Gedroogde distels, mag je die voeren?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28301
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Gedroogde distels, mag je die voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 22:13

Aan onze bakrand staan nogal wat distels. Die worden binnenkort gesnoeid.

Nu is mijn vraag: Mogen we die voeren nadat ze gedroogd zijn? En is het dan alleem maar wat lekkers, of voegt het werkelijk iets toe qua voedingswaarde?

Ik weet dat er in kuil en hooi vaak ook wel distels zitten. Maar dat is maar een kleine hoeveelheid vergeleken met het gras dat erin zit.
Neem aan dat het geen kwaad kan, en ze krijgen ook niet enorm veel, maar vroeg het me even af.
Ze lusten gedroogde distels trouwens wel.

omaas
Berichten: 1167
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Hillegom

Re: Gedroogde distels, mag je die voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:15

Het is moeilijk te zeggen. Als een distel op de wei staat laten paarden deze altijd staan! Gedroogd is altijd wel moeilijk. Paarden laten giftige planten staan, maar in gedroogde toestand eten ze die wel op met alle gevolgen van dien. Denk maar aan Jacobskruiskruid. Op het weiland laten ze dat meestal wel staan, door het hooi eten ze weer wel!! Als je het niet zeker weet zou ik het niet doen!

crow
Berichten: 2429
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Gedroogde distels, mag je die voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:12

Veel paarden eten als ze de kans zijn de toppen van de distels als ze in de wei staan, zijn ze gek op en hebben een reinigende werking. Gedroogde distels lijkt me dus geen probleem als ze die graag eten. Lijkt me alleen dat ze die prikkels niet fijn vinden.

danielle1981

Berichten: 1465
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Gedroogde distels, mag je die voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:14

toen bij ons de distels in de wei gesnoeid waren hebben de paarden ze allemaal op staan eten of het een lekkernij was, dus blijkbaar is t niet zo slecht voor ze anders eten ze die niet op denk ik

RianneH

Berichten: 28301
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Gedroogde distels, mag je die voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 20:22

Ja precies, die van ons eten ze ook wel eens. Maar omdat dit er iets meer zijn vroeg ik het me even af.
Verder nog mensen ervaringen hiermee?

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18090
Geregistreerd: 21-04-04

Re: Gedroogde distels, mag je die voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:23

De merrie van mijn zusje eet ze ook (vers dus) Ja Je snapt het niet hoe ze het doet; moet toch prikken? Nagelbijten / Gniffelen

ajramm

Berichten: 5
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Assen

Re: Gedroogde distels, mag je die voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:24

als distels gedroogt zijn.. werkt het gif niet meer .. heeft me moeder ooit verteld Haha!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Re: Gedroogde distels, mag je die voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:27

De mijne eet ze ook wel eens, heb het nu al een aantal jaar niet meer gezien, maar ze at ze iig wel. De koppen dan alleen, en het zag er niet bepaald prettig uit Nagelbijten / Gniffelen Al die prikkels.

sabje19

Berichten: 1113
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: Haarlem

Re: Gedroogde distels, mag je die voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:30

Toevallig die van mij ook vanmiddag ze zien eten.
Terwijl ze in de wei staan, ik wilde ze dit weekend weg halen, omdat ie ze liet staan.
Hij at ook alleen de knoppen er vanaf. De meeste gaan nu bloeien.

RianneH

Berichten: 28301
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Gedroogde distels, mag je die voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 20:35

Hmmm dus, zijn distels überhaupt giftig? Of als ze gedroogd zijn niet meer?
Vallen ze te voeren? Of moet ik het die paarden lekker zelf uit laten zoeken?

Wiesje

Berichten: 2920
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Re: Gedroogde distels, mag je die voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 08:08

sabje, verwijderd ze voordat ze gaan bloeien!! daarna verspreid het zich nog alleen maar en dan heb je volgend jaar heel veel distels Lachen

sabje19

Berichten: 1113
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: Haarlem

Re: Gedroogde distels, mag je die voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:29

Wiesje schreef:
sabje, verwijderd ze voordat ze gaan bloeien!! daarna verspreid het zich nog alleen maar en dan heb je volgend jaar heel veel distels Lachen


Ben er zondag mee begonnen, want er zaten al een aantal grote tussen Bloos
Ik had ze op een hoop gelegd, maar toen ik me even omgekeerd had ging me paard er mee aan de haal. Hij vind ze zo nog lekkerder. Haha!

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Re: Gedroogde distels, mag je die voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:33

Die van ons aten de distels niet toen ze nog gewoon "levend" waren. Mijn vader heeft onlangs alle distels omgemaaid en tot mijn verbazing zag ik een paar dagen later alle paardjes smakelijk van de distels eten alsof het een eerste klas tractatie was. Ik kon alleen maar denken "AUW", maar blijkbaar vonden zij het geweldig!

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Gedroogde distels, mag je die voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:46

die van mij eet inderdaad ook de koppen eraf, alsof het een hap gras is, zonder te verblikken of verblozen! Lijkt me zeer pijnlijk maar ja.

inke
Berichten: 216
Geregistreerd: 23-01-07

Re: Gedroogde distels, mag je die voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:35

ja dat lijkt me ook pijnlijk..de mijn eten ze ook soms hoor, maar echt veel distels zijn er niet in onze wei, de jonge plantjes snoei ik zo vlug mogelijk. Langs de kant van een weide dicht bij ons staat er een reuzedistel met paarse bloemen..brr Tong uitsteken Ik heb wel af en toe een baal stro waar gedroogde distels inzitten (blaadjes) en dat prikt als je dat zo wilt uitstrooien in de stal. Bloos
Maar nog niet gehoord dat het giftig is ofzo..het lijkt me wel wat pijnlijk voor de tong enzo en ze eten er niet zomaar van..mss als het gedroogd is.. maar als ze er per ongeluk wat van eten zie ik ze ook niet verpinken.

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Re: Gedroogde distels, mag je die voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:39

Die van mij eten het ook. Hebben jullie trouwens nog tips om distels gewoon eens niet terug te laten komen? Want al die KLEVERS in die manen van het najaar Boos! wordt er gék van...

Distels zijn naar mijn weten niet giftig voor paarden, volgens mij kan je het gewoon geven.

lejo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 31-05-06

Re: Gedroogde distels, mag je die voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:42

Misschien een raar idee van mij hoor, maar alles waar ik over twijfel voer ik gewoon per defenitie niet.
Dus als je twijfelt over distels, neem het zekere voor het onzekere en voer ze gewoon niet, krijg je iig zeker geen problemen.

Bandos
Berichten: 968
Geregistreerd: 17-10-06

Re: Gedroogde distels, mag je die voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:18

Een van onze Arabieren stond eens in een weiland vol distels,terwijl onze andere er met een grote boog omheen liep..at de ander ervan!!Hij scheen het heerlijk te vinden,terwijl wij maar AUW stonden te roepen.Dit is nu al zo'n 3 jaar geleden,en hij doet het nog steeds prima.Kan denk ik geen kwaad als ik naar zijn geweldige gezondheid kijk.... Vork Pling .

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Re: Gedroogde distels, mag je die voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:12

Hmm ik had een paar reacties terug gezet dat de mijne het niet meer doet, nou heb dr vandaag betrapt dat ze 3 koppen achter elkaar eraf beet en heerlijk opat, ze vind ze denk ik dus gewoon lekker Haha!

weltfair
Berichten: 46
Geregistreerd: 02-09-06

Re: Gedroogde distels, mag je die voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:16

mijn paardje eet ook distels en dan niet alleen de knoppen maar ook de prikkels.
ik heb gehoord dat het niet erg is en mijn paardje is ook niet ziek geworden.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Gedroogde distels, mag je die voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:50

Distels zijn niet giftig. Paarden eten ze als ze een probleem hebben met de lever of de nieren.

Paarden eten niet zomaar andere plantjes dan gras omdat ze het lekker vinden. Door goed te kijken naar wat je paard eet kan je zoveel over de gezondheid van je paard leren.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Re: Gedroogde distels, mag je die voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:58

Mijn paarden vinden ze ook heerlijk. Lars heeft het wel eens gepresteerd om er 1 met wortel en al uit het land te plukken terwijl ik hem mee nam naar stal. Hij heeft de hele weg naar huis (ongeveer 10 minuten) met dat ding in zijn mond gelopen en toen hij eenmaal op stal stond, at hij hem heerlijk op.

Wat ze ook lekker vinden is gemaaide brandnetels...

Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

Re: Gedroogde distels, mag je die voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:15

Lenneke_ schreef:
Distels zijn niet giftig. Paarden eten ze als ze een probleem hebben met de lever of de nieren.

Paarden eten niet zomaar andere plantjes dan gras omdat ze het lekker vinden. Door goed te kijken naar wat je paard eet kan je zoveel over de gezondheid van je paard leren.


Mijn paard at ook distels, en ze heeft inderdaad last van der lever en nieren.
Dus ik denk dat hier wel een kern van waarheid inzit.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Gedroogde distels, mag je die voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 12:56

Mijn paard eet ook zo nu en dan de kop van een distel. Hij heeft een beetje zijn eigen ding met eten. de ene keer een beetje van deze plant, en de andere keer van die plant. Zo houdt hij zichzelf gezond.

Blend
Berichten: 278
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Gedroogde distels, mag je die voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 23:30

Mijn paard vind distels ook erg lekker hoor! Toevallig had ik er nog een gesprek over (brandnetels en distels) met mijn nichtje van de week. Ze vroeg me toen of deze niet giftig waren. Mij lijkt het van niet, teminste heb het nog nooit gehoord of gelezen.
Mijn paard heeft wel eens een distel met wortel en al uit de grond getrokken toen ik hem liet grazen langs de bakrand. Uit een reflex wilde ik dat ding uit zijn mond trekken.... Had ik beter niet kunnen doen!!! Mijn hand deed zeer en paard smikkelde verder en keek me stom aan terwijl ik stond te jodelen Haha!