Wat voeren jullie en hoe veel?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isabonny

Berichten: 4359
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Wat voeren jullie en hoe veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 22:59

Hetgeen je voert hangt natuurlijk samen met verschillende factoren. Wat voor paard je hebt, wat je er mee doet etc.

Ik heb 1 shetlander (van Opa) en 1 Welsh (van mezelf) op een wei staan die ik momenteel in tweeen heb gedeeld. Met beide pony's word op dit moment niets gedaan. Omdat ze zo dik zijn (met name de Welsh is in omvang zeker 25 cm gegroeid sinds hij bij Opa staat) heb ik de 2 e-pony's die ik zelf aan huis heb staan, eens naar Opa gebracht om ze daar eens even te laten meehelpen de boel kaal te vreten. Dit is prima gelukt. Het gras is gemilimeterd Haha! .
Ik heb erbij gezegd dat de 2 ponietjes op dieet moeten en dus absoluut niet bijgevoerd mogen worden, dus geen hooi, geen brok, niks. Overdag staan ze weliswaar op een kale wei, maar het gras begint al weer te groeien aan de andere kant, dus daar worden ze nu ook al weer eens op gezet.
Voor pony's die niets doen vind ik dit meer dan genoeg. Ik voer dus ook geen brok. De Welsh is al heet en wordt er alleen maar lastig van, ook van Muesli zonder haver. De Welsh heeft op het jaar dat ze bij Opa staat gewoonweg hammen op haar batsen gekregen, echt een appelkont. De eczeemdeken die haar vorig jaar nog paste zit nu krap om haar heen, dus ik vind dat ze soberder gevoerd moet worden. Uiteraard hoeft ze haar hele overgewicht niet in 1 maand kwijt te zijn. Maar ik denk dat ze nog genoeg van de wei afhalen.

Mijn cremello Isabel en de kruising Fjord-Apaloosa van mijn schoonzus staan bij mij thuis. Wij rijden vrijwel alleen recreatief en eigenlijk veel te weinig voor mensen met een eigen paard Bloos . Maar ja, beiden een huishouden en kinderen, we durven allebei niet zonder de ander te gaan rijden Bloos , omdat de paarden zo aan elkaar verknocht zijn. Zaterdag is de enige dag die echt vaststaat om te rijden. Dan hebben we les bij de lokale ruitervereniging. Voor de rest hangt het van het weer af. Soms rijden we dus maar 1 keer per week, soms ook 3 keer (maar dat is eerder zeldzaam dan gewoonlijk Bloos ).
Het paard van mijn schoonzus wordt ook vlug heet van brokken. We hebben dus alleen Muesli zonder haver in huis, maar dat krijgt Cheyenna ook maar mondjesmaat gevoerd. Mijn paard Isabel reageerd helemaal niet overdreven actief op brokken, die wordt juist sloom als je haar niet voert. Isabel krijgt dus gewoon haar halve blik muesli per dag, terwijl Cheyenna het met een bodempje moet doen. Voor de rest staan ze overdag de hele dag (van 8 tot 20 uur) op wei en 's avonds gaan ze op de uitloop. Aangezien ze op dit moment redelijk veel gras op de wei hebben, geef ik ze 's avonds als ze van de wei af zijn, geen hooi meer bij. Ze hebben een flinke grasbuik, dus tekort komen ze niet. Misschien moet ik ze zelfs iets minder lang op de wei laten, totdat het gras wat korter is. Maar ja....op dit moment met dat warme vochtige weer groeit het gras goed, dus echt kort wordt het niet.


In de winter als er geen gras meer is, dan voer ik de 2 paarden 's morgens ieder 2 plakken hooi en 's avonds 2 plakken. Dit komt ongeveer neer op 1 baal hooi per dag voor 2 paarden. De pony's hebben dit volgens mij afgelopen jaar ook gekregen (Opa voerde dus ik weet het niet zeker) anders zou Bonny nooit zo dik zijn geworden in de winter.

Ik voer dus echt op het oog. Zijn ze te dik...minder voeren. Worden ze aan de magere kant (wat eigenlijk zelden of nooit voorkomt), dan wat hooi bijvoeren. Brokken (Muesli) voer ik met mate omdat ze niet zo veel werk hoeven te verrichten.

Ik blijf er wel bij dat hooi de beste basis is. Ik heb een tijdlang Isabel op pulp gehad toen ik haar net had. Een oud boertje met paarden zei dat ik dat moest voeren als ik niet zo veel plaats voor hooiopslag had. Dat was in combinatie met Muesli een prima vervanger voor hooi. WAT WAS IK STOM OM DAT TE GELOVEN ZEG! In alle boekjes lees je dat een paard hooi nodig heeft; dat een paard normaal gesproken (in het wild) 16 uur per dag eet. Dat daar dus ook zijn maag en darmen op zijn ingesteld. En niet op pulp, wat alleen maar wat buikvulling is. Daarbij komt dat het toch een rest van suikerbuiten is en er toch nog redelijk veel energie in zit. Isabel reageerde daar niet zo op, maar toen Bonny de Welsh erbij kwam, die ging door het lint van al die suiker. Het meisje wat op hem reed had de grootste moeite om erop te blijven zitten elke les. Niet dat hij bokte of zo, maar ze zette het opeens op een rennen om dan dwars door de bak recht op mij en Isabel aan te rennen. Toen ik Bonny van de een op de andere dag van de pulp af haalde, was het verschil zo groot, dat we dachten dat we een andere pony in de les hadden. Zo rustig was ze nog nooit geweest. Dus pulp: NIET DOEN! Een paard heeft de vezels van het hooi nodig.

stroo
Berichten: 599
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Wat voeren jullie en hoe veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:29

pony van 135 ,wordt ierdere dag gereden ,1 dag niet .
als het weer het toelaat overdag een paar uurtjes in de wei,smorgens kuil en een halve kilo naturalsbest en savonds een halve kilo en kuil

saaartje

Berichten: 147
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Wat voeren jullie en hoe veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:43

onze welsh A krijgt 1 á 2x 250 gram biks en ruwvoer (staat op rust)

lizana
Berichten: 36
Geregistreerd: 23-04-07

Re: Wat voeren jullie en hoe veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:03

mijn shet kreeg altijd een handje, alleen omdat ze dat gewend was, wel altijd een plak hooi

pasdedeux
Berichten: 1385
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Wat voeren jullie en hoe veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:06

Ruin van 1.68, wordt dressuurmatig fantiek getrained. 3X 1,5 tot 2 kg graan met twee schepjes Max H per dag en veel hooi.

Sjafrane
Berichten: 809
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: schiedam

Re: Wat voeren jullie en hoe veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:06

Ik heb een type arabier. staat goed in het werk. Kijkt onbeperkt hooi en van die koek van pavo. heeft alleen beetje een hooi en gras buik.

simbu
Berichten: 53
Geregistreerd: 25-01-07

Re: Wat voeren jullie en hoe veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:42

Onze oude merrie geven we 3 keer 3/4 biks per dag! Op advies van de DA, omdat ze anders te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Het is dus erg afhankelijk van je paard en de omstandigheden.

Michelle99

Berichten: 505
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: ZO Drenthe

Re: Wat voeren jullie en hoe veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:22

Je verhaal is zo herkenbaar! Wij hebben de paarden aan huis, en alle boeken ook. + kinderen, werk, huishouden. Je wil het zo goed doen voor ze. Alles uitzoeken. Lekker zommer's op de wei. Maar ze kunnen modder vet van worden! Wat ook zoooo slecht voor ze is. Met name pony's. Ons pony wordt onzettend dik van een hele dag wei. Dus, wij beperken dat. Overdag niet meer dan 8-10 uur wei (meer dan genoeg). Dan s'avonds in een zandbak met voor dat we naar bed gaan, 1 hooinet met 1/2 hooi en 1/2 stro daarin. Zo vallen ze langzaam maar zeker af. Het is beter voor de pony's ook. Als ze te dik zijn, neemt de kans op hoofbevangenheid snel toe. Dus, al lijkt er geen gras te zijn, haal ze van de wei af. Dat hele korte gras is de meest voedzaam (omdat het zo graag wil groeien). Sucess!

mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Re: Wat voeren jullie en hoe veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:24

Mijn fjordje van 1,35, hij wordt zo'n 4 a 5 keer in de week gereden. Hij krijgt gras, en hooi. En na het rijden zo'n 4 handjes Subli Muesli Zonder Lachen
en daar doet hij het goed op Lachen

Tancreda4

Berichten: 24210
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wat voeren jullie en hoe veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:25

Mijn merrie, 160 gelders, staat overdag in een redelijk schraal landje (nu even weer op een wat 'voller' stukje, wat je amper 'vol' kan noemen omdat er een kudde schapen eerst op heeft huisgehouden). Ze is te vet overigens.
Snachts krijgen ze wat uitzoekkuil van de koeien en/of wat hooi.
"Krachtvoer" => 3 handjes (of 4,5 als gewerkt heeft) pavo natures best.

_soraja_

Berichten: 460
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Barneveld

Re: Wat voeren jullie en hoe veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:33

pony 1.40m wordt normaal 3a4xper week gereden in de zomer staat hij op het land en krijgt hij alleen een halve summer fit weidekoek en in de winter 's ochtens een halveplak hooi en een bodempje biks en 's avonds een heleplak hooi en een kwart havervrije muslie

super_arnie

Berichten: 64
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hillegom

Re: Wat voeren jullie en hoe veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:37

bij ons krijgen ze gemiddeld 2x per dag
1-1-1
biks-gerst of haver-mix
paarden die dit slecht eten krijgen iets anders zoals sportmix met veulenbrokken.
magere paarden (sommige hengsten) krijgen meer en lopen veel buiten
jaarlingen krijgen 1 of 2 veulenbrok en 1 gerst of haver
2jarigen krijgen 1 of 2 veulenbrok en later gwn biks en 1 gerst/haver en 1 mix
1x daags krijgen ze ong 1 tot 2 kilo hooi

het lijkt veel, maar het zijn actieve sportpaarden

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Wat voeren jullie en hoe veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:58

Pony 156 m.
Rijd 6 dagen in de week soms 5. Doet ook wedstrijden
Staat elke dag een paar uur buiten.
Krijgt elke ochtend 4 kg kuil/hooi en 1 kilo bix en elke avond 1 kilo bix en 4 kg. kuil/hooi

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Wat voeren jullie en hoe veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 17:35

Mijn pony staat 24/7 buiten, wordt een paar keer per week gereden en krijgt één pavo koek per dag.

lausan
Berichten: 1001
Geregistreerd: 27-12-06

Re: Wat voeren jullie en hoe veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:16

San loopt ongeveer 4x in de week (recreatief of aan de longe). Ze krijgt ongeveer een halve kilo Pavo Condition Extra brokken en wel flink hooi op een dag. Na het werk krijgt ze een paar handjes Equiral Structuurmuesli. Overdag staat ze op de wei (wekelijks een stuk gras erbij) en 's nacht binnen. Ze doet het hier super op Ja

IndianHorse

Berichten: 2078
Geregistreerd: 16-03-07

Re: Wat voeren jullie en hoe veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:30

Mijn pony van 1.54 wordt gemiddeld 2 a 3 x in de week gereden. Waarvan 1 dag intensief les. De andere 1 of 2 x ga ik oefenen in de bak of een rustig ritje buiten.

Hij krijgt s'morgens vroeg hooi. Later op de ochtend 1/4 brok. Daarna de hele dag het land op met de kudde. S'avonds eraf. Hij krijgt dan weer 1/4 brok en hooi. S'avonds laat nog een keer hooi!! Hij ziet er goed uit (nu even een klein grasbuikje door het gras dat aantrekt ).

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Re: Wat voeren jullie en hoe veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:32

Mijn paard van 1.76m krijgt op dit moment omdat hij te mager is:

ochtend
1 kilo biks, kwart kilo zwarte havermix

middag
2 kilo muesli zonder haver

avond
1,5 kg biks

en hij moet een baal hooi per dag delen met onze shet Lachen