Paard met veulen, welke voeding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Libella

Paard met veulen, welke voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 09:37

Ik was laatst bij een Tinkermerrie met een veulen van 7 maanden welke nog bij haar zoogt zo nu en dan. De merrie was mager en er is mij verteld dat de merrie enkel hooi krijgt. Is het niet noodzakelijk dat de merrie er krachtvoer bij krijgt omdat het zogen haar teveel energie kost?

Angela

Re: Paard met veulen, welke voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:24

Het kan zijn dat hooi niet genoeg is, en er een (merrie)brok of bijvoorbeeld een pavokoek bijgevoerd moet worden.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:49

Dan is het vrij logisch dat die merrie zo schraal is, het hart moet hard werken om alles opgang te zetten voor een melkproductie. Daarom is het erg belangrijk dat een zogende merrie ook merriebrok of krachtvoer bijgevoerd krijgt.

Libella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 18:17

Ja erg vervelend joh! Het dier heeft ook wormen want wordt nooit ontwormd... De verzorgster heeft nu actieondernomen en de boer waar het paard van is heeft de veearts erbij geroepen...

Hopen dat het beestje gauw aansterkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:39

VSW --> VS.

Dibah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:00

Zou inderdaad goed merrie voer geven en je veulen trouwens goed veulen voer. Als je je merrie niet bijvoert zal de melkproductie/kwaliteit ook niet optimaal zijn.
Dus langzaam voer opbouwen, het liefst hydrothermisch ontsloten granen (MARSTALL).

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:33

Is het zeker dat ze wormen heeft??

Bijvoeren is vaak wel nodig als het veulen er al 7 maanden bij loopt, mijn veulen heb ik er met 5,5 maand al weg gehaald, omdat de merrie het niet meer trok.
Het is dus wel verstandig om bij te voeren, maar ik zou er zelf, voor zover ik kan inschatten, het veulen erbij weghalen, naar de opfok o.i.d. Dan de merrie nog een paar dagen schraal houden, om de melk productie te stoppen en dan het voer langzaam opbouwen, tot ze wer op gewicht is.

Ik hoop dat jullie iets kunnen betekenen voor het dier!!