[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:10

Zonder de intentie om je ongerustheid nog meer te voeden: wanneer een paard niet genoeg ruwvoer krijgt, kan hij inderdaad problemen met zijn maag en darmen krijgen.
Wanneer verhuizen geen optie is, zou ik zelf zorgen voor meer ruwvoer 's morgens vroeg een groot net vol en 's avonds wanneer zijn standaard portie op is wederom een groot net vol

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:46

Slowfeeder kan ik bekijken. Met grote mazen? gezien het niet de bedoeling is om ruwvoer te beperken. Is vaak wel een gedoe met vullen. Had al gedacht aan kliko maar denk dat die gaat dienen als speelgoed hihi.

Volgens mij is het tekort echt wel de oorzaak van het vermageren. Ik ben een 2tal weken elke dag gaan bijvoeren (voordroog + bietenpulp+olie) en reed ook bijna elke dag. En na die week was hij bijgekomen. Door omstandigheden, ben ik erna om de 2à3 dagen gegaan (en ook maar 1of 3 x gereden dus ook minder beweging) en na 3tal weken is hij afgevallen.

Hij is niet té mager maar ik maak me zorgen omdat hij langzaam toch afvalt terwijl hij momenteel amper wordt bereden.

Bedankt voor julie reacites. stelt me gerust dat ik niet de enige ben die deze mening deelt. Begon aan mezelf te twijfelen, misschien zag ik spoken :o

Pumpkins

Berichten: 3147
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 15:00

Slowfeeder met fijne maas kan ook goed hoor. Zou mijn persoonlijke voorkeur zijn. Dan doen ze net iets langer over het hooi.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:53

Ik bel maandag da.
Heb gisteren met staleigenaar uitgebreid gesproken. Die beweert dat hij meer dan de 4 andere krijgt en deze alle 4 perfect op gewicht zijn. Ik vind dat hij zelfs nu, na 3 dagen, nog is afgevallen..
Afbeelding

Dit is 3 dagen tussen (onderste is vandaag). Terwijl hij al 1 week elke dag zijn extra voer met bietenpulp etc krijgt.
Afbeelding

Piekosjj

Berichten: 5470
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:39

Hij is inderdaad goed ingevallen maar hij was ook al wel wat schraal (lees: laag in bespiering). Maar ik dacht dat hij nog niet zo lang in training was of niet? Dan is dat namelijk een heel logisch iets. En dit soort dingen ga je inderdaad niet redden met krachtvoer maar met ruwvoer, dus je zit zelf al op de juiste lijn daar in. Een paard moet minimaal 1% van zijn lichaamsgewicht in droge stof ruwvoer krijgen, maar ideaal is 1.5-2%. Ik schat jouw paard in gezond gewicht op zo'n 550kg dus dat zou betekenen tussen de 8-11kg droge stof, wat dan weer omrekent naar zo'n 11-13kg hooi/13-15kg voordroog. Hooi is natuurlijk niet zo zwaar dus dit is echt een flinke bult! Je zou voor de 'grap' eens een weegschaal mee moeten nemen en wegen hoe veel hooi hij krijgt, dan weet je direct waar je aan toe bent.
En tsja, om eerlijk te zijn? Als mijn stalling niet aan mijn voedings-wensen voldoet én de stal eigenaar ook niet mee wilt met mijn wensen had ik echt allang m'n spullen bij elkaar geraapt. Maargoed, ik weet natuurlijk niet hoe jouw situatie hier in is :)

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 07:43

Ik heb zo een hang weegschaal gevonden. Dus straks gaan we wegen!

Hij is inderdaad nog niet getrained (tot nu zadelmak en heel veel boswandelingen voor balans/bomproof)
Helaas ook verkeerd zadel gehad. En dan stress van verhuis + groeien. Heeft allemaal niet geholpen.

Pumpkins

Berichten: 3147
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:51

Kan helaas je foto's niet zien op mijn telefoon, wil je meegeven dat laag in bespiering ook een gevolg kan zijn van te weinig eiwit en dus te weinig ruwvoer. Goed dat je gaat wegen en ik zou echt zelf zorgen voor meer ruwvoer in een hooinet. In mijn slowfeeder gaat 8 ong. 8 kilo hooi. Voor de ochtend en avond hang ik een slowfeeder op. Blijft altijd een beetje in zitten maar mijn paard van 580kilo er toch snel 14 kilo droog voordroog. Voor je beeld; Los op een bult zijn dat twee volle kruiwagens en dan niet die kleintjes maar grote.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:27

Hij krijgt per dag:

7-9kg voordroog.
600/700gr bietenpulp + 500gr mash + water
1.5 kg krachtvoer (graanloos, laag s&z) verdeeld over 2 beurten

Nu voordroog zou nog naar boven, zeker omdat hij hele nacht op stal staat. Zo is zijn buikje ook gevuld voor overdag, zonder voedsel

Ik weet echter niet of hij altijd deze hoeveelheid heeft gehad. Ik denk dat hij minder kreeg. Want ja "de andere paarden krijgen meer krachtvoer (tot 4kg)en (nog) minder hooi. En zij zijn ok.. " zucht

Piekosjj

Berichten: 5470
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:57

Zoals ik dus in mijn post hierboven heb uitgelegd, is de hoeveelheid voordroog te weinig. Paarden zijn gemaakt om de hele dag door kleine beetjes te eten, dus probeer dit hem ook te geven. Staat er echt helemaal niks in de wei meer, nogeneens iets om gewoon op te knabbelen?

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:09

Nee de weide is helemaal leeg, staan een paar sprietjes op. Tot 2 weken geleden was het een grote modderpoel. Ik denk dan ook aan zand in de maag of worminfectie. Gezien ze heir dagelijks 8al uur op staan modder grazen. Phuf ik ben dit zo beu, 1 van de stalgenote ook. De andere komen van het 'klassieke' voersysteem dus voor hen geen (of minder) probleem.

Ondertussen grote slowfeeder besteld zo hoef ik niet 2x per dag naar stal om bij te voeren.

Gisteren kreeg hij om 18u zijn pb mengsel, gaan rijden en terug op weide gezet en om 21u op stal 8tal kg voordroog voor de nacht. Er bleef deze ochtend om 9u30 nog wat van over. Ik heb hem zijn krachtvoer gegeven en hooi bijgevuld tot 9.5kg en expres op stal laten staan zodat hij kon eten. Om 12u terug gegaan, hij at niet meer. Opgezadeld, bosrit van 1u en erna zijn pb mengsel gegeven, dat heeft hij half opgegeten. Heb hem opnieuw buiten gezet. Hiermee lijkt hij dus voldoende te hebben, gezien hij pauzes neemt tijdens het eten en zich er niet op stort. Dat deed hij de voorbije dagen wel als ik zijn bp mengsel bracht, at hij vaak 3/4 of volledig op. Klinkt ook logisch als hij hele dag op weide niets heeft gegeten of zijn hooi op stal al uren op was.

Ik ga morgen toch da bellen, advies vragen. Waarom is hij de enige die afvalt?
Heeft hij echt niet genoeg of is het iets anders? Voeren zoals ik nu doe en nog een 10 dagen afwachten?

Piekosjj

Berichten: 5470
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:25

Hoe veel hooi heeft hij nou gekregen? Die 8 + 9.5 of enkel 9.5? En voor hoe lang heb je dit nu gedaan? Als hij nl een aantal maanden/weken te weinig ruwvoer heeft gekregen en nu goed aan z'n ruwvoer komt moet je niet verwachten dat je met twee dagen resultaat ziet, dat duurt echt wel even. Het afvallen zal zeer waarschijnlijk door te weinig ruwvoer komen, dus dan zou ik het persoonlijk nog even afwachten.
En nogmaals, als je het zo beu bent; is verhuizen geen optie?

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:45

Hoe lang geleden is het dat je bent verhuisd naar daar met hem? Hoe is zijn mest?

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:04

We zijn verhuisd rond kerst. De eerste 2 maanden is hij fel afgevallen maar dat vond ik niet erg. Kwam door stress van de verhuis + meer beweging + enorm gegroeid etc. Erna is hij terug verdikt (zoals op foto van april) door elke dag extra bp mengsel. Dat was ik midden april minder gaan geven (niet meer elke dag), hij was op dat moment op gewicht. Maar sinds is hij dus opnieuw afgevallen.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:39

9,5 kg ruwvoer voor een groot paard is gewoon te weinig ! zeker van voordroog/kuil moet je meer voeren omdat dat meer water bevat als hooi. Dus denk dan aan misschien wel 14 kilo per dag ofzo als ze geen gras eten.
600 gram bietenpulp vervangt net 1 kilo ruwvoer, dan moet hij nog steeds 13 kg ruwvoer krijgen

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:26

En z'n mest?

Pumpkins

Berichten: 3147
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 22:27

Kan hoor, dat jouw paard door gebrek aan ruwvoer meer afvalt dan de andere paarden. Het is maar net hoe efficiënt het verteringstel is en groei, beweging en dergelijken. Maar goed dat je DA raadpleegt, komt misschien nog met andere mogelijkheden. Wormen en zand kunnen ook doen vermageren, maar het voerbeleid is op het moment zeker een belangrijke factor voor het afvallen.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:49

Sinds enkele dagen is zijn ruwvoer fel verhoogd. Er blijft sochtends steeds voordroog over en dan krijgt hij bp mengsel, dat eet hij super graag. Ik trek om de 3dagen foto en daar vind ik hem steeds meer invallen. Da net gebeld, ze komt deze week.

Zijn mest is normaal en hij heeft werkwillige energie, zij vacht glimt weer en hij pubert er op los. Hij eet rustig.
Wel drinkt hij veel, zodra hij op weide komt gaat hij drinken alsook tijdens bosritten in plassen drinken. Verder geen opvallende zaken.

We zoeken het uit!

Piekosjj

Berichten: 5470
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:02

Ik zou je aanraden om niet elke drie dagen een foto te maken, maar eerder elke week of elke 2 weken. Tenzij je paard een skelet is zie je nl op drie dagen zeer weinig verschil en dan ga je je alleen maar dood staren. Ik maakte altijd eens per maand een foto van m'n pony en dan zag je heel mooi de verschillen. En ik heb helemaal niks tegen DAs, zeker niet, maar pas op met voedings adviesen van de oudere garde, deze zijn vaak nog wel 'traditioneel'. Zo werd voor onze 29-jarige pony die flink moest aankomen verteld dat 'ie maar 3kg extra pavo topsport moest krijgen. :n Dat drinken is inderdaad wel opvallend ja! Zou misschien toch iets 'medisch' onder kunnen liggen dan.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 10:45

Bedankt voor de tip! Daar heb ik inderdaad ook naar gekeken. Ik heb deze da genomen (voor dit probleem ) net omdat deze voor natuurlijk bekappen, voeding en verzorging gaat. Net zoals ik :)

YvonneV
Berichten: 8792
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 23:34

heb je zijn mest al op zand gecontroleerd? Zand in de darmen kunnen ze ook van afvallen en omdat hij op zo'n kale wei staat zou hij heel goed zand in zijn darmen kunnen hebben.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:46

da is langs gekomen. We gaan zijn voeding verhogen vooral ruwvoer naar boven. Hij zal per dag 5/6 kg ruwvoer meer eten :)

Hij paniekeerde bij het zien van de naald waardoor we geen bloedafname hebben gedaan. Dus we gaan over een 5tal weken de situatie herbezien en dan eventueel bloed afnemen zodat we meer details kunnen krijgen van zijn actuele toestand.

Lazypony

Berichten: 517
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Ter Aar

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:33

Even een vraag hier, wij hebben een shetlander hengst sinds december overgekocht van de boer, hij had een wormenbuikje dat is nu opgelost met het ontwormen. Maar nu staat hij dag en nacht in de wei met heel kort gras en een speciekuip vol met hooi, hij is sinds een klein tijdje heel erg ingevallen, je kan zijn ribben tellen en je ziet zijn heupbotten iets uitsteken. Wat kunnen we hem bijvoeren om hem op een goed gewicht te krijgen. We willen er ook voor zorgen dat hij meer spieropbouw krijgt en dat hij wat aandikt. Ik heb al veel gelezen maar wil jullie ervaringen even horen. We weten niet heel zeker hoe oud hij is. De boer zei een jaar, de tandarts zei 7 jaar en de hoefsmid zei dat hij nog geen 1,5 kon zijn. :? Dus heeft iemand ideeën of tips die zijn allemaal welkom! :)

Pumpkins

Berichten: 3147
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:56

Zou eerst nogmaals op wormen checken. Was het een rode bloedworminfectie? Kan goed zijn dat hij er nog niet helemaal vanaf is of in het ergste geval; dat de darmen erg waren aangetast en dat er door de worminfectie slecht voedsel opneemt. Overleg met je DA wat je het best kan doen, ik zou zelf aansturen op wormencheck of wormspuit.

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:19

Afbeelding

Wij zyn een jaar veder,
Ben nog niet waar ik wil maar momenteel ben ik blij dat hij al zo aankomt

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:43

Wow die ziet er een stuk beter uit.

Die van mij begint ook weer aan te komen. Staat sinds een paar dagen weer alleen (deze gaat ook weg als ik een goed plekje kan vinden) SInds die andere weg is eet ze veel rustiger en wordt het dus ook beter opgenmomen