Veel krachtvoer zorgt voor maagzweren!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12380
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Veel krachtvoer zorgt voor maagzweren!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:46

Dat er veel krachtvoer wordt gevoerd is natuurlijk wel nodig in onze sport omdat je prestaties van een paard verwacht die niet te krijgen zijn met alleen hooi...

Maar ik denk dat onze sport voorloopt als het over maagzweren gaat, het is een probleem waar alle trainers alles aan doen om het te voorkomen... Denk dat dravers van alle topsportpaarden het meest buitenlopen Lachen ... Is maar een gokje natuurlijk omdat ik de andere sporten niet goed genoeg ken, maar ik weet dat zo'n 90 procent van alle dravers het land op gaat, alleen op entrainementen waar het gewoon niet mogelijk is vanwege landgebrek gebeurt het niet Lachen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Veel krachtvoer zorgt voor maagzweren!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:07

draumpje schreef:
de link met ruwvoer , stal en maagzweren is an sich toch heel logisch

als een paard op stal te weinig ruwvoer krijgt, gaat hij zich vervelen, wat tot stress leid...
als een paard wat op stal staat (ruim) voldoende ruwvoer krijgt , heeft het dier de hele dag iets te doen (zijn natuurlijke bezigheid, eten) en zal het zich minder snel gaan vervelen en dus minder veel en snel stress krijgen
en door het continue kauwen en dus speekselproductie word maagzuur meer geneutraliseerd
wat bij veel ruwvoer bedoel dus krachtvoer in deze zin juist het tegenovergestelde is , makkelijk op te eten, komt in de maag , waar extra maagzuur word aangemaakt om de boel te verteren

ik denk dat in het stukje stress ook thuishoort dat te veel dieren te vaak , te geisoleerd gehouden worden ten opzichte van hun natuur... wat ook weer stress opleverd


ik kies er mijn stalling trouwens ook op uit...
ze staat nu in de kudde op het land tot zomer volgend jaar , van de winter krijgen ze meer dan voldoende ruwvoer..
en volgend jaar krijgt ze weidegang met soortgenoten , en in de winter groepshuisvesting met uitloop naar buiten , op die manier is er voldoende contact, beweging , voeding (heel de dag door ruwvoer) en afleiding

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: Veel krachtvoer zorgt voor maagzweren!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 23:57

Interessant! Ga dit even volgen Knipoog

opaal

Berichten: 497
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Velp NB

Re: Veel krachtvoer zorgt voor maagzweren!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:46

Ik denk ook dat het een combinatie van is. Heb zelf twee paarden gehad op twee verschillende stallen. Op de ene stal nooit problemen en op de andere stal bij allebei maagzweren gehad. Mijn dierenarts beweerde toen dat het bij mijn huidige paard stress was. Waar ik in kon komen vanwegen het gestart zijn wedstrijden te rijden waardoor hij op de trailer moest enz. wat toch de nodige stress meebrengt bij een paard. Achteraf bleek er weinig tot niks aan ruwvoer gevoerd te worden op deze stal en werden de paarden wel volgepropt met 4 kilo sportbrok, wat naar mijn idee fataal is voor een paard en je in combinatie met wat stress idd een maagzweer veroorzaakt.

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Veel krachtvoer zorgt voor maagzweren!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:42

Ken wel een aantal mensen aan wie ik deze tekst ga laten lezen..
Goed dat het meer onder de aandacht wordt gebracht. Lachen