max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 15:28

Naar aanleiding van een ander topic zat ik me net te bedenken dat het max. 2 kg krachtvoer per voerbeurt geven maar een rare stelregel is... In dat topic werd een paard in totaal 12 scheppen voer in 2 voerbeurten gegeven. Dit was niet allemaal brok. Terecht werd aangegeven dat dat veel te veel is voor een paard om te verwerken. Maar ook werd gezegd: het is geen 12 kilo voer, maar ongeveer 10 kilo, aangezien niet alles wat gegeven werd brok was, en minder weegt als 1 kilo per volle schep.

Maar doet het er eigenlijk wel toe hoeveel de inhoud van een volle schep weegt?? het gaat er toch om dat de maag van een paard ongeveer 2 scheppen voer kan verwerken?? En of die schep nou 1 kilo inhoud heeft aan brok, of 600 gram aan een lichtere voersoort, de hoeveelheid blijft toch hetzelfde om voor het paard te verwerken aan volume??

Of zie ik het verkeerd??

Ik zeg dus: de stelregel zou moeten zijn: geef een paard niet meer als 2 voerscheppen vol per voerbeurt (en niet: 2 kilo per voerbeurt)...

Hoe zien jullie dit??

omaas
Berichten: 1167
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Hillegom

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:22

Vind het dan nog erg veel!

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:24

Je moet niet voor niets kleine hoeveelheden verdeeld over de dag voeren..

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:55

ik ben van mening dat krachtvoer sowieso in hele kleine hoeveelheden gegeven moet worden , liefst gemengd met ruwvoer...
persoonlijk vind ik 1 schep kv al voldoende per beurt

Bambino
Berichten: 2168
Geregistreerd: 25-09-04

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:57

Mijne krijgt s'ochtneds 2 scheppen en S'avonds 2 scheppen veder geef ik hem onbeperkt ruwvoer maar dit vind die niet egt lekker dus met 1 plak hooi is die heel dag bezig

Anoniem

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:58

Dan zou ik erg snel eens een tandarts laten komen of ander ruwvoer Lachen

ik denk idd dat het aantal in volume zeker net zo belangrijk is als het aantal kilo's Lachen

Bambino
Berichten: 2168
Geregistreerd: 25-09-04

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:14

ja ik heb hem nu 6 weken op stal maar tandarts is al geweest, ja ze hooi wilt die gewoon niet eten dit geldt ook voor het kuil, enkel eet die stroo

marijkje1990

Berichten: 925
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Emmeloord

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:21

Hmmm bij ons op stal is het 3 scheppen op 1 dag.. 2 voerbeurten waarmee ook nog hooi of kuil. Op me werk krijgen ze veel meer sommige wel 4 a 5 scheppen in 1 voerbeurt maar dat komt omdat ze dravers zijn. Ik denk dat je gewoon moet kijken van wat doet je paard per dag en hoe dik/dun/normaal is ie en daar uit je voerschema leggen.

Lilliputter

Berichten: 8758
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Heesch

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:23

In de topsport worden de paarden ook maar 3 a 4 x gevoerd per dag, dan krijgen ze ook niet maar 1 kilo Knipoog gaan ze het niet op volhouden als dat zou moeten....

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:24

Puur afgaande van volume, is twee scheppen voer per voer beurt het maximum wat een maag en darmenstelsel ineens kan verwerken. Dit dus buiten de discussie of het veel of weinig is, want daar gaat deze topic niet over.

Dagje, je zou anders een moeten kijken naar de kwaliteit van het ruwvoer, misschien dat daarom je paard het niet eet. Elk gezond paard hoort ruwvoer te eten.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:29

liliputter schreef:
In de topsport worden de paarden ook maar 3 a 4 x gevoerd per dag, dan krijgen ze ook niet maar 1 kilo Knipoog gaan ze het niet op volhouden als dat zou moeten....

En hoe zou het toch komen dat er zoveel sportpaarden ineens koliek krijgen Cool

@Dagie: als hij alleen maar stro eet zou ik toch echt eens een andere kwaliteit hooi gaan zoeken. Hij eet waarschijnlijk stro omdat ie honger heeft en zijn hooi gewoon niet moet.

Die van mij krijgen momenteel 4x hooi/luzerne en 1x muesli (1/2 schep).
Maar je moet voeren 'op het oog' en niet 'omdat een paard nu eenmaal zoveel hoort te hebben'.

Anoniem

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 17:30

Dan zal het hooi idd niet smakelijk zijn als ze stro boven hooi verkiezen.
Echt opzoek gaan naar ander hooi Ja

Esther

Berichten: 4150
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:03

In het dagelijks taalgebruik is het erin geslopen dat 1 voerschep 1 kilo is, veel mensen bedoelen dus te zeggen dat een paard zoveel scheppen voer krijgt. Sommige mensen noemen het ook een liter voer, dat klopt dan wat beter.

De spijsvertering van een paard is niet gemaakt voor het verwerken van grote hoeveelheden in een keer, waar de grens ligt weet ik niet precies. Als mensen altijd veel eten dan groeit de maag, gebeurt dat paarden ook? Dan zou het natuurlijk wel kunnen dat paarden wel grotere hoeveelheden kwijt kunnen in hun maag. Niet dat het dan gezond is, een paard is gebouwd om de hele dag door kleine beetjes te eten en dan vooral ruwvoer.

Sinds mijn paard geen krachtvoer meer krijgt en de hele dag zoveel kan eten als hij wil is hij een stuk gezonder en zit beter in zijn vel.

En als een paard z'n hooi niet eet dan zou ik ook wat ander hooi gaan voeren.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 09:01

Jammer dat de meeste mensen niet snappen wat ik met het topic bedoel. Het gaat er niet om hoeveel iedereen zijn paard afzonderlijk voert, maar meer om wat je nou als max. zou moeten zien. En moet je dan kijken naar kilo's, of naar liters??

Voor de duidelijkheid: mijn paarden staan zelf de hele dag op de wei, en krijgen over 3 voerbeurten verdeelt in totaal 2 of 3 scheppen (afhankelijk van wat ik die week met ze doe). Ben ook niet van plan ze meer te gaan voeren, wil dus puur zien hoe jullie aankijken tegen het begrip "kilo's" ipv "liters". Dat laatste lijkt mij belangrijkers als hoeveel het voer nou eigenlijk weegt.

Bambino
Berichten: 2168
Geregistreerd: 25-09-04

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:08

Het probleem ligt niet aan de kwaliteit van het hooi, heb bij meerdere leveranciers hooi gehaald hij eet het gewoon niet de rest van de paarden wel dit geldt ook voor het kuil

Lilliputter

Berichten: 8758
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Heesch

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:00

DubbelDun schreef:
liliputter schreef:
In de topsport worden de paarden ook maar 3 a 4 x gevoerd per dag, dan krijgen ze ook niet maar 1 kilo Knipoog gaan ze het niet op volhouden als dat zou moeten....

Citaat:
En hoe zou het toch komen dat er zoveel sportpaarden ineens koliek krijgen Cool


Dat slaat dus nergens op. Dat wordt openbaar gemaakt omdat die paarden bekend zijn bij iedereen. Een pony op de manege is in het dorp bekend en die komt dus niet in de paardenkrant, die zou anders al 10 pagina's hebben met pony's en paarden met koliek van ons Knipoog

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:05

Ik wilde er ook alleen maar mee aangeven dat teveel krachtvoer en koliek haast hand in hand gaan.

Anoniem

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:08

Dagie schreef:
Het probleem ligt niet aan de kwaliteit van het hooi, heb bij meerdere leveranciers hooi gehaald hij eet het gewoon niet de rest van de paarden wel dit geldt ook voor het kuil

Is zijn gebit wel in orde dan?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:28

_angela_ schreef:
Jammer dat de meeste mensen niet snappen wat ik met het topic bedoel. Het gaat er niet om hoeveel iedereen zijn paard afzonderlijk voert, maar meer om wat je nou als max. zou moeten zien. En moet je dan kijken naar kilo's, of naar liters??

Voor de duidelijkheid: mijn paarden staan zelf de hele dag op de wei, en krijgen over 3 voerbeurten verdeelt in totaal 2 of 3 scheppen (afhankelijk van wat ik die week met ze doe). Ben ook niet van plan ze meer te gaan voeren, wil dus puur zien hoe jullie aankijken tegen het begrip "kilo's" ipv "liters". Dat laatste lijkt mij belangrijkers als hoeveel het voer nou eigenlijk weegt.


Het is duidelijk dat het hoofdvak lezen bij de meeste bokkers weer niet is gelukt. Want zelfs na jou post gaat iedereen vrolijk off-topic door Knipoog

Gevoelsmatig zou ik zeggen volume belangrijker is dan kilo. Maar zeker weten doe ik niet. Dus dat zou dan betekenen dat je van muesli minder kilo's voert dan een brok, en dat is klinkt nou ook weer niet logisch. Heb je een voerleverancier gebeld met deze vraag, en zo ja, wat was hun antwoord??

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 15:31

Eleonoor schreef:
Gevoelsmatig zou ik zeggen volume belangrijker is dan kilo. Maar zeker weten doe ik niet. Dus dat zou dan betekenen dat je van muesli minder kilo's voert dan een brok, en dat is klinkt nou ook weer niet logisch. Heb je een voerleverancier gebeld met deze vraag, en zo ja, wat was hun antwoord??



Dank je voor je bijdrage Lachen

Nee, die heb ik niet gebeld. Wel eens voeradvies gevraagd, en dat werd in kilo's gegeven. Ik denk dat dat gedaan wordt ivm de energiewaarden, die nou eenmaal per (deel van een) kilo zijn aangegeven. Dus wat dat betreft zou je in kilo's moeten rekenen...

Wat betreft het max. per voerbeurt te voeren denk ik zelf dat het van belang is hoeveel het volume is, aangezien de maag (neem ik aan) niet in kilo's maar in liters denkt.

Maar ja, het blijft voor mij een vraag... geen weet...

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:46

Pfoe, muesli lijkt mij wel minder zwaar op de maag te vallen dan brokken en beter verteerbaar. Dus al in dat is volume iets meer met een kilo, kun je dat ongeveer wel gelijk voeren denk ik. Net als haver/granen.
Maar ik denk dat de meeste paarden ook niet meer nodig hebben dan 6-8 kilo krachtvoer op een dag en dus met met 3-4 voerbeurten het wel binnen die 2 kilo per voerbeurten houden.
Als ze net als Salinero zo hard werken dat ze 10 kilo krachtvoer krijgen lijkt me 5 keer voeren ook niet zo'n probleem.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:51

_angela_ schreef:
Wat betreft het max. per voerbeurt te voeren denk ik zelf dat het van belang is hoeveel het volume is, aangezien de maag (neem ik aan) niet in kilo's maar in liters denkt.
En wat zegt dat ??
Een paard die veel bulkvoer in één keer te verstouwen krijgt zal een grotere maag hebben als een paard wat dezelfde hoeveelheid voer in meerdere kleinere porties krijgt.
Net als bij mensen zal de ene een grotere maag hebben als de ander en dus meer voer 'kwijt' kunnen. Of ze dat nodig hebben is een tweede.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 16:25

DubbelDun schreef:
_angela_ schreef:
Wat betreft het max. per voerbeurt te voeren denk ik zelf dat het van belang is hoeveel het volume is, aangezien de maag (neem ik aan) niet in kilo's maar in liters denkt.
En wat zegt dat ??
Een paard die veel bulkvoer in één keer te verstouwen krijgt zal een grotere maag hebben als een paard wat dezelfde hoeveelheid voer in meerdere kleinere porties krijgt.
Net als bij mensen zal de ene een grotere maag hebben als de ander en dus meer voer 'kwijt' kunnen. Of ze dat nodig hebben is een tweede.


Maar maakt dat de stelregel (uitgaande van een gemiddelt paard) niet verkeerd?? je zou toch in volume moeten denken en niet in kilo's?? of zie ik dat verkeerd.

Ik denk dat een paardenmaag die veel in 1 keer te verwerken krijgt idd groter kan worden, maar of dat wenselijk is??

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:19

Ik geloof dat Casper 's ochtends een schep Energy Control biks krijgt en een schep haver, en 's avonds precies hetzelfde. Voor de rest staat hij de hele dag op een wei met voldoende en goed gras. Hij wordt regelmatig gecontroleert door de tandarts en de dierenarts. En verder krijgt hij nog goed hooi!

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: max 2 kg krachtvoer per voerbeurt, klopt niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 17:27

casperrr schreef:
Ik geloof dat Casper 's ochtends een schep Energy Control biks krijgt en een schep haver, en 's avonds precies hetzelfde. Voor de rest staat hij de hele dag op een wei met voldoende en goed gras. Hij wordt regelmatig gecontroleert door de tandarts en de dierenarts. En verder krijgt hij nog goed hooi!


Daar gaat het niet om in dit topic... ik vraag niet wie wat geeft en waarom, zie mijn openingspost en ook een stuk verderop....