[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 19:19

Hallo allemaal :)

Ik wist helemaal niet dat zo'n topic bestond haha dus ik meld me hier ook met mijn IJslander!

Dit is mijn dikke pony :') Een IJslander ruin van 21 jaar. De vele regen van de herfst was een slechte periode, gaf mij ook weinig motivatie om aan de slag te gaan. Nu met het betere weer wil ik echt serieus aan de slag. Minimaal 3x per week bewegen in de vorm van longeren, rijden etc.

Ik lees graag mee hier :D

Afbeelding

xLiez

Berichten: 1898
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:05

Wij hebben deze winter fanatiek doorgetraind en ik denk dat Mystery nog nooit zo slank is geweest! Momenteel krijg hij de vetcur divet en daarmee is hij ook wel wat gewicht en opgeblazen buik kwijt geraakt. Top spul is dat. Hij krijgt het voor zijn spijsvertering die wat verstoord is. Onderste foto is van eergisteren en de bovenste twee jaar terug.

Momenteel krijgt hij onbeperkt ruwvoer, agrobs alpengrün pellets en pavo vital.

Afbeelding

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:23

Hoi allemaal!

Ik kom mij hier ook melden. Mijn 8 jarige dame is helaas weer aangekomen.
Afgelopen zomer verhuist naar een andere stal, dat ging heel goed, ze is toen van de winter flink afgevallen en een heel stuk energieker. Nu staat ze sinds 2 weken weer op het gras (een volle weide, strookbegrazing + graasmasker) en helaas is ze toch weer heel veel aangekomen. Tijd dus om er weer meer op te gaan letten. Wat ze nu krijgt:

Voeding
- 4 kg hooi, redelijk arm
- weidegang (opbouwend)
- Hesta Mix (ong. 150 gr per dag)
- Magnesium

Beweging
- 4x per week 30 min stapmolen (rustig draf tempo)
- 2x per week ohz rijden
- 1x per week een wandeling van +- 1 uur

Wat ik ga veranderen
- Gluco Balance
- Over een kleine maand is mijn nieuwe sulky klaar en gaan we meer mennen + lessen
- Minder hooi
- Misschien op een andere, hele schrale weide, zonder masker want het gras is hier erg kort maar hier twijfel ik nog over.

Dit is wat ik tot nu toe zo´n beetje heb bedacht, eens kijken hoe dat gaat. Hebben jullie verder nog tips?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:22

Waar staat ze naast die weidegang? Ik zou zorgen dat ze dan een grote paddock heeft met vrienden of een stuk pad.
Kort gras is veel slechter. Dan zou ik altijd een graasmasker kiezen.

Maar met opbouwen altijd extra beweging geven. Wat ze nu doet is echt niet veel. Ik heb ze 24/7 op een track en nu met gras opbouwen, laat ik ze nog extra bewegen.

Nouvel

Berichten: 28567
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:31

Het mennen zal zeker schelen straks, daar verbranden ze wel wat mee als je echt intensief het mennen op gaan bouwen.
Verder kun je het hooi nog weken, dat scheelt suikers.
Kort gras mee oppassen, ik hoor op ‘t moment veel over hoefbevangenheid door suikers in het gras.

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:41

Oké dankjullie wel! Ze staat inderdaad naast de weidegang in een paddock/bak met dan hooi erbij.

Dan schroef ik de beweging ook nog extra omhoog, en zet ik haar vooral dan niet op het korte gras.
Hooi weken is ook een goede inderdaad! Dat deed ik een tijd geleden al, maar ga dat nu ook weer oppakken.

Hoelang laten jullie het hooi dan weken? Ik deed altijd 30 minuten, maar wellicht is dit ook te kort?

Nouvel

Berichten: 28567
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:48

Om suikers uit te spoelen moet het een uur weken volgens mijn dierenarts.

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:52

Oké, dan laat ik het langer weken. Ververs je dan tussendoor ook nog het water, of dat niet?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:08

Ik week nu niet, want dat is echt teveel voor 5, maar het ligt er ook aan hoe je weekt. In principe als er ruimte is, zakt het vieze naar beneden.

Nouvel

Berichten: 28567
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:09

Met een uur weken ververs ik het water tussendoor niet, ik gooi daarna wel de bak leeg en doe het volgende hooi in schoon water.

Eliana

Berichten: 5468
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:34

Geen idee of jullie het ook gebruiken maar mijn pony is erg afgevallen nu ze glucobalance krijgt.
Ik ben dat vorig jaar gaan voeren toen ze hoefbevangen is geworden.
Pony had vooral veel vetopslag op schouders en nek.
Afbeelding
Nu is ze zo:

Afbeelding

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:53

Wauw wat een mooi verschil! Ik twijfelde nog een beetje over Gluco Balance, heb het gisteren toch besteld. Maar nu ik dit zo zie, geeft mij dat wel hoop!

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:21

Ik meld me hier ook weer als dat mag haha.
Paard heeft een dikke week op de kliniek gestaan en is dus niet echt in conditie want ze stond daarvoor ook al een tijd stil ivm einschuss wat niet weg ging.
Nu kwam de dierenarts deze week bloedprikken en die vond haar te dik. Ik vind dit zelf meevallen, maar hoor graag jullie mening. Misschien kijk ik er als eigenaar anders naar. Ik kan haar ribben ook gewoon voelen met vrij lichte druk.

Ze krijgt op dit moment 2x per dag 150 gram Vitalbix Daily Complete met een klein handje luzerne omdat ze anders schranst. Verder alleen onverpakt hooi, wel beperkt maar regelmatig kleinere porties uit een slowfeeder met mazen van 2x2 zodat ze niet te lang met een lege maag staat. Ze staat momenteel op een zandpaddock en eet daar onverpakt hooi gemengd met stro.
Ze heeft natuurlijk echt 0.0 aan spieren, omdat ze al sinds november stilstaat.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ze heeft prednison gehad en verhaart hierdoor erg moeilijk en is naar mijn idee daardoor ook wat vermoeid en daardoor lastig om haar weer goed op te pakken, dit mocht een tijdje geleden al maar heb haar nog eventjes rust gegeven. Bloedbeeld is goed, geen bloedarmoede en lever en nieren werken aan de waardes te zien prima. Hart en longen klonken ook goed.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:36

Gluco balanse vind ik een duur grapje, maar geloof er totaal niet in. Veel mensen geven het, maar passen daarnaast ook dingen aan en dan weet je niet of het de GB is geweest die werkte. Maar qua ingredienten denk ik niet dat het echt kan helpen bij afvallen.

Nynke, ik snap niet waarom een paard met einschuss stil heeft gestaan eigenlijk. Het belangrijkste is afval stoffen kwijtraken en daarvoor heb je echt beweging nodig.

Dat je paard nu weinig bespiering en conditie heeft is logisch. Dat kost tijd en zijn geen toverdrankjes voor.
De foto is te onduidelijk om te zien of ze te dik is. Je ziet een buik, maar ze staat ook niet gunstig.

Gewoon gaan stappen en dat opbouwen. Daarna stukjes draf erbij en afstanden vergroten.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:49

Ze had een opgelopen been tot aan haar knie, koorts en liep ook niet goed in draf. Flinke stukken wandelen zijn we uiteraard gewoon blijven doen (nog op de oude stal) en ze is uiteraard ook gewoon overdag buiten geweest elke dag en na de verhuizing ook langer buiten overdag :) met stilstaan bedoel ik qua echt actieve training.

We zijn recent verhuisd van stal en staan nu aan een drukke weg, dus ik ben bezig om haar daar op een normale manier langs te laten lopen maar ze is vrij panisch voor vrachtwagens met wapperende zeilen die toch regelmatig nog wel eens langskomen. Wordt aan gewerkt dus. Rijden doen we momenteel niet wegens een nogal ingekrompen budget voor een passend zadel. De gezondheid is voor gegaan. De mogelijkheden voor lange stukken wandelen zijn hier helaas nog wat beperkt dus.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:09

Misschien voor de zomer en het herstel toch naar een andere stalling kijken waar je voor nu vooral recht toe, recht aan kan wandelen en straks draven.

Heb je nog je oude zadel? Kan je die niet verkopen of inruilen??

Het is lastig, maar zonder beweging ga je er niet komen. Wij stonden eerst ook midden in het bos en reed er elke dag. Toen moesten we via de weg en werd het wel iets minder. Nu geen echt bos meer en verbouwing etc. Maar 's avonds is het nu licht en is de weg rustig.

Probeer iemand mee te nemen. Ga als het echt zo erg is, iig niet alleen.

Nouvel

Berichten: 28567
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:19

Ik zou dan in ieder geval beginnen met stappen op het terrein, in de bak, in de wei, in ieder geval waar het wel mogelijk is.
Beweging is altijd goed en zeker om af te vallen heb je veel beweging nodig.

Ik geef wel glucobalance op aanraden van de dierenarts, het helpt om de suikers beter te verwerken.
Daarnaast op afgewogen hooi dieet en vooral veel bewegen.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:46

We zijn echt net verhuisd omdat ze op de vorige stal in de winter maar 3 uurtjes buiten kwamen en dat met dat been al helemaal niet goed ging komen. Hier in de omgeving is het echt een vreselijk drama om een stal te vinden waar ze in de winter uberhaupt buiten komen. Vaak als ze al buiten komen gaat het om 2 of 3 uurtjes, ik vind dat te weinig. Als ze al de hele dag buiten staan is dat in de blubber wat nu om haar benen al helemaal niet meer kan, er wordt 8 uur lang niet gevoerd of het voer komt uit plastic, maar dan zit echt letterlijk alles onder de diarree bij haar.
Ik ben er eerlijk gezegd niet voor om maar te blijven slepen, ze is afgelopen jaren al vaak verhuisd om bovenstaande redenen. Ik merk dat dat haar geestelijke gezondheid ook niet goed doet.

Bos is hier overigens nergens eigenlijk. Wij wonen in het noorden van Friesland en daar is zo ongeveer bijna niks behalve aardappelen, klei en 80-wegen als je pech hebt :+

Mijn oude zadel staat te koop :)

Iemand mee nemen is wel een optie :) stappen op het terrein en door de weides doen we wel inderdaad.

NoaHD

Berichten: 717
Geregistreerd: 25-05-13
Woonplaats: Op de rug van Honey!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:08

Na een tijdje durf ik eindelijk te zeggen dat mijn pony is afgevallen!

2 juli 2019
Afbeelding

En vandaag!
(Had haar net afgespoten dus vandaar de kleurverandering :P )
Afbeelding

Afbeelding

Dierenarts is eergisteren langs geweest voor de inentingen, dus gelijk maar gevraagd of Honey nog te dik was. De dierenarts gaf aan dat er nog wel iets van de buik af mag, maar dat ze qua gewicht op dit moment goed is :)

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 13:51

Heel knap gedaan zeg, een resultaat waar je trots op mag zijn!

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:48

Mooi zeg! Goed gedaan :):)

Nouvel

Berichten: 28567
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:31

Super Noa!

De mijne is ook goed aan het afvallen, helaas daardoor ook een eiwittekort, waarschijnlijk doordat hij ook PSSM heeft...
Ik gaf al eiwitten bij maar blijkbaar toch te weinig, hij is in korte tijd ineens enorm ingevallen op de bovenlijn, zadel ligt ondanks smallere boom nu veel te dicht op zijn rug... -O-

Moet nu meer eiwitten gaan voeren en suikers blijven beperken.
Kijken of zo de spieren op zijn rug een beetje terug willen komen...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:35

Dat vind ik ook altijd een probleem. Heb mn ruin toch wat lucerne gegeven steeds als de anderen krijgen. Maar hij gaat momenteel goed, dus krijgt wel weer meer beweging. En onze pp vordert, dus heuvel op en af helpt ook wel :)

Nouvel

Berichten: 28567
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:02

Ja wel echt lastig om daar de middenweg in te vinden, hij is nog steeds wel best wel buikig maar op de bovenlijn gaat hij in vallen...
Van onderen kan er nog wel wat af maar bovenop moet er weer wat bij...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:10

Nouvel schreef:
Ja wel echt lastig om daar de middenweg in te vinden, hij is nog steeds wel best wel buikig maar op de bovenlijn gaat hij in vallen...
Van onderen kan er nog wel wat af maar bovenop moet er weer wat bij...


Ik moet eerlijk zeggen dat ik me om de buik het minste druk maak. Het is gewicht, dus belastend, maar kijk wel ook naar het vet op hals, schouders, billen.
Mooiste is balkjes werk, maar zoals mijn ene ruin blessures heeft, kon dat ook niet altijd.

ipv lucerne is coolstanca copra ook mooi als eiwit bron.