zitten er nadelen aan nat hooi voeren?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

zitten er nadelen aan nat hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 21:34

Wij hebben op stal heel droog weide-hooi, het is zo droog dat het wat stoffig is.
Ik doe het een uur voor het voeren in een emmer en dan maak ik het wat nat.
Mijn pony mag alleen droog hooi of graszaadhooi met weinig voedingsstoffen ivm bevangheid.
Maar als ik het natte droge hooi voer, ruikt het weer heel sterk naar gras, ik weet niet of er een reactie ontstaat als ik het nat maak?

Zijn er nadelen aan het voeren van nat hooi? Kan ik het toch beter droog blijven voeren?

omaas
Berichten: 1167
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Hillegom

Re: zitten er nadelen aan nat hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:29

Nee, er zitten geen nadelen aan! Wanneer je zelfs rijk hooi minimaal 20 minuten weekt in water is het grootste gedeelte van het fructaan er uit. Ga je het heel lang weken moet je er wel rekening mee houden dat ook goede voedingsstoffen er uit gaan.Hoi war er arm uitziet kan ook nog veel fructaan bevatten! Dus het zegt niets hoe het hooi er uit ziet. Het gaat om het moment dat het gras gehooid is!

Anoniem

Re: zitten er nadelen aan nat hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:47

Het enige nadeel is inderdaad dat de voedingsstoffen bij weken (groot deel)
er ook uitspoelen. Goed afspuiten van het hooi moet eigenlijk al
voldoende zijn (voor het stof), dat van fructaan was mij nog niet bekend!

Kymalin

Berichten: 3058
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: zitten er nadelen aan nat hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:19

Hooi weken in water haalt inderdaad het fructaan uit het hooi en met te lang weken haal je inderdaad ook nog overige voedingsstoffen uit het hooi maar aangezien overdaad schaadt voor bevangengevoelige paarden, zou ik me daar niet al te druk over maken. Gewoon zo doorvoeren dus!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: zitten er nadelen aan nat hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:11

Voor hoefbevangengevoelige paarden is nat hooi juist goed. Zelf maak ik het ivm hoesten altijd nat (gewoon 2 minuten onder water) en dat werkt voldoende. Dan spoel je niet alle voedingsstoffen eruit. Bij vers hooi laat ik het wel een aantal uren onder water staan ivm fructaangehalte (gevaarlijker).

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re: zitten er nadelen aan nat hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 19:28

Fijn, dan hoef ik mezelf daar niet druk over te maken. Lachen

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re: zitten er nadelen aan nat hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:14

Mijn paard krijgt ook altijd nat hooi, op aanraden van de DA in de kliniek.
ik doe altijd het hooi in een specie kuub en dan water er bij in en dan laat ik het uitlekken in een andere speciekuub omdat anders de stal zo nat wordt (wat ik wel een groot nadeel vind)

en nat hooi schimmelt eerder, je kan het duis niet nat maken en dan bewaren want dan heb je schimmel.

WolinLotte

Berichten: 4305
Geregistreerd: 31-05-07
Woonplaats: Kranenburg, Duitsland

Re: zitten er nadelen aan nat hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 13:17

_Mirthe schreef:
Het enige nadeel is inderdaad dat de voedingsstoffen bij weken (groot deel)
er ook uitspoelen. Goed afspuiten van het hooi moet eigenlijk al
voldoende zijn (voor het stof), dat van fructaan was mij nog niet bekend!


Klopt! Hooi de hele dag in een ton met water laten weken heeft geen zin, dan hoef je het al niet meer te voeren omdat je paard er niks meer aan heeft!!

MWTBAP
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-06-07
Woonplaats: Zwolle

Re: zitten er nadelen aan nat hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 15:17

Er gaan dan voedingsstoffen uit hé.
Wij voeren 1 paard nat hooi, omdat hij last heeft van zijn keel (?). Als je paard geen last heeft van hoesten enz. zou ik hem gewoon droog hooi voeren.

Lynn_Nikita

Berichten: 25587
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: zitten er nadelen aan nat hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 15:20

Mij is juist verteld dat minimaal paar uur moet weken omdat anders al het stof er nog inzit

En is idd veel werk, moet uitlekken in andere bak, en dan voe rik het in een specie kuip in de stal die ik s`morgens omkieper. Anders is de stal zo`n kliederboel

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: zitten er nadelen aan nat hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:09

Het 'stof'is in dit geval geen stof maar zijn schimmelresten. Die kunnen alleen kwaad als ze gaan dwearrelen en in de longen terecht komen Dáár zijn nl de paarden gevoelig voor. Als ze ze nat zijn kleven ze aan het hooi en gaan de maag in waar ze absoluut geen problee zijn en door het zure milieu oin de maag/darmen worden afgebroken.

Voor het 'stof' heeft het dus absoluut géén zin om hooi lang nat te maken.
Voor fructaan gelden idd andere regels. Maar je weet pas hij rijk aan fructaan hooi is als je het hebt laten testen. Standaard zeggen van 'het is vers hooi dús zit er veel fructaan is' gaat niet op.

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: zitten er nadelen aan nat hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:11

Nadeel? Het is zo'n kliederzooi en erg koud in de winter. Maar dat is niet een probleem voor je paard, behalve als het echt bevroren is.

Perla

Berichten: 3694
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: friesland

Re: zitten er nadelen aan nat hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:13

idd in de winter met je handen in het koude water het hooi er uit vissen Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Re: zitten er nadelen aan nat hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:14

Fijnmazig hooinet vullen en dan in een speciekuip hangen, dag koude handjes Doei, doei

Knipoog

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: zitten er nadelen aan nat hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:16

Te lang weken laat inderdaad waardevolle vitaminen mineralen en voedingsstoffen verloren gaan.
Fructaan gehalte is natuurlijk afhankelijk van waarneer het geoogst is. Vroege oogst geeft veel eiwitten maar dat hooi droogt niet op de weide dus meestal maken ze er voordroog van of is die oogst voorbehouden aan de koeien.
Fructaan komt ook voor op kort gegraasde weides. lees bijvoorbeeld http://www.hoefnatuurlijk.nl er maar op na.

Verder als je het hooi goed uitschud in de stal op het moment dat de ponie buiten is kan is het los en stoft het ook neit zo.

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: zitten er nadelen aan nat hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:18

Bij de bouwmarkt een paar tuin handschoenen kopen die waterdicht zijn Haha!

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re: zitten er nadelen aan nat hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 13:34

Perla schreef:
idd in de winter met je handen in het koude water het hooi er uit vissen Nagelbijten / Gniffelen


In de winter 5 paarden per dag in een natte buitenbak rijden is ook niet prettig, er zitten nadelen aan oké.
Maar ik zou het moeten voeren van de veearts, om het hooi wat minder rijk aan voedingsstoffen te maken. Maar we hebben al voedingsstof arm hooi.
Het hooi staat niet een hele dag in een emmer water, ik spuit het vochtig en laat het in een grote emmer staan, mijn pony krijgt nu 2 emmers vochtig hooi per dag.
We zijn nu gewoon aan het zoeken naar een goed dag-menu, zodat de pony niet bevangen raakt, niet verzuurd, en niet dikker wordt. En dat valt echt niet mee heb ik gezien... zeker niet nu ik de stapmolen kwijt ben..

Dit is haar dagelijkse menu en werk:

-'s morgens 1/3 recreatiebrok
-'s morgens beetje nat hooi
-op de kale wei (geen gras)
-'s avonds 1/3 recreatiebrok
-'s beetjet nat hooi
- 1/5 uur tot een uur rijden of bijgezet aan de longe (rijden op M niveau)
-Na het rijden 2 handjes zemelen op veel water, met handje haver + vitamine E/selenium & zout en bruine suiker
-'s avonds nat hooi

Ik vind dat dit een aardig menu is voor een paard dat intensief werk levert... maar helaas wel heel snel verzuurd.

CeesRinko

Berichten: 1540
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: zitten er nadelen aan nat hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:41

ik voer mijn paarden ook gewoon nat hooi,, omdat ze heel erg gaan hoesten als ik ze weer "droog" hooi ga geven...

in de winter is het idd heel iritand,, en mega KOUD..Tong uitsteken

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: zitten er nadelen aan nat hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:39

grote nadeel hier is dat ze nat hooi niet eten ..
ze slepen het door de stal en vertrappen het en gaan dan weer voor het hek staan kijken en wachten van uh krijgen we nog iets te eten ..

heb gelukkig vrji stofarm hooi
heb nu 1 lading tussen door hooi bij een andere boer vandaan gehaald omdat onze hooi boer niks meer had , dat was erg stoffig en had per direct 2 kuchende paardjes
beetje vochtig maken eten ze het met lange tanden maar echt nat dus (helaas) niet

Kymalin

Berichten: 3058
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: zitten er nadelen aan nat hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:49

ceasarlover schreef:
ik voer mijn paarden ook gewoon nat hooi,, omdat ze heel erg gaan hoesten als ik ze weer "droog" hooi ga geven...

in de winter is het idd heel iritand,, en mega KOUD..Tong uitsteken


Je kan het hooi ook weken in een speciekuip en daarna overgooien in een wasmand van hetzelfde formaat. Krijg je geen koude handen en als je het dan in de stal voert kun je gewoon de gevulde wasmand neerzetten, wordt het ook niet zo'n smeerboel in de stal en als je het in bijvoorbeeld een paddock geeft blijft het hooi verstoken van plakkend zand!