Kuilgras?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelica2
Berichten: 392
Geregistreerd: 14-04-05

Kuilgras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 21:26

Hallo,
Hoe oud mag kuilgras max zijn om het aan Ijslanders te voeren en wat is de max houdbaarheidsdatum??
Bvd Angelica

angelica2
Berichten: 392
Geregistreerd: 14-04-05

Re: Kuilgras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 10:49

Niemand een idee???

Michelle99

Berichten: 505
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: ZO Drenthe

Re: Kuilgras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:55

Volgens mij gaat het niet om hoe oud het kuilgras is, maar om hoe het bewaard is. Als er zuurstof bij kan komen dan gaat het schimmelen. Dat zie je niet altijd. Er kan n.l. een evenwichtige witte was verschijnen over alles. Dit is erg moeilijk te zien. Als je wat ervaring heb kan je wel ruiken als het nog goed is. Als je het niet lekker vind ruiken dan gooi het weg. Goed bewaard in dicht plastic kan het volgens mij zeker een jaar bewaard worden.

Elske72
Berichten: 56
Geregistreerd: 06-10-06

Re: Kuilgras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:40

Droog is volgens mij het beste.dus zonder schimmels etc..hoe droger hoe minder stank

missje

Berichten: 2161
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: buitenland

Re: Kuilgras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:38

volgens mij mag je het al na een paar weken na het inpakken voeren.

herbey
Berichten: 524
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Hoeksewaard . Zuid-Holland

Re: Kuilgras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 22:26

Je mag het 6 weken na kuilen voeren. Kuil kun je lang bewaaren zolang het pak dicht is. Zo dra het open is moet je het op voeren. Als de demp laag is kun je het open wat langer bewaaren.

tamary

Berichten: 29221
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Kuilgras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 22:32

Kuil moet je binnen een jaar opvoeren en aangebroken pakken binnen ong. 1 week en soms minder. Hoe ouder het is hoe meer schimmel er vaak inzit. De manier van bewaren speelt ook mee. De zon op de (zwarte) balen bv geeft condensatie in de baal, dit leidt tot sneller schimmelen.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Kuilgras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:13

tamary schreef:
Kuil moet je binnen een jaar opvoeren en aangebroken pakken binnen ong. 1 week en soms minder. Hoe ouder het is hoe meer schimmel er vaak inzit. De manier van bewaren speelt ook mee. De zon op de (zwarte) balen bv geeft condensatie in de baal, dit leidt tot sneller schimmelen.


ik weet wel dat een baal zodra deze open is binnen 1 week op moet Haha!
maar hoe kom je bij de wetenschap Knipoog dat een baal kuil binnen 1 jaar op gemaakt moet worden?
volgens mij ken ik zat stallen die oudere balen hebben en die gewoon voeren.
als dit echt zo is ga ik dat goed in de gaten houden Cool

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: Kuilgras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:20

Bij oudere balen heb je toch meer kans dat de voedingsstoffen zijn verdwenen.
Je hebt koeienkuil en paarden/schapenkuil.
de koeien krijgen nat, eiwitrijk kuil en dat kan voor paarden ook wel maar dan voorzichtig voeren ivm hoefbevangenheid en dat soort ziektes.
Paardenkuil is droger en bevat iets meer de eigenschappen die je voor paardenvoer wilt hebben.
pas ook op voor broei, dat heb je niet alleen bij hooi maar zeker ook bij kuil ivm vocht