Bijwerking haver ?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goof89

Berichten: 253
Geregistreerd: 09-07-06

Bijwerking haver ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 17:19

Kleine vraag : Zorgt haver op de één of andere manier dat je paard magerder wordt ?
Zorgt teveel haver voor het tegenovergestelde effect, minder energie ipv méér energie ?

Zo ja ; vanaf welke hoeveelheid .. ?

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Bijwerking haver ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:33

Als je een paard enkel en alleen haver voert zal deze inderdaad mager worden. Dit komt omdat je paard andere voedingssupplementen mist.

Sommige paarden kunnen wat 'heter' worden van haver, maar dat verschilt.

Als je duidelijk antwoord wilt hebben op je vraag zul je deze nader moeten toelichten; in welke context stel je je vraag?

marleen_usar

Berichten: 24708
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Bijwerking haver ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 17:36

Hoe minder haver je geeft des te groter is het effect.

Goof89

Berichten: 253
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Bijwerking haver ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 17:39

Ja het was echt maar gewoon een vraag, ik geef die van mij nu haver bij, maar in mening met sportmix. Daarbij krijgt hij zijn ochtend en avond eten ook. En ook hooi natuurlijk.

Maar ik wou het gewoon weten omdat ik het ergens op de manege bij ons had opgevangen, maar mijn paard moet alles behalve vermageren, het is nu al zo moeilijk om hem mooi op gewicht te laten blijven Lachen (hij is gezond hoor maar je hebt zo van die paarden die moeilijk bijkomen)

Lay

Berichten: 379
Geregistreerd: 19-07-07
Woonplaats: Delft

Re: Bijwerking haver ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 00:09

Ik denk dat als je alleen haver geeft je paard idd zal vermageren, maar als je paard heftig reageerd op haver en behoorlijk heet wordt dit ook zou doen omdat die meer gaat verbruiken door het drukke gedoe.
Haver wordt ook niet gebruikt als dikmaker, maar neem aan dat dat ook niet je bedoeling is?

Teveel voer is nooit goed en meerdere paarden (net als mensen, honden en andere dieren) worden daar slomer van.

omaas
Berichten: 1167
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Hillegom

Re: Bijwerking haver ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 17:44

Mijn paard heeft zonder haver meer enrgie. Hij verdraagt de suiker erin niet.

Goof89

Berichten: 253
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Bijwerking haver ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 19:55

Lay schreef:
Ik denk dat als je alleen haver geeft je paard idd zal vermageren, maar als je paard heftig reageerd op haver en behoorlijk heet wordt dit ook zou doen omdat die meer gaat verbruiken door het drukke gedoe.
Haver wordt ook niet gebruikt als dikmaker, maar neem aan dat dat ook niet je bedoeling is?

Teveel voer is nooit goed en meerdere paarden (net als mensen, honden en andere dieren) worden daar slomer van.



nee niet om dik te maken, wat meer energie
Hij is nog maar 4 jaar & laat rijp, hij heeft nog niet veel bespiering laat staan vet Haha! maar ik geef hem geef dikmakend spul (ja wel zijn eten en haver maar niets meer) hij zal wel rijp worden met de tijd zeker

SopjevanSab
Berichten: 307
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Op een klein stukje aarde

Re: Bijwerking haver ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:20

Sommige paarden kunnen heftig reageren op haver.
Maar de meningen zijn verdeeld, de een zegt je moet het minimaal 21 dagen gebruiken.
Ligt ook aan het soort haver.
Wij gebruiken het niet.

vw_ot
Berichten: 24
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Bijwerking haver ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 23:59

Haver op zich heeft geen bijwerking het gaat erom hoe je het voert en wat je erbij voert, gepunte haver is ook pittiger van bijwerking als geplette.
Die van mij krijgt swinters haver zonder veel weidegang en is echt geen bom op stal.
het ene paard verdraagd het beter dan een ander.

Born2BCrazy

Berichten: 3953
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Bijwerking haver ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 00:02

Um nou die van mij krijgt vrijwel alleen haver.. ook wel wat biks..maar dat vind ze niet zo lekker..
en verder goed veel hooi..
maar ze is zeker niet mager hoor Nagelbijten / Gniffelen

enne qua energie werkt het bij elk paard anders..zelf merk ik het binnen 2 dagen als ze minder haver krijgt.. (en nee, ze worden er niet knetter van, zoals sommigen denken.. wel langzaam opbouwen Knipoog )

c_alsemgeest

Berichten: 20870
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Bijwerking haver ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:04

Zou eerder maismeel bijvoeren om je paard bij te laten komen... haver is vooral energie (suikers).
Die van mij krjgt absoluut geen haver... dan zit ik op een bom Clown
Heb ook een meusli met lage waarden voor hete paarden Ach gut

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Bijwerking haver ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 12:11

als je granen gaat bijvoeren moet je ook de rest van de voeding aanpassen
calcium fosfor verhouding gaat anders helemaal scheef

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: Bijwerking haver ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:27

Hoeveel haver voer je dan?

Wanneer je haver in combinatie voert zullen de verhoudingen niet snel scheef zijn. Alleen bij grote hoeveelheden (meer dan 1 kg) zou ik wel iets corrigeren. Je kan bijvoorbeeld een beetje luzerne geven om de ca/p verhouding goed te krijgen. Verder zou ik me niet te veel zorgen maken over haver. Wanneer je het op de goede manier gebruikt, is het een waardevolle energiebron. Je moet alleen nooit teveel haver per keer voeren, maar dat geldt voor al het krachtvoer! Verder is het geen totaalvoer, maar kan wel een goede aanvulling zijn.

Ik voer zelf alleen een halve kilo haver (gemengd graan, wat voor 70-80% uit haver bestaat) na het rijden. Verder krijgt mijn paard geen krachtvoer. Wel meng ik er een hand luzerne doorheen, eenerzijds voor de ca/p verhouding, anderzijds om haar goed te laten kauwen. Bij mij werkt dit prima Knipoog

Edit, om te zorgen dat je paard niet mager wordt, kan je beter kijken naar zijn hoeveelheid ruwvoer. Dat is van veel grotere invloed op het al dan niet vermageren van een paard dan een beetje haver Knipoog

Goof89

Berichten: 253
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Bijwerking haver ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 21:45

Ik geef helemaal niet veel, miss bijna 500 gram, meer niet.
Mn paardje krijgt genoeg ruwvoer hoor, daar let ik altijd hard op Lachen & idd ik geef het nu en tijdje en hij is wel vlotter en attenter en zo wou ik hem Lachen
Hij is ook mooi spiertjes aan het opbouwen vind ik ook heel leuk Lachen maar swat offtopic Haha!

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: Bijwerking haver ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 22:39

Bij zo weinig zou ik me er echt niet druk om maken! Op die manier kan haver een fijn voedermiddel zijn. Mooi dat je paardje het er zo goed op doet! Lekker zo houden Knipoog

bloemenmeis
Berichten: 43
Geregistreerd: 06-02-07

Re: Bijwerking haver ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 00:05

Ligt er aan welk paard... Mijn pony reageert er helemaal niet op... ook al zou ik haar de hele zak geven (bij wijze van spreken dan)