

Ik hoop dat de eigenaar mee wil werken, was nl wel de reden dat ik bij mijn vorige stal wegging, mijn paard kreeg koeienvoer en ging er bijna aan kapot, ik mocht geen normaal hooi voeren.

rowan17

Berichten: 1475
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Medemblik

Re: Stal overgestapt op kuilhooi. Help!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:15

Dit heb ik dus ook eens gehad een paar dagen voor een keuring, met als gevolg ; paard met 4 olifants benen.
En juist zij was zo gevoelig voor hoefbevangenheid etc. Dus zat er niks anders op dan zelf droog hooi te kopen en te voeren.. Scheve mond

Musjes

Berichten: 716
Geregistreerd: 08-02-06

Re: Stal overgestapt op kuilhooi. Help!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 16:29

Dit kuilhooi is niet droog en stengelig zoals Djuno en Russel aangeven. Het ziet er uit als koeienkuil, omdat ik geen verstand heb van kuil dacht ik nog dat het verschil misschien niet te zien is. Maar goed kuilhooi hoort dus niet nat te zijn (?) Ik word er niet echt vrolijk van en vrees, na het lezen van jullie reacties, dat ik inderdaad zelf hooi zal moeten gaan inslaan.

Bedankt voor jullie reacties!

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Stal overgestapt op kuilhooi. Help!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:35

Voor paarden behoort het idd niet nat zijn.
Wat je wel kunt doen is de natte kuil vermengen met stro....zo voer je dus een stuk minder kuil en krijgen ze wel maagvulling en pitamientjes. En over het algemeen vinden de paarden kuil ook lekkerder dan hooi.

mariekie
Berichten: 5174
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Stal overgestapt op kuilhooi. Help!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:38

Sinds een week staat mijn pony ook op kuilgras.
Omdat ze over zijn gegaan op stal.
Ze doet het er wel goed op is mijn mening..
hoe kan ik in de gaten houden of ze teveel krijgt.
Mn pony is trouwens 29 jaar en doet vrij weinig.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Stal overgestapt op kuilhooi. Help!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:42

ik voer liefst al geen voordroog, laat staan natte kuil, dat komt er bij mij helemala niet in ....

even goed navraag doen welke snede het is en of het kuil is of voordroog...

Anoniem

Re: Stal overgestapt op kuilhooi. Help!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:39

Musjes schreef:
Dit kuilhooi is niet droog en stengelig zoals Djuno en Russel aangeven. Het ziet er uit als koeienkuil, omdat ik geen verstand heb van kuil dacht ik nog dat het verschil misschien niet te zien is. Maar goed kuilhooi hoort dus niet nat te zijn (?) Ik word er niet echt vrolijk van en vrees, na het lezen van jullie reacties, dat ik inderdaad zelf hooi zal moeten gaan inslaan.

Bedankt voor jullie reacties!



nee absoluut niet nat. Ruikt het zurig? Mijn paard wordt zo stijf als een strijkplank van dat spul, gaat aan de rees, krijgt dikke benen en wordt super zuur.

Musjes

Berichten: 716
Geregistreerd: 08-02-06

Re: Stal overgestapt op kuilhooi. Help!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 20:56

Ik kan het wel vermengen met stro, maar dan krijgt mn paard nog steeds kuil binnen. En uit de reacties maak ik op dat dit geen geschikt kuilhooi is. Dus probleem blijft dan helaas bestaan.

Het ruikt overigens niet zurig. Navraag doen levert denk ik geen goed antwoord op. Ze beweren dat het prima spul voor paarden is. Misschien dat het ook wel zo is, alleen ik heb er mn twijfels over (zeker na de reacties hier). Lastig hoor!

Anoniem

Re: Stal overgestapt op kuilhooi. Help!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:38

Neem wat mee en ga naar je DA, verwacht dat dat niet een halve dag rijden is. Bel hem van te voren op en vraag wanneer hij op de praktijk is.

suffie
Berichten: 5728
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Stal overgestapt op kuilhooi. Help!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:25

Wij hebben ook altijd kuilhooi voor onze paarden dat wij zelf binnenhalen. Wij laten het hooi 4 dagen ipv 5 dagen op het land drogen, schudden het 2x per dag en laten het dan balen in ronde balen. Mooi droog en stengelig en toch kuil. Dit is bij ons de 2e en de 4e snede en de paarden vinden het heerlijk!

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Stal overgestapt op kuilhooi. Help!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:34

Musjes schreef:
Ik kan het wel vermengen met stro, maar dan krijgt mn paard nog steeds kuil binnen. En uit de reacties maak ik op dat dit geen geschikt kuilhooi is. Dus probleem blijft dan helaas bestaan.


Dat jouw paard (na het mengen) toch van deze kuil binnenkrijgt is niet zo'n ramp. De stro zorgt voor de tegenbalans.

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Stal overgestapt op kuilhooi. Help!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:05

Het is eigenlijk heel makkelijk te zien, kuilhooi wat gewoon droog is, en er eigenlijk uit ziet als hooi is wel geschikt voor paarden. Hoe natter hoe slechter en het mag ook niet zurig ruiken.

Anoniem

Re: Stal overgestapt op kuilhooi. Help!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:15

En toch weet je nooit hoe de voedingswaarde is. Van kuil altijd hoger dan van gewoon hooi. Na hoefbevangenheid zou ik nooit kuil van welke soort ook geven, maar oud langestelig hooi.

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Stal overgestapt op kuilhooi. Help!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:55

ja daar heb je gelijk in, ik zou dan eigenlijk voornamelijk gedorst hooi voeren.

bloemenmeis
Berichten: 43
Geregistreerd: 06-02-07

Re: Stal overgestapt op kuilhooi. Help!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 00:07

Sommig kuil is goed kuil... maar je hebt ook het kuil wat vol eiwit en fructaan zit.

Mijn paardje is er ook erg gevoelig voor en krijgt daarom alleen maar hooi.

Ik zou er gewoon op aandringen dat je paardje hooi krijgt...

janee25
Berichten: 250
Geregistreerd: 27-10-03

Re: Stal overgestapt op kuilhooi. Help!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 00:22

Wij hebben thuis een boerderij en onze pony's kregen eerst ook gewoon kuilgras, dat is donker nat gras.. Veel van onze pony's konden er wel tegen, vooral die van onze opa, die bij ons zijn geboren.. Maar een pony van mij kon er ook niet tegen, door de eiwitten..
Sommige paarden kunnen er nou eenmaal wel tegen, andere niet..
Als je paardje snel hoefbevangen is, raad ik het je niet aan..
Maar is het wel echt kuilgras? Niet uit een pak? met van dat groene plastic er omheen? want dat is een stuk droger, maar ook daar zit "meer" in dan in hooi..

Ik zou zeggen, hou het heel goed in de gaten, en inderdaad mengen met stro (doe ik ook met gras uit zo'n groen pak) zo wordt mijn Fries niet zo snel dik..
Als het niet gaat kun je vragen of hij toch hooi kan regelen, en anders denk ik dat je het toch zelf moet regelen..

Maar kijk het eerst even af, en let goed op!