[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:08

Oh jeetje, at hij helemaal geen hooi? At hij wel gras dan?

Mijne eet 12-15 kg hooi per dag en staat daarnaast ook nog een uur of 4/5 op gras :=. Hoe vang je zoiets op, dan voer je je arm aan grasbrok of niet _/-\o_ groot respect!

Ik ga hierbij er vanuit dat ze nog evenveel eet als toen ze nog een eigen paddock had, maar daar lijkt het iig wel op..

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:26

Hij kreeg iedere dag een grote hoeveelheid hooi en at daar met heel veel moeite 1/3e of hooguit de helft van. Dus zo’n 4 tot 7 kilo at hij per keer. Tanden en alles nagekeken gehad. Daarnaast staat hij zo’n 5 uur op gras en dat at hij wel goed.

Meer gras brok oid wilde hij ook niet eten. Had geen medische reden, hij moest gewoon wennen aan zijn nieuwe leven. Heb druppeltjes gekregen die op een knuffeltje gaan en ineens eet hij zijn hooi + een deel stro op.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:11

Vandaag ben ik begonnen met pavo fibrebeet bij voeren. Mijn paard is een beetje schraal geworden.

Hoe snel zagen jullie resultaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:38

Hoi, ik kom me ook graag melden in het topic om mee te kletsen en kennis op te doen. Mijn paard heeft best wat in moeten leveren na zijn verhuizing en er moeten weer kilo’s aan. Hij is vooral spier verloren. Verder wel helemaal gezond gelukkig. Momenteel geef ik hem 1 droge schep fibrebeet verspreid over de dag, maar ben sinds 2 dagen begonnen met coolstance copra. Vindt ie alleen niet echt lekker dus doen we mengen met fibrebeet. Wil er binnenkort nog equifyt zupa bij geven. Verder staat ie overdag op het land en ‘s avonds op stal met onbeperkt ruwvoer om weer zn batterijtje op te laden. Heeft ie veel baat bij. Momenteel doe ik even niks met hem qua training. Belangrijkste is aankomen. Rijden doen we later wel weer.

Gwenvd, ik geef het mijn paard nu ongeveer 1,5 maand en begin sinds +- 6 dagen echt verschil te merken. Ik heb wel zijn hele stalmanagement omgegooid dus of het echt door die fibrebeet komt durf ik niet te zeggen. Wie weet een stukje van de grote puzzel die nu eindelijk op zn plek valt. Hij vindt het wel eeeenorm lekker!

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:32

Mijn Draver heeft van de winter, zijn eerste winter bij mij, ook wat in moeten leveren. Ik gaf hem Vitalbix Nutrimash om bij te komen, maar dat zette niet echt zode aan de dijk. Hij was niet mager maar mocht gewoon net wat meer. Vorige week begonnen met Equifyt Zupa, en binnen een week zie ik al verschil. Het kleine beetje wat hij nog nodig had heeft hij nu wel. Moet wel zeggen dat hij daarnaast ook speciaal voer voor z'n maag krijgt sinds een week omdat zijn maag nogal gevoelig is, dus dat kan ook meespelen in het aankomen. Ik volg voor hem nu advies van Horsecomplete, incl kruiden voor oa maag en stress, en heb daar zelf nog Zupa aan toegevoegd. Zo goed als ie er nu uit ziet heeft hij er al maanden niet uit gezien

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 06:52

Anoniem schreef:
Gwenvd, ik geef het mijn paard nu ongeveer 1,5 maand en begin sinds +- 6 dagen echt verschil te merken. Ik heb wel zijn hele stalmanagement omgegooid dus of het echt door die fibrebeet komt durf ik niet te zeggen. Wie weet een stukje van de grote puzzel die nu eindelijk op zn plek valt. Hij vindt het wel eeeenorm lekker!


Super fijn dat je verschil begint te zien! En waar het dan door komt... T verschil is het belangrijkste!

Mijn paard eet het ook met smaak op. Ik heb nu een halve schep droog gegeven een paar dagen, ga nu denk ik 3/4 geven en dan na het weekend 1 schep.

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:19

Fibrebeet droog gevoerd?

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:23

Droog gemeten en dan nat gemaakt, zo lees ik het

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:18

StonedRomy schreef:
Droog gemeten en dan nat gemaakt, zo lees ik het


Ja zo natuurlijk :D

Moet je het eigenlijk opbouwen?

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:28

Ik heb dat wel gedaan, ben met een kwart begonnen, week later halfje en zo opgebouwd.

Bwor

Berichten: 252
Geregistreerd: 01-01-14
Woonplaats: Hilversum

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:32

Zijn hier mensen die ervaring hebben met bolkaf? Had de zoekfunctie al gebruikt maar kreeg geen resultaat, maar wie weet

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:40

Vroeger op de manege kregen de paarden dat soms voor wat extra's. Dus zomaar 1 keer per maand. Is super zoet/ plakkerig en bevat veel eiwit. Volgens mij niet echt bedoelt om te voeren om aan te zetten ( vanwege hoge aandeel suikers ) . Of ???

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:55


PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 18:51

Ik dacht dat het juist niet voor magere paarden was, maar puur buikvulling.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 18:58

bolkaf. jeej dat is van lang geleden.
ik ken het inderdaad ook als buikvulling voor dikke paarden :j

Bwor

Berichten: 252
Geregistreerd: 01-01-14
Woonplaats: Hilversum

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 21:36

Mm dan is het toch niet helemaal wat ik ervan gehoopt had. Zoek juist een goede ruwvoer vervanger wat wat meer (juiste) vezels bevat dan bieten pulp. Gelukkig heb ik nog tot einde van het weide seizoen om iets te vinden

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 23:27

Mizora schreef:
Aangezien hij sojaschroot niet at zou ik gaan voor Pavo Topsport, Pavo InShape of Subli Atleet.

Mijten Hippalgo Body Builder bestaat voor 15.4% uit ruw eiwit en 8.3% uit ruw vet en kost 1.5€/kg. Z+S onbekend. (103g ruw eiwit/euro)
Subli Atleet is 41.1% RE, 2.7% RV, 2.1€/kg. 16.1% Z+S. (196g ruw eiwit/euro)
Pavo Topsport is 20.5% RE, 18.5% RV, 1.6€/kg. 20% Z+S. (128g ruw eiwit/euro)
Pavo InShape is 23.4% RE, 4.3% RV, 1.5€/kg. 7% Z+S. (156g ruw eiwit/euro).

Mijten is dus de eiwitarmste van de 4 producten en geeft de minste info.

In jouw geval zou ik dus kiezen voor subli atleet of pavo topsport. Atleet bevat meer eiwit, topsport meer vet. De ewpa van atleet is 0.79 en van topsport 1.00, dus 21% verschil in energie.

Van TopSport en Atleet is ook de vrep, verteerbaar ruw eiwit paard, te vergelijken.
306g/kg voor atleet, 172g/kg voor topsport.
Voor 100g vrep moet je dus 326g atleet voeren (0.69€), of 581g topsport (0.93€).
Met (afgerond) 0.3kg atleet voer je 0.24ewpa, met 0.6kg topsport voer je 0.6ewpa.

Topsport is per ewpa dus goedkoper, maar per vrep duurder.
Atleet is per vrep goedkoper, maar per ewpa duurder.

Wil je puur eiwit bijvoeren voor de toplijn, dan is atleet de handigste optie.
Wil je eiwit en kcal bijvoeren om nog wat extra gewicht erop te krijgen of om het krachtvoer af te kunnen bouwen, dan is topsport de handigste optie.


Ik zoek eigenlijk iets van eiwit om bij te voeren voor de toplijn.
Alleen het is een beetje aberacadabera voor me.
Uit dit verhaal begrijp ik dat je hieruit dus het best atleet kan kiezen voor de eiwitten.
Maar dit in vergelijking met erwteneiwit wat is dan het best/voordeligst puur voor de eiwitten? En hoeveel zou je dan van die ewrteneiwit moeten voeren?

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:21

Geef je bijvoorbeeld al luzerne oid? Dat gebruik ik zelf voor de eiwitten

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 15:30

Ja ik geef luzerne door z’n voer maar ook daarvan weet ik niet hoeveel ik moet geven om aan de eiwitbehoefte te voldoen.
Ik ben op zoek naar de voordeligste optie. Als dat luzerne is prima, maar als je daar 3x zoveel voor betaald om aan dezelfde hoeveelheid eiwit te komen als erwten eiwit isolaat of subli atleet bijvoorbeeld, dan geef ik liever het andere.
Stal is overgestapt op erg arm hooi (onbeperkt) en ik heb het idee dat ik hem daardoor helaas wel wat zie terugvallen qua bovenlijn.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 15:49

De voordeligste optie is sojaschroot. 4 dagen 100g en daarna 200g als het over dat paard van 1.57 gaat. 200g sojaschroot kost 0.10-0.20€ per dag, afhankelijk van waar je het koopt. Het heeft voor mijzelf verder ook de voorkeur bij onbeperkt hooi.

Maar dan ga ik er wel vanuit dat hij alleen in de bovenlijn terugvalt. Als hij in zijn geheel magerder wordt kan je beter gaan voor een product dat ook energie oplevert (of het mengen). Wat krijgt hij verder nog aan voer?

Erwteneiwit bestaat voor 80% uit eiwit en kost 10€/kg. Sojaschroot bestaat voor 45-50% uit eiwit en kost 0.50-1€/kg. Het is dus minimaal ruim 5x zo goedkoop en maximaal 12x zo goedkoop.

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:42

Zo dat scheelt wel! En weet je toevallig waar ik dat kan bestellen of welke winkel dat heeft ?
Nee vooralsnog heeft hij nog genoeg op z’n ribben zitten dus dat is nog geen probleem. Maar dat hou ik ook in de gaten als dat gaat veranderen.
Z’n mest is wel wat beter geworden met dit nieuwe hooi haha.
Hij krijgt onbeperkt hooi, vitaminebrokje, nutrimash en luzerne. Tot nu ging dat goed maar nu dus ander hooi.
Mocht ik nog wat anders moeten gaan bijvoeren het liefst niet iets waar hij nog drukker van wordt :+

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 17:37


YvonneV
Berichten: 8780
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 22:45

YvonneV schreef:
Regelmatig zie ik hier de vraag voorbij komen waar je sojaschroot kan kopen. De soja die ik voer komt van de fa. Fuite die ook Action horsefood levert. Nu kwam ik op hun site een lijstje van alle dealers tegen. Waarschijnlijk kunnen die het voor je bestellen. Ik betaal 12.50/25kg.

http://www.actionquality.nl/nl/verkrijgen/

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 08:23

Ik meng de sojaschroot met vitalbix mash voor de smaak anders eert m’n merrie het ook niet, nu gaat het er smakelijk in :j

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 12:02

Super bedankt! Heb het besteld ik hoop dat hij het lust. :)