hartogvoer en hartog ruwvoerbakken.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjafrane

hartogvoer en hartog ruwvoerbakken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 16:33

Ik was zaterdag op paard en koets en zag bij hartog de ruwvoerbakken. Is dat nu ook wat voor hooi? want ik voer nu al lucerne en ik wil ook nog eens dat gras gaan voeren. maar ik zouw zo'n bak wel wat voor me hooi en lucerne vinden. en heeft iemand ervaring met het krachtvoer van hartog ik zou daar op over willen stappen.

groetjes

Myfairytale

Re: hartogvoer en hartog ruwvoerbakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:36

Ik heb de Balans muesli van Hartog, daar doen ze het goed op bij mij.
Maar je moet dit natuurlijk op je eigen paarden beoordelen... Knipoog

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:48

Mijn paard deed het niet goed op de muesli van Hartog, maar ik ben wel tevreden over het compactgras van hartog en de lucerne. De voerbakken zijn echt special gemaakt voor het compact gras. Ik vind het met hooi er in niet zo'n succes.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:50

ik voer musly van hartog.
ben er gewoon tevreden over.
die voerbakken, wat is dat precies?
heb je er een foto van?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:22

ik 'hoorde' franka-vosje er volgens mij ook al over, ik ben ook wel benieuwd naar wat dat is. alleen zij ruimde ze wel weer op omdat ze anders gesloopt werden?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:20

Hihi, dan ben ik hier ook weer.... Haha!

De bakken werden 'gesloopt' omdat ze dat Hartog gras zo lekker vinden.
En ze wilden meer.... Tong uitsteken
Ze bleven overigens wel heel, want ze zijn aardig hooligan bestendig...

Ik heb ook geprobeerd om er hooi in te doen, dat kan wel, maar dan zonder rooster erop.
Anders trekken ze het rooster omhoog en scheef, omdat hooi lange slierten heeft en blijft haken.
Dat Hartog gras is kort gehakseld en dan heb je dat probleem niet. Dat eten ze tussen de tralies van het rooster door...

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:06

O ja de luzerne van Hartog kan ook prima, dat is ook kort.

Hier een stukje over het Compact gras:

Om paarden zo natuurlijk mogelijk te voeren introduceert Hartog dè innovatie op het gebied van ruwvoer voor paarden.

Gecontroleerd gedroogd gras
Stof- en schimmelvrij
Beter behoud van voedingsstoffen, vitaminen en mineralen
Constante kwaliteit het hele jaar
Voorkomt darmproblemen
Smakelijk
Zeer compact -> weinig opslag

De baal weegt ca. 20 kg en heeft een formaat van 57 cm x 38 cm x 22 cm = 0,05 m3

(in vergelijking met een baal hooi 110 x 50 x 40 cm = 0,22 m3), Waardoor uw benodigde opslagruimte aanzienlijk wordt beperkt.

Paarden zijn van nature grazers. De opname in de natuur bestaat voor 100% uit ruwvoer.
De hele dag eet het paard hapjes gras. Het maagdarmkanaal krijgt daarmee een continue
stroom vezelrijk voedsel te verwerken. Vezels worden bij paarden in de blinde - en dikke darm
afgebroken en stimuleren tevens de darmbewegingen. Goede darmbewegingen zijn noodzakelijk
voor een optimale vertering, daarom verdient ruwvoer veel aandacht in het rantsoen van paarden.

Toch wordt het belang van het juiste ruwvoer door de meeste mensen onderschat. Als er over de
voeding voor paarden gesproken wordt gaat het in de meeste gevallen om de juiste brok, muesli of granenmengeling en de samenstelling van de krachtvoeders, terwijl er nauwelijks wordt stil gestaan
bij de invloed van het ruwvoer.

Ruwvoerbox:
Voor het verstrekken van Hartog Compact is een speciale Hartog voerbox verkrijgbaar.
Deze voerbox kan in de stal bevestigd worden en beschikt over een morsrand, zodat geen voedselverlies optreedt. De ruwvoerbox kan gevuld worden met ongeveer een halve baal Hartog Compact.

De voerbox is uitgevoerd met een metalen rek die constant op het voer rust, waardoor een langzame opname van het ruwvoer wordt gecreëerd. Een paard kan geen grote happen tegelijk nemen waardoor maximaal één kg gras per uur opgenomen kan worden. Het paard kan de hele dag eten, waardoor een natuurlijke situatie optreedt en gedrags- en verteringsstoornissen worden voorkomen.
Het natuurlijke grazen kan in de stal of paddock nagebootst worden.

Voedingsadvies:
Ter vervanging van, of in combinatie met, uw huidige ruwvoer.
Door de hogere voedingswaarde kunt u uw krachtvoer reduceren

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:18

Ik zou ook graag het compakt gras willen voeren.Maar heb uitgerekent dat dat 80 euro per maand kost voor mijn paard.Bovenop de stalprijs van 230 vind ik dat een beetje teveel.Blijf dus maar bij hooi

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:35

ik heb deze en de uitgebreide topic ook even doorgelezen. het leek interessant te worden toen F-V zei dat de paarden vrij lang deden over een baal, maar dit bleek al snel in een hoger tempo op te raken.

F-V, eigenlijk zou je een baal hooi in een soort pers moeten stoppen waar ze het moeizaam uit kunnen trekken... maar ja, maak maar eens zoiets hè? Haha!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:57

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:32

Citaat:
en net zo lang bezig is met 1 bricket als met 1 á 2 plakken hooi

mwoaaah... nee een dure en geen tijdrekkende grap.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 08:58

dat van de paarden drogist is ook een idee. Ik wou de ruwvoerbakken niet voor het compact gras gebruiken maar voor hooi en lucerne. maar zo als ik het hier lees is voor hooi geen goed idee. Ik wou namelijk niet lucerne en compact gras voeren lijkt me een beetje teveel. of niet soms?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:19

Hooi kan wel, maar dan moet je niet het rooster erop leggen. Gewoon een of meerdere plakken, niet uitschudden maar op elkaar leggen als je er meer dan 1 doet.
Een plak hooi heeft precies de afmeting van zo'n bak.

Hartog Compact gras en luzerne, en geen hooi dan heb je wel heel goed ruwvoer maar wel met een beetje hoge voedingswaarde. Dus als je paard de neiging heeft om dik te worden misschien niet zo'n goed idee idd.
Sowieso is hooi beter voor ze, meer te kauwen. Maar goed, het kan wel volgens mij.
Hangt er een beetje vanaf wat je doel is.
Je kan het ook een beetje afwisselen, van alles wat (om en om).. Tong uitsteken