zweetdeken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal78

zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 19:14

hey mijn paardje zit al weer iets dikker in het haar en na het rijden zweet hij van z'n hals tot z'n flanken.
Na het rijden doe ik het zweetdeken op en ga dan eerst ff naar huis zodat hij ff kan drogen.
na een uurtje a anderhalf uur kom ik weer terug en is hij droog
dan krijgt hij z'n winterdeken weer op.
Zo doe ik dat al jaren maar nu is hij verhuisd naar een andere stalling en daar is het veel kouder.
Nou mijn vraag hoe doen jullie dat?als je paard heeft gezweten.
ik zie sommige ook wel de winterdeken over het zweetdeken leggen terwijl het paard nog nat is vandaar mijn vraag.

Yinari

Re: zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:18

Ik heb een dikke (goede kwaliteit) fleecedeken onder mijn gewone zweetdeken en daarmee laat ik hem een poosje staan. Daarna gaat eventueel pas weer de andere deken op. Wanneer je hem de hele dag zou laten staan met de winterdeken erbovenop lijkt het mij dat die deken ook nat zal worden (of bedoelde je dat niet?).
Als je nu verder weg woont kan misschien iemand anders op stal de dekens voor je wisselen?

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:19

een zweetdeken dient ervoor dat je paard vlugger droogt geen kou vat en dat het zweet vlugger verdampt.
Door een winterdeken boven je zweetdeken te leggen ga je die verdamping tegen waardoor je paard nat blijft en je winterdeken ook nog eens nat wordt. Neem je zweetdeken mee in de piste leg hem al op bij het uitstappen en stap wat langer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:20

Een wollen zweetdeken is wat warmer dan fleece, misschien is dat een idee? Ik doe ook wel eens een fleece deken onder mijn zweetdeken.

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 19:23

ja dat bedoelde ik idd
dat dacht ik namelijk ook het lijkt mij dan dat het paard dan koud word
maar dan heb jij dus 2 zweetdekens over elkaar heen?
want ik heb altijd 1 zweetdeken op maar ben bang dat hij zo koud word dan of zal dat wel meevallen
ik woon dichtbij maar laat hem altijd een uurtje met zweetdeken staan na dat uurtje is hij wel droog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:26

Meestal droog ik hem af met stro en een handdoek. Daarna een of twee zweetdekens op, ligt aan het weer.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:26

Ja, 2 dekens over elkaar. Eentje met hals en eentje zonder. Ik vind het goed werken, ik doe het al jaren zo...
Het hangt ook van de kwaliteit van je deken af. Een wollen deken is inderdaad warmer dan een fleece, en ook daar heb je weer veel verschil in. Ik denk iig niet dat het kwaad kan om 2 dekens over elkaar te doen. Als je al goed uitgestapt hebt denk ik dat één deken in principe ook voldoende moet zijn als hij naar stal gaat. Het is ook een beetje wat je paard je aangeeft Ja

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 19:30

ja oke

ik stap altijd wel lang uit maar hij is dan nog wel nat
ik rijd altijd buitenritten en stap het laatste stuk uit.maar 1 deken zal dan
ook nog wel kunnen dus
doe het al jaren met 1 deken maar omdat het op de nieuwe stalling kouder is dacht ik dat het dan niet genoeg is.

bedankt voor jullie snelle reactie's

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:36

je moet geen staldek over je zweetdeken heen doen hoor! Je zweetdeken wordt bovenop nat en dat vocht trekt dan in de voering van je staldeken. Misschien kun je kijken of iemand je paard (eventueel gedeeltelijk) scheert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:52

VSW --> VS.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:21

Oreo schreef:
je moet geen staldek over je zweetdeken heen doen hoor! Je zweetdeken wordt bovenop nat en dat vocht trekt dan in de voering van je staldeken.

Daar waren we het inmiddels over eens Haha!

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 20:37

hahahaha ja idd