Hoe voeren na koliek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Hoe voeren na koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 09:47

Tot mijn grote schrik had mijn paard gister koliek. Gelukkig waren we er op tijd bij en zijn we direct naar de kliniek geweest veel langer hadden we niet moeten wachten want het was niet vanzelf over gegaan. Maag leeggepomp een ontspanner gekregen en even opgevoeld. Het leek er niet op dat ze nog een verstopping in de darmen had maar de maag was behoorlijk overvuld. Het komt waarschijnlijk omdat ze teveel aan zand gegeten heeft.
Ze moest nu dus 24 uur zonder eten op stal en nu mag ik haar weer kleine beetjes gaan voeren. Handje brok, handje zemelen, klein beetje hooi.

Ze heeft ook nog steeds niet gemest en daar zit ik eigenlijk behoorlijk op te wachten. Wat ik me echter afvraag is:
Hoe lang duurt het voor een hap voer er aan de achterkant weer uitkomt? Hoe lang doet een paard erover iets te verteren?
Ik heb haar namelijk gisterochtend uit de bak gehaald waar ze 's nachts nog behoorlijk heeft gemest(en daar heeft ze verder niets gegeten). Wat ze 's ochtends nog naar binnen gewerkt heeft is er van voren weer uitgekomen. Ik vraag mij dus af hoeveel ze nog te poepen heeft.

Is een paard ook extra gevoelig als ze eenmaal koliek hebben gehad?

Hoe hebben jullie het eten weer opgebouwd na een koliek?

Auks

Berichten: 722
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: sneek

Re: Hoe voeren na koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 09:56

Mijn ruin heeft ook koliek gehad, hij is er voor naar de kliniek geweest.
In de kliniek hebben ze een aantal dingen onderzocht.
Maar de reden van de koliek niet kunnen vinden.
Toen hij daar stond mocht hij pas weer eten als hij gemest had.
Ze wilden dat eerst afwachten.
Drinken mocht wel.
Omdat het even duurde (3 dgn) voordat hij gemest had...
Heeft hij dus 3 dgn geen eten gehad.
Hij had een bakje om zijn mond zodat hij wel kon drinken en niet kon eten.
Daarna zijn ze heel langzaam begonnen met opbouwen, steeds kleine plukjes hooi.
Op het moment dat hij weer op gewoon rantsoen zat mocht ik hem weer op halen.

In jou geval staat je paardje niet in de kliniek. Maar thuis.
Wel ben je in de kliniek geweest.
Ze kennen daar de situatie. Dus zou ik zeggen bel daar eens heen wat zij je voor advies geven.
Ik mocht nadat ik hem haalde ook gewoon nog bellen voor verder advies etc.
Sterkte en beterschap!

monsera
Berichten: 3082
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Hoe voeren na koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 22:00

Mijn merrie heeft in mei koliek gehad.Ik was bezig met opbouwen van gras eten.Ik had haar al een aantal dagen 1 uur laten grazen en deze dag 3 uren maar dat was dus te veel.Om 21.00 werd ik gebeld dat ze erg zweete en lag te rollen.We zijn tot 4 uur s'morgens op stal gebleven veel met haar gelopen een paar spuiten gegeven en we moesten haar een paar liter parafine toedienen.Na een paar uur kon ze wel op stal maar ze moest eerst wat hooi eten voor we naar huis mochten en dat deed ze dus pas om 3.30 hebben toen nog een half uurtje gewacht en toen toch maar naar huis om een paar uur te slapen.Ze mocht daarna 2 dagen geen kracht voer hebben.Wel hooi en het liefst meerder en wat kleinere porties per dag.

Ik denk dat als je een paar handjes voer geeft het een hele tijd duurt voor er weer wat uit komt.

Ik weet niet of een paard extra gevoelig word voor koliek ik weet wel dat mijn pony erg gevoelig is voor de het nieuwe gras in het voorjaar daarom bouwen we het ook erg langzaam op elk jaar.Verder heeft ze nog nooit koliek gehad en ze wil soms ook wel eens heel haar box leeg eten.

magic12

Berichten: 632
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Tilburg

Re: Hoe voeren na koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 22:03

ik moest van de DA flink wat lijnzaadolie door haar voer doen. zo blijft het eten er doorheen glijden als het ware. zo ontstaat er geen nieuwe ontstopping

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe voeren na koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 12:27

Ondertussen ben ik steeds wat meer aan het voeren. begonnen met een klein handje zemelen en nu heeft ze vanmorgen een halve schep zemelen en een kwart schep brokken gehad. Ze drinkt eigenlijk nog wat weinig maar gelukkig zijn de zemelen goed nat.
Ze staat nu in de stal zonder bodembedekker. dat werd natuurlijk een wat natte bedoening omdat ze daar wel in staat te piesen. dus ik had een minuscuul beetje vlas op de grond gedaan zodat het net droog zou zijn. natuurlijk dacht mevrouw er anders over en heeft de boel opgegeten. Hongerdebonger.
Ze ziet er gezond uit en is niet suffig. Aan de longe heeft ze behoorlijk praatjes en kan er ook wel een bokje af.
Morgen een stukkie onder het zadel aan de wandel en woensdag weer de training oppakken. Ik denk dat ik er uiteindelijk goed bij ben geweest en snel heb gereageerd. Gelukkig maar.

Brennie

Berichten: 1770
Geregistreerd: 13-07-05

Re: Hoe voeren na koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:48

Tip: zorg dat je paard de hele dag door kleine beetjes kan eten, een paard verteert namelijk langzaam, en pas 2 uur na het krachtvoer gaan werken met je paard, hooi mag wel. Geef het paard na het werk een beetje krachtvoer om weer op krachten te komen, maar dus niet voor het werken. Verder veel laten bewegen, niet te gek natuurlijk, maar door beweging blijven de darmen actief.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe voeren na koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 11:53

Hebben ze op de dierenkliniek advies gegeven om een kuurtje Sand Clear te geven? Teveel zand kan ook uit de darmen worden gehaald door zelf lijnzaad te koken en het papje te voeren. Zelf gekookte lijnzaad is slijmerig, en kan het zand beter uit de darmen transporteren dan lijnzaadolie dat kan.

Voor de rest zou ik klein beetjes hooi geven verspreid over de dag, en de biks de eerste dagen laten staan.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe voeren na koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 13:30

Vandaag heb ik haar weer voor het eerst gereden. Gister heeft ze voor het eerst een uurtje in de wei gestaan. Ik geloof dat ze zich daar niet echt lekker van voelde maar dit kwam hoogstwaarschijnlijk doordat ze teveel water heeft gedronken.
De darmen klinken nog steeds goed en vanmorgen was ze zo drammerig op stal dat ik het idee had dat ze weer aan het werk wilde.
met voeren doeik nog rustig aan. ben nu het krachtvoer wat aan het opbouwen. Ze krijgt het verspreid over de dag. Hooi kan ze lekker op knagen en ik heb weer vlas in de stal gedaan want ik heb niet het idee dat ze nog zo veel honger heeft dat ze daaraan begint.
Voordeel is natuurlijk dat de darmen niet heel erg lang platgelegen hebben en het een maagprobleem was.
Ik heb afgelopen dagen nog wel de mest gecontroleerd op zand maar dat is echt minimaal. Ook voer ik wat olie door het voer heen. Wellicht dat ik nog even wat lijnzaad kook voor de zekerheid.
Het gaat het nu dus goed gelukkig en het lijkt erop dat ze er weer zin in heeft.

Bandos
Berichten: 968
Geregistreerd: 17-10-06

Re: Hoe voeren na koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 23:08

Ik zou haar als krachtvoer slobber van een goed merk geven,en als toevoeging gekookte lijnzaad door de slobber.Heeft ze nog last van de maag zou ik gedroogde munt ook toevoegen aan de slobber.Dit is verkrijgbaar bij reform winkels en bij de paardendrogist.Heel goed dat je het hooi over de dag verspreid geeft.Wortels/peen werken ook licht laxerend.Sterkte! Vingers aflikken