[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:32

heb je die korrels bieten pulp of schilfers,bij de korrels is een schep genoeg voor een hele emmer bietenpulp,bij die schilfers weet ik niet.(je kunt het beter voor 1 dag klaarmaken,anders word het misschien zuur,s'zomers zeker...)
Gewoon even proberen,met heet water hoef je ook niet zolang te wachten,dan zet het zo uit.
2 kg is niet veel voor 4 uur arbeid...als ze echt zo mager is zou ik er niet op rijden,misschien wandelen aan de hand,ik ken het paard niet maar ik ben blij dat jij nu de eigenaar bent!!!
Oja,zonnebloem olie,ook heel goed,en veel calorieen,voorzichtig beginnen met een klein glaasje door het voer,raakt ze niet aan de diaree kun je makkelijk wat meer geven,een groot glas 2x daags.
De goedkoopste zonnebloem olie uit de super is prima....

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:58

nee ik rij er zeker niet op, ze moet eerst maar eens wat aan komen. bovendien zal ze bij mij geen 4 uur per dag hoeven te lopen, een half uurtje is genoeg als ze straks weer op krachten is.

de DA is net geweest en zegt dat ze veder helemaal gezond is ( op haar gewicht na dan) volgende week komt dus de tandarts, hij kon helaas niet eerder. ik weet bijna wel zeker dat, dat 1 van de redenen is dat ze zovreselijk mager is, ze laat de helft van haar voer uit haar mond vallen.

de bietenpulp zijn korrels, en ik zal even wat zonnebloem olie halen, bedankt voor de tip

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:07

oja,dan kunnen het ook haar tanden zijn,veel sterkte gaat vast helemaal goed komen!Neem wat foto's dan kun je goed zien hoe ze straks bijkomt...

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:31

Ik ga vanaaf es kijken op die die maisrotzooi lust.

Sandra_HC4L

Berichten: 426
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: fryslan

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:35

Wij hebben een veulen( mei geboren) thuis.
Dit veulen is met 6 maand gespeend. Daarna heeft hij in het land gestaan(met andere paarden). Wij merkten dat hij erg mager werd. Dus weer opnieuw ontwormt en 2 weken later weer een keer(op verzoek van dierenarts)Ik heb zo geen idee welke ontwormingskuur. Volgens mij echt voor de normale wormen... Hij krijgt onbeperkt hooi, krijgt bix en haver bijgevoerd. Maar nog word hij niet dikker of krijgt hij meer energie. Hij is erg duf en in het land vliegt hij niet even lekker heen en weer. Maar blijft maar staan eten. Wat te doen hier tegen? om hem toch wat meer energie te geven, en weer wat dikker te worden? Knipoog

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:59

heeft hij niets iets anders?Anders even een wormtelling laten doen

sammie18
Berichten: 1345
Geregistreerd: 12-08-07
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:06

Ontwormen en tandarts is de eerste mogelijkheid, bietenpulp en maiskuil is verder een oplossing, net als zemelen, deze mogelijkheden zullen wel gegeven zijn maar let ook vooral op stress, mijn paard kreeg ik egt niet dik maar toen ik van stal wisselde waar het veel rustiger was en waar ze beter met mijn paard omgingen kwam hij opeens bij, hij was puuur dun door de stress. Nu een nieuw probleem nu is hij te dik in de zomer.

Sandra_HC4L

Berichten: 426
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: fryslan

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 18:06

stress is het niet..
We hebben hem nu opnieuw een wormenkuur gegeven.
Apart voor veulenworm etc.
Dus we wachten weer even af;)

DIVA2

Berichten: 1941
Geregistreerd: 10-11-07

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:59

Heb eigenlijk precies hetzelfde.
Ook in mei geboren, 22, maar al vroeg afgespeend(sept).
Niet mijn keuze maar mams werd ook verkocht dus toen hebben wij Diva natuurlijk ook opgehaald.
Restje van de zomer dus ook bij ons geweest.
Is nu 19 dec en in de tussen tijd heb ik Diva 3 keer een wormenkuur gegeven.
De laatste op 2 dec, een breedspectrum dat 3 maanden werkzaam is. De een na laatste zat ongeveer 4 weken voor de laatste en de eerste 10 dagen daarvoor.
Vóór het geven van de eerste zag ik allemaal wormen in de mest zitten terwijl ze bij de fokker ook al regelmatig een kuur had gehad.
Vandaag zag ik een dode, witte, worm in de mest zitten.
Inmiddels heeft ze echt géén grammetje vet meer, kan zo, met mijn vingers, van voor naar achter, net als op een piano.
Wel heeft ze een erg dikke onderbuik.
Ziet er ook echt niet mager uit hoor, dat lange haar kan een hoop verbergen.
Ze loopt samen met een andere Tinker (Ruby) en een shetje.
Staan 24/7 buiten, kregen voorheen 2 balen hooi per dag maar sinds gister ligt er een hele grote baal, ze kunnen dus onbeperkt eten.
Tevens krijgt ze 1kg biks en een half bakje muesli.
Tot ongeveer twee weken geleden dook ze altijd heel fanatiek in de voerbak maar dat is nu over.
Denk zelf dat dit komt omdat we meer hooi zijn gaan voeren.
Gister had ze ook niet zo'n honger, met lange tanden eten.
Vandaag was het echter helemaal dramatisch, het biks werd korreltje voor korreltje in de mond genomen.
Ze kreeg vandaag, voor het eerst, 1.5kg van Pavo, (voorheen had ze veulenbrok en heeft de laatste week Vitalec gekregen)
Geschikt voor veulens vanaf 8 mnd tot aan 30 mnd, dit op aanraden van de 'voerboer'.
Misschien dat ze even aan de nieuwe smaak moet wennen????
Ook had ik haar net ingespoten met een vies goedje, manen werden nl aangevreten.
Kan ook nog zijn dat er een geurspoor in de bak zat, ik weet het niet.
Maar leuk is het niet, zo'n mager ding.
Ze is nooit heel uitbundig geweest dus daar kan ik geen verschil aan zien.
Misschien dat er ook maar eens een mest onderzoek gedaan moet worden.

Anoniem

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:28

Hee iedereen Lachen
Kheb nog even snel een vraagje tussendoor :
Mijn pony is ook echt niet de dikste. Opzich heeft hij wel een 'gras/hangbuik' maar de ribbetjes zie je net wel/net niet.
Bijvoeren van Maïs ben ik heel positief over Ja Dat helpt naar mijn idee meer op wat vet op de ribbetjes te krijgen Lachen .

Maar wat ik eigelijk wilde vragen, hoe krijg je deze delen meer vetter of in ieder geval wat voller/gespierder ?
(Hier even een voorbeeld plaatje)
Afbeelding
* Het zwarte gedeelte op de buikholte : daarmee bedoel ik dus de ribben (die wat meer bedekt mogen worden).
* Het zwarte gedeelte in de 'lies' : daar lijkt het een beetje 'ingevallen' met name daar wil ik echt wat meer vet krijgen .. Maar wat is daar de beste oplossing voer ? Qua voer & evt. training ?
* Het zwarte gedeelte op de kont : ik heb een El Beauty, deze staat er bekend om dat hij een 'puntkont' doorfokt. Toch wil ik ook dat wat verminderen.

Hebben jullie hiervoor misschien goede tips ? Want voor alleen specifiek deze gebieden heb ik nog niet echt een goede oplossing kunnen vinden. Dus tips om dit voller te krijgen met training/voer zijn zeer welkom Ja
Iemand hier verder nog ervaringen mee ?
(Mestonderzoek & bloed hebben we al laten testen. Kwam niks uit).

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:58

Hoi Allemaal.

Even een algemene tip om je paard wat voller te krijgen.

Subli EM voeren! Ik vind dat echt het allerbeste werken van alles wat er is..

Mijn paard was 4 maand geleden, toen ik hem pas kocht behoorlijk mager.

Heb eerst 2 maand bietenpulp met olie gevoerd. Hier zette hij wat van aan, maar niet goed genoeg.
Hij bleef mager..

Toen subli EM gekocht. En de kilo's vlogen eraan. Paard gaat er ook heel goed van uitzien, de vacht wordt er ook heel mooi van...

Dus voor de mensen wie dit nog niet kennen, probeer het maar eens...
Ik weet niet waar je het allemaal kunt halen, maar in ieder geval hebben ze het bij de Welkoop.

Groetjes Mandy

mikolaiki

Berichten: 607
Geregistreerd: 14-04-04

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 01:28

Hallo Iedereen!
even een vraagje.. Heb al veel topics doorgelezen want wil graag weten wat de dikmakers zijn:)
Nou is mijn paard zeer gevoelig voor koliek en wat is dan veilig om te voeren?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:27

als een paard gevoelig is voor koliek moet je uitkijken met granen(naar mijn mening....)dan zou ik meer voor vezels gaan,goed geweekte suikerbietpulp,zemelen,olie,de voedingswaarden zijn niet echt veel hiervan,dus ook nog een basisbrok,of vitaminepreparaat,en veel hooi,vooral de olie gaat koliek tegen,begin met een beetje en als het paard het goed verdraagt kun je wel tot een kwart liter per dag voeren,ze gaan er ook van glanzen....De goedkoopste zonnebloem olie van de supermarkt voldoet prima.....groetjes en sterkte.

Nitoucheke

Berichten: 47
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Alken (België)

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:29

Een tip voor jonge paarden die vermageren ondankt een goed ontwormingsschema:

Wij hebben ook een jaarling (1,5 jaar) die extreem vermagerd is de laatste weken. Hij bleef wel redelijk goed eten (langzaam maar uiteindelijk had hij alles op) maar hij bleef vermageren, kreeg een aanhoudende koorts, oedeem op zijn buik en was redelijk suf. We hebben hem samen met de veearts drie weken behandeld (oa met antibiotica) omdat we dachten dat hij een ziekte had opgedaan. Hij reageerde echter niet op de behandeling maar werd ook niet slechter. Toen alle bloedonderzoeken negatief bleken te zijn voor de mogelijke ziektes (hij had ook een eiwittekort en bloedarmoede) hebben we hem met spoed naar de dierenkliniek van Gent gebracht toen hij ook nog diarree kreeg. Daar bleek tijdens een echo dat zijn darm volledig vernield was door bloedwormen (kleine strongyliden) waardoor de eiwitten gewoon door de darm lekten, dit veroorzaakte de aanhoudende vermagering, het oedeem en de koorts. We hadden hem al thuis bij het begin van de behandeling ontwormd met Equimax, dat is namelijk het eerste waar je aan denkt als een paard vermagerd... dit had de bloedwormen ondertussen wel afgedood maar zijn toestand bleef dus slecht omdat de darm te zwaar beschadigd was. De dokers gaven hem weinig overlevingskansen maar begonnen toch met een cortisonenkuur om de ontsteking van de darm te remmen. Sinds een paar dagen staat het paard ondanks alles terug bij ons thuis, hij is nog magerder geworden maar de darm is aan het herstellen, de koorts en het oedeem zijn verdwenen en zijn bloedwaarden waren al iets beter. Het enige wat we nu kunnen doen is hopen dat hij terug gewicht bijkrijgt. We moeten hem 3 keer per dag krachtvoeder geven met vlozaad (of lijnzaad) en maïsolie en verder krijgt hij onbeperkt voordroog en luzerne (hij mag geen sterke vezels krijgen omdat die de darm te veel zouden schuren). Verder moet hij binnen een paar dagen een spierversterkende injectie krijgen en gedurende een maand cortisonenpillen nemen. Dan moeten we terug naar de kliniek voor een controle-echo om te zien of zijn darm hersteld.

We hebben deze jaarling gekocht toen hij 10 maanden was en steeds goed ontwormd met de gangbare middelen. Vandaar dat wij niet automatisch dachten aan een worminfectie toen hij ziek werd. De dokters vermoeden dat de wormen in een larvaal stadium in zijn darm genesteld zaten als veulen (dus bij zijn vorige eigenaar) waar ze immuun zijn voor ivermectines (daar kunnen ze jaren blijven zitten...). Dit larvaal stadium noemen ze cyathostominose. De larven breken massaal door wanneer het winter is of enkele weken nadat er gewoon ontwormd is en de volwassen wormen afgedood zijn en vernielen zo de darm (wij hadden idd een paar weken voordat hij ziek werd ontwormd met een ivermectine). Een ontwormingmiddel dat hier wel tegen helpt is moxidectine (Equest). Wij mogen dit middel nu nog niet gebruiken omdat er mogelijk nog larven in zijn darmwand zitten die de darm terug zouden kunnen vernietigen als we ontwormen met Equest, we moeten ze dus rustig laten zitten waar ze zitten en als hij terug aangesterkt is, die laatste wormen afdoden.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:37

wat een ellende...er is een middel wat de larven dood,volgens mij zit dat in panacur,je moet het dan 5 dagen achterelkaar geven,ik zou even wachten tot hij wat aangesterkt is.
Zo zie je maar weer hoe belangrijk ontwormen is,en de fout ligt niet eens bij jou maar bij de vorige eigenaar,triest...sterkte met hem!!!

jody_bobby

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-01-06

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:28

Ik had dus even een vraagje, ik zou eerst zelf een topic maken, maar hier kan ik mijn vraag denk ik ook wel stellen!

Mijn pony is best dun, en word niet dik, ze is al wel iets dik geworden maar ze valt helmaal in, op haar kont vooral en bij haar flanken.
Iemand vertelde me dat het buikje dik word door haar veel kuil bijv. te geven, maar dat heeft ze wel.
En dat als je het bij de flanken dikker wou hebben, haar meer biks moest geven.
Ze krijgt al best veel biks en dat zou makkelijk genoeg voor haar zijn.
Even informatie over de pony:
Het is een merrie van 12 jaar oud
Ik rij L2
Ik rij ongeveer 5 keer in de week, dan rij ik meestal een klein uurtje.
ze heeft geen problemen met haar tanden en word goed ontwormt.

Maar ze was ook wel sloom en dus was extra biks niet verkeerd. Twee weken geleden ongeveer, werd ze nog luier en ook vreselijk chagerijnig!!
Als ik dan aan het rijden was, gaf ik wat meer been omdat ze zo lui was, alleen dan werd ze zo chagerijnig op mijn been!
Ik heb het deze dagen even wat rustiger aan gedaan, en ik geef haar vanaf morgen er elke dag een schepje haver bij!

Ik hoop dat jullie het zo snappen.
Als er nog onduidelijke dingen zijn, dan hoor ik het wel!
Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben!

Groetjes Reina Ach gut

jody_bobby

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-01-06

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:30

Ik had niet echt een foto maar hier een paar post's boven staat een foto van [gast1122], en op die plekken is die van mij ook dun en ingevallen. (beetje het zelfde probleem.!)

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:54

jody_bobby: Staat je paard overdag op de wei?
Mijn paard is ook altijd te dun geweest, maar aankomen is nooit gelukt, tot dit jaar.
Ze heeft dag en nacht in een wei gestaan met veel gras, waar ze lekker aan kon eten. Daarnaast geef ik haar senioren slobber van Subli (een compleetvoer). Ze is dikker dan ze ooit is geweest. Ze ziet er super uit Lachen
Wat betreft haar flanken, ik zou hier het advies geven om spieren te trainen. Maar goed dat is nu gissen en zul je zelf wel beter weten.
Verder geef ik mijn paard onbeperkt hooi.

jody_bobby

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-01-06

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:15

dankje voor de tips Marchador Haha! Lachen
Maar dag en nacht buiten doe ik liever niet, ze staan wel gewoon aan huis, dus het zou wel kunnen.
Maar dan van haar flanken, gewoon spieren trainen, maar ik rijd anders bijna elke dag (nu niet omdat ze zo lui, dun en slapjes is) maar hoe kan ik dat anders trainen?

Nessah

Berichten: 8954
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Roosendaal

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:03

Mijn paard is ook te dun, is een heet paard die 3 1/2 kilo sportbrok per dag krijgt, wortels,vitamine, meer dan genoeg hooi/kuil maar blijft te dun.. Muslie ect wordt ze nog drukker van.. Dus wat is een middel waar ze niet druk van worden maar wel dikker van worden?
Hier een foto van gister;
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XL7SAVXR.jpg

Met het paard wordt nog niet super zwaar getraind ofzo.. en is 5 jaar, wel 5 dagen in de week gereden waarvan 1 keer springen.

Tooeet
Berichten: 2260
Geregistreerd: 26-06-04

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:27

sportbrok? Mij is altijd verteld dat ze daar juist druk van worden. Ik heb zelf ook een hele hete merrie die snel invalt. Ik voer haar juist een haverarme muesli en basisbrok.
Pulp (bieten) is ook een energiearm voedingsmiddel.

Anoniem

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:32

jody_bobby schreef:
Ik had niet echt een foto maar hier een paar post's boven staat een foto van [gast1122], en op die plekken is die van mij ook dun en ingevallen. (beetje het zelfde probleem.!)

Inderdaad, beetje hetzelfde verhaal Ja

Sandra_HC4L

Berichten: 426
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: fryslan

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:07

Ons veulen gaat nu eindelijk de goeie kant op.. Haha! Hij groeit nog niet.. maar hij krijgt duidelijk veel meer energie. en voelt zicht veel beter. Hij is nu echt hoe een veulen moet zijn.
wij hebben hem zo'n duurdere wormenkuur gegeven. Voor die andere wormen. Die had hij blijkbaar!

x_kiimy

Berichten: 51
Geregistreerd: 03-12-07
Woonplaats: verdwaald ö

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:06

Mijn paard is sinds hij geoppereert is heel mager geworden hij was eerst mooi goed en nu is hij echt mager en hij krijgt echt super veel hooi (voordroog wel) en hij word maar niet dikker Boos!
ik ga volgende week een zak mais kopen ik hoop dat hij daar wat dikker van wordt,

en hij krijgt heel dikwijls slobber!
[gewoon krachtvoer krijgt hij 2 grote scheppen]

hij staat van 9 u tot 20 - 21 u op de wei maar in de winter staat er niet super veel gras op!

iemand nog tips??

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:29

heb de zoekfunctie gebruikt maar krijg geen duidelijk antwoord;)
Weet iemand hoeveel maismeel je moet voeren per dag en waar je het kan kopen?
Paard krijgt onbeperkt ruwvoer maar ribbetjes zijn net iets te goed voelbaar Knipoog