[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:34

Ik heb dit jaar voor het eerst met een mager paard gezeten.
Tanden gecontroleerd, wormkuur gegeven, bleef mager.
Toen heb ik een deskundige gevraagd wat te voeren, hij zei me dat ik pianissimo van Calavor kon voeren. De zak is bijna op en meneer heeft weer meer vlees op de ribben Lachen
Ben er dus heel erg tevreden over!

x_dootje_x

Berichten: 69
Geregistreerd: 02-11-07
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:42

Wat een handige tips allemaal joh.
Dit wil gewoon even zeggen, omdat mijn verzorgpaard nogal dun was. Ging ik even zoeken of er wat te vinden was hier. Echt handig. Ik ga ff wat proberen Tong uitsteken

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:28

Nou na alle zoekfuncties gezien te hebben en overleg met staleigenaar hebben we besloten dat paardje snachts apart staat van de groep zodat we goed weten hoeveel hooi die eet (en misschien eet hij dan ook wel meer). Daarnaast krijgt ie een halve schep maismeel als slobber en 1/2 kg strucomix en 1/2 piannisimo en daar bovenop nog 200 gram Subli EM.
Meer krachtvoer kan niet echt aangezien hij maar 1 keer per dag kan eten Lachen.
Ben benieuwd of dat ie aan gaat komen!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:57

Maar één keer per dag eten? Verward Ik zou proberen de porties over minimaal 2 keer te verdelen... Een paard is er niet op gemaakt om maar één keer per dag te eten. Lachen

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:04

MarjoEisla schreef:
Nou na alle zoekfuncties gezien te hebben en overleg met staleigenaar hebben we besloten dat paardje snachts apart staat van de groep zodat we goed weten hoeveel hooi die eet (en misschien eet hij dan ook wel meer). Daarnaast krijgt ie een halve schep maismeel als slobber en 1/2 kg strucomix en 1/2 piannisimo en daar bovenop nog 200 gram Subli EM.
Meer krachtvoer kan niet echt aangezien hij maar 1 keer per dag kan eten Lachen.
Ben benieuwd of dat ie aan gaat komen!


1 keer per dag eten? Als je daar nou eens verandering in zou brengen, wordt hij vast wel dikker.

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:44

Nou hij krijgt wel de hele dag door ruwvoer maar het is niet mogelijk om meerdere keren per dag krachtvoer te krijgen.
Dit omdat hij niet op stal staat maar gewoon in een groep met ijslanders

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:09

ik heb ook een merrie die ontzettend veel is afgevallen en waarvan je de botten overduidelijk ziet uitsteken. gelijk extra hooi en pulp erbij, maar ze bleef afvallen Nagelbijten / Gniffelen
donderdag de dierenarts wat bloed laten afnemen en nu horen we morgen/overmorgen of er intern wat dingen niet in orde zijn.

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:26

Ik zoek wat advies , Ik werd geadviseers om mijn paard pulp te geven . Hij is heel mager geworden en word helaas niet dik met meer hooi, zijn kont is ingevallen en je voelt zijn ribben Boos! nou vroeg ik met af hoeveel pulp mag een paard van 1.70 hebben? hoe moet je het voorbereiden ed?

x_Katja_x

Berichten: 1491
Geregistreerd: 10-04-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 15:03

Ik lees ook even mee.

Heb een paard van 3,5 die nu ook "echt" aan het werk moet en daarom erg in is gevallen.
Hij krijgt nu 2x per dag 1,5 kilo sportbrok met wortels en bergen hooi maar hij eet daarvan alleen de lekkerste plukken en laat de rest liggen.. Probeer z'n hooi altijd zoveel mogelijk uit te pluizen maar ik kan dit niet 3x per dag voor hem doen.

We zijn trouwens ook net verhuist naar een andere stal en zijn eetgewoontes/tijden zijn nu sinds kort ook veranderd.

Meer mensen met jonge paarden die hier ervaring mee hebben?

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:51

Pelryo schreef:
Ik zoek wat advies , Ik werd geadviseers om mijn paard pulp te geven . Hij is heel mager geworden en word helaas niet dik met meer hooi, zijn kont is ingevallen en je voelt zijn ribben Boos! nou vroeg ik met af hoeveel pulp mag een paard van 1.70 hebben? hoe moet je het voorbereiden ed?


Als je pulpbrokjes hebt moet je ze zeker een paar uur laten weken in water! Pulp zet wel behoorlijk uit, 1 schep pulp is geweekt een hele volle emmer. Hoeveel je precies kan geven weet ik ook niet. Ik meng de pulp voor mijn paard altijd met brokken of met slobber, want anders lust ze het niet. Mijn paard 1.60 krijgt 2 x per dag een kwart schep pulp.

Jive01
Berichten: 31
Geregistreerd: 10-07-07

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:55

ik zou ook graag willen weten wat ik het beste kan doen om mijn arabier op gewicht te krijgen,

ze is 4 1/2 jaar en 1,55 ik heb haar nu ongeveer 7 weken en ze was al dun toen ik haar kocht,
ze rijd ongeveer 4 x per week een uurtje, ze staan nu de hele dag met z'n alle in de bak, met hooi tot hun beschikking.
ze krijgt bijna bijna 2 kilo bix verdeeld over twee keer voeren bijna de hele dag door hooi en s'avond ook nog wat kuil,

wie heeft er een idee om haar op gewicht te krijgen?

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:24

Probeer het hooi te vervangen door kuil, daar zit meer in. Naast de brok kun je misschien slobber geven met maismeel erdoor gemengt (moet je apart kopen) en daar 2 keer een halve kg van geven (1 kg met flink water word al 1/3 emmer en dus iets van 2-3 kg!)

Persevero

Berichten: 2349
Geregistreerd: 17-09-05

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:56

Pelryo schreef:
Ik zoek wat advies , Ik werd geadviseers om mijn paard pulp te geven . Hij is heel mager geworden en word helaas niet dik met meer hooi, zijn kont is ingevallen en je voelt zijn ribben Boos! nou vroeg ik met af hoeveel pulp mag een paard van 1.70 hebben? hoe moet je het voorbereiden ed?


hej ik geef mijn paardje ook pulp in de winter
ik ben gegonnen met een halve kilo vermeng met ongeveer een halve emmer water (er werd mij verteld 2 liter op 1 kilo. alleen ik vond het dan soms nog te droog aanvoelen)
ik heb het toen verhoogd tot 1,5 kilo per dag . dat doe ik dan in een emmer en die doe ik tot aan de nok toe vol met water.
ik maar het altijd een dag van te voren klaar en ga er eerst met mijn handen in om te kijken of er nog wat water over is zo niet dan vul ik nog een beetje water bij. zodat ik zeker weet dat het nat genoeg is.

er zullen ook wel dagen bij zijn geweest dat ze 1,75 kilo kreeg. en ze is 163.
ze krijgt daarnaast 2x hooi
2x kilo brokken/maisvlokken
en nog wat wortels of zemelen zo tussendoor

ik moet wel zeggen dat ik na een week, na het voeren van de bietenpulp, al verschil kon zien.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:42

ik ben indi nu net begonnen te rijden en merk echt dat ze daardoor afgevallen is. ze krijgt hooi, en kruidenmuesli. wat kan ik haar geven om extra energie te geven en wat aan te laten komen?

ze krijgt al soms maïsmeel. wat raden jullie aan?

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:23

Ook ik meld me.

Mijn paard van 1.64 is van zichzelf al niet te dik, maar sinds een aantal dagen beginnen de ribben toch echt uit te steken(om het maar even zo te noemen)

Ze heeft een paar weken geleden voor het laatst haar wormenkuur gehad.
Gaat ieder jaar naar de tandarts.
Veulen is er net 3,5 maand bij weg.
Ook sinds 3,5 maand op een nieuwe stal.
Glimt wel supermooi, en heeft totaal geen wintervacht.
Altijd opgewekt en vol energie.

Rantsoen:
1-2 kg Pavo condition extra
onbeperkt goede kwaliteit hooi.

Helaas kan ik haar op stal geen kuil bijvoeren, want dat ruikt te erg waardoor het bij die mensen in huis ook helemaal naar kuil ruikt.
Maar als ze in de bak loopt dan gooi ik er wel vaak een bult kuil neer wat ik dan bij de koeien weg haal.

Ze wordt ongeveer 3x per week gereden en dat is meer een beetje recreatief.

Ik heb al verschillende dingen voorbij horen komen, maar wat zou het beste zijn voor deze merrie?

Linda_E

Berichten: 549
Geregistreerd: 07-12-07

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:23

Ook ik heb een merrie die altijd te dun was (maar wel in goede conditie trouwens). Ze was ook altijd erg zenuwachtig.
Ik heb de oplossing gevonden om haar dik te houden namelijk het volgende:

Omega 3 olie (vis olie) speciaal voor paarden. Dit zorgt er voor dat de maag en darmen meer voedingstoffen opnemen uit het voer dat ze opeten. Mijn merrie had ook altijd "koeiepoep", het spoot er soms uit. Vooral in de zomer als ze in het gras liep (en wij houden ze heel strikt op rantsoen in de zomer dus teveel gras kreeg ze nooit).

Muesli van Havens (energie vrij, geen haver). Dit voer ik ook erbij om haar dik te houden.

Tevens krijgt ze op de dagen dat ik train sochtends een kruidenmix door haar voer wat tegen de stress is. Dit slaat ook super aan. Ze is sinds vorig jaar niet meer mager geweest en een stuk relaxter geworden tijdens het rijden.

Haar mest is nu ook niet meer zo dun.

Ik raad jullie echt aan om die Omega 3 olie (kun je bij de paardendrogist krijgen) eens te gebruiken, het kan geen kwaad en is echt de moeite waard om te proberen!!

zapper
Berichten: 55
Geregistreerd: 21-02-08

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:18

hi mijn zappertje is ook redelijk dun voor hij bij mij kwam stond hij met zn susje op een weide en zag afentoe iemand die kwam vooeren.
nu is hij 30 kg bij gekomen en train ik hem zzijn schoft hoogte is 160.
hij krijgbinne kort m,ais vlokken bij gevoerd is dat goed?
en wat is eigenolijk een streven gewicht voor zon paard?
zn ras is half arabir en nog iets dus hij is fell zat.
gr.

Olijkje

Berichten: 1334
Geregistreerd: 28-01-07

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:03

Mijn pony is ook ingevallen, ze ziet er slecht uit. Maar we voeren haar 2 kilo biks per dag, ze staat in de wei (die is erg kaal, met hooi) en krijg volop hooi en voederbieten. Ze heeft geen wormen en haar tanden zijn gezond.
Vorig jaar winter was ze veel voller en zag ze er mooier uit.
Wat moet ik doen? Mij werd gezegd dat ik iets bij moest voeren, voederbieten ofzo, dat vindt ze lekker, maar ze is nog niet dikker..

Niisj
Berichten: 1264
Geregistreerd: 29-06-07

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:54

Pelryo schreef:
Ik zoek wat advies , Ik werd geadviseers om mijn paard pulp te geven . Hij is heel mager geworden en word helaas niet dik met meer hooi, zijn kont is ingevallen en je voelt zijn ribben Boos! nou vroeg ik met af hoeveel pulp mag een paard van 1.70 hebben? hoe moet je het voorbereiden ed?

Hey
Je mag wel zijn ribben voelen hoor, je mag ze alleen niet zien ! Kan je ze een beetje voelen is je paard goed van conditie. Voel je ze niet is hij te dik & kan je ze tellen dan is ie te mager. Maar een ingevallen kont wijst wel op te mager zijn. Had mijn merrie vroeger ook.
De pulp mag je ongeveer tot 1 kg- 1,5 kg / dag voeren naast zijn normale rantsoen.
Een scheutje plantaardige olie over zijn voer zou ook kunnen helpen. Olie is een dikmaker. Je kan verschillende oliesoorten gebruiken zoals: lijnzaadolie, omega olie, zonnebloemolie, maisolie, Lijnzonolie enzovoort ...
Maisvlokken bijvoeren kunnen ook helpen. Kant & klare slobber voeren kan ook helpen.
Ik noem alles op wat ik weet ... Tong uitsteken
Als er iemand je aanraad om maismeel bij te voeren, raad ik je dit af omdat paarden dit heel moeilijk kunnen verteren. Met verteren verbruiken ze ook energie & als dit moeilijk gaat, zal dit je niet helpen je paardje te laten aankomen. Ze kunnen er trouwens ook koliek van krijgen.
Toen mijn merrie te mager was heb ik haar ook een vitaminen supllement bij gegeven.
Succes !

Niisj
Berichten: 1264
Geregistreerd: 29-06-07

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:56

Olijkje schreef:
Mijn pony is ook ingevallen, ze ziet er slecht uit. Maar we voeren haar 2 kilo biks per dag, ze staat in de wei (die is erg kaal, met hooi) en krijg volop hooi en voederbieten. Ze heeft geen wormen en haar tanden zijn gezond.
Vorig jaar winter was ze veel voller en zag ze er mooier uit.
Wat moet ik doen? Mij werd gezegd dat ik iets bij moest voeren, voederbieten ofzo, dat vindt ze lekker, maar ze is nog niet dikker..

Een scheutje plantaardige olie over haar voer doen kan helpen. Olie is een dikmaker.

Niisj
Berichten: 1264
Geregistreerd: 29-06-07

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:58

zapper schreef:
hi mijn zappertje is ook redelijk dun voor hij bij mij kwam stond hij met zn susje op een weide en zag afentoe iemand die kwam vooeren.
nu is hij 30 kg bij gekomen en train ik hem zzijn schoft hoogte is 160.
hij krijgbinne kort m,ais vlokken bij gevoerd is dat goed?
en wat is eigenolijk een streven gewicht voor zon paard?
zn ras is half arabir en nog iets dus hij is fell zat.
gr.

Maisvlokken bijvoeren kan idd helpen. Ook kan je plantaardige olie over zn voer geven. Olie heeft de goede eigenschap van energie te geven die controleerbaar blijft dus hij zal er niet feller van worden. Olie is een dikmaker.
Het streefgewicht voor een arabier is ongeveer ...500kg volgens mij ...maar hangt ook af van de bouw, het geraamte & de schofthoogte.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 00:34

indi is weer te mager. ik geef haar nu ook olie bij op aanraden. ik heb er ook een topic over geopend. wel jammer dat iedereen wat anders roept. over hoeveelheden, maar ook over wel of niet goed voor het paard...

sapjenokia
Berichten: 1
Geregistreerd: 25-02-08

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:08

Ik heb ook een vraag over voeding. Ik heb sinds een paar dagen een paard en bij de vorige eigenaar kreeg hij 2 x per dag brok en muesli zonder haver van Havens + geplette mais. Dit zou neerkomen op 2 x per dag een halve kilo muesli, een kwart kilo brok en nog een halve kilo maisvlok.

Ik heb nu Pavo Condition Extra gekocht en een gingantisch grote zak maisvlokken.

Mijn paard is bijna 4 en aan de dunne kant. Hij krijgt 3 x per dag hooi en ook een keer kuil geloof ik. Hij staat 17 uur op stal en de rest in de paddock. Ik ga hem 3 x per week rijden en af en toe longeren. Volgens de test van Pavo zou hij per dag 2 tot 2,5 kg brok moeten krijgen en 6 kg hooi.

Is dat niet teveel aan kg brokken?? Bij de vorige eigenaar kreeg hij dus maar een halve kilo brok per dag (ander merk) en wel een 1 kg muesli wat ik niet ga geven.
Hoeveel kg maisvlokken kan ik hem geven en is dit echt een dikmaker?

zapper
Berichten: 55
Geregistreerd: 21-02-08

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:08

Niisj schreef:
zapper schreef:
hi mijn zappertje is ook redelijk dun voor hij bij mij kwam stond hij met zn susje op een weide en zag afentoe iemand die kwam vooeren.
nu is hij 30 kg bij gekomen en train ik hem zzijn schoft hoogte is 160.
hij krijgbinne kort m,ais vlokken bij gevoerd is dat goed?
en wat is eigenolijk een streven gewicht voor zon paard?
zn ras is half arabir en nog iets dus hij is fell zat.
gr.

Maisvlokken bijvoeren kan idd helpen. Ook kan je plantaardige olie over zn voer geven. Olie heeft de goede eigenschap van energie te geven die controleerbaar blijft dus hij zal er niet feller van worden. Olie is een dikmaker.
Het streefgewicht voor een arabier is ongeveer ...500kg volgens mij ...maar hangt ook af van de bouw, het geraamte & de schofthoogte.





nou zoals ik alzij zijn schoft is 160 hij is redelijk fell.
en nog iets hij laat oook nog helemaal niemand op zijn rug ik doen nu zo f n toe en zadel op zn rug.
aleen heeftmeneer gistere een flinke trap op zijn knie gekregen,
dus trainen zla er wl even niet in zitte.
maaroke dus dan geef ik hem mais vlokke en plantaardige olie.
hij krijg zowiezo altijd een schep pulp en een schep brokken.
eerlijk gezegt vind ik dat wel wijnig je kan zn ribbe nog stees zien en hij heeft om de haven klap spierpijn.
????

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:00

ik heb een topic geopend over olie. ook bij voeding en supplementen. daar worden een hoop interessante dingen gezegd over olie... misschien een kijkje waard Knipoog

maismeel met water is toch juist goed verteerbaar? maisvlokken minder, maar ik dacht maismeel wel... ik geef dat indi ook als slobber af en toe...