[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:14

Moddervet is hij in ieder geval niet.
+1 zou ik zo kunnen zeggen van de foto's. Maar nek en achterhand kunnen wat meer info geven. En dat is nu net niet goed te zien op deze foto's zeg maar.
Kun je de manen die aan de linkerkant hangen niet naar rechts krijgen voor een foto? Daar hangt een iets minder grote bos :D

MarliesV

Berichten: 15240
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:17

Je kan ook een foto maken van de andere kant ivm de manen :P
Ik zou zeggen +2, puur gezien jouw opmerking over de ribben en het wel erg ronde uiterlijk.

Natuurlijk is het een zwaar paard, maar zwaar betekend niet dik.
Ik heb een haflinger, jaren lang hebben mensen geroepen: voor een haflinger is ze niet dik.
Nou ik kan je wel vertellen, ook een haflinger hoort niet dik te zijn. Rond en gespierd is wat anders dan rond en vet.

Josien_

Berichten: 9039
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:26

Soms denk je best goed bezig te zijn, maar dan ziet het er onder het zadel toch minder goed uit...

Afbeelding
Afbeelding

Er is nog een lange weg te gaan, maar helaas door blessureleed is de training nog wat onregelmatig.

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:49

Dat komt door de verzonken rug en overbouwde achterhand. Daarom ook nooit foto's met zadel beoordelen :D
Maar ik denk dat als je daar wat spieren op traint, zodat de bovenlijn mooi gevuld wordt, het beeld alweer heel anders is :j

Josien_

Berichten: 9039
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:55

Daihyo schreef:
Dat komt door de verzonken rug en overbouwde achterhand. Daarom ook nooit foto's met zadel beoordelen :D
Maar ik denk dat als je daar wat spieren op traint, zodat de bovenlijn mooi gevuld wordt, het beeld alweer heel anders is :j


Ja is zeker waar! Bouw is lastig te veranderen, maar spieren kun je gelukkig trainen :D !
Al al ze waarschijnlijk helaas nooit meer zo mooi bespierd raken als toen ze vol in training stond door de blessures. Maar we gaan zien hoe ver we komen :j

Fangio

Berichten: 2567
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 21:07

Ik vond mijn mini de laatste tijd weer dikker worden, wat raar is omdat er niks veranderd was kwa eten of beweging. Ponies een poosje geobserveerd tijdens het mesten en die slimmerik heeft zichzelf geleerd om door de neusgaten van zijn graasmasker (HH air) te eten :+
Hij draagt al de kleinste maat en een helemaal dicht graasmasker vind ik geen prettig idee met al die warme dagen...

Ik denk de freiberger hier toch ook zeker wel een +2
Heb even geen recente standfoto van de mijn haflinger maar die is door de dierenarts op +0,5 gescoord -O-
(op de achtergrond de sneaky kleine dikzak in kwestie )

IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:18

Hahaha, wat een slimmerd Fangio.

Ik heb een nieuwe foto gemaakt met de manen naar een kant en alle voetjes op de vloer. Nu wel weer wat schemerig maar hoop dat hier meer op te zien is.

Afbeelding

Dank voor de hulp!

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:05

Die ga ik classificeren als +1,5

MarliesV

Berichten: 15240
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:10

Ja ik ook, qua buik +1 maar qua nek/borst/billen een +2

Wel een modeltje waarvan ik denk dat je met iets inname beperking en lekker trainen makkelijk spier op kweekt en je dat prima terug kan brengen naar gezond gewicht. Mooi dier!

IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:27

Dank allen! Ja @MarliesV, daar zijn we lekker mee aan de slag. En dank voor het compliment, ben er ook erg blij mee <3
Net een net met kleinere mazen in mijn slowfeederrek geknoopt (waarvan ze eerst vonden dat ze daar écht niet uit konden eten, dus hopelijk nu ze een tijdje een grotere maaswijdte gehad hebben, gaan ze beter hun best doen :+ )

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:26

Soms moet je ze een beetje aanmoedigen met die gaatjes. Paar plukjes er uit trekkrn. Krijgen ze honger pakken ze dat en komt het wel goed.


Ik heb vandaag voor het eerst stro gemengd. Ze staan voor nu nog 21 uud per dag op de wei. Maar die 2 uurtjes op stal vinden ze het stro erg prettig om uit de netten te plukken. Hopelijk houdt dat aan.

Oskarrino
Berichten: 805
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:43

Afbeelding

Hoe zouden jullie hem scoren? +1.5?

Helaas nu geblesseerd dus kan weinig doen qua beweging met hem behalve wat wandelen. Staat met graasmasker op het land :)

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 07:57

Bij deze is de schouderlijn al helemaal niet meer te zien en de hals begint zelfs licht te bollen. +2 wat mij betreft

Jorklo29
Berichten: 40
Geregistreerd: 29-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:09

Luusje_Kviek schreef:
[ [url=m/V8Kor1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe zouden jullie hem scoren? +1.5?

Helaas nu geblesseerd dus kan weinig doen qua beweging met hem behalve wat wandelen. Staat met graasmasker op het land :)


Ik zou ook zeggen +1.5 vervelend zeg als je door blessure niet veel kunt bewegen. Wel een knap paard wat je hebt, wat is het voor ras?

Heeft iemand enig idee wanneer de voedingsstoffen in het gras gaan afnemen?

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:38

Luusje_Kviek schreef:
[ [url=m/V8Kor1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe zouden jullie hem scoren? +1.5?

Helaas nu geblesseerd dus kan weinig doen qua beweging met hem behalve wat wandelen. Staat met graasmasker op het land :)


Ik zeg +2. Geen schouder, veel ophoping ook achter het voorbeen. Ik denk dat als je een foto van achter zou maken (is echt handig, kun je weinig mee verbloemen) dat ie ook aardige kwabjes aan de zijkant van z'n staart heeft.

Citaat:
Heeft iemand enig idee wanneer de voedingsstoffen in het gras gaan afnemen?


Ik kijk altijd naar deze: https://www.ruwvoerplus.nl/2022/09/02/b ... nitor-2-9/

Nog wel wat suiker, gelukkig neemt de eiwitten nog toe.

Jorklo29
Berichten: 40
Geregistreerd: 29-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:24

Ah die site ken ik nog niet, ik vraag me wel af hoe betrouwbaar het is aangezien dit vooral ov err koeiengras gaat, onze paarden staan op een wei gezaaid met paardengras.
Is het zo dat nu het weer gaat regenen het gras dus ook weer voedzamer gaat worden of valt het wel mee door de tijd van het jaar?
We houden dit jaar voor het eerst de paarden thuis en met een dikke pony vind ik het nogal ingewikkeld allemaal haha.

Afbeelding achterkant zegt inderdaad vaak meer

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:21

Het is de bio wijzer. Dus minder gericht op productiefase. De metingen lijken wel redelijk te kloppen met wat mijn paarden zeggen. Maar er kan best lokaal wat verschil in zitten. Geen en zand reageren heel verschillend.

De regen doet nu vooral iets voor het feit dat er sneller jong gras op groeit. Dat bevat vooral eiwitten en die zijn niet slecht. Het oude gras gaat pas meer op suiker wanneer dat ook genoeg water heeft. Dat duurt een paar dagen. Maar eind september krijg je al de suikerpiek en mijn ervaring zegt dat die op dit soort jaren vroeg komt.

Oskarrino
Berichten: 805
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 12:35

Jorklo29 schreef:
Luusje_Kviek schreef:
[ [url=m/V8Kor1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe zouden jullie hem scoren? +1.5?

Helaas nu geblesseerd dus kan weinig doen qua beweging met hem behalve wat wandelen. Staat met graasmasker op het land :)


Ik zou ook zeggen +1.5 vervelend zeg als je door blessure niet veel kunt bewegen. Wel een knap paard wat je hebt, wat is het voor ras?

Heeft iemand enig idee wanneer de voedingsstoffen in het gras gaan afnemen?


Onbekend ras, komt uit Hongarije (illegaal, heeft in NL pas chip en paspoort gekregen).

Zal op stal even foto maken vanaf de achterkant.

Hij staat het hele seizoen al met graasmasker (24/7) en was in de winter al vet. Elke baal is anders dus heb geen hooi getest, blijf dan bezig... Verder krijg hij alleen een mineralen brokje... Iedere keer als we goed bezig zijn doet hij iets stoms in het land waardoor het weer klaar is... Paar weken terug onderuit gegaan in het land :+

chery

Berichten: 1853
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:03

Dit is mijn freiberger. Hoe schatten jullie haar in?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jorklo29
Berichten: 40
Geregistreerd: 29-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:09

chery schreef:
Dit is mijn freiberger. Hoe schatten jullie haar in?


[ [url=m/uQSLN4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GJKblL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fS9EjQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ook wel +1.5 zou ik zeggen.

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:20


chery

Berichten: 1853
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:24

Jorklo29 schreef:
chery schreef:
Dit is mijn freiberger. Hoe schatten jullie haar in?


[ [url=m/uQSLN4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GJKblL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fS9EjQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ook wel +1.5 zou ik zeggen.

Dat dacht ik ook zo'n beetje.

chery

Berichten: 1853
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:24


Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:35

Weinig schouder, brede boven hals, gootje op de billen, ronde billen. Ik ga naar plus 2. Zo te zien zit ie wel heeel mooi in z'n spieren.

chery

Berichten: 1853
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:38

Veulen84 schreef:
Weinig schouder, brede boven hals, gootje op de billen, ronde billen. Ik ga naar plus 2. Zo te zien zit ie wel heeel mooi in z'n spieren.

Ik heb haar nu half jaar, beetje zoeken nog qua voeding.
Ik gaf eerst half agrobs muesli met agrobs vitamine en mineralen maar dat eet ze met lange tanden.
Nu pavo inshape een 1/2 schep na het rijden zo'n 5x per week naast weidegang.