slechte hoeven..brokkelen.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
inke
Berichten: 216
Geregistreerd: 23-01-07

slechte hoeven..brokkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 15:23

Ik merk dat er heel veel producten en merken zijn ivm het verbeteren en sterker maken van de hoeven. Ons paard heeft dus last van brokkelhoeven.(nagels scheuren door en de wand brokkelt af. welk supplement raadt jij aan? ze wordt goed beslagen ,en ik maak het vaak nat etc. maar ik heb het idee dat ze iets tekort komt waardoor de hoef iets niet goed aanmaakt ofzo. (slechte conditie hoornpijpjes, hoornwand,..ofzo?) (te droge hoeven..)

ik ken alleen biotine, maar ik heb nog dingen gehoord waarin ook wat biotine zit, maar ook andere dingen die goed zijn voor de hoeven..of is biotine het belangrijkst (of juist niet). Ze staat op rust nu, dus ik geef haar niet veel voer, nu nog maïsvlokken en beetje recreatievoer om haar wat dikker te maken. (ze mag nu ongeveer een uurtje (of meer)per dag op de vollere wei,en daarna op de kalere wei anders krijgt ze mss weer koliek) . Ik heb haar ook even een zakje zeewier bijgegeven..zou ook helpen..mee doorgaan? van welk supplement ben jij tevreden of van welk hoor je goede dingen of zou voor mijn paard iets goeds zijn.

Joto

Berichten: 4297
Geregistreerd: 02-04-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: slechte hoeven..brokkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:30

Gewoon brok is ook goed voor de hoeven zit ook wat in om ze sterker te maken. Heb je wel eens gehoord van Hoofrite? Zit ook wel biotine in maar ook andere dingen. wij hebben het een tijdje gevoerd en ik moet zeggen werkte super! Wij kregen het via de hoefsmid

Dibah
Berichten: 431
Geregistreerd: 20-12-06

Re: slechte hoeven..brokkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:31

Hoof Mender van Equimins. Er wordt hier zelfs garantie op gegeven. De gene die het verkoopt kunnen je zelfs foto's laten zien van zeer tevreden klanten.

inke
Berichten: 216
Geregistreerd: 23-01-07

Re: slechte hoeven..brokkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 20:37

nee deze kende ik nog niet.. moest je weten of ze dat in België in de ruitershops of op een site van Nederland of dergelijke verkopen, dan weet ik toch ongeveer waar ik moet beginnen zoeken. Het enige dat ik bij ons vind in de shops is biotine vloeibaar en in poeder. Is het meeste te vinden op paardendrogist.nl? ..andere sites zijn ook welkom. ik zal er wel 1 moeten kiezen en dan eerst proberen. en mss ook eerst kijken naar wat binnen handbereik is en het hoeft niet metteen het duurste te zijn. Bloos Ik ga ook navragen in de winkel naar zo van die hoefbevochtigers van harry's horse en een zomergel of hoefvocht. (heb ik ook nog nergens gezien,..behalve via Nederland.)
volgens mij was er ergens in een topic ook een Belgische site vermeld (iets met ..bio..)daar zag ik ook iets voor de hoeven.

al bedankt voor de reacties

Dibah
Berichten: 431
Geregistreerd: 20-12-06

Re: slechte hoeven..brokkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:05

Hoof Mender bij Pardoes Aurora, www.paardenproducten.nl Dit is wel een product wat je moet gebruiken als de structuur van de hoeven erg slecht is, dat er b.v. geen nagel door de hoefsmid in te krijgen is. Dit moet je dan zo lang gebruiken tot de hoef volledig is "vervangen" en dat duurt ongeveer 12 tot 14 maanden. Maar je ziet natuurlijk al veel eerder resultaat vanaf de kroonrand. Men zegt dat Hoof Mender meer doet in een maand, dan biotine in 6 maanden.

Noukie
Berichten: 10958
Geregistreerd: 27-12-01

Re: slechte hoeven..brokkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:10

ik heb erg goede ervaringen met kerabol van equistro..

BeLoVeD

Berichten: 3429
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Wirdum

Re: slechte hoeven..brokkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:12

Even in de gaten houden, die van mij heeft er sinds deze zomer ook last van..

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: slechte hoeven..brokkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:13

ijzers eraf halen en overgaan op schoenen?
maar bovenstaand klinkt ook erg interessant!

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: slechte hoeven..brokkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:14

Misschien een tijdje zonder ijzers zodat de hoef zich weer kan gaan herstellen .

Dailonka
Berichten: 300
Geregistreerd: 14-09-05

Re: slechte hoeven..brokkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:48

Hier in Duitsland werd me meerdere malen verteld dat je dan je paard zwart bier moet geven... Gewoon door het voer heen. Ze eten het bijna zeker weten op. Een vrouw die mijn paard voor acapuntcuur heeft behandeld gaf me dit advies en ook bij mij op stal worden 2 paarden elke dag een halve liter bier voorgeschoven!
Volgens hun werkt dit goed...

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: slechte hoeven..brokkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:57

hebben ze daar geen last van dan? en dat is toch ook niet goed voor hun lever??

carolovejebe
Berichten: 249
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: België

Re: slechte hoeven..brokkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:54

ons paardje had ook brokkelhoeven en sinds hij biotine krijgt is het veel verbeterd!!
hij staat nu ook op de weide zonder ijzer veeeel beter

inke
Berichten: 216
Geregistreerd: 23-01-07

Re: slechte hoeven..brokkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 21:40

De enige Belgische site die ik vind is: Emi-bio.be ..daar staan ook supplementen in voor de hoeven.. iemand ervaring mee?

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: slechte hoeven..brokkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 20:21

staat ze op stal? Zo ja, elke dag hoeven goed nat spuiten, minimaal een kwartier.

Staat ze buiten: zorgen dat er een stukje modder is en haar daar een uurtje per dag in zetten, zodat de hoeven wat vocht op kunnen nemen..

inke
Berichten: 216
Geregistreerd: 23-01-07

Re: slechte hoeven..brokkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 23:02

bedankt voor de reacties! ze gaat normaal overdag buiten, in de ene wei is er meestal een plek met modder en in de andere wei staat er veel gras zodat als het geregend heeft (of dauw) ze haar hoeven nat kan houden. Ofwel spuit ik ze af (ik heb ze al eens in een badje gezet, maar dat ging wat moeilijk en ze kreeg er mok van) en af en toe vet ik ze daarna in (of met olie) of doe ik er wat zonnebloemolie met eventueel (appel)azijn op en zo blijft het wat vochtig. Haar hoeven zijn beter,maar ja ik denk dat ik best eens een drainage kuur probeer..mss helpt dat iets? (ze heeft ook zomereczeem en beetje allergie,dus het kan nooit kwaad)
En dan ga ik eens zien wat ik nog kan doen, hoefvocht, hoefbevochtigers (schoenen), supplement..
biotine heb ik ook geprobeerd..mss dat het iets hielp,maar ik denk het niet, ik heb het toch enkele maanden gegeven..ook primeval gelatinaat. Maar er is zoveel ,ik weet niet wat het beste voor haar helpt.

Vadalma

Berichten: 902
Geregistreerd: 08-10-06
Woonplaats: Ede

Re: slechte hoeven..brokkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:36

Wat ik van biotnine weet is dat het minstens een half jaar nodig heeft voordat het goed door het paard wordt opgenomen. Mijn merrie heeft ook brokkelhoeven en sinds halverwege juni voer ik ook biotine bij, maar ja is dus nog afwachten of dit gaat helpen. Verder heeft een anders meisje bij mij op stal van de hoefsmid aanbevolen gekregen dat ze beter teer op de hoeven kan smeren dan vet (het 'waarom-verhaal' heb ik gemist). Nou ja dit is wat ik weet.

Tieme
Berichten: 4992
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: slechte hoeven..brokkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:54

Jewel1996 schreef:
Verder heeft een anders meisje bij mij op stal van de hoefsmid aanbevolen gekregen dat ze beter teer op de hoeven kan smeren dan vet (het 'waarom-verhaal' heb ik gemist). Nou ja dit is wat ik weet.


Teer OP de hoeven Verward Dat is echt het stomste wat je doen kan. vet wordt afgeraden omdat er dan geen vocht opgenomen zou kunnen worden door de hoef maar dan ga je er zeker geen teer op smeren. dan kan er helemaal geen vocht meer door de hoeven opgenomen worden en worden ze nog droger dan dat ze al zijn. teer is alleen voor de onderkant van de hoeven en absoluut niet voor de buitenkant van de hoeven.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: slechte hoeven..brokkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:14

Whaha lekker dom, teer op de hoeven. Sluit je de boel lekker mee af.

Vet, is onzin want het is alleen maar voor de mooiigheid. Alleen als het een natte periode is en de hoeven zijn wat week kun je het erop smeren. het stoot natuurlijk water af.

Qua suplement kun je misschien 'Hoefcompositum' van de groene os proberen (www.paardendrogist.nl , kun je ook veel vinden) ik geef het nu ook. Ik weet alleen niet of het werkt, ben er nl pas mee begonnen.

marleen_usar

Berichten: 24708
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: slechte hoeven..brokkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:16

Groente pot vullen met een scheut azijn en zonnebleomolie, en smeren maar.Binnen 3 dagen zie je al resultaat.

Vadalma

Berichten: 902
Geregistreerd: 08-10-06
Woonplaats: Ede

Re: slechte hoeven..brokkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:15

tja foutje, verkeerd geschreven, ik bedoelde aan de onderkant en zoals ik al zei heb ik zelf niet het hele verhaal gehoord...................

landrover_01

Berichten: 28
Geregistreerd: 15-07-06

Re: slechte hoeven..brokkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:07

Mijn paard had vorig jaar ook last van brokkelhoeven, uiteindelijk kon er haast geen ijzer meer onder doordat bij de nagels scheuren in de hoeven kwamen. Van de winter heeft ze op blote voeten gelopen, zodat de hoeven konden groeien en we gaven Biotine poeder door het voer. Nu staat ze weer gewoon op ijzers en is er niks meer aan de hand. Ze krijgt nog wel biotinepoeder om ze ook sterk te houden..

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: slechte hoeven..brokkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:03

Ik voer Kerabol, daar zitten drie of vier bestanddelen in die goed zijn voor de hoeven en vacht. Zit ook biotine in dacht ik. En ik merkte na een aantal maanden echt verbetering.
Verder inderdaad de ijzers eraf laten halen, dat is ook erg goed voor de hoeven.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: slechte hoeven..brokkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:23

Ik heb een huis, tuin en keukenmiddeltje hiertegen, kost bijna niets en het helpt nog ook Lachen
Men neme een pond gesneden uien, een pond suiker, een oud afwasteiltje oid wat je daarna niet meer hoeft te gebruiken.
Mengt de uien en suiker door elkaar, giet er water overheen tot het net ondergedompeld is en je roert het goed. Zo laat je het 3 dagen weken, (wel elke dag even flink roeren) en er ontstaat een verschrikkelijk stinkend drekje Tong uitsteken
Dat drekje smeer je op zn hoeven, liefst 3 keer per dag, maar als dat niet kan, zo vaak mogelijk. Goed rondom insmeren aan de buitenkant van de hoef, vanaf de kroonrand en dat herhaal je zo'n 2 weken achter elkaar.
Het allermooiste zou nog zijn voordat je dit drekje erop smeert je paard zn hoeven een minuut of 10 in het water te zetten en dan smeren met dit spul.

Overigens, ik lees hier ijzers afhalen. Dat hebben wij 1 jaar geprobeerd toen de hoeven aan het brokkelen waren, maar man man man wat een ellende, werd alleen maar erger, met als gevolg dat er geen nieuwe ijzers gezet konden worden en het een hele poos duurde eer het weer wat hersteld was.

Dat van dat zwarte bier kende ik ook nog niet, mss dat dat iets sneller gaat Lachen Succes.

inke
Berichten: 216
Geregistreerd: 23-01-07

Re: slechte hoeven..brokkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 18:53

Men raadt mij aan om Pavo Biotine Forte te geven. Ik ga ook eens zien naar Hoefcompositum van de Groene Os..iemand die er ervaring mee heeft of mij één van de twee aanraadt? (van prijs schelen ze maar 1 euro..de één is in poeder en de ander in druppels geven dacht ik.(fles)

colinda_

Berichten: 79
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: slechte hoeven..brokkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:45

mijn pony heeft ook hele slechte voeten, brokkelen zonder ijzer helemaal weg en groeien langzaam, nou heb ik vorige week van mijn hoefsmid een nieuw supplement gehad dat heet healty hoof. hij vertelde mij dat er al aardig wat goeien resultaten mee zijn geboekt.
het schijnt te zijn dat wanneer je een paard met een slechte spijsvertering hebt biotine niet echt goed werkt, omdat hij de vitamine H dan niet opneemt, en het is relatief duur.
dat van azijn en zonnebloemolie mengsel heb ik ook al wel vaker gehoord, en dat is denk ik wel de moeite waard om het eens te proberen.
verder is de vocht toevoer en dagelijkse beweging ook een pre voor goede hoeven, maar dat zit wel snor zo te horen.

succes ermee,
groetjes colinda

ps ik zou de ijzers er absoluut niet onder vandaan laten halen, heb ik vorig jaar ook geprobeerd, maar hij moest toen paar weken op rust, omdat zijn hoeven veelste kort waren geworden, is echt een ramp.