[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:07

Ik had een greenguard masker besteld maar wat een nachtmerrie ding. De korf en het stuk halter wat over de voorkant van het hoofd loopt schuift ontzettend. Ze had hem ook zo weer af

Momenteel heeft ze toch nog maar haar oude biothane geaasmasker om
Laatst bijgewerkt door Amber_anne op 19-08-22 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:22

Afbeelding

Ik heb deze van HH maar hij krijgt hem elke x af
De korf hangt onder zijn kin

Ik heb nu de vliegenkap er overheen gedaan hopelijk helpt dat
Ik zou graag de de thinline willen als ik zeker wist dat hij goed blijft zitten en wat langer mee gaat dan 1 seizoen vind ik het niet erg

laura22

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:32

Qua pasvorm ben ik wel tevreden, ben alleen nog aan het puzzelen met de afstelling ook omdat ik het liefste heb dat ze hem 24/7 om heeft. Grazen kan ze er prima mee en met een groter mazig hooinet kan ze er ook (te) goed van eten.

Nu heb ik het hooinet van 2x2 maas gevuld kijken hoe veel ze er morgen uit heeft

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 19:36

Ik heb sinds afgelopen week ook het HH graasmasker om bij mijn paard. Zit goed en ik vind de neusgaten prettig erbij, mijn paard heeft hem voor nu ook 24/7 om, hij werd echt te dik en met de warmte was meer bewegen niet echt een optie. Ik hoop dat hij nu weer harder aan het werk kan en we kunnen afbouwen naar graasmasker alleen op de wei, maar voor nu moeten er eerst wat kilo's af.

Waar ik bij mijn paard tegenaan loop is dat hij nu al kale plekken heeft waar de ringetjes zitten (dus op de zijkant van zijn hoofd). Ben bang dat dit dus open gaat liggen omdat dit al zo snel is gegaan. Iemand hier ervaring mee? Is het handig een bontje om die ringetjes heen te doen of wordt dat juist nat en vies en gaat het dan meer schuren?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 22:23

Ik heb die HH ook, je moet wat prutsen met de afstellingen. In het begin kreeg de mijne m ook vaak af geschuurd maar nu nier meer. Vooral de zijkanten had ik korter gedaan dacht ik

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 17:32

Ik heb mijn graasmasker geheel voorzien van zachte stof en ducktape. Zachte stof om de buitenrand en halster, ducktape aan de binnenkant waar het masker over de huid heen beweegt. In de eerste weken bouw ik het grazen op en dus ook het op hebben van het masker. Mijn paard heeft alleen in het eerste jaar er een paar kleine schuurplekjes van gehad, maar dat was denk ik voordat ik er de ducktape en stof omheen had zitten.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:03

Junior2019 schreef:
[ [url=m/DIQrGe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou graag de de thinline willen als ik zeker wist dat hij goed blijft zitten en wat langer mee gaat dan 1 seizoen vind ik het niet erg

Ik heb nu gezien hoe hij het doet
Aan het drinkbakje
Heb hem zo strak mogelijk gedaan maar je moet toch de 1 cm tussen lip en korf houden
Het lijkt wel of er elastiek ☺in zit

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 19:53

Junior2019 schreef:
Junior2019 schreef:
[ [url=m/DIQrGe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb nu gezien hoe hij het doet
Aan het drinkbakje
Heb hem zo strak mogelijk gedaan maar je moet toch de 1 cm tussen lip en korf houden
Het lijkt wel of er elastiek ☺in zit

Je zou om het af te leren tijdelijk een touwtje over de voorkant van z'n hoofd kunnen doen. Dan vast maken aan de korf en dan tussen de oren vastmaken aan het halster. Dan kunnen ze hem niet over de neus trekken. Als ze doorhebben dat ze hem zo afkrijgen is dat natuurlijk snel gedaan..

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 20:00

Toevallig gedaan maar dan zo
Afbeelding
Bij het vorige masker ook zo gedaan dus nu weer maar

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 20:41

Hier 6 weken geleden verhuisd naar een paddock paradise met geweldig tracksysteem. Ruwvoer op basis van een grote hooiruif die elk uur 10-15 minuten open gaat. Ik ben echt heel blij met deze glow up

Maart 2022

Afbeelding

Augustus 2022
Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 23:38

Dat is een fijn verschil zeg!

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 20:25

Ik heb het de hele zomer redelijk binnen de perken kunnen houden door veel beweging tegeven en gluco bij tevoeren.nstaat van mei tm oktober 24/7 op de wei. Maar helaas moet ik er nu ook aangeloven. Heeft sinds vandaag de thinline masker om. Er is vorige week al door vele dierenartsen en diervoeders gewaarschuwd vanwege het hoge fructaan gehalte van nu. Ik ben benieuwd.
Afbeelding
Eind Mei
Afbeelding
Nu

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:18

Oe Michelle, die is wel erg bol hoor, ondanks dat je het 'redelijk binnen de perken' vind.
Dat is wel het lastige van elke dag je eigen paard zien, het gaat vaak zo geleidelijk, dat het niet opvalt en ineens zit het er aan zeg maar.
Ben benieuwd hoe de Thinline je bevalt.

Marigo, wat een verschil al! Super fijn dat je zo'n goede plek hebt gevonden.

Hier nog steeds rank en slank gelukkig, doordat ze alleen hooi krijgt als ruwvoer (en heel soms een uurtje op het gras mag) blijft ze super op gewicht.
Alleen deze tijd met het hoge fructaan, laat ik haar niet op de wei.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:31

Thanks Poekie en MarliesV! Hele uitdaging die dikkerds op gewicht te krijgen. Fijn dat het bij jullie stabiel is MarliesV.
Succes met het afvallen Michelle, je doet er goed aan hem nu toch echt op rantsoen te zetten met graasmasker. Als je eenmaal van alleen te dik zijn naar de fase van EMS of IR schiet met dikke nekken, ben je echt nog heel veel verder van huis. Hopelijk kun je dat voor blijven

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:52

Pfoe michelle die is inderdaad wel dikker geworden. Hopelijk lukt het om er wat af te krijgen

Bij mij op stal vinden ze de pony helemaal niet zo dik hoor ik van iedereen. Zijn we dan zo gewend aan te dikke paarden?
Meest recente foto, helaas wel van een afstand naar geeft een idee.
Afbeelding

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:19

Yep, hij is helaas echt wel te dik. Die buik is ook wel van het gras. Ik volg dierenarts Iris van Gulik op Insta en zij deelt regelmatig stories waarin ze paarden van anderen beoordeelt op hun gewicht op basis van de BSC index. Bij elk paard waarvan ik dacht dat het een 0 zou zijn (goed gewicht) haf zij een +1 tot +1,5. En soms vond ik paarden echt schraal en dan was het 0. Ik vrees dat we inderdaad gewend zijn aan te dikke paarden die mooi vol en rond zijn :P

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:58

Tja, van Gullik, wat zal ik daar van zeggen, soms kan je beter je mond houden....

Eens dat we aan wat vollere paarden gewend zijn, maar je kan ook alles door een gekleurde bril zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:00

Ik denk dat je voor een objectief oordeel een paard in het echt moet zien.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:04

MarliesV schreef:
Oe Michelle, die is wel erg bol hoor, ondanks dat je het 'redelijk binnen de perken' vind.
Dat is wel het lastige van elke dag je eigen paard zien, het gaat vaak zo geleidelijk, dat het niet opvalt en ineens zit het er aan zeg maar.
Ben benieuwd hoe de Thinline je bevalt.

Marigo, wat een verschil al! Super fijn dat je zo'n goede plek hebt gevonden.

Hier nog steeds rank en slank gelukkig, doordat ze alleen hooi krijgt als ruwvoer (en heel soms een uurtje op het gras mag) blijft ze super op gewicht.
Alleen deze tijd met het hoge fructaan, laat ik haar niet op de wei.

Nee ik heb het de afgelopen maanden binnen de perken kunnen houden, hij is nu wel echt over de streep heen helaas. Zo gek, maanden gaat t goed, ik helemaal trots. En toch ineens bam sinds 1/2 weken flink aangekomen. Vorig jaar was die nog dikker maar toen had ik als toen zijnde bijrijder, geen zeggen op. Hij altijd al wel wat rond/rondgeribt. Het is geen ranke kwpn’er van zichzelf
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 23-08-22 12:13, in het totaal 3 keer bewerkt

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:06

Amber_anne schreef:
Pfoe michelle die is inderdaad wel dikker geworden. Hopelijk lukt het om er wat af te krijgen

Bij mij op stal vinden ze de pony helemaal niet zo dik hoor ik van iedereen. Zijn we dan zo gewend aan te dikke paarden?
Meest recente foto, helaas wel van een afstand naar geeft een idee.
[ [url=m/nrEM6U.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja klopt maarja helemaal tegen houden dat gaat niet en beetje vet erop is ook niet zo erg. Zonder vet ook geen bespiering. Zolang t maar wel beetje normaal blijft. Mijne komt vrij snel aan, maar valt ook weer snel af. Zodra het weer om slaat, gaat regenen en het kouder wordt vliegen de kilo’s eraf bij hem

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:10

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:11

Je bagetaliseerd het wel een beetje vind ik, maar goed, ieder zijn ding.

Ik heb een rondgeribte haflinger, maar rondgeribt is wat anders dan vet/te dik. En die van jou is naar mijn mening duidelijk te dik. Vetophoping op de schouder, bolle overgang van buik naar bil, ronde billen enz. Is allemaal een teken van teveel vet.

Spieren tonen toch echt anders.

Hopelijk werkt je masker.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:14

Marigo schreef:
Klopt, vanaf een foto moeilijk te beoordelen. En als je zelf de punten naloopt Michelle? Dus checken op vet op de nek, schouders, op de ribben en bij de staartaanzet?
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/b ... te-dik-is/

Nee gelukkig weinig tot geen vetophopingen. Dat was vorig jaar wel heel erg bij hem.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:17

Afbeelding
Even een andere foto van gisteren. Met andere invals hoek

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:18

MarliesV schreef:
Je bagetaliseerd het wel een beetje vind ik, maar goed, ieder zijn ding.

Ik heb een rondgeribte haflinger, maar rondgeribt is wat anders dan vet/te dik. En die van jou is naar mijn mening duidelijk te dik. Vetophoping op de schouder, bolle overgang van buik naar bil, ronde billen enz. Is allemaal een teken van teveel vet.

Spieren tonen toch echt anders.

Hopelijk werkt je masker.

Hoezo? Ik zeg toch niet dat het allemaal mee valt en dat die niet dik is. :+