grasbrok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sione

Berichten: 525
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Langedijke, Friesland

grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 18:22

Vandaag is er een aantal hectare gras van ons opgehaald en naar de grasdrogerij gebracht. Wij krijgen dit terug in de vorm van grasbrok. Is voor het jongvee (koeien).
Mijn vriend zegt dat ik dat ook wel aan de paarden kan voeren maar is dit wel goed voor paarden?
Het is dus van lang oktober gras (waar over het algemeen veel eiwit in zit).
Wie kan mij hierin advies geven?

Ammy01

Berichten: 645
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 21:35

Niet zomaar geven!!!

Het is gedroogd gras, dat enorm opzwelt als het vochtig wordt. Dat kan zorgen voor slokdarmverstopping, of, erger, maagruptuur of koliek.
Je kunt het alleen geven als je het van tevoren weekt in water. Om het te testen moet je maar eens 1 zo'n brokje in een flink glas water doen en een kwartiertje wachten...je zult zien dat het enorm opzwelt.

Op zich is het natuurlijk gewoon gras dus prima, maar eerst laten zwellen en dan pas voeren.
En niet dagen de gezwollen massa laten staan, want het bederft heel snel, binnen 2 dagen staat de schimmel erop....

Marije_jiplover

Berichten: 25383
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 23:13

Franka_Vosje: heb jij wel eens een gewone bikskorrel in een glas water gegooid en gekeken hoe het opzwelt? Wij hebben grasbrok en gebruiken het in slobber, omdat we een oude pny hebben die niet meer kan kauwen, ivm gebrek aan kiezen. Maar de grasbrok zwelt absoluut niet harder of erger dan de gewone sportbrok die de andere pony's gewoon als harde brok te eten krijgen.
Perspulp moet je inderdaad niet zomaar geven, maar volgens mij is dat bij grasbrok niet per definitie het geval.
Verder kun je het op zich wel geven, denk ik, alleen zou je even moeten laten analyseren wat de voedingswaarde van de brok is, dan weet je wat meer.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 23:23

Grasbrok is idd voor koeien, en het gras wat daarvoor wordt gebruikt is speciaal voor koeien. Dus voor een paard wat anders geen hooi mee kan kauwen misschien een uitkomst, maar ik zou toch eerder de voorkeur geven aan hooi of voordroog. Al is het maar omdat ze daar langer mee bezig zijn.

Ammy01

Berichten: 645
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 00:13

Marije_jiplover schreef:
Franka_Vosje: heb jij wel eens een gewone bikskorrel in een glas water gegooid en gekeken hoe het opzwelt? Wij hebben grasbrok en gebruiken het in slobber, omdat we een oude pny hebben die niet meer kan kauwen, ivm gebrek aan kiezen. Maar de grasbrok zwelt absoluut niet harder of erger dan de gewone sportbrok die de andere pony's gewoon als harde brok te eten krijgen.
Perspulp moet je inderdaad niet zomaar geven, maar volgens mij is dat bij grasbrok niet per definitie het geval.
Verder kun je het op zich wel geven, denk ik, alleen zou je even moeten laten analyseren wat de voedingswaarde van de brok is, dan weet je wat meer.


Ja, dat heb ik idd gedaan. En daar zit een wereld van verschil tussen.
Grasbrok is wel perspulp, en paardenvoer mag maximaal voor 4 % daaruit bestaan.
Als je het door de slobber gooit dan wordt het dus nat en heb je al minder problemen.
Bovendien heb je dan niet alleen maar grasbrok. Als je een kilootje pure grasbrok in de voerbak gooit heb je echt een enorm volume als het eenmaal uitzet.
Helaas weet ik van mensen die dit deden die daardoor een paard verloren hebben...

En nee, ze zullen echt niet meteen dood neervallen als je ze een handje grasbrok geeft, maar volgens mij was de vraag of het geschikt is om aan paarden te voeren.
Dat kan dus wel maar wel met de nodige voorzichtigheid.
Als je het voert zoals je biks of muesli voert dan loop je gewoon een risico...en ik wil daar paard en eigenaar graag voor behoeden.

Sione

Berichten: 525
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Langedijke, Friesland

Re: grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 11:53

He bedankt voor het advies om het te weken. was zo wie zo niet van plan om alleen grasbrok als rantsoen te geven hoor. De gewone biks blijft erbij. Maar ik dacht... een beetje minder biks en dan wat aanvullen met grasbrok (zo van... we hebben toch straks 20 bigbags staan kan ik wel een beetje besparen op de pavo). maar dan zal ik het inderdaad eerst weken in water. Hoe lang moet het dan in water staan?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:07

Geen ervaring mee, maar ik denk dat 20 minuten wel voldoende moet zijn.

Marije_jiplover

Berichten: 25383
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:50

Er zit in de grasbrok die wij voeren echt geen verschil in uitzetting tussen de sportbrok en de grasbrok. Dat heb ik nl getest, omdat ik wilde weten hoeveel water ik erbij moest gooien om tot een eetbare slobber voor ons ouwetje te komen. Heb ik dus in twee emmers evenveel water en evenveel brok gedaan en ik kreeg exact een zelfde brei/substantie.
Het is trouwens in een minuut of 20-30 behoorlijk uit elkaar gevallen en gezwollen bij ons.