Wat te voeren voor meer energie?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rowan17

Berichten: 1475
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Medemblik

Wat te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 18:34

Mijn tinker word nu 5/6 keer in de week dressuurmatig op B/L niveau gereden.
Zij staat overdag op de wei. Krijgt 2x per dag hooi en een halve kilo biks (pavo onderhoudsbrok).
Ik heb het idee dat ze net wat meer energie nodig heeft voor de arbeid die ze verricht.

Nu is mijn vraag wat kan ik haar eventueel bijvoeren, zonder dat ze er dikker van word? Want dat mag ze absoluut niet worden (ivm gevoelig voor hoefbevangenheid)

Iemand een idee?

crow
Berichten: 2429
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Wat te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:20

Dan zou ik gewoon meer hooi voeren.

Ravenna
Berichten: 912
Geregistreerd: 25-02-06

Re: Wat te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:22

haver!

Danique1990

Berichten: 2227
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Montfoort

Re: Wat te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:22

Ik gebruik altijd een paar dagen voor de wedstrijd van Cavalor Red (nog wat) daarvan wordt m'n saaie sokje ineens een druk heethoofd Tong uitsteken

als je wil kan ik opzoeken hoe het precies heet ? pm dan maar.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Wat te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:23

Hoeveel hooi geef je per keer?
En waarom heb je het idee dat ze net wat meer energie nodig heeft? Is ze sloom met rijden of valt ze af?

rowan17

Berichten: 1475
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Medemblik

Re: Wat te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 20:31

Ik denk zat ze voldoende hooi krijgt, 2x een flinke berg en de hele dag gras. Precieze aantal kilo's weet ik niet (sta op pension, zou het eens moeten nawegen dan). Maar als ik nog meer hooi laat voeren word ze dus ook weer dikker...

Maar na ongeveer een halfuur/ 40 min. (voor haar doen) intensief rijden, word ze wat trager zegmaar. Niet heel sloom, maar krijg gewoon het idee dat ze dan een beetje op is... Ach gut

Anoniem

Re: Wat te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:58

Ravenna schreef:
haver!


Daar dacht ik ook direct aan. Ik zou dan wel geplette haver nemen, dat is beter verteerbaar. Of een combinatie van haver en granen.

Douraque

Berichten: 6516
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: Wat te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:50

zwarte haver geeft de meeste energie, mijn paard krijgt dit en merk wel verschil (eerst langzaam en nu wat actiever)

Lynn_Nikita

Berichten: 25587
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Wat te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:51

red bull Clown gaan ze van vliegen

nee grapje, mijn kreeg mueslie met haver erdoorheen, toen ze erg veel werk moest doen ( toen wel nog ja) en extra hooi

An0niem
Berichten: 54
Geregistreerd: 10-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:08

hooi is geen optie, je moet misschien van die sportbrokken gaan halen of meet brok voeren. de diervoerder heeft vast wel iets waar het paard meer energie van krijgt, haver is denk ook wel wat
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 14-06-18 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Wat te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 09:27

Voor al het voer geldt: geef je voer waar meer energie in zit, dan moet je ook zorgen dat ze meer energie gaan gebruiken als je niet wilt dat ze aankomen. Je kunt van de basisbrok bijv overgaan op de explosion van Pavo, maar denk er wel aan dat je paard dan ook iets meer moet werken...

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Wat te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 09:38

Eens met angela. Ik zou de onderhoudsbrok vervangen door een brok die meer energie per kg bevat Knipoog

Kyrseltje

Berichten: 8731
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Wenum-Wiesel

Re: Wat te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:43

Mijn pony kreeg draversbrok voor wat meer energie. Hier zit haver en nog wat andere dingen waardoor ze wat meer pit krijgen in. Dit kregen we met advies van de persoon waar wij voer kopen. Ik kan wel even kijken van welk merk het is als je wilt.

El_Niwon
Berichten: 65
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Een gehucht in Noord-Holland

Re: Wat te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:05

Gerst. (Duivenvoer, maar ja, werkt geweldig)
Als je dit elke dag bijvoerd (bv. 1/4 schep) krijgt hij meer energie en dit ebt niet zomaar weer weg. Een kennis van mij voerde gerst aan frieze hengsten (waren halve trapzakken) en deze werden ook super te rijden: voorwaarts

Mandy_B

Berichten: 2574
Geregistreerd: 22-01-07
Woonplaats: Stoutenburg

Re: Wat te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:06

Haver gaan voeren dan krijgen ze heel veel energie en mis slobber!

Melia
Berichten: 9857
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Wat te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:16

5 granenmix, op dit moment voeren "we" het niet, maar ken mensen die het wel eens gevoerd hebben.

omaas
Berichten: 1167
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Hillegom

Re: Wat te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 17:22

Ik denk dat je met jouw Tinker toch moet uitlijken m.b.t. granen. Wat ik gelezen heb over Polysaccharide Storage Myopathy en bevangenheid heeft mij veel aan het denken gezet. Mijn paard is ook heel gevoelig voor bevangenheid. Nu zou je denken : wat heeft dat te maken met PSSM? In granen zit zetmeel, wat een polysaccharide (meervoudige suiker) is. Wetenschappelijk is er aangetoond dat er paarden zijn die gevoelig zijn voor fructaan en die voor zetmeel. Nu, als er te veel suiker in het lichaam zit van een paard, zal een paard, en zeker een koudbloed, snel last hebben van spierverzuring, wat op den duur kan resulteren in spier beschadiging wat niet meer te herstellen is.
Ik zeg niet dat jouw paard PSSM heeft, maar het schijnt dat heel veel paarden niet goed op deze suikers reageren ( is recent gebleken uit de wetenschap).
Deze wetenschappers zeggen dat de energie dus niet uit suiker gehaald worden door paarden, maar uit vetten en wel plantaardige olieen.
Een dieet granen arm en olie ( max. 500 ml) zal zijn gewicht toenemen (rondom, juiste proporties) en zal het paard meer uithoudingsvermogen krijgen! Het voeren van olie moet wel langzaam opgebouwd worden.
Hier kan je wat lezen:C:\Documents and Settings\Administrator\Mijn documenten\paard\PSSM Information.htm
Succes!

Whizzard
Berichten: 1367
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Markelo

Re: Wat te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:25

Lynn_Nikita schreef:
red bull Clown gaan ze van vliegen

nee grapje, mijn kreeg mueslie met haver erdoorheen, toen ze erg veel werk moest doen ( toen wel nog ja) en extra hooi


Huilen Haha!

Ik denk ook dat je eens een beetje haver moet proberen, wel geplet, zoals al gezegd is.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Wat te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 11:35

Haver geeft korte energie. maar heeft een nadeel het zijn koolhydraten wat hoefbevangenheid kan veroorzaken. Dus haver valt af. Een energiebron die ook werkzaam is op lange termijn is zonnebloemolie. Maar niet alle paarden vinden dat lekker.
Wat je meer ziet bij paarden dat het vaak geen gebrek aan energie is maar aan werklust. Bij tinkers wil dat weleens ontbreken. Probeer het werk wat leuker te maken. Veel overgangen rijden en figuren rijden e.d. En tijdens buitenritten wat dressuurwerk als wijken, schoudervoor enz,enz,enz,

Heel veel succes,

Michelle99

Berichten: 505
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: ZO Drenthe

Re: Wat te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:09

Havens Kentucky Lite!

Andrea_
Berichten: 1614
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Re: Wat te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:38

voer eens PAVO LIGA, is speciaal voor de sobere rassen

weltfair
Berichten: 46
Geregistreerd: 02-09-06

Re: Wat te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:56

je kan bv. haver gaan voeren succes!

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Re: Wat te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:59

Misschien iets van granenmix? Kreeg die van mij eerst altijd, maar werd er lichtelijk gestoord van Bloos , krijgt nu meusli.

Of ja haver was ook het eerste waar ik aan dacht.

rowan17

Berichten: 1475
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Medemblik

Re: Wat te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 16:12

Ja maar die haver en granen geven juist weer meer kans op hoefbevangenheid. Pavo Liga heb ik voorheen altijd gevoerd, voordat ze biks kreeg.
Ik ga dr zowiezo morgen een vitaminespuit geven, en als het zo blijft, laat ik bloed trekken, misschien komt ze iets tekort...

Barb

Berichten: 12094
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Wat te voeren voor meer energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:30

Heb je die Tinkerbrok al eens geprobeerd? Die is van dezelfde leverancier als de Friesche Brok.
Ik heb nu al een paar mensen gesproken die nu een tijdje de Friesche Brok proberen en die
zijn er helemaal blij mee. Hun paard heeft meer uithoudingsvermogen en energie zonder dat
ze er schrikkerig van worden.