[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paljaslaura

Berichten: 2747
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:17

Dat is misschien dan nog wel een idee ja, en dan gaat ie denk ik maar wel gewoon van de brok af

Cemlys

Berichten: 14964
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:26

Ik heb er eentje gehad die natte mest kreeg van de pianissimo. Hier reageerde die daarna wel goed op bonpard colon en lucerne. lucerne zet ook wel wat aan (of tenminste is goed voor de spieropbouw).

Het oudje van 28, naast seniores priores is er nog wat vergelijkbaars, equi... zupa (of iets dergelijks ;)), schijnt ook erg goed te werken en ook een goede ruwvoervervanger. Speedibeet met een schepje slobber erdoorheen voor de smaak werkt hier ook wel

YvonneV
Berichten: 8792
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:51

cupido1996 schreef:
IK kom hier even binnen vallen, heb nooit problemen met het gewicht van mijn 28 jarige merrie gehad, maar zit nu met mijn handen in het haar.

Ze heeft inmiddels een matig gebit, passend bij haar leeftijd en onder controle van tandarts.
Hierdoor eet ze slecht en heel weinig hooi en voordroog. Ze at tot vorige week drie maal daags een emmer seniores priores van Subli. Maar madame heeft besloten dat echt niet meer te willen eten. Inmiddels heeft ze koliek gehad, omdat ze echt niet meer wilde eten. Dierenarts erbij geweest, behandeld met metacam en omeprazol. Toen is ze weer matig gaan eten, een paar plukjes hooi, wat gras (ben niet in de mogelijkheid tot veel weide in deze tijd van het jaar) en ze eet bix. Grasmix krijg ik er ook maar heel slecht in.

Hierdoor zien we haar op dit moment vermageren. Heeft er iemand nog een gouden tip wat we haar zouden kunnen geven.
Zelf heb ik niet het idee dat het gebit de reden is dat ze weigert te eten, maar eerder buikpijn oid. Maar ook met het geven van metacam gaat ze niet beter eten. En aangezien metacam niet bevorderlijk is wil ik dat niet langdurig geven, los van de kosten.

Dus ik ben op zoek naar goede ideeen om haar weer te laten eten. Wie kan mij helpen. Sta voor veel dingen open!


snijmais en http://www.mastersdiervoeders.nl/produc ... enior.aspx

Piekosjj

Berichten: 5469
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 00:13

Yvonne wat een vervelend on-onderbouwde reactie zeg. Misschien is het fijn om volgende keer er even bij te vertellen waarom je deze recommendatie geeft? Heeft cupido er ook nog wat aan en kan ze beter relativeren wat de keuze voor voeding gaat worden. Ook is mais echt de meest beroerde voedersoort die je aan paarden kan voeren want ze kunnen hier in het verteringsstelsel totaal niet mee omgaan. Met als gevolg een knetterheet paard door de gigantische hoeveelheid zetmeel (=snelle energie) en een grote kans op kolieken doordat het veels te snel door het stelsel gaat. Zéker bij een 28-jarig paard zou ik dit dus echt niet doen en al helemaal omdat het paard in kwestie al wat koliekerig lijkt te zijn :n
Overigens is de seniorslobber van Masters wel zeker een aanrader omdat dit een volledige voervervanger is en voornamelijk uit ruwvoer, bietenpulp en olie. Ideale dikmakers die passen bij wat een paard nodig heeft, en zeker olie is een hele goede dikmaker. Over die zupa waar Cemlys het over heeft hoor ik ook vaak goede verhalen over bokt, maar ik heb geen idee wat voor product dit is en wat de ingredienten zijn.

YvonneV
Berichten: 8792
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 06:33

Ik heb mijn oudje van 33 jaar jarenlang op advies van de dierenarts snijmais bijgevoerd, nooit problemen mee gehad.

Omdat ze door haar slechte gebit geen hooi meer kon eten kreeg ze zo toch nog wat extra vezels binnen.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:48

meede dankzij jullie advies is kareltje onwijs opgeknapt:
[ITP] dan toch eindelijk even voorstellen, Cestino Rosa MDM
hij krijgt nu sochtends en savonds lucerne 1/2veulenbrok 1/2basisbix en na het werken 1/2natures best (voorheen sportmuslie)
en we zijn toen kuil bij gaan voeren, maar omdat de nieuwe oogst graszaadhooi nog niet binnen is staan ze nu op weidehooi

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:59


Sunriseee
Berichten: 60
Geregistreerd: 20-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:38

Misschien dat hier ook mensen zijn die voeradvies voor mijn paard hebben?
Het gaat om een rille, 4 jarige KWPN merrie van +/- 1.70 en 503 kg (dinsdag gewogen).
Ze is sinds ik haar heb altijd wel aan de dunne kant geweest, maar wordt nu echt mager en dat kunnen we nu echt niet gebruiken i.c.m. een holteontsteking.

Van de week zijn we naar Emmeloord geweest voor een mogelijke kieswortelontsteking. Ze krijgt nu antibiotica en staat op pijnstillers. Aan het gebit van de merrie is niks te zien en behalve het kuil eet ze goed (gaat al beter). Uit het mestonderzoek kwam niks bijzonders, maar ze heeft voor de zekerheid nog een wormenkuur (Equest) gehad.

Vandaag is ze weer voor het eerst op het gras geweest, maar hier staat niet veel. Ze krijgt zoveel mogelijk onbeperkt kuil (wisselende kwaliteit), wat ze dus niet altijd goed eet. Verder krijgt ze 0,5 kg basisbrok verdeeld over 3 voerbeurten en ben ik weer aan het opbouwen met Speedibeet (nu ongeveer 1 kilo per dag). Ze komt op dit moment zo'n 6/7 uur per dag eruit, wat langzaam wordt opgebouwd nu ze weer op het land kan, en wordt momenteel niet getraind.

Ik ben sowieso van plan om een goed pak hooi bij een vriendin weg te halen, om te kijken hoe ze daar op reageert. Verder heb ik het idee dat ze het beter deed op een zak bietenpulp van een ander merk, dus als de Speedibeet op is, wil ik daar weer op over gaan. Merrie staat van zichzelf snel te stuiteren en heeft dus geen voer nodig waar ze nog drukker van wordt. Tevens heeft ze een wat gevoelige maag.

Ik hoop dat jullie ideeën hebben. Ik kom zo veel verschillende dingen tegen dat ik niet weet waar ik aan moet beginnen....
Laatst bijgewerkt door Sunriseee op 14-04-16 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:42

Je zou sowieso luzerne kunnen toevoegen. Een emmer per dag, mijne wordt er niet heet van en die wordt al heet van het kijken naar brok. En daarbij nog wat olie?

Sunriseee
Berichten: 60
Geregistreerd: 20-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:47

Jester_ schreef:
Je zou sowieso luzerne kunnen toevoegen. Een emmer per dag, mijne wordt er niet heet van en die wordt al heet van het kijken naar brok. En daarbij nog wat olie?


Ik had al naar Luzerne gekeken, maar ik zie veel verschillende merken en soorten. Welke geef jij aan die van jou en geef je dat zo of i.c.m. brok?

Hetzelfde met olie. Wat voor olie kan ik dan het beste geven en gewoon een scheutje?

Bedankt voor de tips! Met alle stress hier lukt het mij in mijn eentje niet zo goed om alles uit te pluizen..

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:50

Maakt op zich niet veel uit? Ik heb van hartog de luzerne. En kan beide, mijne eet het ook los op maar je kan het ook met brok doen!

Ik gaf altijd gewone olie, zonnebloemolie en dan een flinke scheut :j

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:07

Lucerne, olie en bietenpulp inderdaad, naar wat ik begrepen heb, kun je dan beter ook wat zemelen bij geven ivm de scheve calcium- fosfor verhouding die je anders voert, maar dat weten andere mensen in dit topic beter dan ik..
Ik doe met 1 fles zonnebloemolie vd aldi een dag of 5-6
Daarbij geef ik veulenbrok, die schijnen geen energie te geven, die van mij is inderdaad nog steeds heerlijk relaxed.
Ik voer nu sinds 2 weken marstall force vitaminebrokjes, wel te veel, 2 schepjes per dag, maar nu sinds een kleine week merk ik echt dat ze gaat glimmen en er beter uit gaat zien, al komt dat mogelijk oom gedeeltelijk doordat er al een boel wintervacht uit is...
Dus een vitaminekorrel is voor jouw merrie wellicht ook nog aan te raden, omdat daar ook niks in zit waar ze heet van wordt.

Sunriseee
Berichten: 60
Geregistreerd: 20-10-15

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:39

Zemelen krijgt ze inderdaad al door de bietenpulp heen.
Ik ga luzerne en olie halen en zal me ook even verdiepen in de veulenbrok en vitaminekorrels.
Bedankt voor de tips!

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:01

Bestaat er iets wat eetlust opwekkend werkt voor paarden?
Betreffende paard is gezond, tanden worden elk jaar nagekeken en is ontwormd.

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:42

Ik voer niet alle dagen slobber maar als ik dat langer dan 3 dagen niet voer eten ze hun hooi ook minder goed op. Ik prbeer minimaal 1x per 2 dagen slobber te voeren

lotje_elmo
Berichten: 377
Geregistreerd: 06-12-13

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:41

Hoi allemaal!
mijn paard is iets te dun. ik zou haar graag slobber bij willen voeren.
Maar ik weet niet of ze het lekker vind want ze is een beetje kieskeurig.
Duss weet iemand waar ik een proefzakje slobber kan krijgen?

Anoniem

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 20:55

Pavo doet dat wel en marstall denk ik ook.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:46

Jester_ schreef:
Mijn paard was precies zo lisa, ik ben hem speedibeet met luzerne erbij gaan geven en hij ziet er stukken beter uit nu!


He Indoctro bloedlijn bij je paardje ?


Effe update:
Paardje doet het heel fijn op dagelijks speedibeet, magnesium en wat müsli.
Naast de voordroog van stalhouder, heeft hij netje met hooi tussen voorbeurt in voor maagvulling.
Hij voelt zich een hele stoere kerel _/-\o_

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:57

Mijn 5jarige ruin vermagert snel. Graag wil ik advies. Eet hij te weinig of is het iets anders en bel ik da?

Geschiedenis
* sept 2015 gekocht, dus verhuist en stond 24/7 op gras, alleen. Laat bloeier. Kreeg veulenbrok en er werd 3x 20min mee gereden. Weinig bespiering, babyvetjes
* dec 2016: verhuisd naar dichterbij. Kale weide 9u tot 17u (helaas geen gras meer na 2 weken, volledig stuk gelopen). Over 2 weken zullen ze EINDELIJK voordroog bijvoeren gezien er dan pas schuilhok staat. Dit is meermaals besproken geweest, maar staleigenaar wil momenteel geen hooi/voordroog bijvoeren zolang er geen schuilhok staat. Zucht.
Hij staat er met 4 andere paarden. Waarvan eentje speelkameraadje dus hij crosst en steigert continu, dus verbruikt meer. Door verhuis, groeien en meer beweging was hij vermagerd. Dit is al veel beter. Energie heeft hij voldoende, ook ohz. Werkt momenteel 2x week aan longe gezien we wachten op nieuw zadel. Dus heel licht werk momenteel.

voer momenteel
9u: 3/4 schep sport zero mix (graanloos, laag zetmeel en suikergehalte, energierijk)
9u15-18u: buiten
18u: voordroog (grote hoop maar eet hij slechts 3tal uur van)
19u (geef ik zelf): 1kgbietenpulp en 1kg mash geweekd + kopje olie

Hiermee komt hij aan, zodra ik de 19u voerbeurt verminder of weghaal valt hij af. De andere paarden krijgen "traditioneel" telkens 2 schepper basisbrok per voerbeurt. Ik wil krachtvoer beperken. Mijn idee is dat hij eigen te dik zou moeten worden? Of dat hij toch meer nodig heeft en dus met (veel) meer hooi wel op gewicht zou blijve? Of zou dit toch voldoende moeten zijn? En is het misschien toch beter om da te bellen?

Pumpkins

Berichten: 3147
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:09

Krijgt hij maar 1x per dag voordroog die hij in 3 uur op heeft? Kan je om 19.00 niet nog een hooinet ophangen volgepropt met voordroog. Liefst zover dat hij in de ochtend nog heeft. Kan je de bult voordroog wegen? Dan weet je beter hoeveel hij binnen krijgt, waarschijnlijk veel te weinig is.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 00:10

Ik denk dat je antwoord zelf al wel weet, zeker als je aangeeft dat hij naast 2x "krachtvoer" en 3 uur voordroog ook nog 21 uur niks eet, aangezien de wei kapot en kaal is :o

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 00:19

Ik vermoed idd dat te weinig ruwvoer de reden is. Maar ik krijg wenig begrip van staleigenaar. Heb het meermaals uitgelegd en gevraagd. Helaas geen verandering. Zucht!

Ik woon op 2km en momenteel ga ik bijna dagelijks ochtend en avond om bij te voeren. Ik ben ook controlefreak, heb altijd een andere (steeds gegronde) mening waardoor ik vaak als heel tegendraads overkom. Ik sta op punt om te zeggen dat ik zelf voer ga regelen. Maar het zou veel fijner zijn indien mijn vraag gewoon wordt uitgevoerd zoals ik het wil. Daarvoor kies en betaal ik ook voor volpension.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 00:38

Wanneer ik tegen zo'n muur van onbegrip aan zou lopen, zou ik op zoek gaan naar een plekje waar ik ze wel met een gerust hart kon achterlaten :o

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:51

Verhuizen is momenteel geen optie. In principe is hij er gelukkig. Hij glanst, speelt, loopt buiten, grote stal en heeft energie. We staan op kleinschalige boerderij/stal. Meer luxe voor hem dan voor mij maar hij komt tenminste buiten en speelt de hele dag. En de sfeer tussen stalgenoten is super. Het enige probleem is het hooi.

Mijn vorig paard overleed aan koliek, die heb ik ook zien aftakelen en sterven. Dus ik ben nogal paniekerig als het over voeding gaat.

Ik weet ook niet meer hoe dit duidelijk te maken. Sinds januari vragen we voor bijvoeren van hooi overdag. Gezien ik smorgens voor 1ste voerbeurt kom of savonds na laatste voerbeurt, zie ik niet wat ze geven van hoeveelheid krachtvoer en hooi. Ik stel enkel vast dat het hooi steeds op is wanneer ik aankom rond 19h30. De rest (zijn kleinere en iets oudere paarden) heeft vaak nog klein beetje over. Dus in mijn ogen is het gewoon niet genoeg hooi/voordroog. Gezien mijn paard de enige is dat afvalt (rest krijgt veel meer krachtvoer), krijg ik nu het antwoord om da te raadplegen en krachtvoer te verhogen. Nee! ik wil méér hooi en minder krachtvoer -O-

Pumpkins

Berichten: 3147
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:57

Als je graag op de stal wil blijven staan, zou ik snel zelf hooi regelen en sochtends en savonds bijvoeren in een hooinet.