Voedingsadvies? > 3 soorten hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Martine_

Voedingsadvies? > 3 soorten hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 19:45

Hallo!

Ik heb nu voor mijn paarden 3 soorten hooi.
Soort 1: Droog, lang hooi uit Frankrijk Clown
Soort 2: Droog, kort 'paardenhooi' van de fourage handel
Soort 3: Kuil

Kan iemand mij misschien vertellen wat kuil precies inhoudt? En wat energie en alles betreft?
Verder krijgt mijn merrie van het 'Franse' hooi buikpijn (diarree). Mijn ruin niet.

Ze krijgen 3 keer per dag hooi; 's ochtends om half 7, 's middags om half 1 en 's avonds om 8 uur.

Verder kunnen alletwee ander hooi krijgen (op hetzelfde moment)

Mijn merrie is 2 en die verricht weinig tot geen werk. (1.68m)
Mijn ruin is geschoren en verricht iedere dag gem. werk. (1.64m)

Hoe luidt jullie voedingsadvies?

hazelnootje

Re: Voedingsadvies? > 3 soorten hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:56

Je hebt verschillende soorten kuil. Je hebt van dat vieze stinkende natte kuilgras. Maar je hebt ook heel droog kuilgras. Bij mij op stal wordt er van dat droge kuilgras gevoerd. In kuil zitten meer eiwitten dat in hooi. Het word vaak op elkaar geperst en dan gewikkeld in plastik. Hooi kan je onbeperkt aan je paard geven, maar met kuil moet je wel oppassen dat je niet teveel geeft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:43

op de site van paardnatuurlijk staat uitgebreid het verschil beschreven tussen hooi en kuil je kan daar ook in een calculator invullen hoeveel je je paard voert en of dit genoeg is.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 09:56

Oke! Bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:12

VSW --> VS.

Voordroog bevat een lager gehalte drogestof gehalte dan hooi. Kuil mag je niet aan paarden geven, dat is nog natter plus veels te zuur voor een paard. Ik hoop dus dat je met kuil voordroog bedoelt Lachen

Het verschil tussen hooi 1 en 2 kan ik je niet uitleggen, dan moet ik weten wat de grassoorten zijn in het hooi evenals de snedes etc. etc.

Voedingsadvies is van meer zaken afhankelijk, maar voor gewoon hooi mag elk paard van jou minimaal 7-8 kg hooi. Hooi is nl bedoeld voor het basis onderhoud, afhankelijk van de arbeid pas je de hoeveelheid krachtvoer aan, die elk paard nodig heeft. Je voertijden zijn wel goed Lachen