varkens brok!!!??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meikevdv

varkens brok!!!??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 11:58

De boer waar Donnie staat heeft een tijdje geleden al zijn varkens verkocht en had nog een hele hoop brok over. Nu keek ik in de ton met voer en ik zag dat sommige brokjes kleiner waren dan andere. Ik vroeg het aan de boer en die zei, ja het zijn paaren brokken gemixt met varkens brokken. Nou vinden de paarden het net zo lekker als normale brokken en lijken ze precies het zelfde behalve de lengte, maar ik vind het erg raar! kan dit niet schadelijk zijn?
Verward

Anoniem

Re: varkens brok!!!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:00

Is niet echt goed, een varken is namelijk oom omnivoor en een paard een herbivoor, in varkensvoer kan dus dierlijk materiaal verwerkt zijn......
Ook kloppen de verhoudingen in de mineralen niet, een varken heeft bijv. veel meer koper nodig dan een paard.
Ik zou er absoluut niet blij mee zijn

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:34

Net wat Ilindra zegt; het is geen goed idee.
Wel raar van die boer dat hij dat zomaar doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:55

Haha, ken dat verhaaltje.

Sowieso weet je niet wat erin zit, wat Ilindra al aangaf (herbivoor/omnivoor), daar heb je al een punt. En de mineralenverhouding is natuurlijk anders.

Om maar terug te komen op de eerste zin, de boer hier doet het ook. Die wil de paarden van de winter koeienbix/kuil voeren, want ook hij houdt dit over nu de koeien weggaan. Laatst had 'ie ook konijenvoer en kippenvoer bij de paardenbrok gedaan Verward . Goed, zo heb ik dus m'n redenen zelf muesli aan te schaffen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:57

Ik heb ook eens van iemand gehoord die beweerde dat dr pony alleen varkensvoer lustte en geen paardenbrok. Clown

sjuuleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:00

IN het voer van mijn paard heeft ooit eens biggenbrok gezeten. Paard heeft echt een week lang heftige koliek aanvallen gehad! Waarschijnlijk door de samenstelling en/of ingredienten die er in zaten.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:00

koeienbrok is levensgevaarlijk; koeien hebben 4 magen en paarden 1, dus die vertering is onvergelijkbaar.
varkensbrok of kippenbrok lijkt me ook ongezond; omnivoor/herbivoor etc. en scheve mineralen-verhouding.

dit soort geneuzel is dus precies waarom ik mijn paard niet meer bij boeren-die-niks-van-paarden-weten wil hebben, da's gewoon vragen om dit soort moeilijkheden, grrrr.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:07

Goed zal koeienbrok niet zijn; Maar alle paarden behalve mijn paard hebben met regelmaat niet anders gekregen dan dat, en ze leven nog. Gelukkig Nagelbijten / Gniffelen

Zelfde geldt voor koeienkuil, gras etc.
Konijnen'brok' leek me ook niet bepaald geweldig. Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:11

ik zou het niet pikken Haha! Haha!

buiten dat het dier er behoorlijk ziek van kan worden............ absurd alleen het idee al

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:12

Vertel jij een boer eens wat wel en niet goed is voor paarden.
Neem maar van mij aan; 9 vd 10 boeren hebben alle verstand en weten alles beter (vat die zin sarcastisch op Vork ) .

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:12

hmm lijkt me niet verstandig om dat te voeren,,
het is niet voor niks VARKENSbrok,,

MuzefeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 18:14

Hier zullen de paarden geen koeienbix krijgen, zelfde kuil krijgen ze wel, zolang er maar geen schimmel op zit of het niet te zwaar is.

Vind het maar raar dat mensen ze koeien/varkens/konijnenvoer geven. Er is niet voor niets paardenbrok... Verward

katrien214

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 20:14

Ik zou het er met de boer over hebben. Het lijkt me niet goed voor je paard dat varkensvoer wordt gevoerd en al helemaal niet gemixt. De verschillende structuur en ingrediënten lijken mij geen goede combinatie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:06

Als ik dit zo lees ben ik blij dat mijn paard bij een boer staat die zeker wel wat van paarden af weet. En dat hij zelf geen brok voert, alleen hooi.

Ik ken trouwens een paard dat is overleden omdat iemand haar leuk een handje koeienbrok gaf omdat ze geen paardenbrok kon vinden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:58

Varkensbrok is net zulke rommel als de meeste paardenbrok. Vol met soja en met een beetje pech nog dierlijke resten ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:37

Ik zou het niet pikken, ik neem aan dat je geen stalgeld betaald om je paard als varken te laten behandelen.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:04

[b]Niet voeren!!! In varkens brok zit namelijk koper! En daar kunnen andere dieren niet tegen

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:55

Lijkt me niet echt gezond...

Misschien even een eigen zak halen?
Kost onder de 10 euro en wij doen er per maand 1tje van. (half brok per dag)

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:52

Heel simpel om het hem te vertellen, je hebt koeienbrok, varkensbrok, paardenbrok, kattenbrok, hondenbrok, kippenbrok, konijnenbrok. Als ze allemaal hetzelfde konden hebben zou er toch maar 1 soort hoeven bestaan?

Ik zou het niet pikken, het is jouw pony (neem ik aan?) en als jij zegt dat hij het niet mag hebben dan mag hij het niet voeren.

Meikevdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 08:06

tja mijn paard? zo zou je het kunnen zeggen Haha! om het even wat duidelijker te maken.
Een goede vriendin van mij moet ontzettend veel werken en heeft geen tijd meer voor haar paard, ze ging hem verkopen. Een tijdje later kon ze het toch niet over haar hart verkrijgen, dus vroeg ze aan mij of ik hem "over wou nemen" ze wil dat ik niets betaal omdat ze alleen maar dankbaar is maar ik koop wel veel extra dingen. De boer is gepensioneert en heeft zelf een hoop paarden die hij verleast, en ik sta daar bij.
Dus als ik tegen de boer vertel dat hij beter geen varkens brok kan voeren, wat moet ik er dan zeker bij zeggen?
bedankt voor alle reacties Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:48

Citaat:
Dus als ik tegen de boer vertel dat hij beter geen varkens brok kan voeren, wat moet ik er dan zeker bij zeggen?
bedankt voor alle reacties

Gewoon zeggen dat ze er dood van gaan. Meestal de enige manier om op boeren door te dringen.

Ik heb ookal bij heel wat boeren gestaan....de meeste bedoelen het allemaal goed maar sommige Hamer

Meikevdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 13:58

Deze boer weet toch heel wat van paarden!
Hij heeft zijn hele leven al wedstrijden gereden, heeft zijn hele leven al paarden gehad en organiseert nog steeds wedstrijden etc. Hij helpt me in veel dingen. Maarja hij is wel al oud dus kijkt wat makkelijker tegen dingen aan. Ik kan helaas een tijd niet naar stal door mijn verschikkelijk irritante keel ontsteking, maar ik zal het laten doorgeven door mijn moeder

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 22:27

Mijn ouders hebben een varkensbedrijf. Op onze voerbonnen stond altijd aangegeven: niet geschikt voor paarden.
Weet eigenlijk niet of het er nu nog op staat. De reden weet ik ook niet. Maar ze krijgen het dus echt niet.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:11

Citaat:
De reden weet ik ook niet. Maar ze krijgen het dus echt niet

er zit koper in en daar kunnen paarden niet tegen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:19

nancyimka schreef:
Citaat:
De reden weet ik ook niet. Maar ze krijgen het dus echt niet

er zit koper in en daar kunnen paarden niet tegen

whahaha moet je eens op de zak van je paardenbiks kijken wedden dat er kopersulfaat inzit?

CuSO4

daarom voer ik ook geen brok dus