paard wordt niet gevoerd..te druk??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

paard wordt niet gevoerd..te druk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 20:45

Mijn paard (fenna), een jonge andalusische merrie van 4 jaar, hoort volgens mijn wens 1 kilogram Garvo fyto gold moeten krijgen, en als ik haar heb laten werken krijgt ze nog een kilo erbij. daarnaast staat ze nog op de wei en krijgt ze hooi bijgevoerd.
Voorwaar een voedselaanbod waar ze imo goed van moet kunnen groeien en werken. Ze werkt 3-4 in de week.

Nu begreep ik vandaag dat mijn stalhoudster op mijn herhaalde verzoek haar geen garvo geeft (een mueaslivorm met allerlei lekkere dingen erin)...dus dan krijgt ze in feite geen enekele toevoeging behalve het hooi en de wei. Terwijl ze hard moet werken en groeien.
Volgens haar wordt ze daar zo knettergek van dat ze niet te houden is. In mijn beleving is het altijd een beweeglijk dier dat rondrent in de wei, ook als ze niks krijgt. Zo was ze vanmorgen zo druk dat ze weidepalen heeft omgerent terwijl ze al een paar dagen geen voer krijgt. Verward

Mijn vraag: wat moet ik hiermee? Ze is niet mager maar verre van dik. Ze kan een voer krijgen waar minder inzit. Al had ik dit voer weloverwogen gekozen...Is het vreemd dat ik boos en teleurgesteld ben naar mijn stalbazin? Zonder overleg mijn paard niet voeren vind ik echt heel vervelend. Nors opkijken Hooi krijgt ze royaal en gras ook. naja ik weet het even niet meer. Ik hoef geen ander voermerk, Pavo, Havens, Subli en Equiral heb ik allemaal geprobeerd een periode en werkten niet voor haar. Mocht je daarbuiten een gouden tip hebben, of een goed idee om hiermee om te gaan?

wednesday

Berichten: 814
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herk-de-Stad (Belgiƫ)

Re: paard wordt niet gevoerd..te druk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:51

je hebt alle recht kwaad te zijn op haar. Ze moet je paard geven wat je vraagt en als ze niet akkoord is eerst overleggen met jou. Ik zou haar er toch op aanspreken!

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: paard wordt niet gevoerd..te druk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 22:43

Naar mijn idee zou ze dat gewoon moeten geven, ik zou echt op mn strepen gaan staan Ja

Machie

Berichten: 16020
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: paard wordt niet gevoerd..te druk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 23:05

Ik zou flink pissed zijn! Als ik wil dat mn paard eten krijgt moet ie dat gewoon krijgen!

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Re: paard wordt niet gevoerd..te druk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 23:12

idd is toch te zot voor woorden als je er niet van op aan kunt dat JOU paard krijgt wat JIJ wilt dat ie krijgt Gestoord
Laatst bijgewerkt door grid op 14-10-06 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: paard wordt niet gevoerd..te druk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 23:12

Eigenlijk kan een paard met goed hooi en overdag gras goed mee toe komen. Desnoods een schepje vitmaninen/mineralen toevoeging met een klein beetje muesli/slobber na het werk is genoeg. Ruime hoeveelheid ruwvoer is genoeg, daar haalt een paard zijn conditie uit. Mensen vergeten vaak dat paarden ruwvoereters zijn.

Machie

Berichten: 16020
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: paard wordt niet gevoerd..te druk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 23:19

Das helemaal waar Russel, maar als iemand toch wel dat een paard iets anders ook krijgt dan is t toch belachelijk als t paard dat ineens niet meer krijgt Verward

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Re: paard wordt niet gevoerd..te druk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 23:22

Machie schreef:
Das helemaal waar Russel, maar als iemand toch wil dat een paard iets anders ook krijgt, dan is t toch belachelijk als t paard dat ineens niet meer krijgt Verward


idd zo denk ik ook Ja

Men kan t advies geven om bv te minderen/ of stoppen met het voer maar dit zou dan tenminste in overleg moeten gebeuren en als eigenaar iets (anders) wil voor zijn paard dan hoort ie dat toch gewoon te krijgen, daar betaal je toch voor Knipoog

Anoniem

Re: paard wordt niet gevoerd..te druk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 23:25

Jawel heb je gelijk in, maar de vraag is of het paard het echt wel nodig heeft. Soms worden paarden overvoerd en idd zijn ze daardoor heel druk en de verzorgers zitten er mee. De kans dat ze bevangen raken of andere dingen. Soms hebben de verzorgers/pensionhouders er wel een goede kijk op en hebben de eigenaren te snel het idee dat hun dieren te kort komen. Paarden hebben eigenlijk al dat wat wij geven niet echt nodig.

Momenteel heb ik mijn paard op ruwvoer staan, echt een belachelijke hoeveelheid hooi voor de nacht en een klein beetje krachtvoer, eigenlijk ziet hij er beter uit dan ooit en is hij vrolijker, liever, relaxter, en verbazingwekkend ook nog eens goed soepel. Geen dikke hooibuik, ben dik tevreden.

De tijd dat hij nog een schep van dit en van dat kreeg en minder hooi, was het maar een vatje met regelmatig buien en momenten dat hij vervelend/zuur was. Die plofbuik, een voos ding was het.

Als je er extra voor betaald is het niet netjes, is het je eigen voer dat dan gewoon blijft staan, is anders, maar als het inclusief is, vind ik dat ze wel per paard mogen beslissen hoeveel krachtvoer hij krijgt, tenslotte zijn zij mede verantwoordelijk voor zijn gezondheid.

Machie

Berichten: 16020
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: paard wordt niet gevoerd..te druk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 23:29

mijn paard krijgt ook 'maar' 2 kilo brok per dag, onbeperkt hooi en staat overdag op de wei.. Helaas heb ik er eentje die nooit dik word Scheve mond

Anoniem

Re: paard wordt niet gevoerd..te druk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 23:40

Ik heb maiskolven (gejat Clown ) en daar krijgt hij er 3 per dag van. Mais is eiwitarm maar energierijk, het is een langzame koolhydraat, dus energie op langer termijn om maar zo te zeggen. Mais geeft dus genoeg energie, dan krijgt hij 1 schepje zeewier, scheutje olie en ongeveer 1 schep krachtvoer per dag. Meer dan genoeg, moet wel zeggen dat ik prima hooi heb dit jaar, echt mee getroffen. Hij eet ook eerst de helft van zijn hooi op eer hij zijn neus in de voerbak stopt, is niet zo interessant, bewaart hij voor later.

Ik kan hem goed op gewicht houden met de mais en soms als ik denk, goh ietsjes is er af, want dat gaat snel bij hem, dan krijgt hij extra hooi en een hand geweekte pulp. Een dag of 3 pulp voeren en het zit er weer aan.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: paard wordt niet gevoerd..te druk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:17

Da's natuurlijk altijd beter..gejat
Waar het om gaat is dat er afspraken gemaakt zijn die niet nagekomen worden. Of het paard wel of niet ecxtra voer nodig heeft of dat hij het ook met gejatte maiskolven afkan, is niet relevant. Als mijn stalhouder wat wil veranderen aan wat mijn paard te eten krijgt, overlegt hij dat. Dan houdt hij niet gewoon op met voeren....

Anoniem

Re: paard wordt niet gevoerd..te druk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:59

Haha, ja idd gejat, boer flink gedupeerd met die paar kolfjes minder, en ik zeg het tenminste... Natuurlijk zijn er afspraken gemaakt, heb je helemaal gelijk in. Maar als het paard overdag bijna niet te hanteren is, is dat ook een punt, dat was mijn idee erover.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: paard wordt niet gevoerd..te druk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:16

Tuurlijk joh, als iedereen een paar kolfjes pikt........
Maar goed, ik zou laaiend zijn als ze niet zouden voeren wat afgesproken was, nogmaals afspraken maken, en als ze zich er dan nog niet aan houden een andere stalling zoeken.
Als ze hierin al niet betrouwbaar zijn, zet ik bij de rest ook vraagtekens.

Anoniem

Re: paard wordt niet gevoerd..te druk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:18

Het is zoooo een mooie dag, Haha! Haha! Haha! Haha!, maak je niet zo druk zeg.....

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: paard wordt niet gevoerd..te druk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:19

Het is maar net welke normen en waarden over mijn en dijn je hebt Russell......
Verder lijkt het wel mooi, maar ik vind het maar koud Boos!

black_velvet

Berichten: 84
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: beerta pr.groningen

Re: paard wordt niet gevoerd..te druk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:34

wij hebben ook een merrie die van musli vrij druk word wij zijn over gestapt op het merk hippostar dat is musli speciaal voor onrustige en nerveuze paarden werkt bij ons goed zo kan ze toch musli krijgen en ze word er niet druk van

Anoniem

Re: paard wordt niet gevoerd..te druk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:35

Net zulke als de gemiddelde nederlander en jij staat daar ver boven begrijp ik. Maar het is ver off-topic en een slotje zal jammer zijn. Verdere discussie met jouw is zinloos, topic voor mij niet verder interessant. Ach gut

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Re: paard wordt niet gevoerd..te druk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:37

Er zijn ook paarden die totaal onhandelbaar worden van de honger! Zo ken ik er 1 die de hele paddock sloopt om toch nog dat ene laatste sprietje gras te pakken te krijgen.
En als je paard echt druk wordt van dat voer, moet je misschien iets voeren zonder haver. Dat voer ik ook aan mijn arab en het heeft stukken gescheeld.

Anoniem

Re: paard wordt niet gevoerd..te druk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:40

Graag ontopic blijven Lachen

Als het afgesproken is dat de stalbaas dat geeft, hoort dat gegeven te worden.

Maar het is wel wat Russel zegt, als een paard gek word van teveel voer, wat zeker kan en zelfs veel voorkomt, zit wel de stalbaas er dagelijks mee te kijken. En dat word je ook een keertje beu.
In overleg moet het dan wel mogelijk zijn om minder te kunnen voeren en bijv Pavo vital bij te geven zodat het paard niets te kort komt.
Een paard heeft opzich genoeg aan hooi en gras met evt een aanvulling in vitamines.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: paard wordt niet gevoerd..te druk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:41

Het sleutelwoord is naar mijn mening overleg Knipoog

Anoniem

Re: paard wordt niet gevoerd..te druk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:42

Dat denk ik ook.

Maar stel nu dat de paardeneigenaar niet tot rede vatbaar is (ik zeg niet dat TS dat is) en perse veel brok wil voeren.
Maar het paard is idd zo gek als een deur, wat dan?

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: paard wordt niet gevoerd..te druk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 11:49

Mijn paard is aan de magere kant en bijzonder snel schraal. Daarnaast groeit ze enorm en krijgt (te) weinig hooi, maar ook daarin is overleg moeizaam. Ik denk echt oprecht dat ze iets nodig heeft, en dan krijgt ze het niet. Daarnaast vind ik het ook niet handig want hoe kan ik nu echt zien of het teveel is of te weinig als ze niet regelmatig voer krijgt? dan wel en dan niet..

Overigens is ook druk netrekkelijk: een klein paardje dat wat op en neer crosst door de wei en wat bokt enzo. Clown
Laatst bijgewerkt door Pauline op 15-10-06 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: paard wordt niet gevoerd..te druk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:49

Dan wordt het lastig. Ik hoop dat de eigenaar zichzelf dan een keer tegenkomt als een paard onhandelbaar wordt met rijden, en dat ze dan zelf het probleem zien.
Maar ook dit is geheel offtopic natuurlijk.
Wat ik me wel kan voorstellen is, dat nu het land wat natter wordt, de stalhouder sprintjes trekken niet meer zo fijn vindt omdat het land dan kapot gelopen wordt, en dat dat het probleem is.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: paard wordt niet gevoerd..te druk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:50

Pauline schreef:
Mijn paard is aan de magere kant en bijzonder snel schraal. Daarnaast groeit ze enorm en krijgt (te) weinig hooi, maar ook daarin is overleg moeizaam. Ik denk echt oprecht dat ze iets nodig heeft, en dan krijgt ze het niet. Daarnaast vind ik het ook niet handig want hoe kan ik nu echt zien of het teveel is of te weinig als ze niet regelmatig voer krijgt? dan wel en dan niet..

Als het dier zo slecht gevoerd wordt, ozou ik andere stalling zoeken.....