Stal overgestapt op kuilhooi. Help!?!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Musjes

Berichten: 716
Geregistreerd: 08-02-06

Stal overgestapt op kuilhooi. Help!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 14:57

Vanmorgen kwam ik er achter dat ze bij ons op stal van hooi zijn overgestapt naar kuilhooi. (er bleken sinds twee dagen briefjes te hangen met info hierover, zo 'duidelijk' dat ik het niet gezien heb.) Schrok er behoorlijk van dacht dat die van mij kuil stonden te eten. Ik heb een paard dat net aan het bijkomen is van hoefbevangenheid, dus krijgt alleen hooi. De stal beweert dat dit kuilhooi eiwit vrij is.

Ik heb geen verstand van kuilhooi, ziet er voor mij gewoon uit als kuilgras/koeienkuil, kan iemand mij vertellen wat de risico's zij als dit gevoerd blijft worden aan mn hoefbevangen gevoelige paard? Of maak ik me drukker dan nodig is? Waar herken ik goed kuilhooi aan?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

omaas
Berichten: 1167
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Hillegom

Re: Stal overgestapt op kuilhooi. Help!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:21

Mijn paard is bevangen geraakt door kuil. Het ligt niet aan de eiwitten, maar aan het fructaan die er in zit. Bij hooi weet je ook niet de gehalte, daarom week ik het minstens een halfuurtje is water, dan kost de suiker op. Kuil weken in water zie ik zelf niet zo zitten.

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Stal overgestapt op kuilhooi. Help!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:26

Hangt er totaal vanaf welke snee er gevoerd wordt. Als het erg nat is zou ik de normale portie halveren en mengen met stro, maar zou dat natte liever helemaal niet voeren.
Is het droog en wat lang stengelig zou ik me er niet zo druk overmaken...dat is juist wel goed

Anoniem

Re: Stal overgestapt op kuilhooi. Help!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:27