Tinker is rank, wat bijvoeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

resdiray

Tinker is rank, wat bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 16:18

Hallo,

Mijn tinker is op het moment aan de ranke kant. Hij kan wel wat extra gebruiken.
Op dit moment krijgt hij kuil (goede kwaliteit) maar niks bijgevoerd.
Wat kan ik het beste bijvoeren om hem weer wat dikker te krijgen.
Is muesli genoeg?
Het moet ook geen voer zijn met teveel eiwitten neem ik aan.

Ik rijd gemiddeld 3x in de week recreatief met m, en verder komt hij elke dag ong. 5,5 uur buiten in de bak, of in een paddock.

Ik hoop wat advies te krijgen!

maikeltje

Re: Tinker is rank, wat bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:21

Bietenpulp werkt goed als je 'm wilt bijvoeren zonder dat ie explodeert.
Wel goed laten weken in water en niet langer dan een dag laten staan anders gaat het gisten, het begint dan ook zurig te ruiken.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:14

hoeveel kuil geef je hem, anders zou je wat basis brok bij kunnen voeren, worden ze meestal niet druk van en is toch wat extra.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:21

maar van brok worden ze niet dikker. of je moet echt gigantisch veel gaan geven. Clown van brok krijgen ze meer energie.
gewoon volop kuil geven. Sommige paarden hebben gewoon moeite met dikker worden.
Muesli lijkt me trouwens prima om iets bij te voeren, zonder dat ze er al teveel energie van krijgen. Moet je wel muesli nemen zonder haver.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:38

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van kuil, ik geef liever hooi, maar in ieder geval zou ik wel onbeperkt kuil/hooi voeren.
Musli kan ook, ik weet niet of ze daar echt zoveel dikker van worden, maar die van mij is er wel dol op Haha!
De kruidenmusli van de boerenbond, met weinig eiwit en zonder haver, die is érg fijn, misschien gemengt met iets anders.

Ik heb me laten vertellen dat bietenpulp vooral is om een vol gevoel te krijgen, daar zou bijna niks inzitten.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:40

MysticTinker schreef:
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van kuil, ik geef liever hooi, maar in ieder geval zou ik wel onbeperkt kuil/hooi voeren.
Musli kan ook, ik weet niet of ze daar echt zoveel dikker van worden, maar die van mij is er wel dol op Haha!
De kruidenmusli van de boerenbond, met weinig eiwit en zonder haver, die is érg fijn, misschien gemengt met iets anders.

Ik heb me laten vertellen dat bietenpulp vooral is om een vol gevoel te krijgen, daar zou bijna niks inzitten.

Nee dat klopt, in bietenpulp zit bijna niks in maar je paard wordt er wel dikker van. Dat is dan toch ideaal? Daar vroeg TS toch om?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:50

Oké, dat is inderdaad fijn, ik wist niet dat ze daar ook van aankomen.
Volgens mij moet je dat wel een hele nacht in water laten weken, toch? Zo deed iemand dat op mn oude pensionstal, een schepje van die pulp, een emmer vol water, en na een nachtje zat de bietenpulp tot bovenaan helemaal volgezogen. Ze zeiden dat paarden er dood aan gaan als je het droog geeft..

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:50

Bij macho heb ik vorig jaar een tijdje slobber bijgevoerd. Haha!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:56

Tja van bix kunnen ze wel dikker worden, ligt er alleen aan waar ze te dun zijn, kan zeker wel helpen,
Maar vandaar ook eerst de vraag hoeveel ze voert aan kuil. als dat te weinig is dan moet dat zeker opgeschroeft worden,

persoonlijk is hooi ook beter als kuil zit minder in kwa eiwitten en kan dan vaak ook meer van gevoerd worden,
mijn jonge hengst krijgt bijna onbeperkt hooi/kuil ik heb iets wat er tussen in zit,

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:01

Een papje van een flinke schep maismeel en wat muesli of slobber kan ook helpen.
Maismeel zet nogal aan maar maakt niet heet.
Ik heb bij ons op stal een paard daar gigantisch van zien opknappen.

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:34

Misschien een stomme vraag, maar is ze echt wel te rank? Meeste Tinkies zijn namelijk eigenlijk gewoon te dik. Hihi. Ze zijn pas aan de schrale kant als de heupbotten en de ribben zichtbaar worden. En het is gezonder iets te rank te zijn dan iets te dik. ( ik weet wie het zegt....... haha)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:41

MysticTinker schreef:
Oké, dat is inderdaad fijn, ik wist niet dat ze daar ook van aankomen.
Volgens mij moet je dat wel een hele nacht in water laten weken, toch? Zo deed iemand dat op mn oude pensionstal, een schepje van die pulp, een emmer vol water, en na een nachtje zat de bietenpulp tot bovenaan helemaal volgezogen. Ze zeiden dat paarden er dood aan gaan als je het droog geeft..

Ja dat klopt, je moet het goed laten weken, maar als je er warm water bijdoet is het na een uurtje of twee a drie goed.
Als je het droog voert, zwelt het op in de maag en ja, daar gaan ze dood aan.

resdiray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 19:46

Hallo allemaal,

wat een reacties al...Lachen
Mijn tinker is een HIJ (hihi, en dus geen zij). Hij staat op een stal 3 km verderop.
Hij staat hier nu een week, en volgens haar mag hij wel een beetje aankomen. Zelf had ik dit idee ook al. Hij heeft wel een hele dikke wintervacht maar als je met je vingers daar doorheen voelt kun je zijn ribben voelen dus dat is niet goed.
Hij is dus echt rank, en heeft gewoon iets extra's nodig.
Hij krijgt al meer kuil dan de andere paarden die daar staan, maar als hij die 5,5 uur buiten staat kan hij niet eten.
's ochtends voor hij naar buiten gaat krijgt hij een bult (weet niet precies hoeveel dat is) en als hij 's avonds weer binnen staat ook. Volgens haar moet deze kuil ook zijn vruchten afwerpen over een paar weken, want er zitten veel voedingsstoffen in. Er zit natuurlijk veel verschil in kuil en kuil..

Ik zal es gaan kijken of ik iets met pulp kan gaan doen. Bedankt voor jullie adviezen.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:48

Slobber werkt ook goed, vind ik, misschien met wat maisvlokken erdoorheen ... Vinden ze ook héérlijk, zo'n "warme hap" Knipoog

Waarom kan hij Knipoog niet eten als hij die 5.5 uur buiten staat ? Een pak hooi is er toch gauw genoeg bijgegooid ?

resdiray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 19:54

ik kan natuurlijk altijd vragen of ze er kuil of hooi neer wil leggen als hij buiten staat idd.
Op dit moment wordt dat in ieder geval nog niet gedaan, ook omdat de andere paardjes waar hij dan bij staat er wel heel goed uitzien. Die hebben het dus zeker niet nodig.
Ik overleg het met ze.

Ik weet wel dat ze maisvlokken hebben dus dat zou ik via hen kunnen uitproberen idd, en dan wat slobber erbij.
Bedankt voor de tip Knipoog

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:25

Ik vind 2 keer per dag een bult kuil niet erg veel, ik zou toch minstens 3 keer per dag voeren, of staat hij die 5.5 uur op het gras. zo niet dan toch overleggen of hij wat extra kan krijgen,

en geen paard kan je vergelijken, dus tja zeggen van hij krijgt meer als de rest tja dat kan gebeuren, hier is het ook niet allemaal gelijk kwa hoeveelheid,

slobber is inderdaad ook goed om wat aan tekomen,
maar als je de ribben alleen kan voelen en niet kan zien, is hij niet veels te mager. heb je geen foto van hem zoals hij nu is.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:28

In de winter hebben ze ook ruwvoer nodig om zich warm te houden hé, dus misschien toch gedurende de dag wat meer hooi beschikbaar stellen ... (niet dat het nu zo koud is .. Gestoord )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:08

Ik zou er ook door de dag wat bij gooien, neem dan hooi met weinig voeding erin, dat kan door de andere paarden ook geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 01:11

TI --> VS.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 01:12

Waarom moet een paard altijd dik zijn ?
Zit nu naar een tv programma te kijken hoe onze kinderen er tegenwoordig uit zien.
De meeste zijn te dik en of te zwaar.

Breatje:
Misschien een stomme vraag, maar is ze echt wel te rank? Meeste Tinkies zijn namelijk eigenlijk gewoon te dik. Hihi. Ze zijn pas aan de schrale kant als de heupbotten en de ribben zichtbaar worden. En het is gezonder iets te rank te zijn dan iets te dik. ( ik weet wie het zegt....... haha)

resdiray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 07:41

Ik zeg niet dat hij dik moet zijn, maar als je zijn ribben kan voelen lijkt het me dat er wel een paar kilo bij mogen.
Het lijkt heel wat omdat zijn wintervacht er nu overheen zit, maar als je daar met je vingers doorheen drukt is hij echt schraal.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 08:54

en heeft jouw tinker ook een deken op? paarden die te dun zijn kunnen zich ook moeilijk warm houden en kun je blíjven voeren. Misschien scheelt dat al, gewoon lekker warme deken op. Dan hoeft ie niet meer zo hard z'n voer te verbranden om warm te blijven.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:47

ribben voelen mag best bij een paard, als ze duidelijk zichtbaar worden (een beetje mag zelfs ook) dan wordt het wat anders. als je om de eiwitten wilt denken, en dat is vrij logisch, zou ik hem juist geen kuil voeren maar daar heb je wrs. geen keuze in.

resdiray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 19:39

Bedankt voor alle reacties.
Ik heb genoeg info gekregen. Topic mag gesloten worden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 09:41

Met maisvlokken en evt. extra olie over het voer krijg je je paard al snel weer ronder. Lachen

Zelf ben ik een voorstander van onbeperkt ruwvoer. Heb zelf een Fries, net als een Tinker een sober ras dus, en voor haar geef ik dagelijks 2 handjes muesli bij met supplementen als aanvulling.
Maargoed, mevrouw is ook nog nooit te rank geweest Clown