[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:43

Die van mij is al tijden zo, mag weinig krachtvoer ivm heet zijn. Ene keer is erger dan anders, hij heeft net een groeispurt gehad. Hijs verdr gezond, geen wormen etc en glimt als een spiegel. Ik train gewoon door en probeer verschillende voersoorten. Ik heb eigenlijk altijd rankenpaarden die prima bijtrokken op slobber, terwijl hij daar een hete bom van wordt. Ik train dus gewoon door en probeer nu speedibeet

Irene_S

Berichten: 225
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Emmen

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:49

Ok top! Ik wilde vandaag ook weer gaan rijden, gisteren even los gehad in de bak en hartstikke blij, vrolijk en bokken. Benieuwd naar je ervaringen met speedibeet, hoor er alleen maar geode dingen over. Ik ben pas net extra Luzerne gaan voeren, wil niet direct vanalles te snel aan zijn dieet aanpassen.

Spenk
Berichten: 21814
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:31

Ik heb goede ervaringen met speedibeet voor een dun paard die wel flink gereden wordt :)

Dit in combi met een goede muesli voor schrale paarden (ik gaf cornmuesli van marstall) en lucerne.

Het is nu allemaal niet meer nodig en hij loopt nou M1 dressuur op enkel hooi, lucerne en vitaminebrokje.

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:37

Hier krijgt hij onbeperkt hooi nu, 3 scheppen pianassimo en 2/3 brok en lucerne. Als ik er niet ben 2 scheppen, geef na het rijden 1 schep en dan nu een halve schep Speedibeet. Als hij te rijden blijft bouw ik het op met nog 1/3 brok en 1 schep speedibeet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:50

Ik vind het nogal een aardige hoeveelheid muesli/brok. Geen wonder dat ie heet is.
Zou er flink wat vanaf halen, en dat vervangen door luzerne en/of speedibeet...

edit: of probeer seniores priores, eventueel met een scheut olie erdoor.

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:36

Ik heb al veel geprobeert maar juist de piananissimo doet hij het super op. Daar moet je best veel van voeren (ruim 4 kilo) begonnen juist met weinig en hij is nu helemaal niet heet (oke wel maar dat krijg je er niet uit, wel te rijden) en probeer nu met wat bij te voeren en kijken wat hij daarop doet

Ufurio4e

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:38

Gun een voersoort minimaal een maand de tijd om zijn werking te laten zien. Voer niet van alles door elkaar anders kun je ook niet zien wat wel en niet werkt

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:05

Vind het ook nogal wat aan krachtvoer inderdaad Jester.. Al eens geprobeerd hoe hij het doet op gewoon een vitaminebrok aangevuld met meer hogere hoeveelheid speedibeet? Eventueel met nog een beetje muesli erbij voor wat extra energie en/of herstel voor na de training? Als hij zo heet is hoeft die hoeveelheid muesli toch eigenlijk niet lijkt me? Al gekeken naar wat hij aan vitamine E krijgt over zijn gehele rantsoen? Dat kan in ieder geval wel helpen in het spierherstel en de ontwikkeling, helemaal omdat hij ook nog redelijk stevig aan het werk moet ;)

1 schep droge speedbeet gaf bij mijn merrie in principe wel het gewenste effect, ze werd wel zichtbaar voller. Enige puntje was dat ze het na verloop van tijd niet meer at :')
Ik ben sinds een paar dagen begonnen met SP, wordt met smaak gegeten dus ik ben blij! Ben benieuwd of ik binnenkort verschil kan zien :j

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:06

Dit staat bij piannissimo:

Cavalor Pianissimo steeds naast voldoende hooi (minimaal 5 kg).
Als onderhoudsvoer voor paarden: max. 400 g per 100 kg lichaamsgewicht
Paarden die lichte arbeid verrichten: max. 500 g per 100 kg lichaamsgewicht
Paarden die middelzware arbeid verrichten: max. 650 g per 100 kg lichaamsgewicht
Het dagrantsoen is afhankelijk van de prestaties, het ras en het ruwvoederrantsoen.

Hij doet wel meer dan lichte arbeid maar moet dus dan al 3 kilo per dag krijgen. Dat krijgt hij nu aangevuld met 2/3 basisbrok op een dag. Dat lijkt me niet extreem veel, je voert vab pianissimo gewoon een grote hoeveelheid. Hij doet het er echt fijn op vandaar dat ik er niet vanaf wil..

En dan speedibeet als extra, nu een halve droge schep en dat iets opbouwen (geleerd op te bouwen met pulp)

Anoniem

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:11

muesli zet niet aan. brok ook niet.
zulke grote hoeveelheden krachtvoer zijn voor geen enke paard goed...

Eloya

Berichten: 5202
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:04

Mijn leasepaard bella is een 17 jarige belgisch trekpaard merrie,
Zij kreeg 14 kg hooi per dag maar is toch erg schraal geworden in de winter, je ziet de ribben erg goed. Nu krijgt ze 20 kg en gaan ze kijken hoe ze het hier op gaat doen

Na werk krijgt ze 1 schep senioren muesli, en in de avond ook 1 schep of slobber.
Wij zijn benieuwd of alleen hooi het gaat doen, de hoefsmid die veel ervaring met trekpaarden heeft gaf aan dat de eigenaren nu niet iets met andere voeding naast het hooi moesten doen ivm teveel door elkaar voeren, ook geen vitamines bijgeven in de vorm van spuit of supplement. Wat denken jullie daarvan?

Lucerne lees ik hier veel over, misschien kan ik dat nog aangeven bij de eigenaren of dat iets zou zijn.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:12

Anoniem schreef:
muesli zet niet aan. brok ook niet.
zulke grote hoeveelheden krachtvoer zijn voor geen enke paard goed...



klopt....ze kunnen er mager van worden en het belast de nieren onnodig

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:50

Jester_ schreef:
Hier sinds een paar dagen aan de speedibeet. Het wisselt een beetje per dag hoe die eruit ziet maar hij blijft gewoon schraal

[ Afbeelding ]


Nu een goeie 2 weken aan de speedibeet en luzerne

Afbeelding

Pumpkins

Berichten: 3147
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:16

Zo dat is al echt een verschil, mooi!

Cemlys

Berichten: 14965
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:16

Hier doet mn pony het ook beter. Dierenarts voor een tweede keer erbij gehad voor het gebit. Hooi eten gaat alweer wat beter.
Hij krijgt nu grasmix/lucerne van hartog in zo n 60l speciekuip. Half tot 3/4 vol 2-3 x per dag. Wat krachtvoer betreft nu nog 2x daags een schep fokkerijmuesli (voorheen ook cornmuesli in combi met merriebrok gehad), de seniores hebben we inmiddels achterwege gelaten.
Hij mag nog aan bespiering bij maar het gaat aardig de goede kant op
Afbeelding
Hier paar weken ervoor
Afbeelding
In december was hij mager over de rug, ribben te voelen (maar dikke wintervacht en weinig bespiering op de achterhand meer)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:54

Hoi, ik kom dit topic even binnen vallen. Dan hoef ik geen eigen te maken.
Ik heb een Haf en een shetje.
Shetje is aan de dunne kant, omdat de Haf hem het eten voor zijn neus weg eet. En dat zachtgekookte eitje laat dat altijd maar toe. Nou is de Haf ook wel een dominant paard....
Ik voer soms 4 bulten hooi, soms 8. Heb maakt niet uit hoeveel stapels ik maak en hoever ik ze uit elkaar leg.
a) Als ik ze te ver uit elkaar leg wil Shet niet ver bij de Haf vandaan... Dus gaat staan kijken hoe Haf aan het eten is.
b) Leg ik ze te dichtbij dan laat Haf Shet niet eten, want dan zijn alle bultjes voor hem. Denkt hij...
Ik denk, dan voer ik ze wel apart. Maar dat gaat ook niet, want zodra ik ze uit elkaar haal slaat de stress toe en eet Shet niet meer, omdat hij graag bij Haf wil zijn. :( Ik weet niet meer zo goed hoe ik dit moet aan pakken.... Iemand tips?

Cemlys

Berichten: 14965
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:18

Kun je geen scheiding maken waar shet onderdoor kan, maar had niet. Zodat ze toch dicht bij elkaar kunnen zijn? Shet je toch een beetje apart lucerne bijvoeren? Slowfeeder zetten of hangen zodat haf lingerie rustiger gaat eten

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:07

Hier is de pony inmiddels verhuisd naar een pensionstal, zodat ik hem elke dag kan werken. In combinatie met een goed voederschema zorgt dat ervoor dat hij nu flink bespiering begint op te bouwen :)

Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 13:14

Cemlys schreef:
Kun je geen scheiding maken waar shet onderdoor kan, maar had niet. Zodat ze toch dicht bij elkaar kunnen zijn? Shet je toch een beetje apart lucerne bijvoeren? Slowfeeder zetten of hangen zodat haf lingerie rustiger gaat eten


Ik voer hem nu apart en na een paar keer viel het kwartje en at hij rustig zijn mandje hooi leeg in de stal, zonder naar James de hinniken!
Maar wel heel erg rustig... -O- Hij heeft er een uur over gedaan!! Geen wonder dat hij bijna niks binnen krijgt. In die tussentijd heeft James zijn portie op en vreet dat van Bliksem op als ze samen staan.

Ik heb contact gelegd met een paardentandarts via de mail, telefoon werd niet beantwoord. Zal wel druk zijn. Nu even afwachten wanneer de afspraak plaats vindt. *\o/* *\o/*
Nu alleen nog even de dierenarts regelen voor ontworming, en entingen. :j

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:54

31 maart komt de tandarts :)

Jientis
Berichten: 454
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:42

Anoniem schreef:
muesli zet niet aan. brok ook niet.
zulke grote hoeveelheden krachtvoer zijn voor geen enke paard goed...


Ik moet toch zeggen dat mijn oudje heel fel is bijgekomen van de 18 + hoor.
Hij kreeg voordien ook al onbeperkt hooi en hele dagen op het gras enzo maar was vorige zomer erg vermagerd. Is ondertussen zeker 150 kilo bij en dat voornamelijk door de pavo 18+ die ik als slobber geef!
Zeer tevreden van en hij eet het echt heel graag.

Ufurio4e

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:06

Mijn paard is ook bijgetrokken van de pavo sports meusli

xLisaa

Berichten: 567
Geregistreerd: 05-03-06
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:38

Hallo, ik heb even een vraagje. Ik heb een vierjarige die er in principe goed uit ziet, maar hij mag wel wat meer body krijgen. Uiteraard moet dit getraind worden, maar ik wil hem graag een handje helpen. Hij krijgt momenteel 1 kilo basisbrok, 1 kilo sportmuesli en onbeperkt hooi. Ik zit te twijfelen om hem bij te voeren met luzerne of speedibeet of om hem een supplement te geven voor spieropbouw. Heeft iemand advies waarmee ik de spieropbouw kan ondersteunen?

Piekosjj

Berichten: 5470
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:20

Lisa, ik denk dat jouw beste recept tijd en de juiste training is. Hij is pas vier, en dan is het echt niet gek dat paarden nog wat smal en schraal zien, ze zijn vaak op die leeftijd nog bezig om in de hoogte te groeien! Ik vind dat hij al best wat krijgt in de vorm van krachtvoer, en hij zou hier uit zeker de juiste voedingsstoffen uit moeten zien te halen. Ruwvoer bijvoeren kan natuurlijk nooit kwaad! Dan zou ik voor luzerne (alfalfa) kiezen, omdat dit van nature veel eiwitten bevat. Beetpulp is nl niet veel meer dan een vulling. :)

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:53

Mijn paard was precies zo lisa, ik ben hem speedibeet met luzerne erbij gaan geven en hij ziet er stukken beter uit nu!

Afbeelding

Afbeelding