Hooi van juni 2007 goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palham
Berichten: 999
Geregistreerd: 29-03-05

Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 07:33

Onze staleigenaar haalt altijd hooi bij een boer. Normaal krijgen we altijd hooi dat in Augustus/September 'geoogst' is. Echter nu kwam de melding dat de boer geen 'oud' hooi meer had en krijgen onze paarden nu hooi dat dit jaar in mei/juni 'geoogst' is. Volgens mij is dit voor paarden niet echt goed. Is dit eigenlijk zo of maakt het niets uit en waarom?

miesjan
Berichten: 63
Geregistreerd: 21-06-06
Woonplaats: duitsland

Re: Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:03

Hoe bedoel je? In augustus/September zal het vaak de 2e snede zijn. Veel mensen geven juist de voorkeur aan de 1e snede in juni/juli omdat het gras dan vaak langer is ipv kortere stukjes uit de 2e snede. Als je hooi laat komen welke net van het land afkomt moet het wel nog ongeveer 6 weken liggen voordat je het mag geven.

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Re: Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:14

ik zou me er zeker niet zo druk over maken.
Misschien heeft de boer trouwens al eerder het land gemaaid voor zijn koeien. (de meeste boeren hebben de 2de snede al gehad bij ons in de buurt).
Het heeft 6 dagen gelegen dus echt super veel eiwitten zitten er niet meer in.

ellepel

Berichten: 47445
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:59

staat me iets bij dat een pak hooi 6 weken moet liggen voor het gevoerd mag worden.
maar mijn pony heeft in het verleden ook wel "vers"hooi gehad, wel haalden we de pakken dan even los van elkaar om ze te laten luchten zeg maar,maar is verder altijd goed gegaan

Wiesje

Berichten: 2919
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Re: Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:42

Hooi van mei/juni is net zo goed als een tweede snee hooi, alleen vaak wat langer. Let er alleen wel dat het minimaal zes weken gelegen heeft, alvorens het aan de paarden gevoerd wordt.

Dubbeldun schreeft in een ander topic:
hooi wat net gemaaid is gaat fermenteren; het suiker in het hooi gaat zich omzetten. Dit is een gistingsproces wat ongeveer 6 weken duurt.
Als je je paard dit hooi voert terwijl dat proces nog volop aan de gang is zal het paard behoorlijk buikpijn krijgen. Dit kan koliek tot gevolg hebben, maar iig stevige dunne poep. De hele darmhuishouding raakt ontsteld en er kunnen zelfs grote getalen goede bacteriƫn afsterven.

En dit is juist Haha!

palham
Berichten: 999
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 07:44

Allemaal heel erg bedankt voor de info. Door Dibbeldun en Wiesje heb ik nu ook de juiste motivatie. Hoef ik me geen zorgen meet te maken.

Cowgirl

Berichten: 23765
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:34

Citaat:
Dubbeldun schreeft in een ander topic:
hooi wat net gemaaid is gaat fermenteren; het suiker in het hooi gaat zich omzetten. Dit is een gistingsproces wat ongeveer 6 weken duurt.
Als je je paard dit hooi voert terwijl dat proces nog volop aan de gang is zal het paard behoorlijk buikpijn krijgen. Dit kan koliek tot gevolg hebben, maar iig stevige dunne poep. De hele darmhuishouding raakt ontsteld en er kunnen zelfs grote getalen goede bacteriƫn afsterven.



Gaat dit om hooi wat ingepakt is of om losse baaltjes.

Ik ben nl nog steeds op zoek naar de oorzaak van de diarree, vochtophopingen en wellicht koliek verschijnselen bij mijn paard na het eten van hooi uit plastic balen.
Met plastic balen die van de kust komen(zand grond) heeft ie geen last maar van de klei grond wel.

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re: Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:23

Zoals al gezegd, hooi moet minimaal 6 weken oud zijn, anders NOOIT voeren.

Wiesje

Berichten: 2919
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Re: Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 12:27

Cowgirl schreef:
Gaat dit om hooi wat ingepakt is of om losse baaltjes.


Losse baaltjes. Ik geloof dat dit proces alleen plaatsvind bij blootstelling aan zuurstof. In plastic gesealde balen is dit dus niet aan de orde.

_sjors_
Berichten: 1517
Geregistreerd: 11-03-06

Re: Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:42

Dus kuilgras kan wel? Ik krijg namelijk morgen een pak van 100kg binnen wat in juni 2007 is verpakt en wil wel zeker weten dat het geen kwaad kan voordat ik het aan mijn paard geef Knipoog .

Wiesje

Berichten: 2919
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Re: Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:54

Ik geef geen garanties en betaal een DA-kosten van paarden die niet van mij zijn Haha!

_sjors_
Berichten: 1517
Geregistreerd: 11-03-06

Re: Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 23:03

Wiesje schreef:
Ik geef geen garanties en betaal een DA-kosten van paarden die niet van mij zijn Haha!


Daar vraag ik ook niet om Haha! , maar ik heb al zoveel DA-kosten aan mijn paard gehad dat ik graag van tevoren wil weten of het kwaad kan om het te geven. Voorkomen is beter dan genezen.
Ik zal nog wel even wat meer navraag doen voor de zekerheid Cool.

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Re: Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 07:19

ik had juist het idee van kuilgras dat dat 6 weken oud moest zijn. volgens een bekende loonwerker van mij wel iig.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 22:10

Vroeg hooi, dus van mei/Juni bevat veel eiwitten die koliek en hoefbevangenheid veroorzaken kunnen. Beter en geschikter voor paarden is het hooi langer te laten staan op het land en het eind Juli te hooien. Of een tweede snit.

Hooi moet zeker 2 maanden liggen alvorens het te voeren.

Spookje

Berichten: 281
Geregistreerd: 22-08-03

Re: Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:14

Wilawander schreef:
Vroeg hooi, dus van mei/Juni bevat veel eiwitten die koliek en hoefbevangenheid veroorzaken kunnen. Beter en geschikter voor paarden is het hooi langer te laten staan op het land en het eind Juli te hooien. Of een tweede snit.

Hooi moet zeker 2 maanden liggen alvorens het te voeren.


Dus hooi van midden mei bevat nog meer eiwitten en is niet goed? dit zou je dus niet aan je paard voeren?
Zo wel, zou je het nu al kunnen voeren?

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:50

Ik zou dat langer laten liggen. Maar feit is dat het veel meer eiwit bevat dan hooi wat later van het land is gehaald. Zou er dus wel mee oppassen en niet geven aan koliek en bevangen gevoelige paarden.

palham
Berichten: 999
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 07:43

Wilawander: dat is precies wat ik gehoord heb, maar wist de details niet meer. Helaas hebben de boeren hier in de buurt absoluut geen hooi van vorig jaar meer. Het hooi van dit jaar heeft zeker 6 weken eerst gelegen, en de paarden blijken het goed te verdragen. Ik zorg dat we vanaf september/oct weer hooi van juli kunnen krijgen.

Spookje

Berichten: 281
Geregistreerd: 22-08-03

Re: Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:05

Ok bedankt ! OK dan!

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 01:49

Ik geef ook kuil aan mijn paard wat 6 weken heeft gelegen, zo heb ik dat altijd nog gedaan

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 02:18

jwoltmanelp schreef:
Wilawander: dat is precies wat ik gehoord heb, maar wist de details niet meer. Helaas hebben de boeren hier in de buurt absoluut geen hooi van vorig jaar meer. Het hooi van dit jaar heeft zeker 6 weken eerst gelegen, en de paarden blijken het goed te verdragen. Ik zorg dat we vanaf september/oct weer hooi van juli kunnen krijgen.


Hier is ook niet meer aan 'oud' hooi te komen. Voorzichtig voeren dus...

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 02:48

Ok even een paar fabeltjes de wereld uithelpen.
1e snee hooi is niet slechter dan 2e of zelfs 3e snee. Het enigste verschil, en dat is waarop je moet letten, is hoe lang de halm is van het hooi an sich. Wij hebben een 1e snee van mei/juni welke zon lange halm heeft dat deze echt niet meer eiwitten bevat dan bv een 3e snee (het gras stond zeker een meter tot 1.50 hoog). DAT is dus hetgene waarop je moet letten. het heeft dus echt niet te maken met of het een 1e of een 2e of 3e snee is. Maar hoe lang het gras was toen het gehooid werd. Dat geeft nl aan hoeveel eiwitten erin zitten. Lang gras heeft veel minder eiwitten dan kort gras.

Koeieboeren willen graag kort gras hooien, omdat daar dus meer eiwitten inzitten. Waardoor de koeien meer melk geven. Voor onze paarden is dat dus minder geschikt hooi. En dat is ook hetgene wat je vaak krijgt met een 2e of 3e snee. De boeren willen graag zo vaak mogelijk hooien, en dat het dan op moment van mss nog net wat kort was vinden ze minder interessant. Heeft natuurlijk ook te maken met het weer, want daarvan zijn ze heel afhankelijk (wij ook als we hooien).

Wel helemaal waar is, dat je hooi minimaal 6 weken moet laten liggen voordat je het voert. En met kuil hou ik zelfs nog iets langer aan. Kuil moet helemaal fermenteren, anders krijg je nl geen kuil (of voordrooghooi) Daarom ook dat, als er lucht bijkomt, het pak zal gaan schimmelen. Het proces word dan onderbroken of versnelt. Daarom ook dat kuil vaak uit jonger gras gemaakt word. Hierin zitten nog meer eiwitten en suikers en deze samen met het vocht wat er nog inzit maken de kuil.
Dus bij kuil echt niet te vroeg van voeren. Als je wat te vroeg hooi geeft (dus jonger dan 6 weken) is dat minder schadelijk dan kuil. Bij beide zou ik wel oppassen en wat voorzichtig zijn maar als dan liever hooi. Evt als je je niet zeker bent zou ik er liever wat stro bijgeven (mits ter beschikking).

_sjors_
Berichten: 1517
Geregistreerd: 11-03-06

Re: Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:28

Bedankt voor je informatie rina, het is mij nu duidelijk geworden. Het kuilgras dat ik geef is eiwitarm volgens de leverancier en het zijn ook lange stukken dus dat kan dan wel kloppen Knipoog . Mijn baal kuilgras bleek gelukkig toch nog van de oude voorraad te komen en kan ik in ieder geval zonder problemen geven.

palham
Berichten: 999
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 08:07

Rina. bedankt voor dit heldere en uitgebreide antwoord. Heb dit weekend bij ons ook het hooi 'onderzocht' en de halmen blijken vrij lang tot heel lang te zijn, dus dat is goed

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:15

Ik was op zoek naar een beetje info over hooi, want ik lees over zaken als voordroog en kuil ea. Maar ik ken er echt niks van af.

Ik wou m'n pony hooi bijgeven en hier in de straat lagen balen (ingepakte 40 kg) te koop. Ze zijn van 2 weken terug. Gelukkig kwam er iets tussen waardoor ik ze niet ben gaan halen. Maar als ik het goed begrijp mag ik dit dus niet doen.

Dus kan ik nu beter op zoek gaan naar oud hooi? En eventueel die andere pakken kopen als voorraad voor volgend jaar, want er is blijkbaar weinig hooi-opbrengst dit jaar..

Iemand zei tegen mij dat een pak hooi binnen de x tijd moet opgebruikt zijn. Hoelang mag zo'n pak open zijn?

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Hooi van juni 2007 goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:30

Lieke_M ze moeten in ieder geval 6 weken oud zijn voor dat je ze mag gebruiken