[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:46

hier gaat het super. zijn al flink afgevallen.
24 uur graszaadhooi en krijgen dan 3x per dag wat ander hooi, niet veel.

tevens vitalbix vitaminekorrel en wat luzerne

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:17

dianalamboo schreef:
hier gaat het super. zijn al flink afgevallen.
24 uur graszaadhooi en krijgen dan 3x per dag wat ander hooi, niet veel.

tevens vitalbix vitaminekorrel en wat luzerne


Wat fijn!


Ninx schreef:
Mmm, dat is dan wel spannend he? Voeten hebben te lijden onder veel extra gewicht, en de afvalstoffen die zich verstoppen in dat spek. Bij mijn ruin hetzelfde. Hoe slanker, hoe beter alle overige zaken zijn/ werken.

Weet je wat ruwvoer bevat? Heb je een analyse?
Heb jij niet een Iberisch tiep? Doen die het sowieso niet heel goed op flink wat stro en niet teveel hooi?

Kun je ook veel lange stukken rechtuit rijden? Dus meer 'duurbeweging' geven?


Ja ik vind het echt lastig, hij is al enorm gericht op voer en als het minder wordt, wordt dat alleen maar erger...
Daarbij is het gewoon best irritant dat hij al niet enorm rijk gevoerd wordt en wel behoorlijk aardig beweegt en toch altijd maar te dik blijft...

Wat rechtuit gaan betreft, ik ga in ieder geval 1x in de week met hem naar duin en strand waar hij lekker een stuk rechtuit kan en waarbij ik ook veel galoppeer als de bodem dat toelaat.
Als het lukt ga ik 2x in de week, maar met vroeg donker en het weer lukt dat in de winterperiode meestal niet.
Daarnaast loopt hij 3x in de week in de bak, ik train hem op Z niveau, dus dan moet hij ook best aardig aan het werk.
En dan voor de afwisseling en de beweging longeer en/of langeteugel ik nog een keer met hem.

Edit, ik heb inderdaad een lusitano, hij krijgt arm hooi en arm voordroog, wat ik nu geminderd heb en weer aangevuld met graszaadhooi.

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:41

wij hebben qua beweging niet veel gedaan ivm blessures enz. je kan kijken met veel graszaadhooi of hij uit zichzelf gaat afvallen. we zijn nu 1,5 jaar verder.
de tinker is perfect nu. de haflinger kan nog vanaf.
lastig is dat ze een ruwvoerbuik hebben, hierdoor lijken ze al snel de dik maar ribben voelbaar en hanenkam soepel. de gleuf op rug is weg

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:02

Het is inderdaad lastig...... zeker wanneer het ene paard het prima doet op die hoeveelheid, en dit paard groeit van niks....

Eet hij graag stro? Dit verstrek ik ongelimiteerd. Ik heb hem er rustig aan laten wennen, maar nu kan hij er onbeperkt van eten en staat dus nooit met een lege maag.

Wat bij mij ook wel helpt is aanvullend kruiden en soms andere zaken voeren die het metabolisme stimuleren.
Via Horse Complete laat ik dit elke week samenstellen.
Betaalbaar, en hij ziet er echt steeds beter uit. Mijn merrie is er ook enorm van opgeknapt. En dat terwijl ik toch al goed voer en gerust e.e.a. weet van supplementen etc....

Je kunt het eens een kans geven?



Nouvel schreef:
dianalamboo schreef:
hier gaat het super. zijn al flink afgevallen.
24 uur graszaadhooi en krijgen dan 3x per dag wat ander hooi, niet veel.

tevens vitalbix vitaminekorrel en wat luzerne


Wat fijn!


Ninx schreef:
Mmm, dat is dan wel spannend he? Voeten hebben te lijden onder veel extra gewicht, en de afvalstoffen die zich verstoppen in dat spek. Bij mijn ruin hetzelfde. Hoe slanker, hoe beter alle overige zaken zijn/ werken.

Weet je wat ruwvoer bevat? Heb je een analyse?
Heb jij niet een Iberisch tiep? Doen die het sowieso niet heel goed op flink wat stro en niet teveel hooi?

Kun je ook veel lange stukken rechtuit rijden? Dus meer 'duurbeweging' geven?


Ja ik vind het echt lastig, hij is al enorm gericht op voer en als het minder wordt, wordt dat alleen maar erger...
Daarbij is het gewoon best irritant dat hij al niet enorm rijk gevoerd wordt en wel behoorlijk aardig beweegt en toch altijd maar te dik blijft...

Wat rechtuit gaan betreft, ik ga in ieder geval 1x in de week met hem naar duin en strand waar hij lekker een stuk rechtuit kan en waarbij ik ook veel galoppeer als de bodem dat toelaat.
Als het lukt ga ik 2x in de week, maar met vroeg donker en het weer lukt dat in de winterperiode meestal niet.
Daarnaast loopt hij 3x in de week in de bak, ik train hem op Z niveau, dus dan moet hij ook best aardig aan het werk.
En dan voor de afwisseling en de beweging longeer en/of langeteugel ik nog een keer met hem.

Edit, ik heb inderdaad een lusitano, hij krijgt arm hooi en arm voordroog, wat ik nu geminderd heb en weer aangevuld met graszaadhooi.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 22:23

En net stro heeft hij eigenlijk altijd ter beschikking, hij trekt er vaak wel alles uit maar hij eet er weinig van op...

Hij staat eigenlijk altijd op de glucobalance en sinds een half jaar ook op de hypobalance ( nu even stop periode ingelast).

Ik hoop inderdaad dat het gaat schelen dat hij nu een deel graszaadhooi krijgt en zijn beetje muesli niet meer.
Verder maar zo goed mogelijk in beweging zien te houden!

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 00:13

Je kan proberen de müsli te ruilen tegen een vitamine supplement (aangezien er in graszaad hooi weinig voedingsstoffen zit en müsli vaak veel suiker). Ik ben erg blij met victorious secret 200. + magnesium (van paard natuurlijk).
Hier zelfs onbeperkt timothy hooi met deze aanvulling. 2 flinke obesitas paarden staan er nu heel netjes bij, 1 zelfs met zeer weinig beweging. Wel belangrijk, ze kunnen 24/7 bewegen (buiten). Dat scheelt ook enorm...
Lastig hè! Ik ben ook heel lang aan het puzzelen geweest wat voor ons werk. Afvallen gaat ook nog eens vrij langzaam dus dat maakt het moeilijk om een goed passende oplossing te vinden. Hopelijk heb je iets aan de tips.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 07:54

Ik voer al geen muesli mee, hij krijgt pure feed balance.
Dat kreeg hij altijd al, maar omdat het niet zo’n werker van zichzelf is ben ik toen was muesli bij gaan voeren.

Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 09:18

Als je energie tekort komt zou je nog kunnen denken om zwarte haver bij te voeren. Dat zet niet aan en geeft goed energie af. Niet zo snel als gele haver, wat meer duur energie.
Een handje was voor mijn haflinger genoeg.

Wat beweging betreft, het enige wat bij de mijne écht hielp was duurtraining. Naar buiten en echt ritten van 2 uur maken. Veel stappen is dan ook prima. Sterker nog, dat verbrandt heel goed vet, zeker als je net boven tempo stapt. Daar kon een baktraining van een uur echt niet tegenop :n

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:34

Ik lees vaak graszaadhooi, ik denk er ook aan als ik mijn pony terug in eigen beheer heb maar in België lijkt dat minder gemakkelijk te vinden. Is dat in Nederland meer te vinden?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:08

Daihyo schreef:
Als je energie tekort komt zou je nog kunnen denken om zwarte haver bij te voeren. Dat zet niet aan en geeft goed energie af. Niet zo snel als gele haver, wat meer duur energie.
Een handje was voor mijn haflinger genoeg.

Wat beweging betreft, het enige wat bij de mijne écht hielp was duurtraining. Naar buiten en echt ritten van 2 uur maken. Veel stappen is dan ook prima. Sterker nog, dat verbrandt heel goed vet, zeker als je net boven tempo stapt. Daar kon een baktraining van een uur echt niet tegenop :n


Hij krijgt 's morgens een klein beetje geplette haver erbij.
Misschien daarna dan over naar zwarte haver, bedankt voor de tip!

2 uur rijden hier in het zware duinzand vind ik wat te zwaar, als het strand goed is zou ik op strand en wat langer stuk kunnen pakken evt.
Ik maak nu vaak rondjes van ong. 1,5 uur en dan draaf en galoppeer ik veel als de bodem stevig genoeg is.
Bij eb draaf en galoppeer ik echt lange stukken op strand.
Gisteren ook 1,5 uur weg geweest en het hele strand gegaloppeerd, de rest stap en en draf en nog wat kleine stukjes galop waar mogelijk.
Heen en terugweg over straat is 15 tot 20 min stappen.
Het is geen goeie stapper, dus veel stappen kost echt veel tijd bij hem...

Ik heb een paar weken geleden de uitslag gehad dat hij PSSM positief getest is helaas, dus kijken hoe het blijft gaat met veel bewegen en spieren...
Op dit moment gaat het gelukkig nog best goed, hopen dat het met aangepaste voeding en supplementen voorlopig zo blijft gaan.


Jessol schreef:
Ik lees vaak graszaadhooi, ik denk er ook aan als ik mijn pony terug in eigen beheer heb maar in België lijkt dat minder gemakkelijk te vinden. Is dat in Nederland meer te vinden?


We hebben nu 2x wat baaltjes graszaadhooi hier in de buurt gehaald, Bij Nijssen fourage.
Daar hebben ze kleine baaltjes graszaadhooi die je gewoon per stuk kunt kopen.
Ik voer het nu deels en deels het hooi en voordroog wat wij op stal hebben, dat laat ik volgende week allebei even testen.

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 20:57

er zijn paarden die graszaadhooi moeten leren eten. hier hebben ze 1 dag gestaakt met eten en toen was het klaar. toch minder lekker en harder van structuur

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:16

Hoi allemaal,
Ik gooi het topic weer even omhoog. Heb al flink zitten meelezen en kom me ook melden.
Hier een fries van 14 die toch wel een tikkeltje aan de dikke kant is.

Haar voerschema is als volgt:
- Ochtend 2 handjes subli dieetmix (vanuit stal zodat ze niet gaat stampen)
- Eind middag 2 handjes subli dieetmix (vanuit stal zodat ze niet gaat stampen)
- Avond half schepje subli dieetmix vanwege supplementen voor de pezen
- Hooi gaat in een net, helaas alleen voor de avond omdat ik het dan zelf doe. In de ochtend krijgt ze gewoon een plakje hooi in stal. Ze staat op stro.

Beweging:
Paardlief heeft een peesblessure en dus weinig beweging. Ze mag stappen zo'n 30 min per dag. Dit doet ze soms in de molen zodat ze meer doorstapt, draaien staat hierbij dan wel uit vanwege de pees. Soms zit ik erop en anders met lange lijnen lopen.
Elke dag staat ze nu 2uur op de zandpaddock.

Voor ze straks het land op gaat wil ik haar toch wel laten afvallen. Ik zit wel hard aan een grasmakser te denken voor straks het weideseizoen. Paarden gaan zo'n 5uur per dag het land op.

Paard krijgt overigens geen vitamine of iets. Had haar een tijd op pavo vital maar hiervan ging ze zand eten. Vitalbix is best prijzig. Marstall Force nog niet geprobeerd.

Ik zat te denken aan iets wat haar een vol gevoel geeft, maar waar ze niet dik van wordt. Als tip kreeg ik bietenpulp en zat te kijken bij Pavo Speedibeet.

Paard moet wel zo min mogelijk suiker en zetmeel.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:50

Komt je paard wel aan zijn vitamine en mineralen? Hoeveel hooi krijgt ze en van welke kwaliteit?

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:29

Newallure schreef:
Komt je paard wel aan zijn vitamine en mineralen? Hoeveel hooi krijgt ze en van welke kwaliteit?


Nu even niet, wacht tot de marstall binnen is. In principe zou ze met de hoeveelheid subli dieetmix de vitamine binnen moeten krijgen.

Tja hoeveel, geen idee er wordt door stal gevoerd het is wel een forse plak. Het is wel mooi droog hooi, alleen niet heel lang qua stengels. Geen natte plekken of schimmels.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:08

Ik merk bij mijn paard nu dat minderen in voer en elke dag bewegen eindelijk werkt!
Hij is in een aantal maanden echt wel afgevallen.

Ik weeg elke dag het hooi en week het een uur in het water.
Hij krijgt pure feed aangevuld met de nodige supplementen.

Het is wijs om je hooi te wegen, dat weet je wat je geeft.
En het is echt lastig dat je je paard zo weinig kunt laten bewegen nu.
Ik merk dat bewegen bij die van mij echt wel alles doet, beweegt hij een week minder valt hij ook niet af.
Moet zeggen dat dat ook wel intensief is, 7 dagen in de week...
Maar het is voor het goede doel...

Oja, ik heb ook van zowel het hooi als het voordroog analyses laten maken en ik geef ook een deel graszaadhooi nu.

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:46

Heeft hier iemand ervaring met Pavo Speedibeet om een vol gevoel te geven of iets anders?
Zodat ze misschien minder eten

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:47

Ymediem schreef:
Heeft hier iemand ervaring met Pavo Speedibeet om een vol gevoel te geven of iets anders?
Zodat ze misschien minder eten


Een paard zit een beetje anders in elkaar als een mens.... als wij een volle buik hebben stoppen we met eten (nou ja, tegenwoordig gaat dat wat minder goed bij sommige mens ;-) Maar ok...).


Een paard heeft een eetbehoefte in 'uren', dus de tijd die het paard spendeert aan eten. En dat zijn VEEL uren.
Je kunt dus best lastig minderen.

Wat je wel kunt doen: je huidige hooi minder gaan voeren (als dit voedzaam is), en het mengen met stro of een goede kwaliteit gedorst hooi.
Ook zou je je huidige hooi nog kunnen weken, dat haalt wat suiker uit het hooi.
Ze moeten vooral lang bezig kunnen zijn met eten en nooit echt zonder staan. Doe dus je hooi, of een mengeling van stro en hooi in netten zodat je de opname vertraagt.
Verder kun je wat wilgentakken bijvoeren, en straks wat verse brandnetel, of wat riet.....

Sowieso is bewegen heel erg belangrijk. Dan gaat het paard ook meer verbranden in de uren dat hij niet werkt. Het metabolisme gaat beter werken.

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 19:19

Ninx schreef:
Ymediem schreef:
Heeft hier iemand ervaring met Pavo Speedibeet om een vol gevoel te geven of iets anders?
Zodat ze misschien minder eten


Een paard zit een beetje anders in elkaar als een mens.... als wij een volle buik hebben stoppen we met eten (nou ja, tegenwoordig gaat dat wat minder goed bij sommige mens ;-) Maar ok...).


Een paard heeft een eetbehoefte in 'uren', dus de tijd die het paard spendeert aan eten. En dat zijn VEEL uren.
Je kunt dus best lastig minderen.

Wat je wel kunt doen: je huidige hooi minder gaan voeren (als dit voedzaam is), en het mengen met stro of een goede kwaliteit gedorst hooi.
Ook zou je je huidige hooi nog kunnen weken, dat haalt wat suiker uit het hooi.
Ze moeten vooral lang bezig kunnen zijn met eten en nooit echt zonder staan. Doe dus je hooi, of een mengeling van stro en hooi in netten zodat je de opname vertraagt.
Verder kun je wat wilgentakken bijvoeren, en straks wat verse brandnetel, of wat riet.....

Sowieso is bewegen heel erg belangrijk. Dan gaat het paard ook meer verbranden in de uren dat hij niet werkt. Het metabolisme gaat beter werken.


Dankjewel voor je reactie.
Had dit in een afval programma gelezen vandaar de vraag. De rest doe ik allemaal al.:)
Bewegen zit er hier helaas niet in.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:35

hoi! ik kom me ook even melden. ik heb een verzorgpony die te dik is(minishet)
hij staat 24/7 op een paddock en krijgt 3 keer per dag hooi(geen kuil!) met zijn grote maatje. de minishet eet best wel traag, krijgt 3 keer per dag een klein bodempje voer(kan eventueel wel zeggen wat) en elke dag word hij een kwartiertje lekker getraind! ik kan hem niet te lang trainen want hij is alweer bijna 20 en is een hele tijd stil gezet. ik heb hem dan ook leren longeren. hij krijgt dus niet zo heel veel voer, geen te vers hooi en word elke dag wat getraind. weten jullie wat ik nog meer kan doen? hij loopt hier al een tijd mee rond

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:11

Spikeandjax schreef:
hoi! ik kom me ook even melden. ik heb een verzorgpony die te dik is(minishet)
hij staat 24/7 op een paddock en krijgt 3 keer per dag hooi(geen kuil!) met zijn grote maatje. de minishet eet best wel traag, krijgt 3 keer per dag een klein bodempje voer(kan eventueel wel zeggen wat) en elke dag word hij een kwartiertje lekker getraind! ik kan hem niet te lang trainen want hij is alweer bijna 20 en is een hele tijd stil gezet. ik heb hem dan ook leren longeren. hij krijgt dus niet zo heel veel voer, geen te vers hooi en word elke dag wat getraind. weten jullie wat ik nog meer kan doen? hij loopt hier al een tijd mee rond


Stappen/wandelen! Als je door de buurt kan wandelen zou met regelmaat een rondje wandelen prima zijn. En longeren opbouwen tot min 15minuten draven.

20 is niet te oud om op te bouwen, zeker niet voor een shet. Mijn quarter merrie was 20 dat ze verwaarloosd bij ons kwam en weer opgebouwd naar ritjes. Nu 27 en doet het prima.
En dan hebben we er nog 3 van 20+ die wat doen. Onze shet zal ongeveer 25 zijn en behalve wat minder kiezen en grijze haren, is die nog super fit.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 21:27

helaas kan ik niet vaak door de buurt wandelen. de grote moet zo nodig bokken, steigeren, galopperen en zo graag naar hem toe. als hij al buiten de paddock staat word hij helemaal gek(hij heeft PPID dus durf het toch niet aan hem zo alleen te laten. vandaag helaas ook onregelmatig gaan lopen dus dan wil ik het nog liever niet). de eigenaresse wil niet met die grote aan de wandel aangezien hij echt van alles schrikt, ze is super zuinig op haar paardje en ze is best druk met andere dingen.

ik had na de 20 ook nog 'en is een hele tijd stil gezet' ben hem nog niet lang aan het opbouwen en hij is niks gewend. nu train ik hem vooral kort omdat hij longeren nog maar kort kent en dus gaat rennen, rennen, rennen tot hij op is! als hij een beetje buiten adem is blijft ie maar rennen. inmiddels begint het een stuk beter te gaan en word lekker 'lui'

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:27

Hier even een update van mijn mini.
dit was dik een jaar geleden.

Afbeelding

Afbeelding

Vooral zijn buik was het probleem.
Hij krijgt een afgewogen hoeveelheid hooi verdeelt over de dag in een slowfeeder.
Verder alleen nog oerbalans en na het werken een beetje speedibeet met nutrimash gemengd.

Nu ruim een jaar verder

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijn buik helemaal weg krijgen gaat niet lukken maar ben al super tevreden hoe hij erbij staat mooi op gewicht.
We training stug door en maken weer veel kilometers.
Hij moet nog wat meer spieren kweken maar hij lijkt weer op een minipaardje :D

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 00:57

Ik zou die speedibeet en mash gewoon weglaten. Dat is echt wel een buikvuller. Natuurlijk zit er ook altijd iets bruikbaars in, maar je bent bezig de buik eraf te krijgen, hij krijgt hooi en oerbalans, dus dat is echt zat. Je zal zien dat het enorm scheelt bij zo een kleine pony.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 07:11

Spikeandjax, succes!
Jammer dat je niet lekker kunt gaan wandelen, bewegen doet echt wel heel veel!

Evelien, fijn dat het al zo goed is gelukt!

Hier gaat het voor het eerst met strenge maatregelen en veel bewegen ook beter, hij is volgens mijn meetlint al zo’n 40 kg kwijt.
Nu ook een graasmasker voor de zomermaanden aangeschaft, is hij vast niet blij mee...

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 09:27

ik blijf hem gewoon lekker longeren in de paddock! soms eens ook iets met pionnetjes en later met een balkje! over poepjes springen vind ie in ieder geval wel leuk! :))