[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:09

Maris schreef:
Ilse, misschien een idee om hem tijdelijk sp bij te geven ? Dat zet en aan en is een ruwvoervervanger. Of een andere ruwvoervervanger, nature's best of luzerne(brok) b.v. kan ook.
Waarom geef je eigenlijk mais ?



Sorry, helemaal niet doorgehad dat er al was gereageerd :o.

SP eet hij niet en werd mij ook afgeraden omdat dat veel suiker bevat en hij daarvan dus wel weer druk zou kunnen worden. Mais werd mij toen aangeraden. Luzerne brok ga ik eens naar kijken ;). Hij eet de gewone luzerne niet zo goed.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:45

SP bevat weinig suiker/zetmeel (totaal 13%) en wat er in zit is goed opneembaar voor een paard. Mais is juist het slechtst opneembare zetmeel wat je een paard kan voeren.
Let er wel op dat 1 voerschep geen 1 kg is van dit spul en dat je dus even moet wegen hoeveel je werkelijk voert. Simpeler (en dat werkte hier erg goed) was 50/50 bietenpulp en grasbrok, maximaal 1 voerschep per 100kg gewenst gewicht. Je kan mits die een specikuip met rust laat rustig een bak slobber van dat spul geven voor de nacht, tijd zat om het op te eten. en er hoeft minder op gekauwd te worden. Kennelijk is kauwbehoefte fors minder nu hij weer kan grazen en dan stoppen ze ook met eten.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:52

Iemand ideeen voor een merrie dit dit jaar 5 wordt, ze is erg schraal moederlijn zijn allemaal laatbloeiers maar in vergelijking met een 4 jarige merrie komt de 5 jarige echt niet voldoende aan...
De 4 jarige was super dun, en is nu mooi dik aan het worden, terwijl de 5 jarige met hetzelfde dieet minimaal aankomt.
Ze krijgen: 3 kg krachtvoer (geeft pensionstal) onbeperkt hooi uit slowfeeder en op de grond, lang grofstengelig hooi.
En een emmer met een mengsel van bietenpulp brok en slobber (anders eten ze het niet, verhouding is ongeveer 3 kwart schep bietenpulp en kwart slobber) rijstolie een flinke scheut en hovler vitaminekorrel (reformat) dit wordt een emmer vol na nacht weken en heel veel paarden dik gekregen hiermee, maar de merrie blijft zo schraal. Mest is goed, wormkuur gehad, glimt mooi en is vrolijk, maar dikker wordt ze niet...

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:57

Ik zou de hoeveelheid bietenpulp met slobber verdubbelen. Er hoeft maar 3-4L water bij per kg voer (even weten hoeveel er in een voerschep gaat), dan kunnen er waarschijnlijk wel 2 voerscheppen in een (12L) emmer met water. Daarnaast zou ik er een ruime kg luzernebrok naast voeren. Sommige paarden hebben veel meer eiwit nodig dan het gemiddelde paard.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:04

tamary schreef:
SP bevat weinig suiker/zetmeel (totaal 13%) en wat er in zit is goed opneembaar voor een paard. Mais is juist het slechtst opneembare zetmeel wat je een paard kan voeren.
Let er wel op dat 1 voerschep geen 1 kg is van dit spul en dat je dus even moet wegen hoeveel je werkelijk voert. Simpeler (en dat werkte hier erg goed) was 50/50 bietenpulp en grasbrok, maximaal 1 voerschep per 100kg gewenst gewicht. Je kan mits die een specikuip met rust laat rustig een bak slobber van dat spul geven voor de nacht, tijd zat om het op te eten. en er hoeft minder op gekauwd te worden. Kennelijk is kauwbehoefte fors minder nu hij weer kan grazen en dan stoppen ze ook met eten.


Hmmm raar, dan hebben ze me gewoon helemaal fout voorgelicht.

Gelukkig is hij ondertussen door het grazen wel alweer wat aangekomen. Na de eerste paar dagen waarbij hij non stop gras naar binnen stond te stoppen werd dat weer wat rustiger en at hij ook zijn kuil weer goed. Nu helaas weer boxrust dus opschieten doet het allemaal nog niet. -O-


Afbeelding

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:08

Mizora schreef:
Ik zou de hoeveelheid bietenpulp met slobber verdubbelen. Er hoeft maar 3-4L water bij per kg voer (even weten hoeveel er in een voerschep gaat), dan kunnen er waarschijnlijk wel 2 voerscheppen in een (12L) emmer met water. Daarnaast zou ik er een ruime kg luzernebrok naast voeren. Sommige paarden hebben veel meer eiwit nodig dan het gemiddelde paard.

Bedankt! Ga ik dan inderdaad proberen.

hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:58

Sorry dat ik.zo even kom binnenvallen. Ik zit een beetje met mijn handen in het haar.

Paard is op zich niet te dun op de flanken. Ribben zie je niet, voel je wel. Echter zijn bovenlijn en billen zijn nogal schraal. Dat zou ik graag anders zien.

Hij krijgt nu nagenoeg onbeperkt voordroog en daarbij metazoa brokjes.

Wat ik geprobeerd heb om bij te voeren is:
Seniores priores maar daarvan krijgt hij mok
Extra hooi, hiervan gaat hij hoesten
Gastro+, erg kijkerig en schrikkerig + mok
Lijnzaadolie, geen effect
Speedibeet, geen effect
Vitalbix, geen effect
Basisbrok, resultaat mok
Luzerne, schuren aan staart en manen

Dat was het wel zo'n beetje. Heb het meeste langere tijd gegeven om echt resultaat te kunnen zien.

Ik heb het idee dat hij net niet genoeg haalt uit zijn voordroog en metazoa. Maar wat zou ik erbij kunnen geven om toch wat meer body te krijgen?

Hij wordt ongeveer 3x per week dressuur matig gereden en daarnaast nog ca. 3x per week het bos in, 1 tot 2 uur.

Staat nu hele dag op de paddock en in de nacht binnen. Straks een paar uurtjes op de wei en paddock.

Iemand tips? Iets ban Coolstance? Esparcette? Wheypoeder? Ik hoor het graag!

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:04

In welke hoeveelheden heb je de dingen die je geprobeerd hebt gevoerd? Voor hoeveel kg paard?

Klinkt alsof je paard wat meer eiwitten en calorieën nodig heeft. Persoonlijk gebruik ik het liefste lucerne in combinatie met een voer hoog in plantaardig vet daarvoor (zoals de active+ van vitalbix icm plantaardige olie). Is ook het enige waar ik op dat vlak hele goede ervaringen mee heb. Jammer dat jouw paard blijkbaar van lucerne gaat schuren...
Laatst bijgewerkt door stitchlover op 06-03-18 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:06

Ik zou compact gras, grasbrok zonder melasse of eventueel grasmix gaan voeren als luzerne niet gaat. Welke luzerne heb je gevoerd?

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:08

Al die mok en hoest problemen kunnen duiden op en slecht werkende lever.
Zou kijken of je met een middel via phytonics dat kunt ondersteunen.
Bietenpulp zou ook goed voor de lever zijn,dus dat kun je blijven aanbieden.
Maar de afweer is niet helemaal goed als je hoest en mok hebt

Wat hier erg goed werkt is geweekte grasbrok.
Ik geef 1x daags een volle voerschep,in een emmer.
aanmengen met flink water en dit geef ik dan met een halve schep seniores priores en marstall force. Vitaminekorrel
paarden eten bij ons wel onbeperkt kuil, is droog spul niet te grof dus voor de oudere paarden vind ik het erg geschikt.
Heb er bij die moeilijker op gewicht is tenhouden,die krijgt er subli atleet bij,.
veel eiwitten die geef ik er dagelijks 200 gram bij.

En toch bij schrale paarden vind ik echt dat je die terug moet zetten in het werk.
dus geen 2 uren naar buiten,maar max 1 uur en hou het bij stappen.
Eerst aankomen,dan meer werken

MaTuMi

Berichten: 1475
Geregistreerd: 03-05-10
Woonplaats: Gasselternijveen

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:11

Als paarden te dun zijn doe je ze dan juist wel of juist geen deken op. Stel je begint nu pas daarmee bedoel ik dan.
In mijn hoofd leek het logisch van wel maar weet t niet zeker. Omdat ze dan meer energie uit voer kan opslaan als vetten ipv besteden aan warmte.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:14

Ik zou een te mager paard altijd een deken op doen. Wel min 100 gr vulling. Alleen een regendekentje met deze temperaturen werkt averechts omdat het de haren platdrukt

hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 23:00

Stitchlover, hij weegt ongeveer 550 kilo. Heb bij het voeren gegeven voor 600 kilo. Weet alleen niet overal de verhoudingen meer van. Sommig voer is al een paar jaar geleden dat ik dat heb geprobeerd.

Mizora, de mix van Havens, 2 kilo per dag ongeveer. Welke grasbrok raad jij aan?

Ellepel, hij is niet dun in de zin van mager maar weinig bovenlijn en billen. Ik zoek iets zonder suikers maar met eiwitten denk ik. Suikers zijn echt de tricker voor mok bij hem.

Verder is hij vrolijk, wakker, vol energie en werkwillig.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 09:35

subli atleet bevat veel eiwitten, kijk hier even voor voedingswaarden
http://www.subli.nl/atleet/
En suiker/zetmeel valt mee, 15,7%


Van een grasbrok van Hartog bijvoorbeeld staat hier
http://www.hartog-lucerne.com/producten ... 0-grasbrok


Wat ik wel aanraad ,als je met grasbrok begint....begin rustig aan.
Niet meteen een kilo weken en geven,maar doe een kwart kilo.
Mijn ervaring is toch wel dat paarden er even aan moeten wennen

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:20

Ik voer mijn paard nu een paar maanden bietenpulp bij, hier komt ie goed op aan maar ik merk ook dat hij veel meer hooi eet sinds ik de pulp voer (ik voer 1kg droog gewicht pulp per dag). Hij eet nu 15-20 kg hooi per dag, hij heeft altijd al onbeperkt hooi gehad maar hij at nooit deze hoeveelheden. Zou dit kunnen komen door de scheve verhouding in de pulp zodat ie het compenseert?

_BlingBling_

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Leusden

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:24

Hallo!!!

Ik kom mij ook even melden en meelezen. Ik krijg mijn paard ook niet dik tot mijn grote ongenoegen.
Deze winter speedibeet bijgevoerd maar zonder succes. Ze krijgt gewoon basisbrok en zit eraan te denken haar op merriebrok te zetten.

Ook heb ik maisvlokken in mn achterhoofd. Jullie ervaringen??

Bloed in orde, tanden in orde. Voelt zich kip lekker!! Ziet er qua vacht super uit. Alleen schraal/geen reserves. Dat zou ik toch wel heel graag weg zien gaan.

Groetjes

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:32

Aantal mensen uit dit topic noemden sojaschroot. Zal niet voor ieder paard geschikt zijn, maar bij mijn paard heeft het positief uitgepakt. Ik voer nu nog steeds iets van 50 gram per dag en daar doet ze het super op. Inmiddels is ze volledig op gewicht trouwens.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:35

Hoeveel speedibeet heb je (droog gewogen) bijgevoerd? Bij voorkeur echt gewogen.
Merriebrok kan inderdaad goed. Maar hoeveel basisbrok krijgt zij nu?
Maisvlokken ben ik geen fan van, maar als je er voor kiest: marstall naturgold maisvlokken, deze zijn namelijk goed ontsloten. Maximaal 1g/kg paard/maaltijd. Dus als je paard 500kg weegt, maximaal 500g. En dan niet combineren met een brokmaaltijd.

Een alternatief is Marstall Competition. Dit is 40% mais, 40% gerst en de laatste 20% is een mengsel waaronder ook de vitaminen/mineralen in zitten.

Is haar deken dik genoeg?

_BlingBling_

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:49

Sarah_Elise schreef:
Aantal mensen uit dit topic noemden sojaschroot. Zal niet voor ieder paard geschikt zijn, maar bij mijn paard heeft het positief uitgepakt. Ik voer nu nog steeds iets van 50 gram per dag en daar doet ze het super op. Inmiddels is ze volledig op gewicht trouwens.



Kan je me iets vertellen over sojaschroot? Ken dat helemaal niet. Mag ook in pb.

_BlingBling_

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:51

Mizora schreef:
Hoeveel speedibeet heb je (droog gewogen) bijgevoerd? Bij voorkeur echt gewogen.
Merriebrok kan inderdaad goed. Maar hoeveel basisbrok krijgt zij nu?
Maisvlokken ben ik geen fan van, maar als je er voor kiest: marstall naturgold maisvlokken, deze zijn namelijk goed ontsloten. Maximaal 1g/kg paard/maaltijd. Dus als je paard 500kg weegt, maximaal 500g. En dan niet combineren met een brokmaaltijd.

Een alternatief is Marstall Competition. Dit is 40% mais, 40% gerst en de laatste 20% is een mengsel waaronder ook de vitaminen/mineralen in zitten.

Is haar deken dik genoeg?


Marstall competition klinkt interresant! Waar koop ik dat? Kan ik ergens inlezen?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:19


_BlingBling_

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:38


BlueMilk

Berichten: 1933
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Brugge, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:43

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met jonge paarden die te mager zijn? En hoe ze weer op een gezonde manier op een normaal gewicht te krijgen? Ik kan momenteel nog niets openbaar zetten, maar wil wel via pb mijn verhaal doen.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:48

Ja, heb ik ervaring mee. Meerdere jonge paarden.

BlueMilk

Berichten: 1933
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Brugge, België

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 23:24

Ik heb jou gisteren al reeds een pb’tje gestuurd Mizora :)