[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:38

Lijnzaad bevat eiwitten en vetten die een paard dat weinig suikers binnen krijgt ook zeker nodig heeft, Ook een paard dat af moet vallen heeft eiwitten nodig voor z’n spieren.

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:43

Ninx schreef:
Hoe ziet je hooi eruit? Is dit voornamelijk stengel en weinig blad?
Wat helpt tegen droge mest is meer vocht in de darm brengen. Het handigste is dan je hooi even te dompelen zodat het water op kan nemen... zo doe ik het ook met mijn merrie.


Ja lang stengelig hooi, nat maken gaat helaas niet. Ze staat in een groep met 10 andere. Ik kan wel extra waterige slobber maken van haar vitaminebrok, maar dan nog zal het niet meer dan 1/3 emmer ofzo zijn.


Nouvel schreef:
Lijnzaad bevat eiwitten en vetten die een paard dat weinig suikers binnen krijgt ook zeker nodig heeft, Ook een paard dat af moet vallen heeft eiwitten nodig voor z’n spieren.


Dus de olie gewoon blijven geven? Ik begrijp juist olie schrappen bij te dikke paarden. Ze krijgt de olie pas sinds november en ze is nou niet beter in bespiering geraakt om het maar zo te zeggen 8-)

Daihyo

Berichten: 88096
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:57

Je zou kunnen denken aan een slobber bijgeven of bijvoorbeeld speedibeet. Dat zet niet aan, maar dan geef je de darmen wel vocht. En dan slobber als de Bergwiesen mash van Marstall of Alpengrun mash van Agrobs. Met de mash voer je wel de benodigde eiwitten, maar deze zetten niet zo aan.

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:18

Daihyo schreef:
Je zou kunnen denken aan een slobber bijgeven of bijvoorbeeld speedibeet. Dat zet niet aan, maar dan geef je de darmen wel vocht. En dan slobber als de Bergwiesen mash van Marstall of Alpengrun mash van Agrobs. Met de mash voer je wel de benodigde eiwitten, maar deze zetten niet zo aan.


Ik heb nog slobber van Pavo. Die mocht ze heeeeel waterig toen ze koliek had. Ze zit nu nog 2 dagen aan een zandkuur, dan ga ik naast haar vitaminebrok een emmer slobberwater aanbieden. Als haar mest dan wat minder droog wordt kan ik een betere slobber halen!

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:27

Ik voer voor de mest een hand Optiform van Mijten bij per dag, zit bijna niets in maar helpt als een trein hier.

Krijgt je paard wel voldoende eiwitten en voedingsstoffen binnen, omdat je alleen maar arm hooi voert?
Hier zitten er te weinig eiwitten in en voer ik die dus bij, advies van de dierenarts en van hier in het topic over hb paarden.

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:57

@MarliesV, ja daar zeg je me wat. Ik heb geen idee, hoe kan ik dat weten?
Ik vond haar na de overgang van weide naar groepsstal wat mat, dus ben ik overgestapt van Vitalbix Daily naar de Vitalbix muesli. Ze krijgt standaard magnesium en ik ben toen extra Vitamine E gaan bijvoeren. Van de Vitamine E merkte ik verder niets anders.
Op de aanbevolen musli werd ze retedruk, dus dat heb ik toen gehalveerd en heb ik vitamines aangevuld met een vitaminekoek. Nu is dat bijna allemaal op dus heb ik weer gewoon de vitalbix daily gehaald. Ze is weer druk zat dus extra energie heeft ze niet nodig..
En dan kreeg ze sinds november een aanzienlijke scheut olie. Ik denk wel richting de 80-100 ml per dag.

Haar nieuwe normaal is de aanbevolen hoeveelheid Vitalbix daily + magnesium. En dan het liefst geen olie, maar dan zou ik wel graag iets hebben wat haar mest wat minder droog zou maken. Ik heb voeradvies gehad van Vitalbix ( wat ik ook graag voer ) en dan zou dit voldoende moeten zijn. Is er iets simpels hoe ik eiwitten kan bijvoeren?

puppy1128

Berichten: 5019
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:03

@lenexa
Lijnzaad en lijnzaad olie zijn wel verschillende dingen. Eiwitten kun je ook bijgeven door bv erwteneiwitisolaat, als je olie wilt blijven voeren. Ik zelf geef gemicroniseerd lijnzaad, dat zijn vetten en eiwitten. Al is het niet heel veel, ik geef er uiteraard geen kilo's van. :+
En ik geef equifyt zupa, een slobber waar veel water bij moet. Hij vind het ook errug lekker! Maar ook daar geef ik niet veel van, is meer voor de smaak ivm supplementen. Maar wie weet heb je er wat aan mocht je een slobber zoeken voor de vocht.


Hier gaat het kwa gewicht nog steeds erg goed! We doen nu even wat minder ivm het weer, maar hij komt in elk geval niet aan. :):)

Afbeelding
Afbeelding

isabel67
Berichten: 76
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 19:42

@puppy1128 Wat ontzettend knap! Ik wou dat de mijne er zo zou bijlopen. <3

Lang geleden dat ik hier nog iets heb gezegt maar ik lees het meeste wel altijd. Hier is meneertje niet veel afgevallen deze winter, wat hij normaal wel altijd doet. Ik heb dus besloten om hem heel dit jaar niet op de wei te zetten omdat dat vaak de boosdoener is om hem dik te maken. Zelfs met een graasmasker en dagelijks glucobalance is hij veeels te dik. Ik vind het ergens wel zielig maar liever dit dan een ziek paard. Hij mag met 2 vriendjes samen apart staan op de paddock paradise track. Hij loopt momenteel wel redelijk gevoelig op harde ondergrond omdat ze hoeven nu sneller afslijten dan ze groeien. Gelukkig loopt hij in de rijbak wel veel beter omdat het daar zachter is maar ik vraag me af of ik wel dan met hem zou rijden. Het is zo dubbel want ik wil ook dat hij blijft afvallen...

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 23:02

Isabel, is hij niet bevangen?
Paarden met overgewicht raken soms door de kou periode van afgelopen weken bevangen.

Als ze niet rad zijn of last van de hoeven hebben dan zou ik niet rijden.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 08:52

Die van mij loopt met die kou ook gevoelige op het harde.
Vorig jaar heb ik hem doorboor door de molen laten halen omdat we ook dachten dat hij bevangen was maar dat was gelukkig niet zo.

Je zou hoefschoenen of een ijzertje kunnen proberen.
Als je twijfelt eerst door de dierenarts na laten kijken, dan weet je ook of je kunt blijven bewegen.

isabel67
Berichten: 76
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: België

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:20

Nee ik denk niet dat hij bevangen zou kunnen zijn. Anders zou hij in stilstand ook constant zijn gewicht verplaatsen en echt manken. Ik voel ook geen pulsatie ofzo dus dat zal het niet zijn. Hij is ook nog nooit bevangen geweest dus het zou raar zijn nu wel zonder gras. Hoefschoenen heb ik ook al zitten denken. Het is denk ik puur dat hij nu wat te kort staat en misschien op een steentje heeft getrapt. Gisteren galopeerde en draafde hij wel zonder problemen door de bak al bokkend met zijn vriendjes maar ik denk dat ik hem komende dagen gewoon licht longeer en er niet op ga. Vandaag was het wel al wat beter dan een paar dagen geleden.

Jets

Berichten: 3553
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:48

Hoefbevangenheid kan accuut zijn of beginnen met milde symptomen zoals gevoelig lopen, moeite met korte draaien etc. Hoeft dus niet direct de bekende symptomen te hebben zoals gewicht verplaatsen. Fijn dat hij al beter loopt, hopelijk valt het dan mee! :)

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 13:01

Misschien is het gewoon het kort bekappen in combi met de kou, dat kan goed.
Wat ik zei, die van mijn loopt ook heel kort en gevoelig met koud weer als de grond hard is.

masyo
Berichten: 213
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:37

Hoi hoi, ik was aan het speuren op internet en kwam dit topic tegen. Mijn paard heeft helaas een peesblessure waardoor ze nu met pensioen is. Ze wordt dit jaar 20 jaar en heeft helaas een te zwaar gewicht.. Tenminste het is ook aan d'r te zien.. Ik kan enkel met haar stappen en ze staat hele dag buiten (van 07.30 - 18.00 uur) met 2 shetjes. Hooinet voor over de bak met hooi is besteld. Ik verwacht deze morgen.

Ze krijgt overdag hooi, om 18.00 uur halve zak hooi (zo'n tuinzak) en om 22.00 uur een half zakje hooi in een hooinet. Daarnaast krijgt ze vitalbrok van Pavo. Het hooi voor 18.00 en 22.00 uur doe ik in water zodat de suikers eruit gaan.

Hebben jullie nog tips?

masyo
Berichten: 213
Geregistreerd: 02-03-08

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:17

Bestaat dit topic eigenlijk nog wel? :D -O-

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:38

masyo schreef:
Bestaat dit topic eigenlijk nog wel? :D -O-


Dankzij jou nu wel :D

Leo

Berichten: 50199
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:45

Ik heb niet zo goed tips. Hoe lang mag je met haar stappen? Allicht kun je door langere wandelingen wat winst behalen?
Krijgt ze hooi of voordroog? Heeft ze gedurende de hele nacht ruwvoer?
Een slowfeeder is een goed idee van je. :j


Hier ging het weer even minder: door een maand lang nauwelijks iets hebben kunnen doen door eerst extreem nat en daarna de sneeuw / vorst icm onbeperkt ruwvoer om warm te blijven, was hij nogal.. opgeblazen.
Sinds het weer kan zijn we de training rustig weer aan het oppakken en daar zie je meteen verschil, het opgeblazen is er weer af. Nu de extra spekkies die hij toch weer had opgebouwd weer weg.
Ik heb nu mijn eerste pot Glucobalance voor het jaar binnen en ga deze week weer starten.

Horseloverl
Berichten: 2232
Geregistreerd: 27-03-13

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:09

Vinden jullie mijn paard te dik? Ze is 177 en 6 jaar. Moet nu weer een grotere singel kopen en dat is een maat 150. Schrok daar best van maar heb niet het idee dat ze super vet is.Afbeelding

Saaams

Berichten: 13293
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:10

Ja, ik vind er veel te dik.
Wat voer je en wat beweegt ze?

Je zadel oogt btw erg comfortabel!

Horseloverl
Berichten: 2232
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:20

Saaams schreef:
Ja, ik vind er veel te dik.
Wat voer je en wat beweegt ze?

Je zadel oogt btw erg comfortabel!


Ze krijgt fiberforce en een vitaminebrokje. 3x per dag paar plakken hooi (2,3 van los geperste baaltjes) . Rij 4x vrij zwaar, dus dressuur en springen. En longeer ook 2x in de week. Voor de rest de hele dag op de wei.

Thanks haha! Zit idd heel lekker en volledig aanpasbaar in boom en kussens. Is een Ikonic.

Saaams

Berichten: 13293
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:29

Dat zou voldoende moeten zijn.
Hooi al in een slowfeeder geprobeerd?

Horseloverl
Berichten: 2232
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:38

Saaams schreef:
Dat zou voldoende moeten zijn.
Hooi al in een slowfeeder geprobeerd?

Heeft ze ook al hahaha. Daarom vraag ik me dus oprecht af of ze niet gewoon een brede boeg heeft. Ze krijgt niks geks, ook geen snoepjes oid.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:14

Horseloverl schreef:
Vinden jullie mijn paard te dik? Ze is 177 en 6 jaar. Moet nu weer een grotere singel kopen en dat is een maat 150. Schrok daar best van maar heb niet het idee dat ze super vet is.[ [url=m/5SveEf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind dat niet zo goed te beoordelen zo.

Kijk op YouTube eens naar ‘vet score paard’ of ‘fat score horse’, daar zie je hoe je nauwkeuriger kan bepalen of je paard te dik is.

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:53

@masyo wat mag en kan je nog met haar doen?

Hier ook een paard met pensioen en peesblessure kan dus niet meer gereden worden.

Paard staat in een PP dus loopt al veel uit zichzelf. Met slowfeeders en getest hooi wat goed is voor dikke paarden.
Daarnaast krijgt ze 1x per dag een handje fiberforce en pavo vital (wissel ik af met marstall force) en wat supplementen. En van de zomer 2 uurtjes land en rest PP.

Verder wandelen we zo'n 20 minuten of aan dubbele lijnen wandel ik erachter, vind ze super leuk. Wel in de bak, kunnen niet lekker buiten wandelen. Maar net wat haar been aankan.

Ik meet dan met zo'n lint gewoon puur om het een beetje in de gaten te houden. Ze is nu een kleine 8kg kwijt. Laatste meting was december.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:02

Horselover: Ik vind je paard niet echt super te dik. Je zadel ligt wel echt raar ver naar voren, daardoor lijkt het net alsof je singel als een te strakke riem om d'r buik zit en ze vetrollen heeft.