hoeveel kuilgras voor paard van 1m65

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24681
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

hoeveel kuilgras voor paard van 1m65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 19:42

Hallo ik heb een vraag mijn paard krijgt hooi maar maakt zo,n puinhoop van zijn stal.Overal ligt hooi en nu had ik het idee om kuilgras te voeren, dat vind hij erg lekker en de kans is veel groter dat hij dat allemaal op eet.Hij kan ook net bij de hooizolder en het is nog al eens zelf bediening, en het kuil kan ik goed naar achteren schuiven.Maar hoeveel kuil mag hij hebben hij krijgt weinig beweging op dit moment want zijn rug zit vast.

marleen_usar

Berichten: 24681
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: hoeveel kuilgras voor paard van 1m65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 07:02

en hoeveel plakken bevat 1 baal ongeveer.

marleen_usar

Berichten: 24681
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: hoeveel kuilgras voor paard van 1m65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 13:06

echt helemaal niemand die zijn paard kuil voert en weet hoeveel een paard mag hebben?

moi89
Berichten: 294
Geregistreerd: 02-06-05

Re: hoeveel kuilgras voor paard van 1m65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:09

ik geef mijn paard altijd al kuil. en dan drie maal daags. voor elke portie zon cementemmer vol. volgens mij staat er niet echt een maximum voor kuil/ hooi ect.

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: hoeveel kuilgras voor paard van 1m65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:12

Hoi,

Mijn paard(arabier) heeft op onbeperkt paardenkuil gestaan. Geen problemen... Andere paarden kunnen er niet tegen. Dus het is verschillend van paard tot paard.
Wel raar dat hij het hooi niet lekker vind. Geef je hem veel krachtvoer?

develwife

Berichten: 1039
Geregistreerd: 12-12-05

Re: hoeveel kuilgras voor paard van 1m65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:12

Wij hebben een hooiruif in de wei staan en vullen we dagelijks met kuilgras wat ze overdag onbeperkt kunnen eten.

En savonds in de stallen krijgen ze gewoon een plakje hooi.

Dit gaat perfect. Tong uitsteken

Maar dat is per paard verschillend de een raakt aan de diaree van kuilgras en de ander niet.

Groetjes

hop
Berichten: 208
Geregistreerd: 22-08-06

Re: hoeveel kuilgras voor paard van 1m65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:13

Onze paarden krijgen altijd onbeperkt kuil, dit gaat prima.

marleen_usar

Berichten: 24681
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: hoeveel kuilgras voor paard van 1m65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 13:15

Hij krijgt 2 kilo bix en dat is niet te veel volgens mij,maar hij rotzooit heel de stal onder dus had ik het idee om hem kuil te geven.Maar ik ga gewoon kijken hoeveel zijn darmen kunnen hebben.

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re: hoeveel kuilgras voor paard van 1m65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:17

let wel op als je kuil gaat voeren dat er meer eiwitten inzitten, ik weet niet of je paardje daar gevoelig voor is?
Mijn paard krijgt 2x per dag een cementemmer vol met kuil

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: hoeveel kuilgras voor paard van 1m65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:18

Dat is niet heel veel idd. Toch vind ik het raar dat hij geen hooi eet. Ja, ik zou idd gewoon wat proberen met dat kuil. Je merkt het snel genoeg.
Ze kunnen er wel van aan de diaree raken in het begin. Zou het dus opbouwen. En geen koeienkuil(veel re rijk) geven, maar paardenkuil.

marleen_usar

Berichten: 24681
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: hoeveel kuilgras voor paard van 1m65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 13:20

Soms eet hij wel al het hooi op en andere dagen ligt het overal en dat is irritant met uitmesten.

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: hoeveel kuilgras voor paard van 1m65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:22

Kun je geen ruif maken in zijn stal, of zo een zak ophangen. Dan knoeit hij er misschien niet mee.

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: hoeveel kuilgras voor paard van 1m65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:23

Je hebt ook van die bakken met een ijzeren iets erop met spijltjes. Dat kan hij het hooi eruit halen maar met mate en hij kan niet knoeien Lachen

Puera

Berichten: 8120
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: hoeveel kuilgras voor paard van 1m65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:24

marleen_usar schreef:
Hallo ik heb een vraag mijn paard krijgt hooi maar maakt zo,n puinhoop van zijn stal. Overal ligt hooi en nu had ik het idee om kuilgras te voeren, dat vind hij erg lekker en de kans is veel groter dat hij dat allemaal op eet. Hij kan ook net bij de hooizolder en het is nog al eens zelfbediening, en het kuil kan ik goed naar achteren schuiven. Maar hoeveel kuil mag hij hebben hij krijgt weinig beweging op dit moment want zijn rug zit vast.

Met deze openingspost kun je weinig... er staan te weinig gegevens in van jouw paard.
Wat voor type paard heb je? Wat voor geslacht is het --> Is het een merrie, zo ja, is ze dragend? Wat voor werk doet je paard? Hoevaak werkt je paard per week? Hoe oud is je paard? Hoelang staat je paard per dag op stal (komt ie ook in de wei)? Hoeveel krachtvoer krijgt je paard per dag? Wat voor type krachtvoer is het? Wat voor type kuilvoer heb je?
Met zulke gegevens kun je veel meer....

Overigens denk ik dat je paard veel te veel hooi krijgt, als ie het in z'n stal rondbaggert. Je zou het in een hooinet kunnen ophangen. Dan is ie er A. langer mee bezig en B. hij kan het hooi niet in z'n stal rond baggeren.

Misschien dat je ook een mengsel kan maken van hooi en kuil. Dan moet ie 't kuil er tussenuit pulken en krijgt hij ook wat hooi binnen, dus minder veel eiwit... gewoon in een hooinet prutsen en je paard vermaakt zich weer een tijdje. Lachen

LisaB

Berichten: 1146
Geregistreerd: 30-05-06

Re: hoeveel kuilgras voor paard van 1m65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:33

Onze paarden krijgen in de wei 's winters onbeperkt kuil en op stal een hele berg. Zoveel dat ze wel alles opeten en niet gaan versmeren. We hebben wel heel droog kuil.
Wat Puera hierboven beschrijft is wel zo (op school geleerd?), maar werkt in de praktijk niet. Je zou hem dan elke dag anders voeren, omdat je niet of juist lang gereden hebt. Op het oog voeren is het beste.
- Eet hij alles op?
- wordt ie niet te dik of te dun?
Gewoon uitproberen dus

Puera

Berichten: 8120
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: hoeveel kuilgras voor paard van 1m65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 13:40

Natuurlijk, je moet ook op het oog voeren, dat doe ik ook. Maar toch zul je je paard moeten kennen. Bv. een drachtige merrie die wordt bereden voer je anders dan een ruin die geen werk hoeft te doen. En een koudbloedig type paard voer je ook weer anders omdat deze - over het algemeen genomen - toch wel de neiging hebben om te vervetten.

Vaak wordt er klakkeloos een lading voer in een dier gedrukt, om het maar even grof uit te drukken. Wat ik bedoel te zeggen met mijn vragen is dat je situatie niet valt te vergelijken met die van anderen.

Ik kan wel zeggen: je moet je paard 12 kg kuil per dag voeren. Maar wie weet ligt TS d'r paard dan morgen dood in z'n box omdat ie die hoeveelheid helemaal niet kan hebben omdat de kwaliteit van de kuil 3 keer beter is dan mijn kuil... hypotetisch gezien. Knipoog

marleen_usar

Berichten: 24681
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: hoeveel kuilgras voor paard van 1m65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 15:43

Hij is 5 jaar oud en is een kwp enner hij krijgt niet erg veel beweging omdat zijn rug vastzit.Hij is snel aan de dunne kant en is erg slap wat zijn spieren betreft,maar dat komt omdat hij de schapen ziekte heeft gehad.Maar normaal is hij ook aan de dunne kant dat is zijn bouw.

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: hoeveel kuilgras voor paard van 1m65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:07

"schapenziekte"??
Klinkt alsof hij te eiwitrijk voer krijgt. Je paard heeft niets om zijn energie kwijt te raken en mag geen beweging vanwege een lichamelijk probleem.
Ik zou geen kuil gaan voeren gezien bovenstaande, maar op zoek gaan naar een hooi wat weinig energiewaarde heeft en toch smakelijk is.

Puera

Berichten: 8120
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: hoeveel kuilgras voor paard van 1m65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:40

Je schreef ook dat ie een bende van z'n stal maakt, wanneer je paard hooi krijgt... hoevaak per dag krijgt je paard ruwvoer?

Misschien is het een idee om het aantal voerbeurten te vergroten naar bv. 4 keer per dag. Zo kun je minder hooi voeren per voerbeurt maar krijgt hij over de gehele dag gezien dezelfde hoeveelheid voer. En omdat je vaker per dag voert, is hij ook mooi bezig. Stop het in een hooinet, en hij kan zich er mooi mee vermaken. Juist omdat hij op stal staat wegens rust, is dat een goed idee.

Enne, als ie last van z'n rug heeft, zou het misschien ook geen verkeerd idee zijn om iets over zijn box heen te spannen ofzo, zodat ie niet meer bij het hooi kan. Het lijkt me nl. niet zo fijn voor z'n rug dat ie van de hooizolderr eet.

Laanbanaan

Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-03

Re: hoeveel kuilgras voor paard van 1m65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:46

Heb je zijn tanden al na laten kijken? Als hij er een zooitje van maakt met zijn eten kan hij ook last van zijn tanden hebben.