[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RickC
Berichten: 32
Geregistreerd: 17-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 09:56

Jorex schreef:
We hebben de opslag niet voor nog ander ruwvoer erbij en in de zomer mogen ze echt niks rijkers hebben, want dan staan ze te dik en eentje is al eens hoefbevangen geweest. Nog meer hooi voeren gaat ook niet, want ze eten er nu al onbeperkt van. Meestal helpt het wel om SP bij te voeren, maar het zou gemakkelijk zijn als er iets is wat droog bij te voeren valt en wat ik mee kan bestellen met de pre-active. Dat kan ik namelijk alleen op die site bestellen helaas. Er staat ook een grasbrok op de site, maar die is eiwitarm en esparcette heeft natuurlijk wel eiwitten. Ze hebben ook deze te koop als eiwitaanvulling zonder lucerne: https://www.paardeerlijk.nl/a-64490781/ ... escription
En coolstance copra, maar dat lijkt me een beetje overkill in eiwitten en dan wil Alex er ook nog wel eens op gaan schuren.


Hoi hoi! Denk dat het ook een goed idee is om het even in een mailtje te vragen, wat zij aanraden en wat te combineren is met je huidige voer.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 10:04

Esparcette brok valt voor mij onder ruwvoer. Maar droog voeren wordt volgens mij afgeraden. Ik heb wel eens esparcettekorrel van Metazoa gevoerd en heb nu een zak van Equifyt klaar staan, maar dit wordt altijd meegeweekt met de bietenpulp en grasbrok.
Als je droog wil voeren zou ik kijken voor een gehakselde ruwvoermix. Bijv. in de Optiform van Mijten of de Fibermix van Vitalbix zit geen luzerne.
Of als je wel wil weken, volgende producten moeten maar heel kort geweekt worden: Speedibeet van Pavo (bietenpulp), grasbrok (bijv. Fibernuggets van Pavo, Herbs van Equifyt, Wiesencobs van Agrobs, of hoger in eiwit: Myo Protein Flakes van Agrobs) of idd een esparcettekorrel.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:28


YvonneV
Berichten: 8784
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 00:11


Lente2022
Berichten: 3
Geregistreerd: 02-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 06:58

Goedemorgen!

Ik heb een vraagje. Ivm mijn oudje van 27 ben ik op zoek naar fijn hooi dat ook voedzaam is. Hij krijgt ' stengelig ' hooi niet meer goed weg. Tandarts gisteren geweest, kies getrokken en de haakjes weer weggeveild, maar nu dus wel op zoek naar hooi dat hij weg krijgt. Heeft iemand een tip voor mij? Volgens mij moeten het zo en zo baaltjes zijn..

Bedankt alvast!

Spenk
Berichten: 21781
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 07:54

Dat kunnen wij niet voor je regelen dan zal je bij boeren langs moeten en kijken en dan een ruwvoer analyse laten doen.

Lente2022
Berichten: 3
Geregistreerd: 02-02-22

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 08:28

Ok, dus daar is geen 'merk' voor of iets.. Ok dan ga ik dat doen. Ik weet wel wat fijn hooi is, maar weet dan weer niet of het echt voedzaam is.. Maar ik ga de boeren af. Bedankt voor je reactie

Spenk
Berichten: 21781
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 08:33

Nee hooi komt van het land en heeft geen merken.. is maar net hoe ze het hooien.

Bijvoorbeeld Venhorst fourage is vooral grofstengelig hooi.maar dat is het meestal.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:17

zet een advertentie op marktplaats met wat je zoekt.
dan krijg je wel reactie.
koop het dan niet ongezien,maar ga wel even langs, kijk en ruik of het goed is en neem wat hooi mee voor je paard om te kijken of het kauwen lukt. en pas daarna kun je wat kopen.

zo heb ik het ook gedaan en heb nu mooi fijn hooi :j


heb foto.
bovenste is het hooi van stal. en onder mijn eigen.

Afbeelding

Lente2022
Berichten: 3
Geregistreerd: 02-02-22

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:09

Aah super, dank je wel. Ga ik doen.

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:12

Hoihoi,

Weer even een vraagje hier, mijn paard is doordat hij ziek is en medicatie krijgt helaas weer terug gevallen in gewicht en bespiering, hij word al weer weer iets voller, maar zou het graag wat sneller zien.. hij krijgt nu onderstaand gevoerd:

Ochtend schep brok + medicatie
Avond paar korreltjes brok

Hele dag op de wei, en dan op stal weer hooi en voordroog en vers stro, hij kan altijd knabbelen

Als ik op stal komt krijgt hij : 1 bekertje Vitalbix Daily care timothee + 2 bekertjes Vitalbix mash, en dan nog een schep Speedibeet (droog gewogen) hier maak ik een slobber van, en dit word uiteindelijk een volle emmer, ik vroeg me af of ik er misschien nog Sojaschroot door heen kan doen? Lees hier veel goede dingen over, of doen we het goed zo? En moet ik nog even volhouden?

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 18:35

staat er nog genoeg gras dan?
zou kijken of je wel hooi kunt aanbieden op de wei.
verder misschien een en ander verdubbelen om er zo wat meer in te krijgen?
meer nutrimash,meer speedibeet.
of vervang dat door fibrebeet.
of eventueel wat luzernebrok meeweken met de speedibeet.

ik ben geen fan van sojaschroot, er zit echt heel veel eiwit in en dat kan ook een belasting zijn voor de nieren.
mijn merrie ging er ontzettend veel van drinken en de stal was nat en stonk.

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 08:58

Wat is jullie ervaring met olie door het voer om je paard wat dikker te krijgen?

Ik voer nu SP.. 1 kilo per dag.. soms 2x 1 kilo op een dag.. maar dit zet nog niet echt veel aan.. als ik meer richting de richtlijn van 1 kg per 100 kg gewenst lichaamsgewicht ga voeren dan krijgt mijn paard slappe mest.. ik denk dus dat de spijsvertering van mijn paard SP niet zo goed kan verwerken en dat hij daardoor ook niet zoveel aan komt als dat ik graag zou willen.. vandaar dat ik kijk naar een alternatief of toevoeging.. extra eiwitten of juist extra vetten zouden dan mogelijk een oplossing kunnen zijn

YvonneV
Berichten: 8784
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:26

Licor schreef:
Wat is jullie ervaring met olie door het voer om je paard wat dikker te krijgen?

Ik voer nu SP.. 1 kilo per dag.. soms 2x 1 kilo op een dag.. maar dit zet nog niet echt veel aan.. als ik meer richting de richtlijn van 1 kg per 100 kg gewenst lichaamsgewicht ga voeren dan krijgt mijn paard slappe mest.. ik denk dus dat de spijsvertering van mijn paard SP niet zo goed kan verwerken en dat hij daardoor ook niet zoveel aan komt als dat ik graag zou willen.. vandaar dat ik kijk naar een alternatief of toevoeging.. extra eiwitten of juist extra vetten zouden dan mogelijk een oplossing kunnen zijn


Sojaschroot is eiwitten en vetten in 1

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:43

Ik vind 1 kg niet zo heel veel voor een paard. Daarom zal hij er ook wel niet van groeien.

Als je die 2 kg niet 2 keer daags geeft maar 1 keer per dag gaat dat wel goed?

Anders een kg fibrenuggets erbij weken en dat dan samen voeren. Dus een kg ( je bedoeld niet 1 schep toch?) senior en een kg fibrenuggets. Het liefst 2 keer per dag.

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 18:41

2 kilo op 1 dag gaat wel goed, heb ik ook langere tijd geprobeerd maar dat zette ook niet echt aan bij hem.. ik zag daarin geen verschil met 1 kilo per dag..

2 kilo in 1 keer krijgt hij wel op maar daarna gaat hij dan een hele tijd niets meer eten.. geen hooi of gras ofzo.. zijn maag zit dan gewoon helemaal vol.. ik weet eigenlijk niet of hij dan ook aan de dunne gaat, dat heb ik niet geprobeerd.. maar aangezien voorheen de 2kilo op 1 dag ook niet heel veel zoden aan de dijk zette, verwacht ik niet dat het uit maakt of ik t in 1 of 2 keer geef.. mogelijk is in 1 keer zelfs minder handig omdat hij dan dus geen hooi of gras meer gaat eten..

Krachtvoer of muesli kan hij overigens ook niet goed eten wanneer dit droog gevoerd wordt.. 2 a 3 handjes gaat goed, bij meer krijgt hij slokdarm verstoppingen.. met pap of brokken gemengd met lucerne ofzo lukt dit wel..

Daarom dacht ik dus aan olie.. dat kan zowel over z'n brokken als door z'n SP.. maar wellicht is soja ook een goede om te proberen.. dat kan ik ook extra door z'n pap doen

Edit: met 1 kilo bedoel ik wel 1 kilo droge SP.. dus met het water erbij als het geweekt is, is het dan zwaarder

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:27

Ik denk dat mijn paard inmiddels weer redelijk op gewicht is,

Heb nu wel Sojaschroot besteld, om te kijken of we wat meer spier op kunnen bouwen.

Ik denk overigens dat mijn paard ook nooit geen “dikke” word

Ik voer hem nu een volle schep Fibrebeet.. en wil dus aan vullen met wat soja erbij, met hoeveel beginnen/bouwen jullie op? En hoeveel word het uiteindelijk ?

Mijn paard is groot Ong 1.77

Zo is hij nu
Afbeelding

YvonneV
Berichten: 8784
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 23:44

YvonneV schreef:
bij ons paard heb ik de sojaschroot per week opgebouwd met een plastic bekertje er bij tot een volle voerschep. Toen ze op gewicht was heb ik afgebouwd naar een halve voerschep. Ze blijft nu mooi op gewicht

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:28

Licor schreef:
Wat is jullie ervaring met olie door het voer om je paard wat dikker te krijgen?

Ik voer nu SP.. 1 kilo per dag.. soms 2x 1 kilo op een dag.. maar dit zet nog niet echt veel aan.. als ik meer richting de richtlijn van 1 kg per 100 kg gewenst lichaamsgewicht ga voeren dan krijgt mijn paard slappe mest.. ik denk dus dat de spijsvertering van mijn paard SP niet zo goed kan verwerken en dat hij daardoor ook niet zoveel aan komt als dat ik graag zou willen.. vandaar dat ik kijk naar een alternatief of toevoeging.. extra eiwitten of juist extra vetten zouden dan mogelijk een oplossing kunnen zijn

Mijn ervaring met olie is dat mijn paard zijn eten niet meer wilde eten zodra er een beetje een effectieve hoeveelheid in zat.

Ik heb het idee bij jouw verhaal dat het een misschien beetje vergelijkbaar is met mijn paard. Achteraf heb ik echt het idee dat zijn weerstand/darmflora gewoon niet gezond was waardoor hij het allemaal niet goed op nam, aangezien hij inmiddels echt niet veel meer te eten krijgt en het super doet. Hij had ook regelmatig last van wisselende mest.

Ik heb die van mij 1 winter lang ruim 3,5 kg (droog!) per dag bietenpulp + zemelen + luzernebrok gevoerd. Daarnaast een balancer + 300 gram sojaschroot. Hij is hiervan super bijgetrokken alleen was het voor mij zeer intensief omdat hij 24/7 buiten staat en traag eet en ik dus uuuren per dag op stal moest zijn om hem te laten eten. Zodra hij goed op gewicht was dit langzaam afgebouwd en vervangen voor een energierijke muesli, in eerste instantie vitalbix active + maar later pavo ease en excell aangezien hij nerveus werd van vitalbix. Deze winter heeft hij het super gedaan op 700gr pavo ease & excell + balancer + 300 gram sojaschroot. Op de dagen dat hij niet gereden wordt en hij door stalgenootjes wordt gevoerd krijgt hij geen eens muesli maar alleen een vitalbix bekertje grasbrok. Dat terwijl de omstandigheden verder precies hetzelfde zijn als de jaren ervoor maar hij het hier toen echt niet op redde en hij nu juist een stuk intensiever getraind wordt. Sojaschroot is het enige waar ik niet mee durf te stoppen.

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:28

Waar kopen jullie de sojaschroot? Ik kan het hier nergens krijgen volgens mij -O-

mavantos

Berichten: 3598
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:33

Licor schreef:
Waar kopen jullie de sojaschroot? Ik kan het hier nergens krijgen volgens mij -O-


HorseAdds verkoopt het.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:36


YvonneV
Berichten: 8784
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:41

YvonneV schreef:
Als je rechtsonder in dit topic de zoekfuntie gebruikt kan je heel veel vinden over sojaschroot

YvonneV schreef:
Regelmatig zie ik hier de vraag voorbij komen waar je sojaschroot kan kopen. De soja die ik voer komt van de fa. Fuite die ook Action horsefood levert. Nu kwam ik op hun site een lijstje van alle dealers tegen. Waarschijnlijk kunnen die het voor je bestellen. Ik betaal 12.50/25kg.

http://www.actionquality.nl/nl/verkrijgen/


Is inmiddels 16.50/25kg

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 16:04

Dankje voor de tips! Heb het inmiddels in huis..

Hij krijgt nu 2x per dag (op sommige dagen 3x afhankelijk van of ik smiddags ook op stal ben):
- 1 kilo SP (droog gewogen)
- 200 gr sojaschroot

In de avond krijgt hij van equifyt de balance en de natural base er bij..

Verder heeft hij de hele dag hooi en krijgt hij in de avond er ook voordroog bij..

Ben nog aan t wachten tot de lijnzaad binnen is.. dan krijgt hij ook nog 200 gram lijnzaad erbij..

Volgens mij ben ik dan een heel eind compleet.. hebben jullie nog tips/feedback?
Wellicht soja nog verder opbouwen?

suwis
Berichten: 62
Geregistreerd: 24-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:50

Licor schreef:
Dankje voor de tips! Heb het inmiddels in huis..

Hij krijgt nu 2x per dag (op sommige dagen 3x afhankelijk van of ik smiddags ook op stal ben):
- 1 kilo SP (droog gewogen)
- 200 gr sojaschroot

In de avond krijgt hij van equifyt de balance en de natural base er bij..

Verder heeft hij de hele dag hooi en krijgt hij in de avond er ook voordroog bij..

Ben nog aan t wachten tot de lijnzaad binnen is.. dan krijgt hij ook nog 200 gram lijnzaad erbij..

Volgens mij ben ik dan een heel eind compleet.. hebben jullie nog tips/feedback?
Wellicht soja nog verder opbouwen?


Hoi, lees sinds kort mee maar zou de soja niet verder opbouwen. Heb bijna een jaar getobd en nu eindelijk resultaat met 2 kilo droog gewogen fibrebeet (SP deed bijna niks) met in voerbeurt 1 200 gram sojaschroot, voerbeurt 2 200 gram lijnzaad en voerbeurt 3 250 gram subli omega369 bij de geweekte fibrebeet. Voer wel nog Podo grow bij (1 voerschep) en de Beback. Sinds ik de SP heb vervangen door de Fibrebeet zie ik haar bijkomen. Edit: ik ga de lijnzaad na een paar weken afbouwen en vervangen door rijstzemelen (bodybuilder). Wil de lijnzaad namelijk mn inzetten als zandkuur hierna. Met de rijstzemelen heb ik goede ervaringen bij een ander paard.