Hooi van juni 2007 goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:01

@Lieke voordroog is hooi welke gedroogt is maar net niet compleet zoals hooi. Er mag dus nog iets vochtigheid inzitten tijdens het verpakken. Is zelfs nodig anders fermenteerd het niet Knipoog Kuil is maar een dag of 2 a 3 gedroogd en verpakt. Hier zit dus meer vocht in.

Als het ingepakt is kan je het beter 6 weken laten liggen voordat je het gebruikt (als je echt niets anders meer hebt ok, dan is het niet anders. Maar beter is wachten) Hoe lang je kuil/voordroog kan bewaren ligt eraan hoe je het opslaat. Op zich kan het rustig een jaar liggen. Maar zodra er ook maar iets van een beschadiging aan de verpakking komt, is het gebeurd en moet het binnen een paar dagen opgevoerd worden. Dus ook bij transport en verplaatsen moet je heel erg goed oppassen dat het plastic geen beschadiging oploopt. Want zelfs het kleinste gaatje geeft al reactie binnen in het pak.
Ook leuk als je katten er krabpalen van maken Clown ik heb al heel veel voordroog weggegooid vanwege mijn katten.
In geval van voordroog ben ik voorstander van kopen van het land van de boer en net ingepakt op een veilige plek opslaan en niet meer verplaatsen. Elke verplaatsing is er vaak 1 te veel.

Een geopend pak is maar beperkt houdbaar. over het algemeen een dag of 3 a 4. Dat ligt er ook aan hoe droog het was toen het ingepakt werd.