[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hartje
Berichten: 1941
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:17

Bietenpulp (Seniores priores) is misschien een geode aanvulling voor hem. Zit ook laag in energiewaarde.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:16

Hij staat nu idd op SP dagelijks. Ik heb het gevoel dat er nu een shetlander kont op komt al, hij krijgt in ieder geval al ergens spek dus. Hij krijgt het nu bijna een week dagelijks.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:04

Hallo,
Na een paar jaar waarin mijn paard gelukkig netjes op gewicht was kom ik mijzelf hier weer melden.
Kane is eind december geopereerd nadat hij in een schroef is gaan staan. De pijn, stress en het lange binnenstaan (8 weken) hebben hem omgetoverd tot een beetje een zielig geval.

Altijd al een paard geweest dat lastig op gewicht bleef, met onbeperkt ruwvoer en altijd vrij veel krachtvoer (ook als hij helemaal niks deed) bleef hij netjes op gewicht.

Maargoed, boxrust en draversbrok gaat niet echt goed samen, dus hij heeft afgelopen weken naast onbeperkt kuil ook 2x per dag een half schepje mais en een handje pavo nerv control gehad.

Nu kan hij weer naar buiten en wil ik het voer gaan opbouwen. Om te beginnen staat hij 8 uur per dag op een mooie grazige weide. Sinds hij overdag weer onbeperkt gras kan eten eet raakt hij tijdens zijn staluren nauwelijks zijn kuil aan. De hoeveelheid mais en nerv control wordt langzaam omhoog geschroefd en hij krijgt nu elke ochtend een scheutje lijnzaad olie. Zodra de mais/nerv control begint op te raken wil ik hem weer over zetten tot de draversbrok (daar deed hij het gewoon erg goed op). Eventueel met de sportfit muesli van pavo aangezien die ook lekker vet is.

Het is natuurlijk ook gewoon even rustig afwachten en de tijd geven, maar ik ben benieuwd of jullie het ermee eens zijn of misschien nog aanmerkingen hebben. Daarnaast vraag ik me af of ik iets moet verzinnen om te zorgen dat hij toch wat meer ruwvoer eet als hij op stal staat. Voor hij de wei in mocht at hij elke dag zeker 15 tot 20 kilo, nu misschien nog net 5.

Om even te vergelijken:
Zo zag hij er vorige week vrijdag uit, net voordat hij weer de wei op mocht:


Afbeelding


En zo normaal:

Afbeelding

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:39

Volgens mij heeft de bietenpulp wel iets werk gedaan, maar nog steeds zijn zijn ribben wat zichtbaar.
Ik doe er nu wat (scheut) olie doorheen, maar ik weet niet zo goed hoeveel olie ik erdoor mag doen. Ik gebruik nu zonnebloem olie.
Hij krijgt nu 1kg bietenpulp (droog), ik weet niet tot hoe ver ik dat kan/mag opschroeven. En of ik dan iets moet bijgeven voor de verhoudingen.
Ik ben 1x per dag op stal dus hij krijgt het wel in 1x.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:45

Rustig opbouwen, maar uiteindelijk mag je paard maximaal 1ml olie/kg lichaamsgewicht per dag. Dus als je paard 500kg weegt, maximaal 500ml per dag (0.5L). Ik bouw het over het algemeen op met 50ml per 4 dagen.

De bietenpulp mag je 1kg (droog gewogen) voeren per 5kg hooi (of 6kg voordroog) zonder te hoeven corrigeren met tarwezemelen. Wil je meer voeren, dan moet je per kg bietenpulp 300g tarwezemelen toevoegen. Ik bouw bietenpulp op met 250g per 4 dagen.

Fijn dat het al wat doet, dan weet je in ieder geval dat je op de goede weg bent.

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:58

Bedankt! En hoeveel bietenpulp kan ik uiteindelijk geven in 1 voerbeurt? Weet niet of het teveel kan worden wat ze kunnen eten in één keer zegmaar, vind 1 kilo al als veel eruit zien haha.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:00

Hoe zwaar hoort je paard ongeveer te wegen?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:51

Ilse, misschien een idee om hem tijdelijk sp bij te geven ? Dat zet en aan en is een ruwvoervervanger. Of een andere ruwvoervervanger, nature's best of luzerne(brok) b.v. kan ook.
Waarom geef je eigenlijk mais ?

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:25

Ik heb geen idee eigenlijk.. hij is 1.57 gemeten. Als ik op zo'n site kijk hoort ie dan tussen 500-550 te wegen.

Aelin
Berichten: 1643
Geregistreerd: 21-09-08

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:25

Hoihoi,

Ik heb sinds een half jaar een draver die toen net klaar was met zijn koerscarriere en ik heb moeite om heb op gewicht te houden. Het is een ruin van 8 jaar, ong. 1.57 hoog.

Dit krijgt hij nu.
24/7 onbeperkt paardenkuul van goede kwaliteit.

Om 9u en om 6 krijgt hij het onderstaande.
Kwart schep pavo podo lac
Halve schep hartog lucerne

En dan 1x per dag
1 schep havens muesli
Kwart schep Pavo podo lac
1 schep hartog lucerne

Ik heb nu langzaam het werk zwaarder aan het maken en merk dat het nu nog lastiger wordt. Ik rijd voor namelijk buiten.(endurance)

Hij hoeft niet meer energie want dat heeft hij genoeg.

Jullie nog tips?

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:38

Waar kopen jullie je sojaschroot? Ik kwam dit tegen: http://www.agriwebshop.com/soja-gemalen
Het ziet er niet hetzelfde uit als het spul dat ik via de kliniek heb mee gekregen, maar klinkt wel gelijk. Iemand ervaring?

YvonneV
Berichten: 8781
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:13

SUSANNEx schreef:
Waar kopen jullie je sojaschroot? Ik kwam dit tegen: http://www.agriwebshop.com/soja-gemalen
Het ziet er niet hetzelfde uit als het spul dat ik via de kliniek heb mee gekregen, maar klinkt wel gelijk. Iemand ervaring?


Is heel iets anders volgens mij. hier zit maar heel winig vet in en in sojaschroot juist veel.

Ik haal mijn sojaschroot bij Haye Betllehem in Wolvega

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:26

Jullie weten wel dat soja niet super gezond is he ( voorzichtig uitgedrukt ) ?

YvonneV
Berichten: 8781
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:56

Maris schreef:
Jullie weten wel dat soja niet super gezond is he ( voorzichtig uitgedrukt ) ?


Heel veel paardenvoer zit al soja in

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:07

YvonneV schreef:
Maris schreef:
Jullie weten wel dat soja niet super gezond is he ( voorzichtig uitgedrukt ) ?


Heel veel paardenvoer zit al soja in


Dan wil je het toch helemaal niet nog extra bijvoeren !

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:34

Mizora.

Een paard van 500 kilo zou dan dus een halve liter olie per dag krijgen.

Nou weet ik wat voor effect veel olie op mijn spijsvertering heeft :D
en ik vraag me dan ook af of het bij paarden niet ook laxerend gaat werken?
en zo dus de voedingsstoffen niet goed kunnen worden opgenomen door de darmen?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:14

Het kan, maar over het algemeen valt het mee. Een paard heeft een veel groter darmstelsel. Wel kan het zo zijn dat het langzamer opgebouwd moet worden bij dat paard, of dat het bij 250ml al de grens bereikt wordt. Als de mest je tegemoet glimt of dunner wordt, wordt de olie onvoldoende verteerd. Het is altijd een beetje zoeken.

Meerdere porties voeren per dag (dus minder olie per keer) is beter, maar als dat niet mogelijk is, kan je rustig kijken naar wat de bovengrens voor dat paard is. Meestal stop ik met opbouwen zodra het paard goed aan het groeien is.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:29

En maakt dan niet uit welke olie je doet?
Jawel toch, van zonnebloem zeggen ze dat de omega 6 ontstekingsbevorderend zou zijn.
dan kun je denk ik beter een lijnzaad of olijfolie gebruiken denk ik?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:42

Ik gebruik bij voorkeur 1/3e (vitalbix) lijnzaadolie en 2/3e (goedkope) zonnebloemolie, waarbij ik begin met opbouwen met de lijnzaadolie en wanneer ik (bij een paard van 500kg) op 150ml zit verder opbouw met zonnebloemolie (dus 150ml lijnzaadolie + 50ml zonnebloemolie).

Goedkope zonnebloemolie bevat vaak minder meervoudig onverzadigde vetzuren (PUFA) en die bestaan bij zonnebloemolie grotendeels uit omega 6, dus minder gewenst (in dit soort hoeveelheden). Ik had toen een goede reden om niet voor olijfolie te gaan, maar dat zou ik terug op moeten zoeken. Ik dacht dat het was omdat er vrijwel geen vitamine E in zit.

De Vitalbix lijnzaadolie bevat 100IU vit. E/100ml en compenseert dus al voor een deel het vitamine E-verbruik van de meervoudig onverzadigde vetzuren. Per ml PUFA moet je rekenen op 3IU vitamine E dat je extra moet voeren idealiter. Lijnzaadolie bestaat voor 2/3e uit PUFA, dus moet je 200IU vit. E bijvoeren, doordat er al 100IU vit. E in zit, hoef je nog maar 100IU bij te voeren. Lijnzaadolie zelf bevat eigenlijk geen vitamine E (0.5IU vit. E/100ml). Zonnebloemolie bevat uit mijn hoofd gezegd zo'n 67IU/100ml, maar geen garanties. Je komt dan tussen de 75-100IU/100ml uit die je extra moet voeren bij het mengsel.

Door de 1:2 verhouding te gebruiken, blijft de omega 3:6-verhouding schappelijk, ongeveer 1:3 dacht ik. Maar tegelijkertijd blijft het ook betaalbaar. Zonnebloemolie is immers voor 1-1.20€/L te koop, terwijl lijnzaadolie voor 5€/L gaat.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:00

Dank voor de duidelijke uitleg +:)+

Anoniem

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:21

Is dat alleen relevant als je t echt voor toename ban gewicht geeft?
Of ook als “ gezonde extra”. ( olie doel ik dan op..)

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:09

Als je het als gezonde extra geeft (dus 50ml maximaal) zou ik gewoon lijnzaadolie gebruiken en niet compenseren voor de vitamine E als je al rond de optimale dosering van 3IU vitamine E per kg lichaamsgewicht voert (de minimale ADH is 1IU/kg lichaamsgewicht). Ik zou dan geen zonnebloemolie gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:16

Hoe weet ik dat?
Onze paarden zien eigenlijk geen gras behalve wat sprietjes. Wel hooi.
Ik geef vitalbix en ga er fetura bijgeven ( en nog wat pulp).
Hij valt makkelijk wat terug in gewicht, Ookal kan ie bijna onbeperkt hooi eten( wel schraal spul).

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:23

Als je 75g vitalbix daily complete/100kg geeft, kom je daar dichtbij genoeg in de buurt.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:20

Dat geef ik. Dus dan is dat eigenlijk al wel zat.