lijnzaad en zemelen voor paard met diaree

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
n_atas

Berichten: 991
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: veenendaal

lijnzaad en zemelen voor paard met diaree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 10:41

hallo,

mijn paard kreeg vorige week erg diaree, dus toen vrijdag da erbij gehaald die ging haar mest controleren, en toen zat er een heel klein beetje zand bij dus ze moest 48 uur binnen staan op oud hooi en ik kreeg een emmer `zand weg` wat ik haar moest geven, nou we hebben werkelijk alles geprobeerd om het bij haar naar binnen te krijgen doormiddel van appelmoes, appelstroop, brood, bix muesli noem maar op maar ze spuugt het gewoon weer uit of ze eet het gewoon niet, en gister was die 48 uur voorbij en de diaree is wel wat minder, ( drollen zijn al wat steviger dan vrijdag ) en haar benen zitten ook veel minder onder het poep, maar ja helemaal weg was het nog niet dus vanmorgen weer da gebeld en kreeg advies haar lijnzaad en zemelen te geven, ik dus naar da daar heb ik 1 kg lijnzaad gekregen en bij natuurshop zemelen gehaald, maar heeft iemand misschien tips hoe je dit het beste kan geven? en is er ook verschil tussen zemelen> heb je bv verschillende soorten of maakt het niet uit wat voor zemelen je geeft?

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Re: lijnzaad en zemelen voor paard met diaree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:22

Heeft de dierenarts je geen info gegeven, hoeveel en hoe je het moet geven? Lijnzaad eerst goed koken tot het een stroperige massa wordt. Zemelen heb ik geen ervaring mee, volgens mij moet je dat ook eerst in water zetten.

Sammyy

Berichten: 4616
Geregistreerd: 28-08-06

Re: lijnzaad en zemelen voor paard met diaree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:24

de zemelen kun je droog geven, maar de paarden vinden het over het algemeen veel lekkerder als je het een beetje nat maakt. net als pap voor een baby! in de winter doe ik het altijd met lauw water, en dan moet je zien hoe ze staan te wachten hahaha. misschien dat je door die zemelen de "zand weg" wel gegeven krijgt?

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Re: lijnzaad en zemelen voor paard met diaree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 23:03

zemelen nooit droog geven als je wil dat je paard een geirriteerde keel krijgt moet je dat doen of een slokdarm verstopping!!! zemelen maak je nat, maar voor een paard dat aan de diaree is niet te nat geen pap dus, het is de bedoeling dat het zijn darmen weer stimuleert, je maakt ze dus nattig, goed doorroeren dat het overal nattig is, eet hij het niet kan je een schepje zeezout erdoorheen doen, maar eigenlijk werkt oud hooi ook heel goed en wortelen soms ook of lucerne, zou je paard ook even een keer extra ontwormen... lijnzaad moet je koken idd totdat het een vieze slijmerige massa is, doe je dit niet kan het giftig zijn voor je paard!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: lijnzaad en zemelen voor paard met diaree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 23:07

Een kopje lijnzaad op 1,5 to 2 Liter water, en dit 20 minuten koken (sommigen beweren dat het overgieten met kokend water, en dan laten staan voldoende is, maar ik kook het liever). Er ontstaan dan een slijmerig papje (uitkijken dat het niet overkookt, is echt een klereklus om dat van je fornuis af te halen). Je kunt er wat zemelen doorheen doen, of zo geven. Mocht je er zemelen doorheen doen, zeker een half uur wachten tot de zemelen zijn uitgezet, droge zemelen kunnen voor verstopping zorgen.

De gekookte lijnzaad helpt eventueel zand uit de darmen te verwijderen, zorgt voor een beschermende laag in de darmen, en daarbij ook voor een glimmende vacht. Kijk alleen wel uit dat je niet teveel lijnzaad geeft, daar kunnen ze namelijk ook van aan de diarrhee raken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: lijnzaad en zemelen voor paard met diaree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 23:13

samantha21 schreef:
Misschien dat je door die zemelen de "zand weg" wel gegeven krijgt?


"Zand weg" dat nat is zet uit voordat het paard het kan eten, en word een kleverige bende. En mengen met droge zemelen zou ik niet doen vanwege het al eerder genoemde verstoppingsgevaar.
"Zand weg" of Sand Clear is in verschillende vorm te krijgen. In brokjes, die je door de gewone brok kunt mengen (knap paard die ze daar weer tussenuit kan vissen) of in poedervorm, of als hele psylliumzaadjes.

n_atas

Berichten: 991
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: veenendaal

Re: lijnzaad en zemelen voor paard met diaree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 16:55

thanx voor de tips Lachen gelukkig eet ze het lijnzaad en zemelen, ik kook ze beide en roer ze dan door elkaar en geef het door het eten, dan eet ze het wel op Knipoog

ze is nu van de diaree af, maar ik blijf nog wel een weekje dat lijnzaad en zemelen geven ook omdat het idd goed is voor de spijsvertering en het zand weg neemt