snijmais...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

snijmais...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 16:31

Mijn jaarling krijgt van de boer snijmais bijgevoerd (niet elke dag, een paar keer per week).

Het is een soort opfok (heel veel land met heel veel kuddes) en hij geeft aan elke kudde 2 x daags kuil en soms wat snijmais.

Moet ik hier blij om zijn of juist niet?? Heb nl. wisselende verhalen gehoord...

Bandos
Berichten: 968
Geregistreerd: 17-10-06

Re: snijmais...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:54

Snijmais bevat eigenlijk niets,geen vitamine's/mineralen en het eiwitgehalte is zeer laag.Af en toe een beetje kan geen kwaad,maar het mag beslist geen hoofdvoedsel worden!!Als het onbeperkt wordt gegeven vervet je paardje.Maar nogmaals af en toe een beetje kan beslist geen kwaad. Vork

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: snijmais...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 13:03

Snijmais van de hele plant (dus inkl. kolf) is een grofvoer met krachtvoer.
De kolf zorgt voor suiker (dus energie) en de stengel voor buikvulling (dus grofvoer).
Een beetje per dag (ong een kilo) kan geen kwaad, meer zou ik niet doen.

Als de kolf voor menselijke konsumptie is geoogst dan heb je een ander verhaal en zit er dus niet veel voeding meer in.
Het heet dan ook geen snijmais, maar konsumptiemais

Mais is sowieso een erg eenzijdig voer, wat dus niet geschikt is voor grote hoeveelheden omdat je dan iets anders te kort komt. Zeker voor een veulen kan dat op latere leeftijd zich uitten in beengebreken (zwakke botten).