overgang van gras naar kuilvoer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ratzzz
Berichten: 10
Geregistreerd: 06-02-06

overgang van gras naar kuilvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 22:52

Wie weet raad?

Wij staan nu nog bij een boer met ons paard (ons 1ste paard). Hij staat dag en nacht buiten op gras, alleen bij onweer wordt hij op stal gezet.
Naast gras krijgt hij, na het rijden, een handje arbeidsbrokken.
Over 3 weken gaan we naar een andere pensionstalling. Daar staat hij op stal en overdag buiten in een paddock (zand).
Het zal dus ineens afgelopen zijn met gras.
Weet iemand een manier voor een soepele overgang in zijn voedingspatroon of kan het allemaal niet zoveel kwaad?
Kan het zorgen voor maag-darmproblemen?

Groeten,
RatzzZ

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: overgang van gras naar kuilvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 12:14

Zou sowieso vragen of hij de laatste weken dan 's nachts binnen mag, dan is de overgang een stuk minder groot. Krijgt hij nu ook kuil of hooi? In dat laatste geval zou ik wat pakken hooi kopen en vragen of ze heel langzaam aan over willen schakelen op kuil. Als hij nu ook kuil krijgt en je zet hem s nachts binnen dan krijgt hij al meer kuil.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: overgang van gras naar kuilvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:01

Denk ook idd dat het geven van alleen maar kuilvoer ineens voor problemen zou kunnen zorgen, omdat er in kuivoer veel meer eiwitten in zitten. Hooi is wel weer een stuk droger dan gras, dus kan zijn dat je paardje wel ineens heel veel erbij gaan drinken (+plassen). Langzame overgang naar kuil lijkt me ook slim.

morelia

Berichten: 958
Geregistreerd: 09-12-04

Re: overgang van gras naar kuilvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:23

Ja inderdaad is het goed om hem alvast rustig over te zetten op het nieuwe voer. Als het paard kuil krijgt op de nieuwe stal kun je de komende weken dit geven en geleidelijk wat opvoeren in hoeveelheid of hooi indien dit op de nieuwe stal gevoerd wordt.
succes met de verhuizing.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: overgang van gras naar kuilvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:10

ik heb daar nooit moeilijk over gedaan.
ik kocht mijn pony bij een handelaartje,en ze kwam op een stal waar kuil gevoerd werd
ik had geen idee wat ze eerst te eten kreeg ,en ben gewoon haar gaan voeren zoals ze het hier op de stal doen.
overdag stond ze een paar uurtjes in de wei.
nu 2 jaar later staat ze de hele zomer buiten,en met slecht weer komt ze af en toe een nacht binen en krijgt dan gewoon bix [1/4 schep] en pluk kuil
en nog nooit problemen gehad,alleen dat de poep wat dunner is
maar dit hebben meerdere paarden op stal als er een nieuw pak kuil open gemaakt word,de 1 kan er beter tegen dan de ander.

maar ik ga nooit afwennen of zo,ze gaat straks als de wei dicht gaat gelijk dag en nacht naar binnen en dan 2 x kuil met halve schep bix.

op deze stal is er geen gewoon hooi Clown