pavo summerfit...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

westernpower

pavo summerfit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 20:45

hallo, ik heb even een vraagje over de pavo summerfit-vitaminekoeken. OP de site las ik dat ik per dag één koek zou moeten geven: is dat noodzakelijk, of kan ik ook gewoon met een halfje beginnen. En kun je ook gewoon af en toe zo een koek geven, of is regelmatig gebruik nodig?

kips

Re: pavo summerfit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:49

hejj weer terug :p
maar ik geef mijne af en toe een koek want als ik elke dag doe dan eet ze het niet meer.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:51

Een halfje kan ook hoor.
Mijn vz pony`s geef ik allebei een kwart (zijn ook kleintjes)

Er staat wel op de doos: The daily healt bricket (maw voor dagelijks gebruik)
maar op shampoo flessen bijv staat ook dat het dagelijks moet en dat ook bijna niemand.

Gewoon geven wanneer je er bent dus, als je er toevallig elke dag bent heeft je paardje mazzel.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:51

Silence krijgt er ook af en toe één als beloning.
Ik doe wel een flinke tijd met zo`n doos.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:54

Lezing van martine van Tilburg. Zij is voedingsdeskundige. Ik heb later nog een tijdje met haar staan praten over voeren, en advies gevraagd over mijn paarden. Er werden toen van die pavo-koeken uitgedeeld, en toen vertelde ze dat. Ze zei: het is niets anders als samengeperst gras.. allemaal leuk en aardig, maar ze zijn gemaakt om ons lekker te maken, en een goed gevoel te geven. Ze zeggen dat er alles inzit, en dat is in feite ook zo, maar dat zit in gras ook.

Dus het is gewoon goede kwaliteit samengeperst gras.

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 20:55

nu weet ik het niet meer hoor, wat is het beste voor mijn paard? zitten de voedingsstoffen ook gewoon in hooi en gras, of móet een paard sommige stoffen gewoon bijgevoert krijgen?

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:59

als je goed hooi voert hoeven ze er niks bij.
Bij mij krijgen ze alleen wat erbij als het kouder is dan -10 graden of de wei moet vol met sneeuw liggen,dan voer ik er wat musli bij

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 21:01

oké, en wat krijg je dan als je goed hooi én vitaminekoeken voert? (*boem* paard barst van vitamines)

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:02

mijn tinker en quarter krijgen beide 1 koek per dag.
Verder alleen gras, ze eten de koeken zeer goed (incl vingers)

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:03

te veel aan vitamines is ook niet goed

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 21:06

maar wel beter te veel dan te weinig,

oliebol...wat moet ik nu doen? gewoon lekker hooi blijven voeren en af en toe een koekje?

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:10

Als je onbeperkt hooi kunt pakken op de stal waar je staat en het is niet muf of stoffig zoals je in het andere topic schrijft hoef je niks bij te voeren.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:18

ijspeert schreef:
Lezing van martine van Tilburg. Zij is voedingsdeskundige. Ik heb later nog een tijdje met haar staan praten over voeren, en advies gevraagd over mijn paarden. Er werden toen van die pavo-koeken uitgedeeld, en toen vertelde ze dat. Ze zei: het is niets anders als samengeperst gras.. allemaal leuk en aardig, maar ze zijn gemaakt om ons lekker te maken, en een goed gevoel te geven. Ze zeggen dat er alles inzit, en dat is in feite ook zo, maar dat zit in gras ook.

Dus het is gewoon goede kwaliteit samengeperst gras.

Als Martine dit letterlijk zo gezegd heeft vind ik dat een nogal kort door de bocht uitspraak...
In het gras zit echt niet zoveel voedingswaarde meer als vroegah, zeker niet als het van bemest land afkomt. Door de mest groeit het gras nl wel hard, maar mineralen ed krijgen amper de kans om uit de grond opgenomen te worden. Als je paard alleen maar gras krijgt en wel moet werken zou ik toch wel iig wat mineralen ed willen geven. Dat kan via zo'n koek (wat idd oa geperst gras is + een mineralenmengsel), een mineralenmengeling in brokjesvorm of een zeer geconcentreerde muesli (bijv Leisure van Dodson&Horrel)

Wat betreft de wijze van voeren van deze koeken, ik zou zeggen gebruik ook eens de zoekfunctie, zijn al heel veel topics over geweest Knipoog

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:15

Ik geef mijn paard elke dag 1 summerfit koek, ze is er dol op! Verder krijgt ze worteltjes en hooi gras staat er bijna niet op de wei). Ik mag wel zeggen dat mijn beestje op en top gezond is, prachtig glanzende vacht, goed in d'r vel en energie genoeg. En nee ze worden er niet hevig van!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:20

Zijn die koeken niet speciaal voor paarden die dag en nacht op het land staan? Als ze dan geen brok krijgen, missen ze wat voedingsstoffen. In die koeken zitten de voedingsstoffen wel. Ik voer mijn paard alleen die koeken als ze dag en nacht buiten staat, en verder niet zoveel werkt. (en geen biks krijgt dus)
Als ze snachts binnen staat (omdat het land te nat is..) krijgt ze wel biks, en dus geen koek. Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:50

het is idd zo dat in het huidige hooi en gras op het land lang niet meer zovel vit en min zit als vroegah
de variatie in grassen op een weiland is maar heel karig, laat staan andere kruiden en dergelijke, die zijn er helemaal zelden tot nooit
dus dat ze alles uit hooi kunnen haln en uit het gras, gaat niet altijd op
en idd, de koeken zijn geperst gras, met een vit/min supplement er aan toegevoegd,
oftewel gewoon een andere versie van vit/min brokjes bijvoorbeeld

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 09:42

Dabo schreef:
Zijn die koeken niet speciaal voor paarden die dag en nacht op het land staan? Als ze dan geen brok krijgen, missen ze wat voedingsstoffen. In die koeken zitten de voedingsstoffen wel. Ik voer mijn paard alleen die koeken als ze dag en nacht buiten staat, en verder niet zoveel werkt. (en geen biks krijgt dus)
Als ze snachts binnen staat (omdat het land te nat is..) krijgt ze wel biks, en dus geen koek. Haha!

Mijn paard gaat 's nachts altijd op stal, op onze weiden staat amper gras (teveel paarden te weinig wei) maar ze krijgt gewoon elke dag die koek of het nu zomer of winter is. Uiteraard wordt mijn paard niet erg intensief bereden (1 à 2 bitenritjes van een uur per week en zo'n 3 keer pistewerk van een halfuur). Maar tot hiertoe doet ze het erg goed op die koeken, er zijn nu eenmaal paarden die geen tot weinig krachtvoer nodig hebben om goed in hun vel te zitten. Als ik in de winter wel eens intensief heb gereden krijgt ze achteraf een halve maatschep muesli, maar alleen dan. Naar mijn mening zouden heel wat meer mensen best maar zo'n koekje voeren per dag want als ik soms zie hoeveel kilo's krachtvoer er in de voerbak wordt gegooid voor paarden die amper arbeid verrichten ... lijkt me veel shadelijker. Of mensen die een 'handje' krachtvoer voeren omdat hun paard reeds te dik is zouden ook meer baat hebben bij zo'n koek, je moet immers al een bepaald gewicht aan krachtvoer voeren wil je je paard alle vitaminen en mineralen meegeven.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 14:02

Ik geef ze ook af en toe Lachen
gewoon als lekker tussendoortje.
Ik had het nog nagevraagd of je het elke dag moet voeren, maar dat hoeft nie.
Is maar goed ook, anders wordt het een duur grapje Tong uitsteken

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:21

LuckySil schreef:
Ik geef ze ook af en toe Lachen
gewoon als lekker tussendoortje.
Ik had het nog nagevraagd of je het elke dag moet voeren, maar dat hoeft nie.
Is maar goed ook, anders wordt het een duur grapje Tong uitsteken

Niet duurder dan gewoon krachtvoer hoor. 10€ per doos en je komt er, aan 1 koek per dag, een maand mee toe.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 16:43

als ik ga kijken naar wat krachtvoer kost waar je twee kilo per dier van nodig hebt op het gebied van voldoende vit/min , dan kom je met krachtvoer al gauw aan een 25 euro per maand
maar ja, veel ponies en paarden hebben vrijwel geen krachtvoer nodig voor de energie en eiwitten etc, maar wel de vit/min
dan kom je met 1 koek per dag idd best leuk uit in de maand
helemaal als je de grootverpakking hebt voor ijslanders(wat gewoon dezelfde koek is kwa inhoud)

als extraatje is leuk, maar dan kun je je paard beter een appel of wortel geven ipv die koek
ik bedoel een dik overschot aan vit/min is niet altijd goed

weltfair

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:06

mijn da heeft gezegt, dat elke dag een halve beter is dan om de dag een hele.
omdat ze dan elke dag dezelfde hoeveelheid vitaminen krijgen

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:09

ik geef mijn paarden om de dag een koek (of 1/2 - 1/4, ligt aan grote).
dus niet dagelijks, misschien klopt het wel dat het beter is dagelijks, staat er natuurlijk niet voor niets op.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:15

sja het is heel simpel een regelmatige toevoer van voldoende vitamines en mineralen is beter dan de ene keer wel en de andere keer niet Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:39

Ik voerde ook Summerfit koeken aan mijn paard, hij kreeg er 1 per dag. Ben er nu even mee gestopt want hij heeft in 1 week twee keer een slokdarmverstopping gehad, misschien wel door die koeken.
Maar het voeren bevalt verder erg goed, hij vindt ze heerlijk, is lekker voorwaarts en ziet er goed uit.