Schadelijke E-nummers in het voer...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:54

Sinds kort gebruikt Pavo geen BHT en/of BHA meer in het voer.

Esperanza

Berichten: 3283
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:53

Dat is goed nieuws! Hoe weet je dat?

Anoniem

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:23

Dat is zeker goed nieuws, het is nl wel goed voer en gevarieerd. Maakt het weer makkelijker om een bep. voer te kiezen.

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:17

Laatst stond op de site een vraag van de maand. De vraag was dus of BHA en/of BHT werd toegevoegd. Het antwoord was nee. Dit vond ik heel apart omdat ik weet dat het eerder wel gebruikt werd. Heb dus een extra mailtje gestuurd, met het antwoord dat ze inderdaad sindskort gestopt zijn hiermee.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:30

Dat is positief nieuws Ja

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:37

Klopt, ik heb het er ook over gehad op de pavo stand van de equitana. Wel is het zo dat er gemod. graan in het voer kan zitten, maar dat is eigenlijk niet te verkomen... door de krapte op de graanmarkt. Ze kiezen dan liever voor graan die gemod. is, dan voor graan van een slechte, eigenlijk niet bruikbare kwaliteit. Ze zijn er druk mee bezig om het voer zo te produceren, dat het aan de normen van menselijke consumptie voldoet (niet dat het de bedoeling is dat wij het gaan eten Haha! )

en ehh.... Djilan.. briljante ava... hopelijk is kindlief er goed vanaf gekomen??

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 00:34

@ Angela: Vast, ik heb het filmpje van internet geplukt dus ik zou niet weten wat er met het kind gebeurd is. Vast alleen schrik Knipoog

Goede insteek van pavo Lachen

IngLio

Berichten: 2378
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: centraal NL

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 09:18

Kijk das mooi Lachen Wilde net een zak Pavo slobber gaan halen... Heb een schep van een stalgenoot geleend, eerst zien of paardlief het lekker vind... De slobber van Marstall vind ze helaas niet lekker...

Esperanza

Berichten: 3283
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:15

Weet iemand de tussenstand van andere merken? Cavelor gebruikt nog steeds Ethoxiquine, net als Hartog, dus dat is onveranderd gebleven....

Pavo en Equiral zijn gestopt met BHT/BHA Go jij! Go jij! goeie zaak vind ik dat....

Dit hele verhaal schijnt ook te gelden voor kattenvoer. Altijd leuk als je een kat hebt met huidproblemen.... Grote merken als Purina hebben het niet op de zak zelf staan

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:07

Ik ga waarschijnlijk voor de brok overstappen op Pavo. Vooral omdat hun brok een stuk groter is als die van de Subli, en dat is toch weer beter (moeten ze meer op kauwen, komt dus meer speeksel vrij). Maar eerst de voorraad opmaken Lachen

Dibah
Berichten: 431
Geregistreerd: 20-12-06

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:24

Je kan beter een hydrothermisch ontsloten muesli nemen (bv Marstall), hier moet pas echt op gekauwd worden en hydrothermisch ontsloten muesli wordt verteerd in de dunne darm (waar krachtvoer verteerd behoort te worden), brokken worden voor een groot deel verteerd in de dikke darm en daar behoort alleen fermentatie van ruwvoer plaats te vinden.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:01

Bij pavo hadden ze het er ook over dat de brokken hydrothermisch onsloten waren...Lachen

Dibah
Berichten: 431
Geregistreerd: 20-12-06

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:22

Volgens mij kan je brokken niet hydrothermisch ontsluiten. Je kan alleen de granen hydrothermisch ontsluiten, dus muesli

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:02

dat weet ik ook niet. dat is alleen wat ik van de pavo-man begreep Knipoog

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 00:23

Ook brok kan van hydrothermisch ontsloten granen gemaakt zijn. Want het betekend niets meer en minder dan onder warmte te zijn verwerkt. Brok wordt gemaakt o.a. door verwarmen van het graanmengsel en is daarom hydrothermisch ontsloten Knipoog

Esperanza

Berichten: 3283
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:34

Ik ben over gestapt naar Marstall. Komen ze thuis bezorgen, lekker makkelijk!

IngLio

Berichten: 2378
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: centraal NL

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 13:56

Top Esperanza! Welk soort ga je voeren? Mijn merrie krijgt Champion... doet ze het erg goed op!

Esperanza

Berichten: 3283
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:05

Ik twijfel tussen de Champion en de Concours. In ieder geval Cornmusli er bij voor in het Endurance seizoen. Ik wil nl wel haver voeren en in de Champion zit het niet. Maar ik vraag me af of de Concours niet te veel van het goede is.

Maar er komt woensdag iemand lang voor een advies op maat Vork

IngLio

Berichten: 2378
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: centraal NL

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 11:50

En heb je een advies? Ik hou mijn paard haver-vrij, ze reageert er zo op, word ze echt een BOM die continu ontploft... haver eruit en de rust is er gelijk veel meer Lachen

Is het artikel/onderzoek naar E-nummers eigenlijk al geplaatst/gepubliceerd?

Ga vandaag een zak slobber van Pavo halen. Heb een week geprobeerd van een stalgenoot en paardlief vind het lekker... E-nummer vrij, dus dat is helemaal goed Lachen

Esperanza

Berichten: 3283
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:57

Oh, ja ik heb een advies gehad. Ik heb de eerste zakken havervrij (om de overgang wat makkelijker te maken), maar ga zometeen wel met de haver beginnen. En die Conmusli voor de Endurance wedstrijden. Mijn paard vind het heerlijk eten trouwens.

Ik ben eigenlijk ook wel nieuwschierig naar dat artikel.

_Noah_

Berichten: 2011
Geregistreerd: 20-05-05

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:40

Ik ben ook wel benieuwd of dat artikel al bekend is??

_Noah_

Berichten: 2011
Geregistreerd: 20-05-05

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:58

Ik heb trouwens een schrijven gehad van cavalor over het gebruik van het E324 nummer ik weet niet of dat hier al bekend is?

Als mensen dit willen lezen kun je me een pm sturen met je e-mail adres

IngLio

Berichten: 2378
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: centraal NL

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 13:11

Plaats maar gewoon Joyja (als je het mag plaatsen...)!

Ik heb een poosje geleden ook een mail hier geplaatst van Cavalor... Wellicht kun je even terugzoeken, het zijn maar een paar pagina's...

_Noah_

Berichten: 2011
Geregistreerd: 20-05-05

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:39

Dit is een deel
Ethoxyquin: een (on)gevaarlijk oxidant?

De afgelopen decennia is de discussie met betrekking tot het gebruik van Ethoxyquin diverse malen gevoerd. Dit was meestal naar aanleiding van publicaties in tijdschriften voor dierenliefhebbers. Hieronder wordt een kort ingegaan op wat ethoxyquin is, of het gebruik van ethoxyquin gebonden is aan wetgeving en of het met de huidige kennis waarschijnlijk is dat de dosis gebruikt in krachtvoeders voor paarden zou resulteren in negatieve gevolgen voor de gezondheid van het dier.

Ethoxyquin is een synthetisch antioxidant dat al meer dan 30 jaar gebruikt wordt om het ranzig worden van vet en de oxidatie van caroteen, vitamine A en D te voorkomen. Daardoor wordt een langere houdbaarheid van een “gezond” product mogelijk gemaakt. Het algemene gebruik van ethoxyquin in de paardenvoeding is beschreven door Lewis (1995). Lewis merkte wel op dat ethoxyquin niet in de gehele vitamine E behoefte van dieren kan voorzien maar dit is geen probleem omdat Vitamine E toegevoegd wordt aan krachtvoeders voor paarden. Voor alle duidelijkheid: vitamine E is ook een antioxydant!

Het gebruik van ethoxyquin in diervoeders dient te voldoen aan de Europese wetgeving. In de U.SA. staat het gebruik onder toezicht van de U.S. Food and Drugs Administration (FDA). Beide instanties geven aan dat het ethoxyquin gehalte van een volledig (dus de dieren krijgen alleen dit voer!) diervoeder maximaal 150 mg/kg voer –vergelijkbaar met 0,015% van het eindproduct – mag zijn, alhoewel de FDA voor honden tegenwoordig bedrijven op vrijwillige basis een lagere veiligheidswaarde adviseert (75 mg/kg in volledig voer). Bij paarden bestaat een groot deel van het rantsoen vaak uit een ruwvoer. Dit betekent dat er ook nog eens een verdunningseffect op treedt. Bij een DS opname van 10 kg DS zou een paard maximaal 1500 mg ethoxyquin mogen opnemen om binnen de veiligheidsmarges van de EU-wetgeving te blijven. Dit zal echter in de praktijk veel lager liggen omdat rantsoenen voor paarden vaak uit minstens 50% ruwvoer en 50% krachtvoer bestaan. Hierdoor treedt een verdunningseffect op waardoor ongeveer een vergelijkbare veiligheidsmarge als bij honden ontstaat.

De discussie m.b.t. tot de veiligheid van ethoxyquin laaide de afgelopen decennia regelmatig op. In 1982 en 1989 heeft de FDA literatuuronderzoek uitgevoerd en geen aanwijzingen gevonden dat het gehanteerde maximum veiligheidsniveau van 150 mg/kg voer schadelijk zou zijn. In een 5 jaar durende studie bij honden werden geen pathologische veranderingen gevonden veroorzaakt door ethoxyquin. In 1989 werd wel een studie gerapporteerd waarin gesuggereerd werd dat ethoxyquin kankerverwekkende eigenschappen zou hebben bij een dosering van 5000 mg! Dit is ver boven de bovengrens die gehanteerd mag worden in diervoeders. Voor alle duidelijkheid: de juiste dosis maakt het onderscheid tussen een nuttig voederadditief en een gif. (denk bijvoorbeeld ook aan het gebruik van Selenium in paardenvoeding dat ook een relatief laag maximum veiligheidsniveau heeft). De continue blootstelling aan de ethoxyquin lager dan het z.g.n. “No Observed Adverse Effects Level (NOAEL)” heeft geen chronische effecten tot gevolg en is dus “veilig”. Recentelijk, is weer commotie ontstaan door een hoofdstuk in het boek van Dr. J. Dodds waarin ook gesuggereerd werd dat het gebruik van ethoxyquin kankerverwekkend zou zijn. Daarnaast werden andere niet-gefundeerde uitspraken gedaan in dit hoofdstuk. Vanuit de “Task Force For Veterinay Science” heeft Dr. R. Dalefield gereageerd op de onjuiste en ongenuanceerde (speculatieve) uitspraken van Dodds (zie de link in de referenties; red.). Een van de referenties genoemd door Dodds, die aan zouden tonen dat ethoxyquin kankerverwekkend zou zijn, pleit zelfs in het voordeel van ethoxyquin aldus Dalefield. Dieren zouden meer beschermt zijn tegen de carcinogene potentie van aflatoxinen (een door schimmels geproduceerde stof) wanneer ethoxyquin verstrekt werd. Alhoewel het onderzoek naar ethoxyquin nog steeds plaats vindt, is er vooralsnog geen aanleiding om de gehanteerde bovengrens voor ethoxyquin te verlagen of bezorgd te zijn voor negatieve effecten wanneer aan de gestelde veiligheidsmarge wordt voldaan.

Referenties en Links
Dalefield, R. unknown, A Critique of Dr. Jean Dodds’ Chapter 5;Pet Food Preservatives and Other Additives. http://www.vet-task-force.com/SW5Dal.htm
FDA statements: http://www.fda.gov/bbs/topics/ANSWERS/ANS00119.html
FDA Veterinarian Newsletter, September/October 1997, Volume XII, No. V: FDA requests that ethoxyquin levels be reduced in dog FOODS. http://www.fda.gov/cvm/september97.htm#2728
Lewis L.D. 1995. Equine Clinical Nutrition: Feeding and care of the horse. Williams & Wilkins

_Noah_

Berichten: 2011
Geregistreerd: 20-05-05

Re: Schadelijke E-nummers in het voer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:41

ik heb ook nog twee pdf bestaanden al weet ik niet hoe ik die moet plaatsen, als iemand het wel weten moet je me maar even pm-en of als je die graag wilt lezen (is in het engels) kun je me ook pm-en