[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneV
Berichten: 8790
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 23:21

cupido1996 schreef:
Top, Wolvega is voor mij te doen!


bij Haye maandag bestellen dan heeft hij het woensdag in huis.

YvonneV
Berichten: 8790
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 23:28

YvonneV schreef:
[ [url=m/UbnKcv.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/T40CMK.jpg]Afbeelding[/url] ]15 april

[ [url=m/gm9NSR.jpg]Afbeelding[/url] ]vandaag

dit dankzij 600 gram sojaschroot 2 kg basisbrok en 1schep bietenpulp per dag


vandaag weer foto's gemaakt. Ze krijt nu 750 gram schroot 1 kg basisbrok en 1 schep bietenpulp en loopt 24/7 buiten

Afbeelding

Afbeelding

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:39

Wow wat een verschil al weer

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 20:09

Hier een vreugdedansje!!

Dit was hij 2 maanden geleden...
Afbeelding


En dit van de week... Energiek.. Actief... Blij...
Afbeelding

YvonneV
Berichten: 8790
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 01:00

Jolliegirl schreef:
Hier een vreugdedansje!!

Dit was hij 2 maanden geleden...
[ [url=m/svZFxN.png]Afbeelding[/url] ]


En dit van de week... Energiek.. Actief... Blij...
[ [url=m/TMAOKi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet er goed uit. Het is al eerder gevraagd Wat is je aanpaksplan?

fjordjuhh
Berichten: 314
Geregistreerd: 15-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 22:10

Hallo allemaal, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Vorig jaar heb ik een 5jarige kwpn ruin gekocht en meteen na aankoop laten opereren aan Ocd. Paard was al wat schraal en werd nog schraler door waarschijnlijk de operatie en verhuizing. Vanaf het begin ben ik begonnen met bijvoeren van 1 kg seniores priores en doe dit nu nog steeds. Paard is nu goed op gewicht, naast de sp krijgt hij 1kg sportbrok, staat overdag op de wei met onbeperkt hooi en krijgt op stal ook flink hooi.
Ik denk erover te stoppen met de sp omdat ik het voeren ervan niet praktisch vind ivm de lange tijd voor het aanmaken. Als ik een keer een dag niet op stal kom lukt het dus helaas niet om de sp te voeren. Ik ben dus op zoek naar een vervangend voer, dat niet aangemaakt hoeft te worden, voor de sp, zodat hij netjes op dit gewicht blijft.

Wat ik vooral lees is luzerne, maar welke is het best en hoeveel moet ik daarvan gaan voeren?

Daarnaast lees ik goede verhalen over de Fibra premium maar het verkooppunt daarvan zit helaas erg ver weg. Echter wil ik dit nog wel overwegen als dit echt beter is.

Iemand tips of ideeën?

Paard is 1,72 en loopt L1 dressuur, dus qua arbeid niets bijzonders.

YvonneV
Berichten: 8790
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 08:44

Ik weet niet hoe het wei bij jullie is maar in principe zou hij aan het gras, hooi en sportbrok genoeg moeten hebben. Ik zou de SP afbouwen en dan kijken hoe hij blijft.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 11:59

Hier ook hier een sojaschoot fan. Ben nu bijna twee maanden bezig en wat een verschil

Ben al een tijd aan het tobben om Sjef op gewicht te houden. Ook bouwde hij maar heel weinig spier op. Als ik bleef lichtrijden ging alles prima. Maar zodra ik ging doorzitten ging het mis. Hij kon mij letterlijk niet dragen. Wat ook logisch was hij had ook geen spier op zijn rug.

Van alles geprobeerd. Maar niks bleek te helpen. Maar nu lijkt ik gelukkig de oplossing gevonden te hebben en zie je de kilo's en spieren eraan vliegen. We zijn er nog niet maar we zijn tenminste op de goede weg.

Hij staat nu op 2x 3/4 sportbrok. Halve schep ongeweekte bietenpulp, 400 gram sojaschroot en een halve schep lucernebrok


2 maanden terug

Afbeelding

4 weken terug
Afbeelding

Afbeelding

Vandaag
Afbeelding

[RIJ-ITP] Spierbundel in de maak. Overstap naar het M1

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:08

:oo die is knap geworden!

YvonneV
Berichten: 8790
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:41

ik kan op de foto's het verschil niet zo goed zien

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:14

Fjordjuhh wij maakten de sp aan met heet water en voerden het dan na een half uur, het is dan al volledig uiteen gevallen.

Hier bleek de oorzaak van het schraal blijven van mijn merrie, één van mijn andere merries.
Deze was behoorlijk dominant en gaf blijkbaar ongemerkt toch veel onrust binnen de kudde.
Onze paarden staan niet aan huis en heb er ook beperkt zicht op. We komen natuurlijk wel dagelijks om te voeren en te checken, maar de overige tijd heb ik er dus geen zicht op en de overburen bellen alleen bij bijzonderheden.
Omdat ik wel merkte dat de dominante merrie zich niet prettig voelde binnen de groep, heb ik onlangs een nieuw plekje voor haar gevonden.
Eerste foto is van eind maart, onbeperkt ruwvoer, 3 scheppen droge sp en sojaschroot per dag:
Afbeelding

In April is de andere merrie verkocht, onderstaande foto is van half mei, onbeperkt ruwvoer en schrale wei, verder geen ander voer meer.
Nog geen spieren, maar heeft ook de hele winter stil gestaan, is nu bij osteopaat geweest, dus wil de training weer op gaan pakken, al durf ik niet te rijden:

Afbeelding

YvonneV
Berichten: 8790
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:48

wauw die is opgeknapt

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:41

Klopt, ze zit echt goed in haar vel :)
Afbeelding

fjordjuhh
Berichten: 314
Geregistreerd: 15-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:32

YvonneV schreef:
Ik weet niet hoe het wei bij jullie is maar in principe zou hij aan het gras, hooi en sportbrok genoeg moeten hebben. Ik zou de SP afbouwen en dan kijken hoe hij blijft.


Bedankt voor je reactie! Ik ga even afkijken hoe het gaat zonde extra voer!

Een half uur laten staan ipv vier uur vind ik toch wel een erg groot verschil! Hou me gewoon netjes aan de advisering :).

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:08

Dat is het verschil tussen koud en heet water.
Wij hebben het de hele winter zo gedaan, thuis maken en bij de paarden voeren, gaat echt prima.
Gaat met gewone pulpbrokken ook prima btw.
Je zou met een klein beetje thuis kunnen bekijken wat er gebeurt met de sp in heet water.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:20

Ik heb een bijna niet gebruikte zak met sojaschroot staan.
Heeft iemand belang? Mijn pony is helaas niet meer dus het kan weg

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 18:17

No_No schreef:
Ik heb een bijna niet gebruikte zak met sojaschroot staan.
Heeft iemand belang? Mijn pony is helaas niet meer dus het kan weg


Sterkte met het verlies!
Ik heb wel belangstelling maar je woont vast niet in de buurt van Groningen?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 19:40

Dank je wel..
Nee, Deventer..

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:36

Ik heb de laatste 5 pagina's gelezen en hoop dat iemand mij kan helpen.
Mijn kwpn'er van 13 is IR en in januari HB geweest. Hij was altijd te dik, werd dik van lucht en kwam daarom minimaal in gras.
Sinds februari zijn hooi gaan wegen en er in mei achtergekomen dat de bagageweegschaal hartstikke defect is. Bleek dat mijn paard maar 6 kilo hooi per dag kreeg, ook nog schraal hooi, laag in suikers voor IR paarden.
Kortom, paard is nu te mager, maar hoe krijg ik het gewicht weer terug zonder hem weer HB te krijgen.

Op dit moment staat mijn paard sinds 17 mei op onbeperkt ruwvoer, doet met een baal twee dagen (zal 10/12 kilo per dag zijn, dan is hij gewoon verzadigd, maar dus wel laag in suikers), 300 gr vitalbix en 30ml lijnzaadolie. Ik gaf elke dag 500gr speedibeet bij, maar ben daar na twee weken mee gestopt omdat hij beter op gewicht leek en ik toch wat angst had dat hij te dik zou worden. Maar nu een week verder heb ik de indruk dat ik weer meer ribben zie.

Ik vind het erg lastig wat ik hem nu het beste bij kan voeren. Ik lees dat mais toch wel de mc donalds manier is om aan te komen en lijkt me qua zetmeelgehalte niet goed. Of zou ik die van Marstall kunnen proberen?
Toch weer speedibeet bij gaan voeren? Ik lees sojaschroot.... hoe is dit qua zetmeel/suikers?
Van luzerne krijgt mijn paard jeuk, maar dat was in de periode overgewicht. Is dat een optie met een IR/HB gevoelig paard?

Ben heel benieuwd wat jullie ideeen zijn!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:46

Mijn ervaring is dat pulp een dikke buik maakt maar niet aanzet bij de spieren.
Gezien jij een paard hebt die wel gevoelig is dik te worden Kan je overwegen om wat beter hooi te gaan voeren. Wel even laten testen op suiker gehalte.

Mag je paard geen seniores priores?

Je kan meer olie geven. Wat je nu geeft is heel weinig. Olie is ook een dik maker.

Coolstans coopra (of zo iets) zou je ook kunnen bijvoeren.

Soja zou ik alleen als laatste redmiddel gebruiken als je paard echt moeilijk aankomst.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:41

Goed punt, zoals je de pulp omschrijft is het inderdaad hoe ik het gezien heb.
Spieren kan ik er niet aan trainen omdat 2 rondjes door de bak stappen nu de max is, hij mag vooral voller bij de ribben, zn bips valt nog wel mee. Zal nog even een foto maken binnenkort.

Op dit moment krijgt hij verreweg het beste hooi aan waarde (biologisch kruidenhooi), enorm divers aan soorten hooi wat er in zit, maar laag in suikers. Ik heb nog een ander hooi gehad wat ook arm was, maar waarschijnlijk toch meer suikers en toen hij dat onbeperkt kreeg, ging hij gelijk slecht lopen. Dus voedzamer hooi durf ik niet aan.
Hier wordt aan de oudjes wel eiwitrijk kuil gegeven, maar ook daarvan lees ik dat het voor IR/HB gevoelige paarden niet de beste optie is.

SP zal wel een optie zijn, maar ik dat het voornamelijk bietenpulp met zemelen en vit/min was? En dan vond ik de speedibeet sneller en met vitalbix ook wel compleet. Correct me if i'm wrong.

Ah die 30ml zou de aanbevolen hoeveelheid zijn, maar dan geef ik daar extra van en ga ik andere eens googlen.

Waarom soja als laatste redmiddel?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:03

Ribben kreeg ik bij mijn pony niet weg met pulp. Hij had alleen echt een gevulde buik maar verder werd hij niet dik.

Seniores priores is meer dan alleen pulp en zemelen. Het is veilig om te voeren aan hb pony's. Het zuiker zetmeel gehalte is heel laag. Ik weet niet of je in het hb topic bekend bent? Je zou daar ook je vraag kunnen neerleggen.

Biologisch hooi hoeft niet beter te zijn. Er kan ook te weinig in zitten voor je paard of zelfs een hoog zuiker gehalte.

Soja is een hoog waardig eiwit product. Dit kost de organen heel veel moeite om dat allemaal te verwerken. Daarnaast is het genetisch gemanipuleerd en daar hou ik zelf niet van.
Soja zit in heeeeeel veeeeeel brokken als toegevoegd eiwit.
Er is een brok die zeer laag in zuiker/zetmeel zit. Dat is eerder in dit topic genoemd maar ik ben de naam even kwijt.. dat bevat ook een hoog soja gehalte en direct vitamines.

Als je paard alleen op de ribben schraal is zou ik het nog even de tijd geven en niet te veel prutsen met voer wisselen. Zeker niet als je paard nog gevoelig loopt en maar twee rondjes door de bak kan lopen. Extra gewicht moet ook gedragen worden op de pijnlijke voetjes.
Overleg anders even met de da.

tamary

Berichten: 29194
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:35

Bietenpulp kan je een paard wel degelijk dik op krijgen, maar je moet er genoeg van voeren. Weeg gelijk ook je vitalbix na en verhoog eventueel de dosering. Vitalbix heeft trouwens ook een muesli en een herstel slobber in het assortiment.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:40

De term biologisch kruidenhooi was meer in zn algemeenheid, we weten precies wat er in dit hooi zit (gezaaid en geoogst door de buren voor hun eigen IR paard) mede daarom weet ik dat t zulk goed hooi is!

Ik zal het dan nog even aankijken, overweeg op dit moment alleen nog om luzerne van vitalbix te voeren omdat die laag is in suiker en zetmeel en omdat hij t voor zn bespiering straks sowieso kan gebruiken.
Vitalbix is idd afgewogen en heb ze nog even gemaild voor advies.

Mizora

Berichten: 18101
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:40

Bietenpulp bevat ongeveer evenveel energie/kcal/ewpa als basisbrok. Maar dat is wel als je het ongeweekt weegt (wel geweekt voeren!). Vaak hoor je mensen praten over bietenpulp en als het puntje bij paaltje komt, blijkt dat er dan maar 100-300g van wordt gevoerd. Van een handje tot een kwart biks wordt een paard niet dik, dus van een handje tot een kwart bietenpulp ook niet.

Ik heb een broodmagere merrie dik gekregen met een bietenpulpmengsel ondanks dat ze ook nog andere klachten had (waardoor ze snel mager werd). Ze hoorde zo'n 500kg te wegen en daar heb ik haar dus ook op gevoerd:
- 2kg bietenpulp
- 1kg luzerne
- 1kg zemelen
- 1kg pavo 18+
- 0.5kg subli 369
- 100g pavo vitalcomplete
- 20g magnesium
- 2 schepjes duivelsklauw
- 20g glucosaminemix

Naast dit voer, dat ze over de nacht heen op at, had ze ook 's nachts onbeperkt rijk hooi (op stal) en overdag onbeperkt schraal hooi (in de groep).