Opeens dikke buik ( PAVO summerfit de oplossing?)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

McSquizzy

Opeens dikke buik ( PAVO summerfit de oplossing?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 08:17

Hoi!!!
Sinds een week merk ik dat mijn paard dus echt een dikke buik gekregen heeft.
Deze winter was hij best slank ( niet TE mager) en heel mooi gespierd. Nu is het echt een dikke knol in wording...

Hier zijn "programma" :
* 's morgens en 's avonds een schep basisbrok
* bijna onbeperkt voordrooghooi
* hij gaat van 8 - 19h op de weide met veel gras
* dagelijks word hij ofwel gereden ofwel gelongeerd
* nog een 1/2 emmer wortelen

Nu had ik gehoord van de Pavo Summerfit koeken.
Hier heb ik dus een staaltje van thuisliggen. Ik weet alleen niet goed watk er mee aanmoet.

Kan ik de basisbrok hierdoor vervangen?
Dus 's morgens zo'n koek en dan 's avonds enkel nog de wortelen? Zal hij daarvan terug op zijn normale gewicht komen?

Hij word echt zo dik datk de singel al n pak losser moet laten en ik vind dat het echt niet staat. Het lijkt me ook niet gezond als hij nog dikker word. Ik weet wel dat ie er aanleg voor heeft.

Kyona

Re: Opeens dikke buik ( PAVO summerfit de oplossing?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:18

Het kan ook door het gras komen. Ik merk het bij mijn paard al met aansingelen als hij een uurtje buiten gestaan heeft. Ik vind overigens dat hij veel eten krijgt gecombineerd met de weidegang. Zou 2 x 0,5 geven (als hij gewerkt wordt) en een paar wortels ipv halve emmer. Je krijgt hem eerder op normaal gewicht door goed te trainen.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:20

Geen verstand van de koek, maar vind dat hij flink veel eten krijgt zeg! Misschien ietsje minderen Knipoog

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 10:33

Dus hij krijgt teveel eten?
Ja kijk hij staat op privestal en tis eigenlijk het eerst in jaren dat ie op de weide gaat. Dus tis een beetje zoeken met voeding.

Ik was het volgende van plan :
* Dagelijks beweging : minstens 30 min tot max 1.5u : ik krijg 2x week 1u dressuurtraining, ik train 1x week flink met de pessoa, en dan daartussen rij ik nog wat op mezelf.
* 's morgens 1 pavokoek Summerfit
* 's avonds de wortelen maar dan veel minder ( dacht dat ze daar niet dik van konden worden?) + voordrooghooi
* overdag grazen

Of word dat nog te veel??

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:35

Die koeken zijn als ik het goed heb, voor alle vitaminen en mineralen, zonder dat er energie in zit.
Weet niet of je die echt kan vervangen voor een maaltijd.
( zo is het me uitgelegd Knipoog )

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:38

Wordt je paard echt vet of is het een grasbuik. Daar zit ook nog een verschil in. In principe zou je paard kunnen volstaan met gras + de pavo koeken. In de koeken zitten alle benodigde mineralen en vitamines die ze nodig hebben. Energie kan hij uit het gras halen.

Zelf zou ik s ochtends een pavokoek geven, en s avonds wat wortelen voor het lekkere. Dat moet voldoende zijn.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 10:41

Nou ja. ik dacht dat je het echt als maatlijd kon gebruiken??
Ik zit hier op de website van Pavo te kijken en zie dat er ook zoiets bestaat als Pavo's Nature's best? Dat is ook goed voor dieren die aanleg hebben dik te worden. Maar dat is dan weer een maaltijd.
Hoeveel moet je daar dan van gaan voeren in combinatie met weidegang, voordrooghooi, ed...

Ik heb er dus geen idee meer van...

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:42

ik denk dat je dat beter aan iemand kan vragen die die brokken verkoopt ofzo.
Ze hebben mij toen ook alles hele goed uitgelegd en een schema vast gesteld.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 10:47

Kaat18 schreef:
Wordt je paard echt vet of is het een grasbuik. Daar zit ook nog een verschil in. In principe zou je paard kunnen volstaan met gras + de pavo koeken. In de koeken zitten alle benodigde mineralen en vitamines die ze nodig hebben. Energie kan hij uit het gras halen.

Zelf zou ik s ochtends een pavokoek geven, en s avonds wat wortelen voor het lekkere. Dat moet voldoende zijn.

Nee want zijn kontje is nog tamelijk smal en bespierd. Tis echt een grasbuik!! Het puilt zo wat uit. Zal even kijken of ik n foto vind...

edit :
Afbeelding

Zijn vacht is nu ook een pak doffer merk ik nu.
Het is misschien niet zo duidelijk op de foto, maar n betere heb ik momenteel niet.
Ook mensen zeggen me dat ie echt wel een flinke jongen geworden is ( doelend op dik zijn! Knipoog )

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 19:00

Een grasbuik is een teken dat de darmen gevuld zijn, dit is goed, de spijsvertering van een paard is daarvoor gebouwd. Als het goed is dan is het een stuk minder als je paard een paar keer gepoept heeft zonder dat ze heeft kunnen eten.
Echt dik-vet zijn kun je op de ribben voelen, als die niet meer te voelen zijn is ze te dik.

In principe heeft een paard geen krachtvoer nodig als hij voldoende gras en ruwvoer krijgt. Het bijvoeren van een summerfitkoek vind ik dan wel aan te raden omdat ze dan wel de benodigde vitaminen binnenkrijgen. Mijn kwpn-er krijgt ook geen krachtvoer en het gaat hardstikke goed met hem, kan zelfs zonder problemen bosritten van 3 uur maken door heuvelig gebied!

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 09:07

Ik ben met de staleigenaar gisteren tot het volgende "voerschema" gekomen :
* 's morgens 1 PAVO Aura koek ( is hetzelfde als de Summerfit alleen groter verpakt) met wat zonnebloemolie over voor zijn koliek gevoeligheid.
* een plak voordrooghooi
* van 8 tot 18h op de weide met voldoende gras
* 's avonds wortelen ( weet nog niet precies hoeveel )
* een heel plak voordrooghooi

Ook ga ik dagelijks proberen toch met hem te trainen.
Ik hebb maar voor 2 dingen echt schrik met dit nieuwe voerschema :
* hij is vrij koliekgevoelig en heb daar altijd zo'n beetje schrik voor bij overschakeling
* Dat ie echt heel loom gaat worden aangezien het krachtvoer nu veranderd is door de Summerfit. Of kan dat niet zoveel maken?

edit :
Hoeveel voordrooghooi moet hij per dag dan binnenkrijgen in combi met het bovenstaande?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:56

Ik zou s'ochtend helemaal geen hooi meer geven en hem direct na het voeren(koek) naar buiten zetten.

Dan na het binnen zetten rijden en daarna nog een paar wortels(lees 2 of 3) en eventueelvoor de nacht nog een halve plak hooi

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 10:24

Cowgirl schreef:
Ik zou s'ochtend helemaal geen hooi meer geven en hem direct na het voeren(koek) naar buiten zetten.

Dan na het binnen zetten rijden en daarna nog een paar wortels(lees 2 of 3) en eventueelvoor de nacht nog een halve plak hooi

Ow zo weinig?
Ik zou weeral te veel geven dan!

Hij gaat normaal wel meteen na de koek naar buiten. ( kan een half uurtje tussenzitten, daar de staleigenaar een hele resem paarden moet buitenzetten natuurlijk). En dan krijgt hij normaal in tussentijd dus hooi. Dan dat beter afschaffen?

Ja bij het binnenzetten kreeg hij eerst normaal dus het krachtvoer, maar nu dus niets meer. Ik rij hem meestal nadat ie gegeten had, dus rij ik hem nu maar meteen.
Voor de nacht krijgt hij dus een grote schep hooi nog. En dan geef ik hem na het rijden altijd wortels. Maar slechts 2 of 3? Is dat zeker wel genoeg?
goh het lijkt me zo weinig voor zo'n groot beest Bloos

Het is een beetje wennen voor mij daar ik nog nooit echt zelf het voer voor mn paard bepaald heb: was vroeger altijd staleigenaar of ouders die zich der mee moeiden Bloos

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:38

Op stal waar ik gewertk heb liepen de paarden in een paddock, 4maal daags hooi/kuil. en als de paarden gelopen hadden (meestal zo'n 3 uur) kregen ze 1 schep biks. Deden ze het prima op. De paarden die stilstaan kregen alleen kuil/hooi, verder er niets bij. Paarden die wat afvielen kregen om de dag slobber bijgevoerd. zit waren wel ijslanders, dus dat zal ookwel iets anders zijn. Maar volgens mij ook, als je paard veel gras binnen krijgt hoef ej niet bij te voeren. Wist je trouwens dat veel wortelen de kans op wormen vergroot? Ooit in een paardenblad gelezen, vraag me niet welke hoor.. Knipoog

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:40

Ik geef mn paard 1 pavo koek per dag!
en voorderest eet hij gras op het weiland (waar hij 23uur per dag opstaat)

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:48

Bij ons op de manege staan de paarden op stro en gaan ze een 4tal uur per dag naar buiten in de zomer, en zelfs zo zijn ze dik genoeg, dus ik denk dat je inderdaad genoeg zal hebben aan de wei, zijn koek en als hij op stal staat wat buikvulling als hooi of stro.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:48

Ik zou wel gewoon 's morgens en 's avonds hooi geven. Vooral voor de nacht, een paard heeft geen vast slaap/waakritme, een paard slaapt maar een paar uur echt(4 dacht ik) per etmaal. De rest van de dag doen ze kleine dutjes/staan ze af en toe te suffen. Dus ook tegen verveling en om toch de spijsvertering aan de gang te houden zou ik 's avonds wel hooi voeren.

Hooi/gras is het hoofdvoedsel van paarden ze moeten ongeveer 16 uur per dag eten om hier voldoende voedingsstoffen uit te halen. Krachtvoer is alleen 'uitgevonden' voor paarden die de hele dag gebruikt werden en niet voldoende tijd hadden om voldoende hooi/gras te eten. Bijvoorbeeld trekpaarden die soms we 12 uur per dag voor de ploeg stonden.

Pur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:52

McSquizzy schreef:
Hoi!!!
Sinds een week merk ik dat mijn paard dus echt een dikke buik gekregen heeft.
Deze winter was hij best slank ( niet TE mager) en heel mooi gespierd. Nu is het echt een dikke knol in wording...

Hier zijn "programma" :
* 's morgens en 's avonds een schep basisbrok
* bijna onbeperkt voordrooghooi
* hij gaat van 8 - 19h op de weide met veel gras
* dagelijks word hij ofwel gereden ofwel gelongeerd
* nog een 1/2 emmer wortelen

Nu had ik gehoord van de Pavo Summerfit koeken.
Hier heb ik dus een staaltje van thuisliggen. Ik weet alleen niet goed watk er mee aanmoet.

Kan ik de basisbrok hierdoor vervangen?
Dus 's morgens zo'n koek en dan 's avonds enkel nog de wortelen? Zal hij daarvan terug op zijn normale gewicht komen?

Hij word echt zo dik datk de singel al n pak losser moet laten en ik vind dat het echt niet staat. Het lijkt me ook niet gezond als hij nog dikker word. Ik weet wel dat ie er aanleg voor heeft.

je voert je paard veel te veel. Dat paard doet bijna niks.
-geen brok
-geen peen

wel:
-hooi
- summerfitkoek

dit is het advies van pavo voor te dikke paarden. Ik heb vandaag nog gebeld aangezien een paard dat bij mij op stal staat ook veel te dik is.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:25

Esch zegt het inderdaad goed.

In pavo zitten voldoende vitamines om goed gezond te blijven.

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:30

Mijn paard staat van 8 tot 19 op de wei met voldoende gras. Hij krijgt het volgende nog te eten:
's morgens 3 handjes brok en 1/4 schep muesli
's avonds 3 handjes brok en 1/4 schep muesli en 2 dunne plakken hooi.

Hij loopt gemiddeld 1 uur per dag, buitenrit of dressuurtraining en is 1 dag in de week vrij. Het is een 5 jarige ruin van 1.70 en hij doet het hier prima op.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:39

Citaat:
Ik zou wel gewoon 's morgens en 's avonds hooi geven

Ik zie het nut niet om s'ochtend hooi te geven als ie toch naar buiten gaat.
Staat ie alleen maar langer binnen en schijt meer in de box wat weer resulteert in extra schoonmaak.

Ja mijn paarden lopen o.a hier om 24 uur per dag buiten Haha! lekker makkelijk.