[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:00

Dus fibrebeet zou ipv de SP nog een optie kunnen zijn.. want SP lijkt hier ook niet heel veel te doen idd.. heb nu nog 1,5 staan dus dat voer ik wel op.. kan ik gelijk kijken of wat ik nu voer zoden aan de dijk zet en anders kan ik wel eens kijken voor fibrebeet of fibrenuggets

Heb even zitten kijken naar fibrebeet.. maar ben je dan niet veel goedkoper uit als je gewoon bietenpulp met luzerne en soja voert?

suwis
Berichten: 62
Geregistreerd: 24-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:56

Licor schreef:
Dus fibrebeet zou ipv de SP nog een optie kunnen zijn.. want SP lijkt hier ook niet heel veel te doen idd.. heb nu nog 1,5 staan dus dat voer ik wel op.. kan ik gelijk kijken of wat ik nu voer zoden aan de dijk zet en anders kan ik wel eens kijken voor fibrebeet of fibrenuggets

Heb even zitten kijken naar fibrebeet.. maar ben je dan niet veel goedkoper uit als je gewoon bietenpulp met luzerne en soja voert?


Oh dat denk ik wel ja, maar dan eet ze het hier niet. Ook gebruikt Fibrebeet de eiwitten uit luzerne dus dat is denk ik toch anders dan luzernebrok mengen met pulp en soja.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:20

Ik voer het inderdaad los van elkaar. Bietenpulpbrok, lucerne brok en senior priores.
Die laatste ook voor de smaak om het smakelijkste houden.
Gewoon alles bij elkaar in een emmer weken.

suwis
Berichten: 62
Geregistreerd: 24-06-19

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 12:15

Voor wie er belang bij heeft: de fibrebeet gaat een tijdje niet leverbaar zijn..

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 08:50

suwis schreef:
Voor wie er belang bij heeft: de fibrebeet gaat een tijdje niet leverbaar zijn..


Oh dat meen je niet… wat is een tijdje? Anders haal ik snel een voorraad

Spenk
Berichten: 21781
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 08:52

SharonIndezz schreef:
suwis schreef:
Voor wie er belang bij heeft: de fibrebeet gaat een tijdje niet leverbaar zijn..


Oh dat meen je niet… wat is een tijdje? Anders haal ik snel een voorraad

Het is hier al nergens meer te krijgen. Begreep dat het wel tijd duren kan. Het is al langer niet leverbaar vanuit Pavo.

suwis
Berichten: 62
Geregistreerd: 24-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 08:55

Dat wisten ze bij de Welkoop ook niet. Pavo heeft leveringsproblemen zeiden ze. Ik ben gisteren 3 winkels afgeweest om een voorraadje te hebben mocht het langer duren dan een week of 2, 3

Spenk
Berichten: 21781
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 08:57

suwis schreef:
Dat wisten ze bij de Welkoop ook niet. Pavo heeft leveringsproblemen zeiden ze. Ik ben gisteren 3 winkels afgeweest om een voorraadje te hebben mocht het langer duren dan een week of 2, 3

Ik begreep ze de grondstoffen niet hebben en dat het ook wel paae maanden duren kan.....

suwis
Berichten: 62
Geregistreerd: 24-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 08:58

Het is hier al nergens meer te krijgen. Begreep dat het wel tijd duren kan. Het is al langer niet leverbaar vanuit Pavo.[/quote]

Dat klinkt niet hoopvol

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:22

Pfff hoop dat ik het nog wel aan kan komen, Fibrebeet is momenteel het enige waar paardlief het goed op doet, en ook goed eet…. Iemand eventueel tips voor iets soortgelijks? Mocht ik de Fibrebeet niet meer kunnen krijgen :(

Spenk
Berichten: 21781
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:24

In Fibrebeet zit speedibeet en Luzerne. Bietenpulpvlokken (< 8% suiker) / Luzerne / Sojahullen GMO / Lijnzaad / Rietmelasse / Fenegriek

Dus als je speedibeet en luzerne gaat voeren heb je hetzelfde effect. Je kunt nog lijnzaad en sojaschroot eraan toevoegen.

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:27

haha, allebei hetzelfde idee :')

nou ja dan zou je zelf eventueel kunnen gaan mengen?

samenstelling fibrebeet
Bietenpulpvlokken (< 8% suiker) / Luzerne / Sojahullen GMO / Lijnzaad / Rietmelasse / Fenegriek


bietenpulp met luzernebrok. kun je los kopen
en de fenegriek hoeft niet persé,maar kun je ook wel los kopen.
de sojahullen kan ik niet zo gauw vinden,maar daar valt ook vast wel wat voor te verzinnen.

de luzernebrok bestel ik altijd bij petsplace

suwis
Berichten: 62
Geregistreerd: 24-06-19

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:57

Luzernebrok van Metazoa heeft het hoogste eiwit-% meen ik. Ik voer ook sojaschroot bij en rijstzemelen

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 10:16

Wat ik heb gevonden op de website van pavo, is dat fibrebeet 50% speedibeet, 30% lucerne en 18% sojahullen is.. dus lijkt me vrij makkelijk zelf in elkaar te flansen..

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 10:56

Ik voer ook Sojaschroot bij, ik ga er eens naar kijken.. wat een gedoe weer haha.

suwis
Berichten: 62
Geregistreerd: 24-06-19

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 11:00

Sojahullen zijn heel vezelrijk (rijker dan luzerne), sojaschroot juist eiwitrijk. Ik zou dan de sojahullen in een eigen mengsel (deels) vervangen door sojaschroot afhankelijk van het doel. Is maar een tip ;)

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:09

ja alleen kan ik de sojahullen online niet vinden of je die ergens kunt kopen?


ik was zelf al wat aan het kijken naar losse ingrediënten want ik geef dan seniores priores,maar een zak kost ook al 15,25.
dus ik dacht ook al van bietenpulp,luzerne,eventueel grasbrok met bodybuilder te gaan mengen.
en ik geef er dan subli omnia doorheen omdat het dan goed gegeten word.

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:02

Licor schreef:
Dankje voor de tips! Heb het inmiddels in huis..

Hij krijgt nu 2x per dag (op sommige dagen 3x afhankelijk van of ik smiddags ook op stal ben):
- 1 kilo SP (droog gewogen)
- 200 gr sojaschroot

In de avond krijgt hij van equifyt de balance en de natural base er bij..

Verder heeft hij de hele dag hooi en krijgt hij in de avond er ook voordroog bij..

Ben nog aan t wachten tot de lijnzaad binnen is.. dan krijgt hij ook nog 150 gram lijnzaad erbij..

Volgens mij ben ik dan een heel eind compleet.. hebben jullie nog tips/feedback?
Wellicht soja nog verder opbouwen?


Ik ben dit nu een week aan het voeren.. lijnzaad sinds 2 dagen erbij.. hij is echt al zo goed bij getrokken! Ben echt onwijs blij met hoe goed hij het hierop doet.. die sojaschroot had ik echt veel eerder moeten weten haha wat een wonderspul :+
Hij is overigens ook een stuk fitter in t werk nu.. alert, fit en het gaspedaal staat weer flink open haha.. soms iets te :+

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 09:58

Ik baal wel van de fibrebeet. Even kijken wat ik nu ga doen voor hem. Hij is echt enorm
Opgeknapt van draversbrok in combi met fibrebeet namelijk.
Afbeelding

Hij krijgt wel redelijk veel bodybuilder per dag dus iets van soja bijvoeren is denk ik niet noodzakelijk. Misschien ga ik eerst eens proberen met de speediebeet voorlopig met wat losse luzerne erbij eventueel.

Narratify

Berichten: 424
Geregistreerd: 26-04-08

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:21

Ik kom ook even binnenvallen met een vraag. Mijn paard is echt te dun. Ze krijgt nu 1kg fibrebeet per dag met subli omega 369 erdoor. Toch wil het nog niet zo goed werken als ik zou willen. Ze is wel ietsjes bijgetrokken maar naar mijn mening nog niet genoeg. Het ding is een beetje dat ze onder het zadel behoorlijk heet is dus ik kan haar niet iets van merriebrok bijvoeren. Heeft iemand nog tips?

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:23

Sojaschroot hielp enorm bij mij maar mijn paard wordt er ook wel wat heet van dus weet niet of dat bij jou dan het beste idee is..

Narratify

Berichten: 424
Geregistreerd: 26-04-08

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:28

Ja klopt dat had ik in dit topic ook gelezen maar het heet worden is voor mijn paard echt een ding ze is van zichzelf al zo zenuwachtig.

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:34

kun je niet meer fiberbeet geven?
niet 1x maar 3x?
en verder de seniores, of andere aanvulling?

hoeveel ruwvoer eet je paard?

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:46

Hm mijn paard is ook snel nerveus en ook door voeding maar reageert dan weer echt niet op de sojaschroot.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:55

Als ze iets is bij gekomen van de fibrebeet en er niet heet van wordt dan zou ik de hoeveelheid opvoeren. Ik denk dat ze dan nu toch te weinig krijgt.