Grasbrok

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 23:31

Wanneer je grasbrok voert, is het dan van belang dat dit aangelengd wordt met water? Op de ene stal wordt grasbrok gewoon 'droog' gevoerd (zonder problemen), maar op de andere stal kreeg ik vervolgens te horen dat als ik grasbrok zou voeren, ik er wel om moest denken dat er water bij moest, omdat het enorm uitzet.
Maar geldt dit voor alle soorten grasbrok?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 01:07

Met grasbrok heb ik bij mijn vorige paard enorme problemen gekregen, hij kreeg er koliek van. Doorgaans is de kwaliteit van grasbrok vrij slecht en gewoon geperst bermgras. Ik zou het dus niet voeren en gewoon goede kwaliteit brok aangevuld met ruim voldoende hooi.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 01:10

Het gras waar het hier om gaat komt van het eigen land en is dus wel van goede kwaliteit!

Verder probleem in mijn geval is dat ik mijn paard niet op stal heb staan maar 24/7 in het land. De rest is allemaal behoorlijk aan de omvang maar die van mij red het net met wat ze nu heeft, maar zou meer mogen. Nu voer ik iets extra aan krachtvoer, maar wil haar eigenlijk wel extra geven, maar niet teveel krachtvoer, omdat dát weer net teveel van het goede is!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 01:15

Je kan niet hooi bijvoeren? Of misschien een hele sobere brok voor bijvoorbeeld koudbloed paarden? Begrijp het nut van grasbrok niet meer, uberhaubt al waarom het nog wordt gemaakt. Of anders een bepaalde afgemeten hoeveelheid lucerne, is ook dikmakend en zit genoeg in. Al moet je hiervan weer niet teveel geven om scheef te zitten in de vit/min verhoudingen. Maar dat vind ik ook van grasbrok.

Anoniem

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 10:50

Als je luzerne geeft met granen is die verhouding weer goed.
Lijkt me een betere optie dan brok bijvoeren.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 13:03

Ok dankje. Maar mócht er grasbrok gevoerd gaan worden, moet hier dan water bij?

Hier wordt volgens mij grasbrok gemaakt, omdat het opslagtechnisch erg prettig is en er geen voernijd ontstaat door de ene paarden die wel krachtvoer krijgen en de anderen niet.

Maargoed, ik wil dus een voeder hebben die de waarde van ruwvoer heeft en in een emmer te geven is, want als ik hooi geef, dan duikt gelijk de rest van de kudde er bovenop. En hooi bijvoeren zou betekenen dat ik het paard niet/slecht buiten eten kan geven.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:33

Ik zal voor de zekerheid de grasbrok altijd laten weken in water. Met water zit je zoiezo goed, zonder kan het verkeerd gaan..

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:35

je zou ook een seniorenvoeding kunnen bijgeven. Ik voer mijn oude paard (dat geen hooi meer kan eten) seniores priores van de Subli bij. Ze vindt het heerlijk. Het bestaat uit bietenpulp, luzerne en brok, en bevat alles wat een paard nodig heeft. Het is niet alleen voor oude paarden, maar ook voor bijvoorbeeld magere paarden.

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:02

Ik heb het al erg vaak verteld hier op Bokt. Maar nog maar even weer dan.

Wij hebben een opvang voor meest oude dieren. De paarden krijgen allemaal grasbrok, dit is stofvrij en gewoon goede kwaliteit gras dat gedroogd en geperst is. Dus van een constante kwaliteit , wat je van hooi niet altijd kunt zeggen. Ze krijgen grasbrok, domweg om de reden dat ze slecht hooi kunnen eten. Het grasbrok wordt altijd geweekt gegeven, omdat de kans op slokdarmverstopping dan nihil is.
Per 100kg gewicht van je paard geef je één kilo grasbrok. Dus weegt je paard 500 kg dan mag hij 5 kg grasbrok eten. Maar omdat ze toch ook nog wel ander voer krijgen geven we niet zoveel per paard, maar in principe kan het wel.

Grasbrok behoudt ook gewoon de vitamines en mineralen die in gras zitten. Dus een perfect voermiddel! Niks geen toevoegingen als melasse ofzo, het is puur gedroogd en geperst gras.

Al onze paarden doen het er geweldig op. De paarden die het nog kunnen eten krijgen voordroogkuil of Hartog Lucerne bij. De anderen een muesli: Nature's best van Pavo en het seniorenvoer dat is ontwikkeld door Subli.
Wij hebben ééntje van 30 plus, drie van 26 jaar , eentje van 25 jaar, eentje van 23,eentje van 18 en nog vier jongere . Ze worden jaarlijks gecontroleerd en behandeld door een paarden tandarts.
Verder olie , straks voor het verharen, dit mag voor een oud paard best een flinke scheut zijn.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:07

Hou je maar helemaal vast aan bovenstaande, want dat is het juiste verhaal!

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:22

Ik zat ook al te denken aan de senioren voer!! Dat is slobber en heeft heeft veel ruwe celstof. Het is een vervanger voor oudere paarden die geen hooi meer kunnen eten. Wat olie erdoor en klaar is kees!!
Niet te veel grasbrok voeren, want dan kan het wel opzwellen en an de maag knappen. Een beetje kan wel hoor!!!
Kan Sas weer lekker smullen..

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:50

Ik denk dat jullie de gras brok en pulp door elkaar heen halen!
Pulp gaat verschrikkelijk uitzetten met water en is daardoor dan ook geen paardenvoer! Grasbrok zet wel wat uit maar niet meer dan gewone bix!

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:17

Precies Aerdenhout1 . Pulp kan ook wel om de dieren wat dikker te laten worden, maar moet langer weken en in meer water. Ik heb een paard gezien, dat volledig geknapte darmen had, doordat ze losgeraakt was en een zak pulpbrok droog heeft opgegeten.
Maar gewoon grasbrok in water laten weken, dan is het voor oude dieren een prima voer.

Trouwens vroeger aten de paarden van mijn broer het gewoon droog , maar ik heb bij de oudjes meegemaakt dat het tot slokdarmverstopping leidde en daarom voeren wij het altijd geweekt.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 20:00

OK, dankjewel...snapte het inderdaad al niet helemaal met die grasbrok. Op de andere stal hier krijgen de paarden namelijk allemaal gemiddeld 2 tot 4 kilo grasbrok per dag, zonder weken in water of wat dan ook. Nooit geen problemen en als het wat langer in de bak ligt, valt het ook zo uit elkaar (maar zie het niet uitzetten). Dus vandaar dat ik het hier nog maar een keer vroeg hoe dat nu zit. (en of de grasbrok hier dus 'anders' was, maar niet dus)

Maar handigste is dus wel met een beetje vocht erbij. Moet maar even proberen wat die van mij het liefst heeft.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:59

Wij voeren grasbrok van een goede kwaliteit, van land dat met een specialemix is ingezaaid. Geen bermgras dus.
Ze krijgen hier 0,5 tot 1 schep per voerbeurt (2 x per dag), en dat hoef je echt niet te weken. Bij grotere hoeveelheden in 1 keer zou ik wel voorzichtig zijn. De paarden doen het er trouwens top op.
Als er bij de veulens onvoldoende gras is krijgen zij het ook wel, dan doen we voor de zekerheid wel weken, en vaak gemengd met veulenkorrels, of vitamine/mineralenmix erdoor.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:22

Ik voer ook grasbrok bij en voer het droog.
Heb het weleens geweekt maar dan word het net poeder en vinden ze het niet meer lekker.
Het zet idd wel uit maar alleen paarden die al vaker een slokdarmverstopping hebben gehad hebben daar echt problemen mee, mits je idd niet idioot veel voert.
Grasbrok bevat alleen bijna geen vezels meer dus voor de darmwerking is ander ruwvoer wel nodig.

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:05

Wij hebben een bejaarde pony die geen hooi of lucenre oid meer kan wegkrijgen. Hij krijgt dus slobber waar onder andere grasbrok inzit en een schep gewone brok (krachtvoer dus). Beide broksoorten zetten evenveel (of even weinig) uit. Een ander paard op stal krijgt de grasbrok ongeweekt (iets van anderhalve schep per dag, verdeeld over twee voerbeurten) en die heeft daar echt nog nooit problemen mee gehad.

Sione

Berichten: 525
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Langedijke, Friesland

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:28

maar hoe lag week je het grasbrok dan? 5 minuten? half uur?

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 01:48

Vandaag eerste keer grasbrok gevoerd (naja op deze stal, andere stal heeft ze 3 wk gestaan en kreeg ze het ook wel) en zodra je er water aan toevoegd valt de brok vrijwel binnen luttele seconden uit elkaar...(ook afhankelijk van de hoeveelheid toegevoegde water).

Gaf het eerst droog maar mevrouw vertikte het te eten. Toen nat gemaakt, toen ging het met tegenzin. Vervolgens de zeer geinteresseerde buurvrouw een hap laten nemen en toen wou mevrouw ineens dr bak terug en heeft ze m tot de bodem weggeslikt...

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 10:41

hahaha kijk, toch handig die buurvrouw;)

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:59

Sione schreef:
maar hoe lag week je het grasbrok dan? 5 minuten? half uur?

Voor de bejaarde pony die slobber krijgt van geweekte grasbrok en geweekte sportbrok bij ons op stal, wordt na het voeren het voer voor de volgende voerbeurt klaargezet, dus 's morgens wordt het klaargezet voor 's avonds en 's avonds voor de volgende ochtend.
Dat is niet omdat het zo lang nodig heeft om te weken, maar omdat dat gewoon het makkelijkst gaat, dan kun je met voeren meteen doorgaan, hoef je er niet aan te denken om dat eerst klaar te zetten, dan de rest te voeren en daarna zijn eten te geven.
Wij weken het gewoon met koud water en het duurt ongeveer ee half uur voordat het volledig uit elkaar gevallen is, met warm water is het met een minuut of 10 wel 'pap'.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:03

Wij voerden het voorgaande jaren ook. Ik zou je wel adviseren om het aan te maken met water. Wij hebben namelijk verschillende pony's met slokdarmverstopping gehad toen we het nog droog voerden. Sinds we het aanmaakten met water hadden we geen problemen meer.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:58

waar kun je grasbrok halen? en is t het zelfde als voor konijnen en koeien enzo? hoe zit dat? zit daar nog verschil in?

gewoon uit intresse;)

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:06

Wij halen het gewoon bij de fouragehandelaar. Het is niet specifiek paardenvoer, maar voor allerlei diersoorten.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:10

ok, en wat kost t ongeveer dan? veel goedkoper dan gewone basisbrok?