ook krachtvoer op rust dag?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Uriah

Berichten: 1677
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: beilen

ook krachtvoer op rust dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 14:32

ik hoor wel eens dat je op een rust dag geen kracht voer hoeft te geven ,alleen na arbeid.

zijn er bokkers die dit doen?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: ook krachtvoer op rust dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:34

Helemaal niet is vaak te weinig (ligt eraan hoeveel ruwvoer/weidegang je paard krijgt en aan je paard zelf).
Maar minderen in krachtvoer op een rustdag is inderdaad het beste. Of juist extra krachtvoer geven na het rijden (dus dat je standaard gewoon de onderhoudsbehoefte geeft en extra krachtvoer bij arbeid).
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 04-07-07 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re: ook krachtvoer op rust dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:35

mijn paard staat nooit helemaal stil dus krijgt elke dag gewoon zijn kracht voer. Moet ie erg heftig aan t werk dan krijgt ie er voor wel wat meer.

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re: ook krachtvoer op rust dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:35

Ik geeft die van mij dan de helft. Maar denk ook dat het aan het paard zelf ligt. Als ik die van mij wel krachtvoor geeft ( volle bak dan) en dan niet rijd ontploft ie bij wijze van spreken.

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: ook krachtvoer op rust dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:36

mijn paard krijgt evenveel te eten op zijn 'rustdag' als werkdag.
Hij werkt niet hard dus krijgt gewoon zijn standaard 'onderhoud'-maaltje, ook als hij niet werkt. Hij is nog jong flink in de groei qua hoogte en spieren en heeft het nodig. Niet té veel, gewoon goed.
verder onbeperkt weidegang (24/7) & onbeperkt kuil (voordroog) Lachen

Uppojono

Berichten: 3643
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: ook krachtvoer op rust dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:36

Ik zet ze wel terug in voer wanneer ik niet rij.. Normaal krijgen ze 3 kg Pavo Energy Control en wanneer ik niet rij, 2 kg basisbrok.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Re: ook krachtvoer op rust dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:53

Bij 1 dag rust zet ik mijn paard niet terug in krachtvoer, bij langdurige rust zet ik mijn paard wel terug in krachtvoer.

Uriah

Berichten: 1677
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: beilen

Re: ook krachtvoer op rust dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 18:00

de reden dat paarden spierbevangen raken is toch dat ze op een rust dag het zelfde voer krijgen als op een werk dag......

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Re: ook krachtvoer op rust dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:13

Ja, kan.. maar ik geloof daar niet in, na 1 dag.. om eerlijk te zijn.

Mijn paard staat dagelijks op de wei en beweegt daar ook veel.
Mocht er toevallig een dag voorkomen dat hij én meer op stal staat en niet gewerkt kan worden, dan hou ik er wel rekening mee.
Maar nu niet, eigenlijk.

Pikeur

Berichten: 6319
Geregistreerd: 01-02-06

Re: ook krachtvoer op rust dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:14

Nee, ik houd liever gewoon regelmaat wat betreft voeren.
Maargoed, mijn pony krijg ook niet erg veel voer ofzo.

astritos

Berichten: 539
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Zeeland

Re: ook krachtvoer op rust dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:18

Mijn paard krijgt als hij een dag niet hoeft te werken de helft van zijn normale hoeveelheid krachtvoer. Wel dezelfde hoeveelheid ruwvoer.

shavira

Berichten: 621
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Leusden

Re: ook krachtvoer op rust dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:19

Mijn paardje krijgt wel muesli ipv sportbrok als ie een rustdag heeft. Wel dezelfde hoeveelheid ruwvoer. Maar ik geef hem niet minder als ik niet rijd. Wanneer hij hoog in het gras staat in de zomer halveer ik zijn voer wel.

Nicje87

Berichten: 9870
Geregistreerd: 26-06-06

Re: ook krachtvoer op rust dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 22:08

naar mijn wete geef je juist je paard er VOOR meer of minder en niet er NA???

streep3
Berichten: 92
Geregistreerd: 18-06-07

Re: ook krachtvoer op rust dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 22:25

Nicole85 schreef:
Bij 1 dag rust zet ik mijn paard niet terug in krachtvoer, bij langdurige rust zet ik mijn paard wel terug in krachtvoer.


Mee eens

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Re: ook krachtvoer op rust dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:38

Ik zet mijn paard wel op zijn rustdag terug in het voer en dan de avond voor de rust dag en de ochtend op de rust dag.

Ze hoeven niet te werken dus die energie hebben ze niet nodig, dan mag hij best wel wat minder krachtvoer. Regelmaat qua hoeveelheid vind ik een onzin bij paarden Bloos

Uppojono

Berichten: 3643
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: ook krachtvoer op rust dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:07

iloveyah87 schreef:
naar mijn wete geef je juist je paard er VOOR meer of minder en niet er NA???


Ik geef voor en na een zware les of rit, idd iets meer.. Maar tijdens een dag rust krijgen ze minder en niet de dag ervoor..

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re: ook krachtvoer op rust dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:12

Uriah schreef:
de reden dat paarden spierbevangen raken is toch dat ze op een rust dag het zelfde voer krijgen als op een werk dag......


maandagsziekte inderdaad,
maar dat ene uurtje dat paarden bij de meeste ruiters onder zadel lopen stelt niet zoveel voor, maandagsziekte kwam vroeger meer voor als paarden in het werk meehielpen, ploegen, ed.
Als ze dan op zondag evenveel voer kregen maar de hele dag stil stonden, waren ze op maandag spierbevangen.

Edit; ik geef mijn paarden 1 kilo en de fjord 1,5 kilo, als ze flink gewerkt hebben wat extra, maar dat zie ik meer als beloning.

Brennie

Berichten: 1770
Geregistreerd: 13-07-05

Re: ook krachtvoer op rust dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:53

Nu de paarden 24/7 op de wei staan krijgen ze standaard elke dag 1/2 tot 1 kilo biks per dag naast 2 x daags hooi en als ze gewerkt hebben krijgen ze 1 tot 1 1/2 kilo extra, ligt een beetje aan de grootte van het paard. De tinker krijgt standaard 1/2 en na het werk nog een halve. Die van 1.60 krijgt 1 kilo extra en die van 1.70 1 1/2 kilo extra na het werk. Als ze dus niet gereden worden krijgen ze dus minder maar omdat er in het gras en hooi alleen niet alle vitamines en mineralen zitten krijgen ze dus elke dag iets. Verder hebben ze ook een liksteen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Re: ook krachtvoer op rust dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:50

Ik houd liever regelmaat aan dus als ze eens een dagje stilstaat krijgt ze gewoon dat halve schepje onderhoudsbrok sochtens en savonds. Ze gaat dan niet als een kanon door de wei dus ik ga niet steeds wisselen met voeren.

diessel
Berichten: 670
Geregistreerd: 17-12-06

Re: ook krachtvoer op rust dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 18:50

Tegenwoordig verminder ik het krachtvoer met de helft op een rustdag.
Heb 1x een spierbevangen paard gehad ( reden was overigens stress op buitenrit en de gevoeligheid van het dier) maar wil het nooit meer meemaken en neem nu geen enkel risico meer!

crow
Berichten: 2429
Geregistreerd: 12-05-07

Re: ook krachtvoer op rust dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 21:54

Arbeid vraagt veel energie omdat het nogal inefficient is. Maar 30% word omgezet in mechanische energie. Dus als je werkt met je paard heeft hij duidelijk meer energie nodig dan wanneer je paard in rust is. Ik voer dus naar behoefte. Meer voeren wanneer hij moet werken, minder als hij een dag rust heeft. Van bv een kilo naar een 1/2 kilo per keer. Voer wel altijd krachtvoer voor de vitaminen en mineralen.

suziehj
Berichten: 598
Geregistreerd: 01-07-05
Woonplaats: Brielle

Re: ook krachtvoer op rust dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:32

op een rustdag 1/2 voer, als ze helemaal op rust staat een 1/4 per voerbeurt en als ze een keer minder heeft gedaan een 1/2 kg minder.

seahorse12
Berichten: 6
Geregistreerd: 17-07-07

Re: ook krachtvoer op rust dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:21

Ligt een beetje of ze in de wei staan en of die wei kaal gegeten is,dan krijgen ze genoeg kuilgras (niet teveel ivm maandagziekte) en hun krachtvoer met een kwart minder, als er gereden wordt.
Als ik veel train staat hij in elk geval s'nachts binnen zodat hij op zn gemak kan eten en s'morgens na t voeren gaat hij weer de wei in.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Re: ook krachtvoer op rust dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:39

crow schreef:
Arbeid vraagt veel energie omdat het nogal inefficient is. Maar 30% word omgezet in mechanische energie. Dus als je werkt met je paard heeft hij duidelijk meer energie nodig dan wanneer je paard in rust is. Ik voer dus naar behoefte. Meer voeren wanneer hij moet werken, minder als hij een dag rust heeft. Van bv een kilo naar een 1/2 kilo per keer. Voer wel altijd krachtvoer voor de vitaminen en mineralen.


Ik voer ook meer of minder afhankelijk of het winter is, ze op de wei lopen, hoe het gras is.
Nu is het meeste eraf en zit er minder energie in dan eerste maanden, dus krijgen ze meer voer bij.

Enige regelmaat die ze hebben is dat ze het 2x per dag krijgen, hoeveelheid is echt van zoveel dingen afhankelijk. Voor wedstrijd en les geef ik nog meer dan normaal. Bij buitenrit geef ik minder dan normaal.

Echt regelmaat in hoeveelheid voer vind ik zo'n onzin, paard merkt niet of hij nu 3/4 of 1 schep krijgt

SopjevanSab
Berichten: 307
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Op een klein stukje aarde

Re: ook krachtvoer op rust dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:55

Onze paarden krijgen het zelfde als op werkdagen