voeding voor fjord met diarree

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carolinef

voeding voor fjord met diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 12:51

mijn fjord (8 jaar) is al een dag of 3 aan de diarree, hij loopt op het land , maar werd vanwege het schaarse gras aanbod wel bijgevoerd met hooi.Dat is nu al 1,5 week niet meer van kracht.
nu is hij 3 dagen wat bleh, heeft geen koorts (38.2) en volgens mijn stal eigenaar gewoon een verkoudheid waar hij wel tegen moet kunnen, ik vind em echter wat ingevallen bij zijn flanken en zie dat mijn grote vriend niet helemaal happy is.
hij krijgt al 3x p week wat muesli bijgevoerd maar meer voor de lekkernij en heb dan iets anders.
Wat kan ik hem nu geven wat zijn maag niet nog meer in de war brengt en waar hij toch een beetje van opknapt?

Dibah

Re: voeding voor fjord met diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:13

Structuur, dus hooi. En probiotics van Equimins, dit om de darmflora weer op peil te brengen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:13

hooi bijvoeren Knipoog

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:59

Ik vind 38,2 best hoog voor een fjord..die van mij zitten normaal rond de 36,5-37 graden..zou eens bij de DA informeren en zeker hooi voeren..houdt hem lekker bezig en brengt de darmen weer wat rust..

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:22

38,2 is wel koorts.

Heb je hem al eens goed ontwormd??? Diarree met ingevallen flanken duidt nog al eens op wormen.

Anders eventueel maisvlokken proberen. Helpt ook wel eens.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:27

Ik zou ook zeggen wat hooi erbij in stoppen.. Ze moeten wat structuur hebben in de darmen..

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:36

38,2 is echt wel koorts. en veel hooi voeren

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 07:07

volgens mijn staleigenaar is het geen koors, ja hooi krijgt hj sowieso, morgen komt de da voorde jaarlijkse enting dan zal ik hem gelijk even aan zijn mouw trekken om naar hem te kijken.
ik temperatuur hem zo meteen nog wel even............arme grote vriend

hij wordt elke 3 mndontwormd dus dat zit wel sor

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 07:27

Carolinef schreef:
volgens mijn staleigenaar is het geen koors, ja hooi krijgt hj sowieso, morgen komt de da voorde jaarlijkse enting dan zal ik hem gelijk even aan zijn mouw trekken om naar hem te kijken.
ik temperatuur hem zo meteen nog wel even............arme grote vriend

hij wordt elke 3 mndontwormd dus dat zit wel sor

Maar een fjord heeft een lage lichaamstemperatuur..koudbloed?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 07:35

ik ga het eens uitpluizen, thanx voor de tips

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 07:36

Je moet je fjordje hooi voeren waar haast geen voeding meer in zit. Hooi enkele uren in een bak met water laten trekken, en dat water geven als drinkwater wil ook nog wel eens stoppen.
Even stoppen met het geven van gras, voordroog of dergelijke producten, en dan goed in de gaten houden. 38.2 is nog geen probleem, het is wel verhoging, maar nog niets dramatischje moet het wel in de gaten houden. Dat een fjord een koudbloed is, heeft overigens niets met zijn lichaamstemperatuur te maken, boven de 38 is koorts.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 07:56

hij is al van het gras afgehaald en krijgt alleen hooi, maar vind al die menigen over wel of geen koorts verwarrend, de een zegt van niet de ander zeg van wel, ik ga voor de zekerheid (en mijn eigen gerustheid) de DA maar even bellen, thanx voor de antwoorden

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:47

Geef tegen diarree maar eens zelf gekookt lijnzaad.Dus lijn zaad koken,en de dikke brij door wat muesli of zemelen geven.Het is een heel oud maar beproeft middeltje tegen oa diarree,plus het zijn goede onverzadigde vetzuren.Ook geeft het een laagje over de maag en darmen,maar dan wel de zelf gekookte geven en niet wat in de flessen zit.Ook zoals eerder gezegd,oud stengelig hooi geven.De normale temperatuur van een paard ligt tussen de 37,5 en 38 graden,bij veulens wel wat hoger.Heel veel geluk met je paardje.. Ach gut Vork .

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 11:13

zijn temp was net 37.8 Go jij! Go jij! mest nog niet echt compact maar wel al steviger dan gister en voorgaande dagen Haha!

ik hou hem nog wel even extra in de gaten maar denk dat er geen reden tot paniek is Haha!

vanny_4fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:07

lijkt me behoorlijk hoog mijn Fjord ziet er heel gezond uit (misschien een beetje aan de dikke kant) en heeft in rust een temperatuur van 36,5 en na 75 min. stappen een temperatuur van 37.4